gardeshban.ir

رییس جامعه تورگردانان مطرح کرد/
یک سال است که صدور ویزای توریستی ایران متوقف شده. ستاد کرونا هنوز با ورود گردشگران به ایران موافق نیست. رییس جامعه تورگردانان ایران می‌گوید: درخواست‌هایی برای سفر از سوی گردشگرانی که واکسن زده‌اند وجود دارد، دست‌کم اجازه سفر به ایران را برای آن‌ها صادر کنید.
کد خبر: ۳۷۹۶۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
۴۵۰ هزار خارجی در ۹ ماه اول امسال به ایران سفر کرده‌اند. ملیت آن‌ها را اعلام نکرده‌اند، اما وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مدعی است آن‌ها با ویزای درمان و تجارت به ایران سفر کرده‌اند؛ تنها ویزاهایی که گفته می‌شود موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا را دارد. هرچند که با شیوع ویروس جدید کرونا در استان خوزستان، وزارت بهداشت علت آن را ترددهای بدون مجوز از مرز ایران و عراق اعلام کرد. برخی آژانس‌های گردشگری نیز گفته‌اند در این مدت بعضی مسافران‌شان‌ با «ویزای عادی» که در فرودگاه یا مرز تهیه کرده‌اند برای پیگیری درمان به ایران آمده‌اند.

با این حال، مقاومت ستاد ملی مقابله با کرونا با صدور دوباره ویزای توریستی، فعالان گردشگری را کلافه کرده، طوری که موافقتِ این ستاد و وزارت بهداشت فقط با صدور ویزای درمانی را که یک سرش به بیمارستان‌ها و این وزارتخانه مربوط می‌شود زیر سوال برده‌اند.

در دی‌ماه ۹۹ جامعه تورگردانان ایران در نامه‌ای از معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دست درخواست کرد راه را برای سفر طبیعت‌گردان و گردشگرانی که با اتومبیل و یا وسیله نقلیه شخصی جابه‌جا می‌شوند، به ایران باز کنند. او نوشته بود: «کارشناسان صنعت گردشگری بر این اعتقادند که طبیعت‌گردی می‌تواند به عاملی جدی برای بازسازی گردشگری ورودی تبدیل شود. با توجه به فصل کاری پیش رو در بهار و تابستان آینده، از هم‌اکنون مراتب در ستاد ملی کرونا مطرح شود و پس از دریافت تایید نسبت به صدور مجوزهای لازم و تهیه و تدوین شیوه‌نامه‌های بهداشتی فعالیت در طبیعت در دوران کرونا و دیگر موارد، اقدام لازم برای ورود گردشگران خارجی حوزه طبیعت‌گردی‌ صورت پذیرد تا بتوان نهایت بهره‌برداری را از این بازه زمانی به عمل آورد. امید داریم با این اقدام شاهد رونق بیشتر گردشگری ورودی ایران در آینده نزدیک باشیم.»

این نامه که بی‌پاسخ ماند. اما در بهمن‌ماه، درحالی که معاون گردشگری گفته بود موافقت اولیه با ازسرگیری صدور ویزای توریستی به صورت محدود را از کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا گرفته است، ولی با شیوع ویروس جدید کرونا در کشور، ورود برخی پروازها از اروپا و دیگر نقاط به ایران محدودتر و مقررات سفر به ایران نیز سخت‌تر شد.

درحال حاضر هیچ پیش‌بینی‌ای برای ازسرگیری صدور ویزای توریستی ایران وجود ندارد، هرچند که رایزنی‌ها و مذاکرات ادامه دارد. این بلاتکلیفی دامن معدود گردشگرانی را که پیش از همه‌گیری ویروس کرونا برای سفر به ایران برنامه‌ریزی کرده و تور و بلیت خریده بودند نیز گرفته است، طوری که گزینه‌های دیگر را برای سفر جایگزین ایران کرده‌اند.

ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران ـ که از چندماه پیش پیگیر کسب مجوز سفر طبیعت‌گردان و ورود گردشگران با وسایل نقلیه شخصی به ایران بود و هنوز پاسخی برای آن نگرفته است، اینک می‌گوید: با توریست‌هایی مواجهیم که دو دوز واکسن کووید را تزریق کرده‌اند و می‌خواهند برنامه سفرشان به ایران را انجام دهند؛ اما هیچ پاسخی از بابت زمان صدور ویزای توریستی ایران نمی‌توانیم به آن‌ها بدهیم.

او ادامه می‌دهد: وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا دست‌کم می‌توانند اجازه سفر به گردشگرانی که واکسن کرونا را کامل تزریق کرده‌اند، بدهند یا حداقل تکلیف برنامه ایران را مشخص کنند تا ما پاسخ مناسبی به شرکت‌ها و گردشگران خارجی بدهیم و بیشتر از این بازارهای گردشگری را از دست ندهیم.

اگرچه توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت درباره سفر در دوران کرونا هنوز تغییر نکرده است، اما با آغاز روزافزون واکسیناسیون، شرایط ورود مسافران خارجی واکسینه‌شده در برخی کشورها آسان شده است. استرالیا، گرجستان، استونی، جزایر سیشل، لهستان، قبرس و رومانی از جمله این کشورها هستند. کشورهای دیگر نیز همچنان سیاست ورود به شرط ارائه گواهی‌نامه منفی کرونا یا تعامل با کشورهای کم‌خطر و امن‌تر را دنبال می‌کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار