gardeshban.ir

مراحل سوار شدن به هواپیما و سفر به خارج از کشور را در این مطلب آوردیم برای آن دسته از کسانی که برای اولین با می خواهند به خارج از کشوور پرواز داشته باشند تا با مطالعه کردن این نکات اندکی از دلهره و نگرانی آنها کاسته شود .
کد خبر: ۳۷۸۶۹
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 21
گردشبان (gardeshban.ir) :

وقتی برای اولین بار به فرودگاه می روید و ازدحام جمعیت وشلوغی را می بیند احتمال گیج شدن زیاد است شاید تابلوها را نتوانید به درستی بخوانید . گاهی دیر انجام دادن یکی از کارها می تاند منجر به از دست دادن پرواز شود . حتی برای کسانی که بارها این کار را انجام داده اند شاید ابهاماتی در مورد چک کردن بلیط و پاسپورت، تحویل دادن بار و در نهایت سوار شدن به هواپیما وجود داشته باشد. پس با سیری در ایران همراه باشید و نکات را به خاطر بسپارید تا سفری دلنشین داشته باشید .

زمان حضور در فرودگاه

در سفرهای خارجی باید سه ساعت زودتر از پرواز در فرودگاه حاضر باشید تا کارهای قبل از پرواز را انجام دهید. اما برای سفرهای داخلی این زمان بین یک تا یک‌ونیم ساعت است. زیرا پرواز داخلی بخشی از تشریفات پرواز خارجی را ندارد.در بدو ورود به سالن فرودگاه با چند ورودی مواجه خواهید شد. از هر کدام که وارد شوید، در نهایت به یک سالن بزرگ خواهید رسید. معمولا مقابل این ورودی‌ها مسافران همراه با چمدان‌ها و همراهان خود در صف ایستاده‌اند.صف که به آخر رسید باید از همراهان و مشایعت‌کنندگان خداحافظی کرد و از اولین مرحله گذشت. در این قسمت چمدان‌ها را باید از دستگاه چک امنیتی گذراند و خود نیز از گیت بازرسی رد شد.

پرواز خارجی

چک‌این یا گرفتن کارت پرواز

پس از اولین ورودی، وارد سالنی خواهید شد که در آن گیت‌های مختلف قرار دارد و هر کدام متعلق به یکی از شرکت‌های هواپیمایی است. روی تابلوی اعلانات می‌توانید شماره گیت خود را پیدا کنید. همچنین در این سالن چندین باجه اطلاعات قرار دارد که می‌توانید با پرسش از متصدی آن، یک ‌راست به سوی گیت مورد نظر بروید.پس از پیدا کردن گیت، باید به متصدی گیت پاسپورت خود را ارائه دهید. بسیاری از ایرلاین‌ها پرینت بلیط را نمی‌خواهند و در سیستم خود مشخصات شما را دارند. پس از بررسی پاسپورت، نام شما برای ورود به هواپیما ثبت نهایی شده و کارت پرواز صادر می‌شود.

تحویل بار هم در همین مرحله انجام می‌شود. چمدان‌های شما وزن‌کشی شده و به قسمت بار منتقل می‌شوند. اگر اضافه بار داشته باشید اول باید مابه‌التفاوت را به بانک مستقر در این سالن پرداخت کرده، سپس دوباره به این گیت مراجعه کنید و بار خود را تحویل دهید.

پرواز خارجی

چک پاسپورت

پس از تحویل بار و گرفتن کارت پرواز اگر عوارض خروج از کشور را قبلا پرداخت کرده و قبض آن را همراه دارید می‌توانید به قسمت چک پاسپورت بروید. در غیر این صورت باید در باجه بانک مستقر در این سالن عوارض را پرداخت کرده و قبض را در دست داشته باشید.در این قسمت توجه داشته باشید دو گیت برای اتباع خارجی در نظر گرفته شده و بقیه در اختیار شهروندان ایرانی است. برای همین اگر صفی خلوت‌تر بود به تابلوی بالای آن دقت کنید تا به اشتباه در آن نایستید و زمان را از دست ندهید.ماموران چک پاسپورت، قبض عوارض خروج کشور را گرفته و پاسپورت را بررسی می‌کنند. اگر مشکل خروج از کشور نداشته باشید مهر خروج می‌زنند. پس از این مرحله، وارد سالن انتظار می‌شوید.

پرواز خارجی

سالن انتظار

پس از طی همه این مراحل باید منتظر زمان پرواز خود باشید. در این سالن معمولا کافی‌شاپ‌هایی برای گذران وقت هست. سعی کنید قبل از آن که انتظار را شروع کنید که شاید تا یک ساعت‌ونیم طول بکشد، ابتدا شماره گیت پرواز و خروجی خود را پیدا کنید؛ سپس صندلی‌های نزدیک به آن را برای استراحت و انتظار انتخاب کنید تا زمان پرواز که رسید زمان کم نیاورید. چون شما نمی‌دانید هم‌زمان چند پرواز با شما خواهد بود و شاید گیت بازرسی شلوغ باشد.

پرواز خارجی

گیت پرواز را پیدا کردید

این بخش از آخرین مراحل قبل از پرواز است. از سه ربع ساعت تا نیم ساعت قبل از پرواز مسئولان خط هوایی و گیت پرواز، مسافران را برای سوار شدن به هواپیما دعوت می‌کنند. پیش از آن باید گیت خروجی را پیدا کرده و منتظر بود تا زمان سوار شدن به هواپیما فرا رسد. هر گیت مختص یک شرکت هواپیمایی است که بالای آن تابلوی اعلان قرار دارد که نام ایرلاین و شماره پرواز و ساعت پرواز روی آن درج شده است.

پرواز خارجی

در این قسمت فقط کافی است که کارت پرواز را به همراه داشته و آن را به مسئول گیت نشان دهید. آنان آخرین سرشماری مسافران را از طریق همین گیت و کارت‌های پرواز انجام می‌دهند.

پرواز خارجی

حالا می‌توانید سوار هواپیما شوید

پس از عبور از گیت پرواز، مسافران وارد تونل متصل به هواپیما شده و توسط مهمانداران به صندلی‌های خود هدایت می‌شوند.

پرواز خارجی

شماره صندلی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در مسیر صحیح قرار گرفته اید و به دنبال شماره ردیف خود باشید. اگر برای یافتن صندلی خود به کمک نیاز دارید ، از مهماندار هواپیما بپرسید. اگر نتوانستید مهماندار را ببینید و هنوز هم برای یافتن صندلی خود به کمک احتیاج دارید، به یک صندلی خالی در نزدیکی ردیف بروید و به محض اینکه مهماندار پرواز برای بررسی کمربند ایمنی خود به آنجا رسید ، می توانید از آنها سؤال کنید.

پرواز خارجی
وسایل همراه خود را در محفظه های بالای سرتان قرار دهید

هنگامی که صندلی خود را پیدا کردید، وسایل خود را در محفظه هایی که بالای هر صندلی قرار دارد جاساز کنید. اگر در هنگام گذاشتن وسایل دچار مشکل شدید میتوانید از مهماندار هواپیما راهنمایی بخواهید.

پرواز خارجی

این آخرین مرحله قبل از پرواز است. بعد از آن دیگر کاری جز انتظار برای رسیدن به مقصد ندارید. با توجه به نوع پرواز از شما با نوشیدنی و یا غذای رایگان پذیرایی میشود. در صورت نیاز به سرویس بهداشتی در قسمت جلویی و پشت هواپیما وجود دارد. هرگونه سؤالی بود میتوانید از مهمانداران هواپیما بپرسید.

نکات مهم در مورد پرواز

شرکت های هواپیمایی قواعد سفت و سختی در مورد وزن بار مجاز دارند. هر مسافر اجازه دارد تا میزان مشخصی بار و سایل با خود همراه ببرد و اگر وزن بارش بیشتر از این میزان شود مجبور به پرداخت جریمه خواهد بود. همینطور هر مسافر مجاز است که یک کیف دستی با وزن مشخصی (معمولا ۴ کیلوگرم) را با خود به داخل هواپپیما ببرد. تعریف وزن مجاز بار برای هر شرکت هواپیمایی ممکن است متفاوت باشد، اما به طور معمول وزن بار مجاز برای هر مسافر بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم است. اگر وسایل و بارتان زیاد است یا از این بابت نگرانی هایی دارید بهتر است قبل از رزرو بلیط، شرایط و قوانین وزن مجاز شرکت هواپیمایی مورد نظرتان را مطالعه کنید تا خدای ناکرده مشکلی برایتان پیش نیاید و مجبور به پرداخت جریمه اضافه بار نشوید. در وبسایت های فروش آنلاین بلیط، معمولا مختصری در مورد شرایط و قوانین شرکت هواپیمایی توضیحاتی ارائه می شود. پس قبل از خرید بلیط آن ها را بخوانید و بعد با خیال راحت بلیط هواپیمایتان را بخرید.

به منظور حفظ امنیت پرواز قوانینی برای حمل بار وضع شده که ورود برخی اشیا و لوازم را به داخل هواپیما ممنوع می کند. اشیاء تیز و برنده مثل چاقو، فندک، گاز اشک آور و مواد اسیدی مثل سرکه! را نمی توانید با خود به داخل هواپیما ببرید. برای ورود مایعات نیز قوانی خاصی وجود دارد. مایعاتی مثل عطر، روغن و شامپو اگر از حد معینی بیشتر باشند باید به قسمت بار انتقال داده شوند و نمی توانید آن ها را با خود به داخل هواپیما ببرید. همپنین برخی شرکت های هواپیمایی مقرراتی در مورد ورود وسایل الکترونیکی مثل لپتاپ، تبلت و حتی موبایل نیز دارند. پس قبل از هر چیز قوانین مربوط به حمل بار شرکت مورد نظرتان را با دقت مطالعه کنید و بعد با خیال آسوده سفر کنید.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار