gardeshban.ir

امروزه کافه های بسیاری در سطح شهرها بوجود آمدند و کافه گردی تبدیل به یکی از تفریحات نوجوانان و جوانان و حتی میانسالان شده و قرارهای دوستانه بیشتر در کافه ها گذاشته می شود.
کد خبر: ۳۸۱۴۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 28
گردشبان (gardeshban.ir) :

بد نیست که با اصطلاحات رایج در کافه برای کافه گردها آشنا شوید تا در صورت رفتن به کافه با نگاه کردن در منو کافی شاپ ها اسامی نوشنیدنی ها ، غذاها و اصطلاحات را به خوبی بدانید .  در انتها نیز با اصطلاحات تخصصی در مورد انواع قهوه برای اطلاعات کافه دارها آورده ایم .پس با ماهمراه باشید .

گلاسه

گلاسه و شیک دو نوشیدنی با ترکیب یکسان هستند اما در شیک ، بستنی و شیر کاملا ترکیب می شوند اما در گلاسه، شیر روی بستنی ریخته می شود. این که گلاسه سفارش دهید یا شیک به سلیقه خودتان است اما شیک طعم متفاوت ‌تری دارد.

اصطلاحات کافی شاپ

قهوه ترک

این نوع از قهوه بسیار نرم آسیاب می شود و تبدیل به آرد قهوه می شود که دقیقا به علت همین ویژگی احتیاج به مراقبت خاص دارد تا عطر و بوی خود را از دست ندهد. قهوه ترک به وسیله قهوه جوش های معمولی روی شعله گاز آماده می شود و دارای کف روی فنجان و مقداری لرد در ته فنجان هستند و در فنجان های کوچک سرو می شود. میزان شکر آن با توجه به ذائقه افراد متفاوت است. قهوه مناسب فالگیرها، قهوه ترک است که لرد کافی در ته فنجان جمع می شود.

اصطلاحات کافی شاپ

قهوه فرانسه

نسبت به قهوه ترک زبرتر آسیاب می شود و با دستگاه قهوه ساز دم می شود، به صورتی که قهوه درداخل فیلتر کاغذی مانده و فقط عصاره قهوه به وسیله آب گرم خارج شده و در مخزن دستگاه جمع می شود. قهوه فرانسه مانند چای و فاقد کف و لرد ته فنجان است و معمولا در لیوان معمولی سرو می شود. این قهوه متعلق به کشور برزیل بوده ولی علت نام گذاری آن ابتدا روش دم کردن آن توسط فرانسوی ها است، همانند قهوه ترک که شیوه دم کردن آن متعلق به ترک هاست.

اصطلاحات کافی شاپ

کاپوچینو

کاپوچینو نوعی نوشیدنی قهوه ایتالیایی است که از ترکیب اسپرسو دوبل و کف شیر بخار داده شده درست می شود. کاپوچینو بر حسب میزان شیر و فوم روی آن، انواع مختلفی دارد. کاپوچینو، کاپوچینوی خشک”dry cappuccino” کاپوچینوی تر "wet cappuccino” کاپوچینوی خشکِ خشک انواع مختلف آن است.

اصطلاحات کافی شاپ

اسپرسو

اسپرسو مرزی میان قهوه فرانسه و ترک است. نرم تر از قهوه فرانسه و زبرتر از قهوه ترک آسیاب می شود و با دستگاه مخصوص اسپرسو دم می شود، به صورتی که آب با فشار زیاد از قهوه عبور داده می شود و جان قهوه به طور کامل خارج می شود.
اسپرسو در فنجان کوچکتر از قهوه ترک سرو می شود و کف نازک و روشنی روی آن می بندد (اگر دستگاه خوب و قهوه مناسب استفاده شود) و فاقد لرد است. اسپرسو پایه برای نوشیدنی های دیگر مانند اسپرسو برج، کاپوچینو، قهوه موکا است و کافئین بیشتری نسبت به قهوه های دیگر دارد. به اسپرسو دبل (دو شات) نیز دوپیو میگویند.

اصطلاحات کافی شاپ

لاته

لاته یک نوشیدنی‌ است که با شیر داغ و اسپرسو درست می ‌شود. شیرین و ملایم بودن طعم این نوشیدنی دو خصوصیت مهم آن است. برای تهیه آن، یک شات اسپرسو را با چند واحد شیر جوشیده مخلوط می کنند و سپس آن را می زنند تا کف ایجاد شود. طعم ملایم این نوشیدنی بسیار عالی است.

اصطلاحات کافی شاپ

آیس لاته

ترکیبات اصلی آیس لاته با لاته گرم یکسان است. استفاده از یخ در این ترکیب طعم جدیدی ایجاد می ‌کند. در تهیه آیس لاته از شیر جوشیده و فوم‌ دار استفاده می ‌شود، اما فوم آن در ترکیب با یخ از بین می ‌رود.برای تهیه آن در یک لیوان بلند، نصف فنجان اسپرسو غلیظ را با شیر جوشیده و سرد ترکیب کنید و موقع سرو مقداری یخ به آن اضافه کنید. آیس لاته انتخاب طرفداران قهوه در فصل گرم است.

اصطلاحات کافی شاپ

آیس کافه

آیس کافه یکی دیگر از انواع نوشیدنی های قهوه است که در آن یخ می ریزند. آیس کافه یک نوشیدنی مناسب برای فصل تابستان به شمار می رود.

اصطلاحات کافی شاپ

آیریش کافی

آیریش کافی یا قهوه ایرلندی برای اولین بار در ایرلند معرفی شد و پس از مدت کوتاهی محبوبیت زیادی پیدا کرد. مشخصه اصلی این قهوه داشتن طعم‌ دهنده فوق العاده جذاب آیریش است. آیریش کافی از ترکیب قهوه سیاه (فرانسه یا آمریکانو)، سیروپ (شربت غلیظ) آیریش و خامه زده شده درست می‌ شود و در لیوان های مخصوص سرو می شود.

موکا

موکا جزو قهوه های معروف بر پایه اسپرسو است که به علت داشتن شیر به لاته نیز شباهت دارد و از آنجایی که لاته خود بر پایه اسپرسو درست می شود پس می توان همه آنها را اعضای یک خانواده دانست.

موکا ترکیبی از اسپرسو، شکلات داغ و شیر است. به زبانی ساده تر اگر اسپرسو و هات چاکلت را با هم ترکیب کنید نوعی از موکا را به دست آورده اید اما روش ساده و دقیق تری نیز دارد و آن این است که ابتدا مقداری قهوه دم کشیده شده یا اسپرسو (ترجیحا اسپرسو زیرا پایه موکا اسپرسو است) را داخل یک ماگ یا لیوان ریخته و شیر گرم به آن اضافه می شود و در نهایت مقداری شکلات مایع داغ اضافه می شود

اصطلاحات کافی شاپ

آمریکانو

این نوع قهوه آمریکایی از ترکیب نصف فنجان اسپرسو و آب جوش به‌ دست می ‌آید. در مقایسه با سایر قهوه ‌ها رقیق‌تر است، اما کافئین بیشتری دارد و کمی تلخ است.این قهوه طرفداران خاص خودش را دارد و عطر مطبوع آن به کیفیت قهوه بستگی دارد. در در قهوه آمریکانو از دانه ‌های قهوه با رُست تیره استفاده می ‌شود.اگر به قهوه و تاریخچه قهوه علاقه مند هستید،

اصطلاحات کافی شاپ

ماکیاتو

ماکیتو نوعی قهوه ایتالیایی است که ظاهر جذابی دارد. ماکیاتو به معنای طرح‌ دار است. در ترکیب این قهوه از اسپرسو غلیظ به همراه شیر فوم ‌دار استفاده می ‌کنند.ابتدا شیر را در فنجان ‌های بلندی می‌ ریزند و سپس با قهوه بر روی آن طرح ایجاد می‌ کنند. لاته ماکیاتو نوع دیگری از قهوه است که ممکن است در منو کافی‌ شاپ ها ببینید. این قهوه از ترکیب روش تهیه لاته و اسپرسو درست می‌ شود و علاقمندان زیادی دارد.

ماسالا

پیش تر در مقاله انوع چای، ۶ چای معروف جهان را برای تان معرفی کرده بودیم. چای ماسالا چای اصیل هندی است که خواص بی شماری نیز دارد. مواد تشکیل دهنده چای ماسالا عبارتند از دارچین، چای خشک سیاه ، ادویه جات مثل فلفل یا میخک و زنجبیل و شکر است که با آب یا شیر ترکیب شده و جوشانده می شود. ماسالا طعم و عطر بی نظیری دارد.

برای تجربه طعم بی نظیر چای ماسالا، با سفر به هند با تور دهلی، آگرا و جیپور الی گشت به این کشور سفر کنید و چای ماسالا را در زادگاه این نوشیدنی میل کنید.

اصطلاحات کافی شاپ

شکلات داغ

هات چاکلت یا شکلات داغ در اکثر منوی کافی‌ شاپ‌ ها، دیده می ‌شود. یک نوشیدنی جذاب که در یک بعدازظهر سرد و پاییزی شما را گرم و پر‌انرژی می ‌کند.

در تهیه این نوشیدنی از شیر و شکلات مایع که معمولا از نوع شکلات تلخ هم هست استفاده می‌ کنند.

اسموتی

اسموتی نوعی نوشیدنی است که برخلاف آبمیوه آبکی نیست و بافت میوه را حفظ کرده است و فقط کمی نرم شده است. این نوشیدنی ممکن است به صورت خالص و یا همراه با کمی شکر و یخ مصرف شود.

اصطلاحات کافی شاپ

شیک

شیک‌ ها ترکیبی از بستنی و شیر و خامه هستند که در طعم‌ های مختلف میوه ‌ای ،شکلاتی ، فندقی و دیگر طعم‌ ها در منوی کافی شاپ ها حضور دارند و می‌ توان گفت محبوب ‌ترین محصول کافی ‌شاپ‌ ها هستند.

اصطلاحات کافی شاپ

کوکتل

به ترکیب آبمیوه با آب گازدار و سودا کوکتل گفته می‌ شود که در کافه ‌ها وجود دارد. اما در خارج از کشور برای تولید کوکتل از ترکیب آبمیوه و الکل استفاده می‌ کنند.

کرپ

نوعی نان کوچک است که در تابه پخته می‌ شود. بافت آن نازک‌تر از پنکیک است معمولا داخل کرپ‌ ها موز همراه با شکلات صبحانه ریخته می‌ شود.

پنینی

پنینی هم مثل دیگر محصولات کافی شاپی برای کشور ایتالیاست که فرمول عجیب و غریبی ندارد. یک ساندویچ گریل شده است که داخلش می ‌تواند مرغ، گوشت و یا کالباس ‌های متنوع باشد که در ترکیب ‌های مختلفی درست می‌شود.

اصطلاحات کافی شاپ

پانچ

اگر این کلمه شما را یاد دستگاه پانچ ادارات و یا پوششی تابستانی می ‌اندازد حق با شماست اما در ادبیات کافه‌ ها پانچ به نوشیدنی های میوه ای گازداری گفته می شود که با ترکیب های میوه نیز همراه است. پانچ‌ ها معمولا در ظرف‌ های بزرگ سرو می‌ شود.

آلفردو

پاستا پنه نوعی پاستای لوله ‌ای شکل کوتاه کوتاه است که با مرغ و سس آلفردو طبخ می‌ شود. سس چربی پر از کره و خامه که کالری بسیار بالایی دارد. آلفردو یکی از محبوب‌ترین اجزای منوی کافی ‌شاپ‌ هاست.اگر هوس یک پاستای اصیل را دارید، تور رم الی گشت در هر ساعت از شبانه روز در دسترس شماست و تنها با چند کلیک می توانید تور رم را رزرو کنید و سفر خود را برنامه ریزی کنید.

اصطلاحات کافی شاپ

کاربونا

کاربونا نوعی پاستا رشته ‌ای شکل است که شکلی نواری دارد، که بسته به سلیقه کافه دار با انواع مختلف موادغذایی مثل مرغ و بیکن‌ ها قابل طبخ است.

اصطلاحات کافی شاپ

کلد برو

این نوع قهوه را با آب سرد درست می ‌کنند و حدود ۲۴ ساعت آن را در آب سرد نگه می ‌دارند تا به‌خوبی دم بکشد. قهوه‌ ای که با آب داغ دم می ‌کشد بعد از سرد شدن، ممکن است طعم تند یا ترشی بگیرید، اما کلد برو از ابتدا با آب سرد دم کشیده و طعم آن تغییر نمی ‌کند. کلد برو عطر و طعمی قوی دارد و در سالهای اخیر بسیار محبوب است.

آفوگاتو

آفوگاتو پیشنهاد ویژه‌ ای برای طرفداران بستنی است. این نوشیدنی در‌ واقع نوعی دسر است. آفوگاتو را برای اولین بار از ترکیب اسپرسو و بستنی وانیلی در ایتالیا تهیه کردند. بعد از آن در بسیاری از کشورها مورد استقبال قرار گرفت. در روزهای گرم تابستان ، نصف فنجان اسپرسو غلیظ را با یک یا دو اسکوپ بستنی وانیلی ترکیب کنید و از طعم جادویی آن لذت ببرید.

آفوگاتو

فراپه

فراپه برای اولین بار در یونان تهیه شده ‌است. این نوشیدنی در‌ واقع نوعی شیک محسوب می شود. برای تهیه آن می‌ توانید پودر قهوه فوری یا نسکافه را به همراه شکر و کمی آب در یک لیوان بلند بریزید.

این ترکیب را به‌خوبی هم بزنید، سپس به آن شیر سرد یا آب و مقداری یخ اضافه کنید. برای تزئین از خامه‌ ی فرم گرفته استفاده کنید. معمولا برای نوشیدن فراپه یک نی داخل آن قرار می‌ دهند.

اصطلاحات کافی شاپ

موهیتو

موهیتو نوشیدنی سنتی کوبا است که در فصل تابستان بسیار پرطرفدار است و در کنار وعده ‌های غذایی نیز سرو می ‌شود. اگر در یک ظهر تابستانی و گرم دنبال مکان دنج می‌ گردید تا کتاب بخوانید و چیزی بنوشید تا خنک شوید، موهیتو بهترین انتخاب است.

موهیتو از ترکیب آب گازدار، یخ، برگ نعنا و شکر تهیه می‌ شود. به این ترکیبات می‌ توانید میوه‌ های مختلف نیز اضافه کنید. محبوب‌ ترین انواع موهیتو لیمو و نعنا، موهیتو هندوانه و موهیتو توت فرنگی است

برای امتحان کردن بهترین نوع این نوشیدنی، تور هاوانا الی گشت برای سفر به کوبا در دسترس شماست و می توانید خرید خود را آنلاین انجام دهید و به کشور کوبا سفر کنید.

دتاکس

احتمالا در منوی کافی‌ شاپ به دتاکس واتر نیز برخورد کرده‌ اید. این نوشیدنی خنک در واقع آب سالم است که با تکه‌ های میوه طعم دار شده‌ است. کسانی که طعم آب را دوست ندارند با طعم میوه می ‌توانند این نوشیدنی را در کنار غذا بنوشند. برخی کافی ‌شاپ‌ ها دتاکس واتر را با آب معدنی گازدار و تکه ‌های یخ نیز سرو‌ می ‌کنند.

اصطلاحات کافی شاپ

آیس تی

شاید نوشیدن چای سرد برای شما عجیب باشد، اما یکی از نوشیدنی‌ های محبوب در شرق آسیا آیس تی است. بهتر است پیش از قضاوت، این‌بار که به کافه سر زدید، یک فنجان آیس تی سفارش دهید. شاید شما هم از طعم متفاوت این چای لذت ببرید. آیس تی را در کافی‌ شاپ‌ ها در طعم‌ های مختلف لیمویی، نعنایی، دارچینی یا توت فرنگی سرو می‌ کنند. برای تهیه آن کافیست یک چای کیسه‌ ای را درون یک فنجان آب ‌جوش دم کنید و اجازه دهید کاملا سرد شود. چای سرد را با میوه مورد‌علاقه خود طعم‌دار و به آن یخ اضافه کنید.

اصطلاحات کافی شاپ

ماکتیل

این نوع نوشیدنی ترکیبی است از میوه، آب میوه، عصاره های میوه ای (سیروپ ها) و یخ است که عموما با کمک شیکر های دستی آماده می شود. بافت این نوشیدنی به صورت رقیق و معمولا با تکه های یخ سرو می شوند.

اصطلاحات کافی شاپ

اصطلاحات مربوط به قهوه

Acidity

اسیدیتی – اسیدیته: اسیدیته یک ویژگی مثبت در قهوه، که هیچ ارتباطی با اسید ندارد و به ترشی، شرابی، میوه ای یا تند و تیزی قهوه اشاره دارد. در قهوه اسیدهایی وجود دارد که طعم های مختلفی اعم از مرکباتی را یاد آوری می کند. قهوه های تیره تر اسیدیته کمتری دارند. و اسیدیته قهوه با ذخیره دانه سبز کاهش می یابد.

اصطلاحات کافی شاپ

Affogatto

آفوگاتو: ترکیبی بسیار جذاب از اسپرسو و بستنی
Americano

آمریکانو :نوشیدنی که از ترکیب آب با اسپرسو بدست می آید
Aroma

رایحه آروما :به عطر یا بوی قهوه تازه دم آوری شده اشاره می کند. این عطر و بو می تواند گلی یا وانیلی باشد توجه داشته باشید عطر با طعم متفاوت است. حس چشایی ما فقط قابلیت درک مزه های اصلی (ترش، شیرین، شور، تلخ) را دارد. و با کمک حس بویایی است که طعم و عطری مانند وانیل را درک خواهیم کرد.
AfterTaste

عطر و طعم بعد از نوشیدن همان طور که از نامش پیداست به طعم و عطر بعد از چشیدن قهوه در دهان اشاره می کند. Aftertaste یا Finish می تواند شکلاتی، سوخته، یا تنباکویی باشد و با طعم و عطر فعلی حاضر در فنجان متفاوت باشد.
Arabica

عربیکا همانطور که سیب نوع قرمز و زرد و سبز دارد قهوه نیز دارای چند گونه است. عربیکا یکی از دیگر گونه های قهوه است که عطر بیشتر و کافئین کمتری نسبت به ربوستا دارد.
Balance

تعادل – متعادل کردن بالانس یا متعادل به قهوه ای گفته می شود که همه خصوصیت های آن (عطر و طعم،غلظت، پس مزه) به طور یکسان باشد و خصوصیت قالب در آن وجود نداشته باشد.
َ Bitter

تلخی به همان معنی لقوی است که در زبان انگلیسی وجود دارد. کافئین و موارد دیگری در قهوه هستند که سبب تلخی قهوه می شود. هر چه برشتگی قهوه تیره تر باشد تلخی بیشتر می شود. اما ممکن است زیاد بودن تلخی قهوه سبب زننده بودن آن شود.
*Blade grinder

آسیای تیغه‌ای نوعی آسیای قهوه که در آن دانه‌های قهوه به‌کمک تیغه فلزی چرخان پرسرعت آسیا می‌شود
Body

بدنه بادی یا بدنه به سنگین بودن و غنی بودن و غلظت بیشتر داشتن قهوه اشاره می گند. بادی سه حالت لایت مدیوم و فول (Light, Medium, Full) دارد. که به همراه Ballance , AfterTaste جز مهمترین ویژگی های قهوه است.
Barista

متصدی بار-کافی من کلمه ای ایتالیایی به معنی متصدی بار است. کسی که نوشیدنی های قهوه را به صورت تخصصی تهیه و سرو می کند. در ایتالیا یک باریستا هم قهوه و هم نوشیدنی های الکلی سرو می کند.
Bready

نان به معنی عطر و بویی شبیه نان یا غلات داشتن, قهوه های کمتر برشته شده که ممکن است رایحه ای شبیه نان داشته باشد.
Bright

تیز و روشن اشاره به طعم تند و تیز خوشایند قهوه دارد. همچنین ممکن است به صورت قهوه ای که اسیدیته شراب گونه دارند نیز توصیف شود.
Briny

نمکی طعم نمکی که اغلب بدلیل ادامه دادن حرارت دهی بعد از دم آوری ایجاد می شود. قهوه ی دم شده ای که یک شب روی شعله مانده باشد, طعمی این چنین دارد.
Buttery

کره مانند اشاره به حس کره ای و چربی، روغن قهوه داخل فنجان یا دانه دارد.
*Burr grinder

آسیای آج دار نوعی آسیای قهوه که در آن دانه‌های قهوه در بین دو قطعه آج‌دار چرخان آسیا می‌شود
Café

قهوه قهوه به زبان فرانسوی
Caffee

قهوه قهوه به زبان ایتالیایی
Caffeine

کافئین ماده ای سفید رنگ، تلخ و بی بو است که در قهوه، چای و نوشیدنی های انرژی زا یافت می شود. کافئین سوخت ساز بدن را دچار تغییراتی می کند که ممکن است سبب تمرکز بیشتر، فعالیت بیشتر و لاغری شود.
Caramelly

کاراملی عطر و طعمی شبیه به کارامل که از حرارت دیدن (در مرحله برشته کردن)، قند موجود در قهوه تشکیل می شود. اغلب به صورت کاراملی یا آب نباتی توصیف می شود.
Cappuccino

کاپوچینو ترکیب اسپرسو با شیر که در چهار مدل کاپوچینو، کاپوچینوی خشک، کاپوچینوی خشکِ خشک، کاپوچینوی تر ارائه می شود.
Carbony

کربن طعم و رایحه ای مانند غذای سوخته یا چوب سوخته دارد. از این اصطلاح برای رست های تیره تر در عملیات کاپینگ قهوه استفاده می شود که آن را سوخته یا دودی هم می نامند.
Chocolaty

شکلاتی طعم و عطر شکلات-کاکائویی قهوه که می تواند تلخ یا شیرین باشد.
Citrus

مرکبات عطر و طعمی مرکبات مانند، البته اگر گیلاس قهوه را در ذهن بیاورید عطر و بوی پرتقال یا گریپ فروت و لیمو در قهوه عجیب نیست.
Clean

تمیز این اصطلاح به قهوه ای داده می شود که از هر گونه ویژگی بد و تندی زننده به دور باشد و عطر و طعم مطبوع داشته باشد.
Chemex

کمکس ابزاری شبیه به ساعت شنی که با کمک فیلتر کاغذی در آن قهوه تهیه می کنند.
Cortado

کورتادو نوشیدنی اسپانیایی که از ترکیب شیر و اسپرسو تشکیل می شود.
*Coffee Grinder

آسیای قهوه وسیله ای برای آسیا کردن قهوه – قهوه ساب
Complex

پیچیده به قهوه هایی که عطر و طعمی غنی داشته باشد اشاره می کند. عطر و طعمی همه فن حریف. لایه های عطری و طعمی گوناگون. البته این ویژگی می تواند در یک نوع دانه قهوه تک خواستگاهی باشد اما می توان از ترکیب کردن قهوه های تک خواستگاه با یکدیگر به طور کامل به آن دست یافت.
Con Panna

کن پانا ترکیب جذاب دیگری از اسپرسو، این بار در کنار خامه
Commercial Coffee

قهوه های تجاری قهوه های تجاری – برند های بسته بندی کننده قهوه ها – برای فروش بیشتر
*Conical burr grinder

آسیای آج‌دار مخروطی نوعی آسیای قهوه که در آن دانه‌های قهوه در بین دو قطعه آج‌دار مخروطی آسیا می‌شود
Cupping

چشیدن قهوه عملیاتی برای به درست آوردن ویژگی ها و خصوصیات دانه قهوه، چشیدن . سنجش قهوه
Clever

کلور ابزاری شبیه به مخروط یا قیف که وظیفه اش دم آوری قهوه است.
Crust

پوسته لایه ی معلق شده از پودر قهوه که روی فنجان قهوه در آزمون کاپینگ وجود دارد.
Crema

کرم فوم قهوه ای کمرنگی که روی فنجان اسپرسو را می پوشاند.
Decaffeinated

بدون کافئین به قهوه ای که کافئین آن گرفته شده باشد.
Doppio

دوپیو – اسپرسو دبل تشکیل شده از دو شات اسپرسوی ۲۵ تا ۳۰ میلی گرمی
*Doser grinder

آسیای پیمانه‌دار آسیایی که مقداری معین از قهوۀ پیمانه‌شده را به دست می‌دهد.
*Doserless grinder

آسیای بی‌پیمانه آسیایی که پیمانه ندارد و در آن قهوه ازطریق مجرایی ناودانی خارج می‌شود.
Earthy

خاکی یکی دیگر از ویژگی های عطری قهوه که به خاک تازه خیس شده و مرطوب اشاره دارد. این ویژگی را می توان در قهوه اندونزی مشاهده کرد.
Espresso Machine

اسپرسوساز دستگاهی برقی که با بخار آب سرو کار دارد و مسئولیت تهیه اسپرسو برای شما به عهده این دستگاه است.
Espresso

اسپرسو یکی از نوشیدنی های قهوه است که طعم تلخی دارد و نسبتا غلیظ است. در نگاه اول بسیار کم به نظر می رسد. از ترکیب اسپرسو با شیر، خامه و بستنی و … نوشیدنی های بسیاری می توان تهیه کرد.

Ferment

ترش – مخمری اشاره به عطر و طعمی مخمری و ترشی زننده درون قهوه دارد. این مشکل از زمان جداسازی گیلاس قهوه به وجود می آید.
Fresh

تازه اشاره به قهوه تازه برشته شده و یا تازگی و عطر و طعم زنده قهوه دارد.
Flat

یکنواخت قهوه ای بدون عطر و طعم
Floral

گلی کمی عطر گلی مانند از گل هایی چون یاسمن و قاصدک
*Flat burr grinder

آسیای آج دار تخت نوعـی آسیای قهوه که در آن دانه‌های قهوه در بین دو قطعه آج‌دار تخت آسیا می‌شود
Fine

ریز اشاره به میزان ریز بودن ساب قهوه دارد
French press

فرنچ پرس ابزاری استوانه ای و قوری مانند، برای تهیه قهوه فرانسه

اصطلاحات کافی شاپ

Fruity

میوه ای اشاره به عطر و طعم میوه ای قهوه دارد، عطر مرکبات و توت ها
Full

به معنی کامل و پر رایحه ای از تجمع چمن یا سبزه چیده شده, گیاهان برگ سبز, دانه های سبز و میوه کال(نارس) دارد. طعم ترشی دارد و دانه های قهوه کم رست شده و کم خشک شده و یا آسیب دیده هستند که این یک خصیصه منفی در طعم است.

Grassy

گیاهی و سبز نشان دهنده ی ویژگی های قوی قهوه مثل اسیدیته,بدنه,طعم و عطر قهوه میباشد.

Grind

آسیا کردن آسیا کردن دانه ی قهوه که تقریبا ۱۲ سایز مختلف آسیاب کردن وجود دارد.
*Grinding

آسیا کردن خرد کردن دانه‌های قهوه و تبدیل آنها به ذرات ریز برای دم‌آوری قهوه
Green beans

دانه قهوه سبز دانه قهوه سبز قهوه ایست که هنوز به مرحله برشته کردن نرسیده است و رنگی سبز دارد.
Instante Coffee

طعم فوری به قهوه ای که از خصیصه طعمی ضعیف و کم جان برخوردار است
Latte art

لاته آرت ترکیب متفاوت دیگری از اسپرسو با شیر که روی آن اشکال مختلفی نقش می دهند.
Light

سبک نشان دهنده ی ویژگی ای ظریف از نظر اسیدیته و بدنه و عطر میباشد
Lungo

لانگو نوشیدنی که از ترکیب آب با اسپرسو تهیه می شود.
Macchiato

ماکیاتو ترکیب اسپرسو با شیر و کف شیر این نوشیدنی را تشکیل می دهد.
*Manual grinder

آسیای دستی نوعی آسیای آج‌دار که محور آن با دست به چرخش درمی‌آید

Medicinal

دارویی بوی دارو یا ید, طعم دارویی با مقادیر ید که میتواند از خشک شدن گیلاس قهوه روی شاخه ی درخت ناشی شود, طعم دارو با مخلوط کردن با قهوه های دیگر مخفی نمی شود. وجود این طعم و عطر در قهوه خصیصه ای منفی است
Malty

غلات، جو رایحه ای از جو,معمولا با غلات و تست با هم استفاده میشوند این سه با هم طعم و رایحه حبوبات را توصیف میکنند که از حبوبات رست داده شده( شامل ذرت رست داده شده,جو و گندم),عصاره ی جو, نان تازه پخته شده یا تست شده تشکیل میشود
Mellow

خوش طعم، دلپذیر متعادل و ملایم, بدون مزه و پس مزه ی قوی. رست متوسط, عربیکایی که کم رشد کرده باشد, طعم خاصی است که از ترکیب نمک با قند در قهوه ایجاد میشود و به طور کلی طعم ملایمی دارد.
Mild

خفیف و ملایم ملایم, به قهوه ای با بدنه ی ملایم و اسیدیته و شیرینی متعادل و فاقد تلخی یا ترشی گفته می شود.
Moldy

کپک، فاسد طعم کپک, طعم کپک مانند در قهوه که به دلیل نگهداری در شرایط بد ایجاد میشود. این طعم کپکی در قهوه میتواند به شرایطی که در طی تمیز کردن و جداسازی پوست قهوه به وجود می آید نیز بستگی داشته باشد, این طعم از خصایص منفی قهوه محسوب می شود,
Musty

کهنه، کثیف و ترشیده کپک زده, رایحه ی کپک مانند در قهوه که به دلیل جذب مواد آلی موجود در کپک های قهوه توسط روغن موجود در قهوه و یا در طی فرآیند خشک کردن دانه های قهوه به وجود می آید. اغلب به دلیل فرایند خشک شدن نامناسب و یا کم و همچنین کهنه شدن دانه ی سبز قهوه به وجود می آید.
Nutty

آجیلی آجیلی, طعم و رایحه تشکیل شده از اجیل تازه،معمولا قهوه های آمریکای جنوبی طعم اجیلی دارند. توجه کنید چشندگان قهوه از اصطلاح آجیلی زمانی که قهوه طعم و رایحه ی آجیل فاسد یا بادام تلخ دارد, استفاده نمی کنند.
Oily

چرب، روغنی چرب, اصطلاحی که برای قهوه هایی که طعم چرب بو داده شده و یا روغنی مانند دارد گفته می شود. این اصطلاح برای عطر و طعم چربی فاسد به کار نمیرود
Oniony

پیازی خصیصه ی عطری و طعمی پیاز مانند, به دلیل استفاده ا, آب های راکد در فراوری و جداسازی گیلاس قهوه (در روش خیساندن) به وجود می آید. در این روش توجه میشود که از آب های بازیافتی استفاده نشود.
*On-demand grinder

آسیای به فرمان نوعی آسیای قهوۀ برقی که درلحظه و بی‌واسطه مقدار معینی از قهوه را آسیا می‌کند
Papery

کاغذی خصیصه طعمی قهوه که از بسته بندی قهوه در بسته های کاغذی یا استفاده از فیلتر کاغذی کم کیفیت حین دم آوری قهوه ناشی میشود.
Past crop

محصول گذشته قهوه ای محصول سال های گذشته, برای قهوه هایی که بیش از ۱ سال از انبار شدن آنها میگذرد از اصطلاحات (( محصول گذشته)), ((محصول قدیمی)),((قدیمی)) یا (( کهنه و پیر))استفاده میشود. این نوع قهوه دارای طعم های چوبی, کاهی یا علف خشک مانند و اسیدیته ی پایین است.
Potato

سیب زمینی قهوه ای با عطر و طعم سیب زمینی خام
Pulpy

مغزی و خمیری، پالپ طعم و عطر تند و قوی و میوه ای مانند ناشی از پوست گیلاس قهوه که در مرحله ی فرآوری قهوه بر روی دانه ی قهوه به جا می ماند.
Quakery

– طعم بادام زمینی مانندی که از تهیه کردن دانه های نارس یا کم رشد کرده ی قهوه ایجاد میشود.
Red eye

چشم قرمز فنجانی از قهوه دریپ کافی و اسپرسو، به آن شات تاریکی یا باز کننده چشم نیز می گویند.
Rich

غنی قهوه ای با بدنه ی کامل به همراه عطر و طعم و مزه ی کاملا خوش آیند به وجود می آید
Ristretto

ریسترتو ریسترتو نیز نام یکی دیگر از نوشیدنی های بر پایه اسپرسو است. این نوشیدنی حجمی برابر ۱۵تا ۲۰ گرم دارد.
Roast

برشته کردن رست کردن یا برشته کردن، فرآیندی است که قهوه طی آن از حالت سبز رنگ به رنگ های دارچینی قهوه ای و قهوه سوخته تبدیل می شود. برشته کردن قهوه تاثیرات فیزیکی و درونی در دانه ایجاد می کند که انواع مختلفی نام گذاری می شود.

Rubosta

ربوستا ربوستا گونه دیگری از دانه قهوه است، ربوستا پر کافئین تر تلخ تر و کم عطر تر است.
Siphon

سایفون ابزاری شبیه به لوازم آزمایشگاهی برای تهیه قهوه است که از یک حباب بزرگ و شعله فیتیله ای تشکیل شده است.
Single Origion

تک خواستگاه قهوه ای که فقط برای یک کشور و یک منطقه باشد. مخلوط از چندین شهر یا کشور نباشد(البته به وسعت کشور یا منطقه بستگی دارد).
Single Country

تک کشوری قهوه ای که فقط برای یک کشور باشد. مخلوط از چندین کشور نباشد.
Single Farm

تک مزرعه قهوه ای که فقط برای یک مزرعه باشد
Special

خاص قهوه ای فراتر از کیفیت سینگل اورجین
Sweet

شیرین بیانگر یک طعم ملایم و نرم و میوه ای قابل تشخیص در نوک زبان
Strong

قوی به قهوه ای با ویژگی های غنی با بدنه ای کاملا پر گفته می شود.
Sweet

شیرین بیانگر یک طعم ملایم و نرم و میوه ای قابل تشخیص در نوک زبان
Turkish Coffee

قهوه ترک به قهوه ای که با ابزاری به نام ایبریک یا (جذوه – ابزاری شبیه شیر جوش) تهیه می شود که در کشور ترکیه مرسوم است. این قهوه را با نام قهوه ارمنی نیز می شناسند.
*grind size

اندازۀ سابه "اندازۀ ذرات آسیاشدۀ قهوه
*coffee bed

بستر قهوه سابه قهوه‌ای که در داخل دم‌آور یا در سبد قهوۀ دستگاه اسپرسو (espresso machine) قرار می‌دهند
*overextraction

بیش‌عصاره‌گیری عصاره‌گیری بیش ‌از اندازۀ مطلوب از قهوه
*doser, dosing chamber

پیمانه بخشی از آسیای پیمانه‌دار که سابه قهوه در آن نگهداری می‌شود و با استفاده از اهرمی مقدار معینی از قهوه را به دست می‌دهد
*dosing

پیمانه کردن ریختن مقدار موردنیاز و معینی از سابه قهوه در سبد صافی قهوه
*dripper

چکانه افزار دم‌آوری قهوه به‌‌‌روش چکه‌ای یا چکانه قهوه coffee dripper
*automatic coffeemaker, coffee brewing machine

دستگاه قهوه‌ساز دستگاهی برقی که فرایند دم‌آوری قهوه در آن با استفاده از صافی به‌‌روش چکه‌ای و خودکار انجام می‌شود
*coffee brewing formula

دستور دم‌آوری دستورالعمل تهیه قهوه شامل مواردی مانند نسبت آب و سابه قهوه، درجه حرارت آب، مدت تماس آب و قهوه، تلاطم آب و قهوه
*coffee brewer

دم‌آور وسیله‌ای برای تهیه قهوۀ دمی ازطریق گذر دادن آب از سابه قهوه
*drip brewing

دم‌آوری چکه‌ای "نوعی دم‌آوری که در آن آب به‌آهستگی از سابه قهوه عبور می‌کند، روش چکه ای یا drip method
*coffee brewing

دم‌آوری قهوه فرایند تهیه نوشیدنی قهوه از دانه برشته (roasted) و آسیاشدۀ قهوه دک ردن یا ذم آوری قهوه
*Drip method

روش چکه‌ای دم آوری چکه ای
*coffee brewer

دم‌آور وسیله‌ای برای تهیه قهوۀ دمی ازطریق گذر دادن آب از سابه قهوه
*vacuum method

روش خلأ نوعی دم‌آوری که در آن مخلوط سابه قهوه و آب در خلأ نسبی صاف می‌شود
*brewing method

روش دم‌آوری شیوۀ مخلوط کردن آب و قهوه برای به‌ دست آوردن نوشیدنی قهوه
*ground coffee, grounds, coffee grounds

سابه قهوه "مجموع ذرات ریزی که از آسیا شدن دانه‌های قهوه به دست می‌آید، قهوه آسیا شده

سینی چکه‌گیر بخشی از دستگاه اسپرسو (espresso machine) که قطرات آب یا قهوۀ دورریز دستگاه را جمع‌آوری و به خروجی هدایت می‌کند
*Bloom

شِکفت "آزاد شدن گازکربنیک به‌صورت حباب براثر تماس آب با قهوۀ تازه‌آسیاشده
متـ . شِکفت قهوه coffee bloom”
*channel

شیار ناحیه‌ای از قرص قهوه که، در هنگام عصاره‌گیری، آب با سرعت بیشتری در آن جریان دارد
*channeling

شیاردار شدن ایجاد شیار در قرص قهوه
*extraction

عصاره‌گیری فرایند تهیه عصاره یا همان نوشیدنی قهوه از سابه قهوه به‌کمک آب
*coffee pack

قرص قهوه قهوۀ کوبیده‌شده‌ای که پیش از عصاره‌گیری در سبد قهوۀ دستگاه اسپرسو (espresso machine) قرار می‌دهند
*fresh brewed coffee/ freshly brewed coffee

قهوۀ تازه‌دم قهوۀ دمی‌ای که از تهیه آن زمان چندانی نگذشته و کهنه نشده باشد
*turkish-ground coffee, turkish-ground

قهوۀ ترک‌ساب سابه قهوه‌ای که میانگین اندازۀ ذرات آن بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میکرومتر است
*dripped coffee

قهوۀ چکه‌ای نوشیدنی قهوه‌ای که برای تهیه آن قهوه به‌‌‌‌روش چکه‌ای دم‌آوری شود
*coarse-ground coffee, coarse-ground

قهوۀ درشت‌ساب سابه قهوه‌ای که میانگین اندازۀ ذرات آن بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میکرومتر است
*brewed coffee

قهوۀ دمی نوشیدنی به‌دست‌آمده از فرایند دم‌آوری قهوه
*fine-ground coffee, fine-ground

قهوۀ ریزساب سابه قهوه‌ای که میانگین اندازۀ ذرات آن بین ۴۰۰ تا ۹۰۰ میکرومتر است
*medium-ground coffee, medium-ground

قهوۀ میان‌ساب سابه قهوه‌ای که میانگین اندازۀ ذرات آن بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میکرومتر است
*underextraction

کم‌عصاره‌گیری عصاره‌گیری کمتر از اندازۀ مطلوب از قهوه
*tamping

کوبش فرایند فشردن سابه قهوه در سبد قهوۀ دستگاه اسپرسو (espresso machine)
*tamper, coffee tamper

کوبه افزاره‌ای برای فشردن سابه قهوه در سبد قهوۀ دستگاه اسپرسو (espresso machine)
*tamp

کوبیدن فشردن سابه قهوه در سبد قهوۀ دستگاه اسپرسو (espresso machine)
*coffee cake, puck, spent puck

کیک قهوه آنچه پس از عصاره‌گیری از قهوه در سبد قهوه باقی می‌ماند
*contact time

مدت تماس ← مدت دم‌آوری
*brew time

مدت دم‌آوری "مدت‌زمانی که، در حین دم‌آوری، آب و قهوه با یکدیگر تماس دارند
*extraction time

مدت عصاره‌گیری مدت‌زمانی که از جریان پیدا کردن آب ورودی و تماس آب با قرص قهوه‌ تا زمان توقف جریان آب به طول می‌انجامد
*brew ratio

نسبت دم‌آوری نسبت حجم سابه قهوه به حجم آب


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار