gardeshban.ir

شکل پاها بیماری های پنهان در بدن را نشان می دهد، راه تشخیص بیماری و سلامتی بدن از روی فرم پا و خطوط روی ناخن مدتهاست که مورد استفاده قرار می گیرد.
کد خبر: ۳۷۸۸۳
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
بیماری های خاصی ممکن است منجر به اختلالات ساق پا شوند، به عنوان مثال دیابت می تواند با افزایش گردش خون منجر به مشکلات رگ های خونی گردد. برای جلوگیری از بروز علائم ناخواسته، باید توجه کنیم که کدام یک از اعضای داخلی بدن آسیب دیده و باعث بروز عوارض می شود. 
 
تغییراتی در پاها و ناخن که خبر از بیماری پنهان در بدن می دهند

ورم ساق پا :

تورم در پا و ساق آن می تواند بر اثر ایستادن طولانی مدت ایجاد شود، اما ممکن است این علائم نشانه بیماری باشند. اگر چه ورم بر روی قسمت های مختلف بدن تاثیر می گذارد اما به تغییرات پاها، مچ پا، زانو و بازو بیشتر توجه کنید.
 
بیماری های مرتبط با ورم پا:

بیماری های قلبی :در بیماری قلبی، آب در پا و ساق پا تجمع می یابد.

مشکلات مربوط به رگها :رگ ها قادر به پمپاژ خون به روش درست نیستند بنابراین خون در پاها جمع می شود.

مشکلات سیستم لنفاوی :غدد لنفاوی و رگ های خونی در بدن به جریان مایع در بدن کمک می کنند. زمانی که انسداد در سیستم لنفاوی به وجود می آید باعث ورم پا و بازوها می شود.
مشکلات کبد :ورم می تواند ناشی از ناتوانی کبد برای ساخت پروتئین های خون باشد.
 
زخم های مزمن روی پوست

دیابت کنترل نشده می تواند موجب آسیب به سیستم عصبی و ایجاد اختلال در چرخه گردش خون شود، در نتیجه خونرسانی به پاها، دچار مشکل می شود. عدم خونرسانی به پاها منجر به کاهش شانس بهبود به موقع زخم های پا می شود. به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند در صورت داشتن زخم های مزمن و درمان نشده در پاهای خود باید آزمایش قند خون بدهید زیرا به احتمال زیاد به دیابت مبتلا هستید.
 
آبی یا بنفش شدن پوست پا

احتمالا زمانی که هوا خیلی سرد است، متوجه آبی شدن پوست می شوید. اما یک نوع بیماری وجود دارد که باعث تغییر رنگ انگشتان پا می شود، حتی زمانی که هوا گرم است.
 
- بیماری های مرتبط با تغییر رنگ پوست:

بیماری به نام سندروم انگشت آبی وجود دارد و زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی مسدود می شوند.
 
خط های نازک و قرمز زیر ناخن پا:

وجود خط های قرمز و نازک زیر ناخن های پا، به ویژه در ناخن شست پا، نشان دهنده خون های لخته شده در عروق خونی است که موجب پاره شدن مویرگ های نازک زیر ناخن می شوند. این موضوع ممکن است به دلیل وجود مشکل یا عفونت در نواحی داخلی قلب باشد، به همین علت افرادی که سابقه ابتلا به بیماری های قلبی دارند، در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنند.
 
ناخن قاشقی:

اگر ناخن شست پا به اندازه ای از میانه به داخل فرو رفته و حالت کاملا گود و قاشقی به خود گرفته است، به احتمال زیاد بدن با کمبود آهن، ابتلا به کم خونی و حتی لوپوسمواجه است.
 
توده دردناک در انگشتان دست یا پا :

توده های دردناک در انگشتان دست یا پا می توانند به طور ناگهانی و در طول چند ساعت یا چند روز بزرگ شوند، بنابراین توصیه می شود که به آن ها بی توجهی نکنید و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
 
- بیماری های مرتبط با توده دردناک:

ممکن است عفونت قلبی ناشی از باکتری داشته باشید. معمولا آنتی بیوتیک ها در این موارد خوب عمل می کنند و نیازی به عمل جراحی نیست.
 
اختلال در کارکرد تیروئید:

ابتلا به خشکی شدید و ترک خوردن پاشنه و کف پا یکی از نشانه های اختلال در عملکرد تیروئید است، به خصوص اگر خشکی و ترک پوست پا با نرم کننده های معمولی رفع نشود. عملکرد نادرست تیروئید موجب رشد نامناسب بافت های پوستی، ابتلا به خشکی شدید و ایجاد ترک در پاها می شود.
 
-بیماری مرتبط با اختلال تیروئید:
 
سردی پاها

خانم هایی که پس از چهل سالگی از سرد بودن مداوم پاهای خود شکایت دارند، به احتمال زیاد به کم کاری تیروئید مبتلا می باشند. اختلال در عملکرد تیروئید می تواند منجر به تغییرات دمایی در قسمت های انتهایی بدن مانند پاها شود.
 
ریزش موی انگشتان

به طور معمول انگشتان پا دارای موهای نازک و کرکی هستند. اگر این موها به طور ناگهانی ریختند، احتمال ابتلا به بیماری های عروقی در شما وجود دارد، زیرا ریزش ناگهانی موهای پا ممکن است نشانه ای از ایجاد اختلال در گردش خون به دلیل ابتلا به بیماری های عروقی باشد. یکی از علائم بیماری های عروقی ریزش و رشد کند موها در سطح پا و زانوها است. تنگی عروق پا و ریزش موهای آن، یکی از راههای تشخیص ابتلا به بیماری های قلبی توسط پزشکان می باشد.
 
سوراخ شدن انگشت شست پا

اگر روی ناخن شست پا، سوراخ های ریز یا شیارهای فراوان مشاهده کردید، احتمال ابتلا به پسوریازیس ناخن در شما وجود دارد. متاسفانه،اغلب افرادی که مبتلا به پسوریازیس ناخن هستند دچار پسوریازیس پوستی نیز خواهند شد. به همین دلیل در صورت مشاهده این بیماری روی ناخن پا حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.
 
کبودی بدون دلیل روی پاها:

بدن ما وقتی به مانع یا وسیله ای برخورد می کند دچار کوفتگی و کبودی می شود، اما شرایطی وجود دارد که در آن لکه های آبی بدون هیچ دلیلی و به طور تصادفی روی پا ظاهر می شوند و مدت زیادی روی پوست باقی می مانند.
 
-بیماری های مرتبط با کبودی :

بیماری کبد

برخی از بیماری های خود ایمنی، زمانی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به شما حمله می کند.
التهاب رگ های خونی
اختلالات خونی
 
دانه های قرمز روی پاها:

 راش های پوستی یکی از بیماری هایی است که بسیاری از افراد از آن شکایت می کنند. این لکه ها می توانند به رنگ قرمز روشن، قرمز تیره یا حتی بنفش باشد. در برخی موارد راش های پوستی خارش ایجاد می کنند، بنابراین ممکن است یک واکنش آلرژیک و یا حتی نشانه ای از بیماری جدی باشد.
 
- بیماری های مرتبط با دانه های قرمز :


التهاب رگ های خونی
برخی از بیماری های خود ایمنی مثل لوپوس یا روماتیسم
شست پای دردناک و ملتهب
 
اگر شست پاهای شما از اندازه طبیعی بزرگتر شده و دردهای مزمن یا حمله های ناگهانی دردناک دارد، باید به برنامه غذایی خود دقت بیشتری کنید و به پزشک نیز مراجعه نمائید. مصرف زیاد گوشت قرمز و مواد غذایی حاوی پروتئین باعث ایجاد این علائم در پاها می شود. این علائم در پاها نشانه ای از ابتلا به نقرس می باشند. بیماری نقرس روی مفاصل شست پا تاثیر گذاشته و موجب دردهای مفصلی می شود.
 
ظاهر عنکبوتی رگهای روی پا:

رگ های عنکبوتی می تواند در طول دوران بارداری یا به دلیل چاقی و ورزش نکردن ظاهر شود. این بیماری اغلب نشانه واریس است و شاید گاه در این موضع کمی درد احساس شود.
 
- بیماری مرتبط با ظاهر عنکبوتی رگها :

امروزه واریس نادر نیست و حدود 30 درصد از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. واریس بیماری است که در آن رگ های سطحی، بزرگ و درهم پیچیده می شوند.
 
پاهای چماقی

یکی از مشکلات انگشتان پا به خصوص انگشت شست، تغییر حالت، ورم کردن و دردناک شدن آنهاست که در اصطلاح پاچماقی گفته می شود. این بیماری می تواند یکی از علائم ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان ریه یا بیماری های عفونی و مزمن ریوی باشد.بیماری های قلبی و سرطان ریه موجب کاهش مقاومت عروق می شوند. بنابراین خون رسانی با شدت بیشتری در انگشتان پا و عروق ریز آن انجام می شود.
 
خطوط عمودی زیر ناخن پا


خط های عمودی و تیره در زیر ناخن شست پا می تواند علامتی از ابتلا به ملانوما، به عنوان نوعی سرطان پوست باشد. این خطوط معمولا به صورت خط های عمودی تیره رنگی هستند که از محل رویش ناخن ها آغاز شده و تا نوک ناخن ها ادامه پیدا می کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار