gardeshban.ir

شیراز از مناطق زیبا و تاریخی ایران است، شیراز به شهر جاذبه ها معروف است کمتر کسی است که شیراز را گشته باشد اما مجموعه وکیل را ندیده باشد.
کد خبر: ۳۸۰۹۲
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
 این مجموعه از سه بخش مختلف به نام های بازار وکیل، مسجد وکیل و حمام وکیل تشکیل شده است، اما امروز شما را با مسجد وکیل آشنا خواهیم کرد.

در محله قدیمی درب شاهزاده شیراز مجموعه زیبای وکیل قرار دارد. ، مسجد وکیل زیبا ترین بنا موجود در این مجموعه محسوب می شود. این بنا به دوران زند بر می گردد، کریم خان زند دستور ساخت این مجموعه داد، از محبوب ترین بخش های مسجد ستون های بلند و خاص آن است و با طراحی خاص خود نظر هر بیننده ای را  به خود جلب می کند.

دلیل اصلی که این مسجد مورد توجه قرار گرفته است آن است که معماری بسیار زیبا و همچنین دو جاذبه تاریخی دیگر در نزدیکی آن قرار دارد، فاصله این مسجد تا حمام وکیل در حدود 100 متر می باشد. در خصوص معمار این بنا باید گفت که معمار این بنا مشخص نیست اما برخی معتقد اند شخصی به نام میرزا نصیر معماری این بنا را انجام داده است.

 مساحت مسجد وکیل در حدود 9600 مترمربع است. از بخش های اصلی مسجد می توان به دو شبستان به نام های شبستان جنوبی و شبستان زمستانی، طاق، دالان، حیاط، ورودی مسجد، محراب، ایوان و منبر اشاره کرد، وجود دو ایوان در این مسجد سبب شده است که سبک طراحی آن را دو ایوانی بنامند. یکی از بخش های زیبای داخلی این مسجد طاق های عظیم آن بوده که عبارت اند از طاق ورودی اصلی، طاق وردی شبستان و در نهایت طاق مروارید، در ادامه مقاله به معرفی و بررسی هر بخش خوهیم پرداخت.

استفاده از رنگ های تزئینی زیبا  برای دیوار ها زیبایی مسجد وکیل را دو برابر کرده است. از تزئینات این مسجد می توان به منبر ساخته شده از سنگ مرمر، کاشی کاری های سنتی اسلامی و ستون های حجاری شده شبستان که تعداد آن ها به 48 عدد می رسد، اشاره نمود.


مسجد وکیل؛ جاذبه مشهور و نام آشنای شیراز+عکس

مسجد وکیل؛ جاذبه مشهور و نام آشنای شیراز+عکس

مسجد وکیل؛ جاذبه مشهور و نام آشنای شیراز+عکس

مسجد وکیل؛ جاذبه مشهور و نام آشنای شیراز+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار