gardeshban.ir

لیست آلوده ترین مکان های فرودگاه و هواپیما را در این مطلب آورده ایم تا بخصوص در این ایام پاندمی ویروس کرونا با این نقاط آشنا شده و کمی با وسواس و رعایت اصول بهداشتی مراقب سلامتی خود باشید .
کد خبر: ۳۷۹۸۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
همانطور که می دانید یکی از مکانهای پر تردد و رفت و آمد زیاد فرودگاه و هواپیما می باشد بالطبع در اثر استفاده زیاد از وسایل و عدم رعایت بهداشت برخی از مسافران انتقال آلودگی در این مکانها بیشتر است .پس این مطلب را به دقت بخوانید .

شاید اولین حدس درباره آلوده ترین مکان فرودگاه و هواپیما دستشویی آنها باشد اما اشتباه می کنید، آلودترین مکان جاییست که اصلا تصور نخواهید کرد.با گسترش ویروس کرونا وحشت مسافران جهان برای جلوگیری از مواجهه و ابتلا با این ویروس مخوف در فرودگاه و هواپیما چه باید بکنند. به غیر از ماسک و ضدعفونی کننده های دست ، اگر قصد سفر هوایی را دارید حتما باید راجب قسمت های آلوده ی هواپیما و فرودگاه آگاه شوید.

احتمال مواجه شدن با ویروس جدید کرونا ، که به آن COVID-19 نیز می گویند، در فرودگاه و هواپیما بسیار ناچیز است. هدف از ایجاد محدودیت های جدی در سفر ، قرار گرفتن در معرض افراد آلوده است و هر هواپیمایی که احتمالاً در معرض خطر قرار گرفته باشد ، برای جلوگیری از شیوع ،همه جا ضد عفونی گسترده می گردد.با این وجود ، اگر مایلید در پرواز بعدی خود میزان میکروب و باکتری جذب شده به بدنتان را به حداقل برسانید، ما به شما کمک می کند تا بدانید بستر اصلی باکتری ها و میکروب ها در کجاست. خوشبختانه Travel Math کار را آسان کرده و طی تحقیقات و آزمایشات گسترده کثیف ترین مناطق هواپیماها را کشف کرده است. قطعا از نتایج متعجب خواهید شد.

موسسه Travel Math یک میکروبیولوژیست را برای جمع آوری نمونه های پنج فرودگاه مختلف و چهار پرواز فرستاد تا بفهمد کثیف ترین مکان ها کجاست. نمونه ها برای ارزیابی کل جمعیت باکتری در هر اینچ مربع به آزمایشگاه فرستاده شدند. نتایج ، بیان شده در تعداد واحدهای تشکیل دهنده کلنی (CFU) در اینچ مربع ، تا حدودی شگفت آور بود.

جالب است بدانید که کثیف ترین نقاط یک فرودگاه جایی است که همیشه ما به آن در هر پرواز دست می‌زنیم و اصلاً هم انتظار نداریم که اینقدر کثیف باشد.

طبق آخرین تحقیقات این موسسه، کیوسک بلیت چک کردن ورودی مسافران کثیف ترین مکان در فرودگاه ها می باشد.

کیوسک بلیت چک کردن ورودی مسافران با ۲۵۳۸۵۷ CFU (واحد کلونی میکروب شکل یافته) در هر اینچ مربع بیشترین میزان آلودگی و کثیف ترین مکان در فرودگاه شناخته شد. در حالیکه این آلودگی در صندلی های سرویس بهداشتی معادل ۱۷۲ CFU بوده است که بسیار آلودگی کمتری نسبت به کیوسک چک کردن بیلیت دارد. جالب اینجاست که مقام دوم کثیف ترین مکان فردوگاه دسته صندلی و دسته درب های ورودی با ۲۱۶۳۰ CFU بوده است و مقام سوم آلودگی هم به دکمه و شیر آبخوری های فرودگاه با ۱۹۱۸۱ CFU رسیده است.

اگر از آلودگی های فرودگاه بگذریم ، در طول سفر در داخل هواپیما نیز شما از این آلودگی ها و مکان هایی سرشار از میکروب رهایی ندارید. اگر نگران بهداشت و انتقال میکروب ها هستید، سعی کنید تا جای ممکن از سرویس های بهداشتی داخل هواپیما و فرودگاه استفاده نکنید. به هر حال، آنجا جایی است که افراد زیادی احتمالا با آلودگی های مختلف از آن استفاده می کنند و مطمئناً یکی از کثیف ترین مکان ها خواهد بود. طبق تحقیقات نیز ، دکمه فلاش تانک سرویس بهداشتی هواپیم به طور متوسط ۲۶۵ CFU میکروب را به خود اختصاص داده است.

سرویس بهداشتی هواپیما اما عجله نکنید این مکان آلوده ترین نقطه هواپیما نیست! یک منطقه در هواپیما وجود دارد که آلودگی میکروبی آن ده برابر بیشتر از فلاش تانک سرویس بهداشتی است! جایی که احتمالاً شما هم با آن در تماس هستید.سینی جلوی صندلی! مکانی که غذای خود را روی آن می گذارید دارای ۲۱۵۵ CFU میکروب است. در واقع ، چیزی بیشتر از دسشویی! این نقطه بدترین مکان در کل هواپیما برای تجمع میکروب هاست و رتبه ی اول را به خود اختصاص داده است.

سرو غذا در هواپیما دریچه هوای بالای سر و سگک کمربند ایمنی نیز به علت تماس مداوم انگشت افراد مختلف با آنها رتبه های بعدی آلوده ترین مکان هواپیما را کسب کرده اند. البته با تمام این توضیحات و تفاسیر به این نکته هم توجه کنید که در آزمایشات انجام شده توسط بنیاد ملی علوم ، بسیاری از مکانهای "کثیف” در خانه ها نیز حجم بالایی از میکروب و آلودگی را در بر دارند و به عنوان مثال ، یک صندلی توالت خانگی معمولاً ۱۷۲ CFU و سینک ظرفشویی ۳۶۱ CFU در مربع آلودگی را در خود جای داده است که از فلاش تانک دسشویی هواپیما نیز آلوده تر است.

خبر خوب این است که در بین ۲۶ نمونه جمع آوری شده توسط Travel Math برای مطالعه خود ، هیچ بخشی از هواپیما یا فرودگاه هیچگونه حضور کلی خطرناک ترین باکتری ها که به احتمال زیاد شما را بیمار می کنند وجود ندارد و بنابراین خوب است بدانید که اقدامات بهداشتی جهت ضد عفونی و تمیز کردن این مناطق در مقابله با آلودگی این موارد موثر است.

رعایت پروتکل های بهداشتی در فرودگاه و هواپیما

در دوران فعلی و با توجه به گسترش ویروس کرونا انتظار می رود نهایت دقت در انجام امور ضدعفونی و پاکسازی فضای فرودگاه و هواپیماها انجام شود. علاوه‌بر موارد گفته‌ شده، همه ایرلاین ها و خطوط هوایی کشور ما نیز ملزم به اجرای پروتکل‌های بهداشتی که از سوی نهادهای متولی مطرح شده، هستند. این پروتکل‌ ها در قالب دستورالعمل‌ هایی با هدف پیشگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت مسافران و خدمه پرواز تدوین شده‌ و در اختیار ایرلاین‌ ها گذاشته شده ‌است.

براساس این پروتکل‌ها، همه شرکت‌های هواپیمایی فعال در کشور باید هواپیما را بعد از هر پرواز و قبل از مسافرگیری کاملا ضدعفونی کنند. علاوه‌براین، اطمینان از سلامت مسافران با روش‌هایی نظیر تب‌سنجی از دیگر اقداماتی است که در این دستورالعمل‌ها آورده شده‌است.

ضدعفونی کردن کانترها قبل از پذیرش مسافران، ضدعفونی کردن هواپیما قبل از ورود مسافران، بررسی سلامت مسافران قبل از سوار شدن به هواپیما، چک کردن دمای بدن مسافران قبل از ورود به هواپیما توسط دستگاه تب‌سنج پزشکی و… از دیگر اقداماتی است که ایرلاین‌های کشور برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در دستور کار خود قرار داده‌اند.

البته برخی از خطوط هوایی به رعایت این موارد اکتفا نکرده و اقدامات دیگری را نیز در دستور کار خود قرار دادند. به‌عنوان مثال، ایران‌ ایر (هما) در کنار رعایت موارد یادشده بسته‌ های بهداشتی حاوی یک جفت دستکش، یک عدد ماسک و دستمال مرطوب آنتی‌ باکتریال را به‌صورت رایگان به همه مسافران خود ارائه می ‌دهد.

ایران ایرتور نیز علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اقدام به ضدعفونی کردن هواپیما با استفاده از اشعه UV می‌کند.

الزام انجام پروتکل های بهداشتی توسط مسافران

علاوه بر فرودگاه ها و ایرلاین ها، مسافران نیز باید اصول کامل بهداشتی را رعایت نموده و با استفاده از دستمال های مرطوب و ضدعفونی کننده یا الکل و ژل های ضدعفونی کننده بهداشتی به راحتی قبل از استفاده از مکان های آلوده آن‌ها را توسط این وسایل ضدعفونی کننده تمیز کنید و برای تمیز کردن دستان خود نیز از آب و مواد شوینده استفاده کرده و یا در صورت عدم دسترسی به آب دستان خود را با الکل و یا ژل بهداشتی ضدعفونی نمایند.

بر هر مسافری واجب است تا در طول سفر دست‌ های خود را مرتب بشوید و از تماس آن‌ها با چشم‌ ها و صورت خود خودداری کند.

استفاده از ماسک برای مقابله با ویروس کرونا و سایر بیماری ها از دیگر مواردی است که رعایت آنها در سفرهای هوایی الزامی است.

ضمن اینکه نوشیدن آب فراوان و خودداری کردن از نوشیدن مشروبات الکلی و کافئین ‌دار می تواند سیستم ایمنی بدن افراد را در سطح بالایی نگه داشته و سفر ایمن‌ تری برای مسافران به همراه داشته باشد. در نهایت از آنجا که، استرس به هنگام سفر می‌ تواند احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش دهد، حفظ آرامش و خونسردی در طول سفر و خواب مناسب از دیگر مواردی است که باید در طوی سفر رعایت شود. چراکه، برخلاف تصور عامه هنگام خواب هم سیستم دفاعی بدن انسان کارایی لازم در برابر ویروس کرونا را خواهد داشت.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار