پیراهن طلسمات همان طور که نامش نشان می دهد، پوشاکی با نوشته ها، آیات، ادعیه و اوراد مختلف است که مفهومی درباره رفع بلا دارند. از جمله نگاره هایی که بر روی این لباس به چشم می خورد، می توان به شیر و خورشید، شیر، ترنج، چلیپا و قندیل اشاره کرد که همگی از لحاظ مفهومی با کاربرد پیراهن هماهنگی دارند.
جالب است بدانید بنا به بررسی کارشناسان، این پیراهن مربوط به اواخر دوره صفوی و اوایل دوره زندیه است و بنابراین بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد.پیراهن طلسمات(رزم) موجود در گنجینه سلاح آستان قدس رضوی یکی از آثار ارزشمند فرهنگی وهنری دوره اسلامی به شمار می آید که به علت دارا بودن مشخصات خاص یکی از نماد های فرهنگی، اعتقادی است که قدمت آن به دوره زندیه می رسد.
پیراهنهای طلسماتی از جمله آثاری هستند که در حوزه باستان شناسی دین موردتوجه کارشناسان ومحققان می باشند. قدیمی ترین نوع این پیراهن ها مربوط به عصر صفویه و به باور عامه دارای کاربردهای مختلفی از جمله: حفاظت در برابر بیماریها وبلایای طبیعی، کسب شأن و مقام اجتماعی، محافظت در صحنه رزم، قدرت گرفتن در مقابل دشمنان و آمرزش درجهان آخرت بوده است. هر یک از آنها با آیات قرآنی، ادعیه وجداول طلسمات با حروف واعداد ابجد و گاهی اشعار و نقش های نمادین تزیین شده که نشان دهنده کاربرد آن است .
پیراهن طلسماتی گنجینه آستان قدس رضوی با هدف کلی بررسی دلایل رویکرد انسان به تهیه این نوع لباسها وجایگاه اعتقادی آن در دوره اسلامی ودر نهایت معرفی آن مورد ارزیابی نسبتا” دقیق قرار گرفته است. دراین پژوهش با استفاده از مطالعات میدانی وکتابخانه ای سعی شده است که این اثر از نظر نوع خطوط ، تزئینات ونقش های نمادین ،نوع و موضوع کتیبه ها واشعار و …به دقت مورد بررسی قرار گرفته و جنبه های تاریخی، کاربردی و نمادین آن مشخص شود.
برای پیراهن طلسماتی در متون مختلف تاکنون کاربردهای خاص منظور نشده است اما شواهد امر و نیز آیات و ادعیه به کار رفته برای برخی از آنها ما را به نحوه کاربردشان راهنمایی میکند. با توجه به اینکه اغلب نمونههای موجود در موزههای ایران مستعمل است نشان میدهد که از این لباس فرد یا افرادی خاص استفاده مینمودهاند. مجموعه آیات و ادعیه به کار رفته بر روی این آثار نیز میتواند کمک مهمی در شناسایی علت کاربرد آنها باشد. در بعضی از نمونهها آیات و ادعیه به کار رفته به منظور تقویت قوای روحی برای شرکت در جنگ و نبرد، حفاظت از ضربههای دشمن و نیز احتمالاً پنهان شدن از دید دشمن است. در برخی نمونههای دیگر، که کاربرد طبی داشته آیات و ادعیه (حرزها و حجابها) به منظور محفوظ ماندن از انواع بلایا (مانند امراض، قحطی، زایمان سخت، مرگ ناگهانی) به کار رفته است. همچنین نمونههایی وجود دارد که فقط برای جلب محبت دیگران و یا رسیدن به مقام و منصب اجتماعی – مانند نمونههای آفریقای غربی- تهیه میشده است. امروزه هنوز در بعضی منازل پارچههایی به عنوان حلقه یاسین معروف هستند و بر روی آن دعاها و آیاتی برای حفظ جان استفادهکننده نوشته شده وجود دارند و پارچههایی که به عنوان برد یمانی معروف هستند نیز از آیات و ادعیه پوشیده شدهاند و هنگام دفن میت بر روی کفن پیچیده میشوند که به منظور تیمن و تبرک برای حفظ از عذاب در جهان دیگر و بخشوده شدن از گناهان تهیه میشوند.
الف) پیراهنهای دوره صفوی: این نمونهها معمولا” در هیئت کلی مربع شکل هستند، تزئینات نوشتاری روی آن ها ادعیه مرتبط با مذهب تشیع و اسامی دوازده امام و جداول اعداد و طلسمات و منتخبی از آیات مبارک قرآن کریم است. استفاده از رنگ در آنها بسیار محدود است.
یک نمونه تاریخدار از این نوع پیراهن در موزه ملی ایران نگهداری میشود که نام شاه عباس صفوی بر آن نوشته شده است، وکاربردآن احتمالا” رزمی است.
ج) پیراهنهای طلسماتی گورکانیان هند: به این نوع پیراهنها که در سرزمین هندوستان و در قرون ۱۶ و ۱۷ م تهیه شده قرآن جامه نیز میگفتند و در برخی نمونههای متمایز آن جدولهای اعداد و طلسمات به کار نرفته است، به طور مثال در یک نمونه از آنها ۱۱۴ سوره قرآن کریم و ۹۹ اسم اعظم(اسماءالهی) به کار رفته است. رنگهای آن شامل (سیاه، قرمز، آبی و طلایی) و مدالها و نشانههای تزئینی در آنها مشابه و همگون است. اغلب نمونههای آنها بدون تاریخ است. تاکنون یک نمونه تاریخدار و یک نمونه متفاوت از بقیه مشخص شده که در قسمت جلو از بالا تا پایین باز است.
د) پیراهنهای طلسماتی آفریقای غربی: این پیراهنها دارای یک زیر جامه متشکل از یک پیراهن و زیر شلواری و یک پیراهن بیآستین است و چندین محفظه کوچک چرمی (حرز) که احتمالاً حاوی آیاتی از قرآن کریم بوده و به قسمت داخلی بعضی از این جامهها دوخته شده است. روی این پیراهنها نیز با جدولهای طلسمات که از حروف و علائم و یا نشانههای رمزی ساخته شده و ادعیه و استغاثه به درگاه خداوند، نام خلفای راشدین و نامهای فرشتگان و اسماء الهی همراه با اعداد ابجد آن ترسیم شده است
پشت لباس روی آستینها نقش شیر (بدون خورشید) ترسیم شده که در زمینه آن دعاهای حرز و حجاب، ائمه اطهار(ع) و دعاهایی با مضمون درخواست یاری و کمک از خداوند متعال در جنگ و غلبه بر پیروزی بر دشمنان نوشته شده است. از طرفی کاربرد نقشهای نمادین مانند: نقش ترنج به شکل سرو در دو پهلوی جلو و پشت لباس به عنوان نمادی از آرزوی سلامتی و سر زندگی و جاودانه بودن زندگی و محصور نمودن و حفظ بدن از هر گونه عامل مرگ و نیستی و نقش گلهای شش پر که در فرهنگ ایرانی همیشه به عنوان نماد خورشید و زندگی تصویر میشده تأکید بر امر جاودانگی زندگی میباشد. نقش ترنج به شکل صلیب در جلو لباس (زیر شکاف یقه) که شباهت بسیاری به دسته شمشیر دارد دارای ایستادگی و صلابت و القاءکننده قدرت است. همچنین جداول اعداد و طلسمات نقش شده بر روی این لباس به منظور تقویت قوای روحی و اجابت خواستهها، سعادت و نیکبختی، در امان ماندن از مکر و حیله دشمنان، رهایی از مشکلات، سبک کردن سنگینی آهن (زره)، ترساندن دشمن و جلب احترام، حفاظت و در امان ماندن از بلایا، پنهان شدن از دید دشمنان و حفاظت از ضربه تیغ دشمنان (تیغبند)، درخواست ادای دین و سعادت و سلامت به کار رفته است و ارتباط نزدیکی با متن دعای اطراف آن دارد. با توجه به کاربرد نمادهای شجاعت و قدرت و جاودانگی مانند شیر و خورشید و سرو، همچنین متن کتیبههای آن شامل سورههای فتح، نور، یاسین، جمعه، ملک، طارق، عصر، نصر، معذوتین و آیات: نصرالله من الله و فتح قریب و آیه الکرسی، دعاهای: جوشن کبیر، جوشن صغیر، ناد علیاً مظهر العجائب و حرز و حجاب امامان معصوم، همچنین دعاهایی که اشاره مستقیم به جنگ و جهاد با دشمن و درخواست پیروزی بر آنها دارد و جداول طلسمات و اعداد که در همین ارتباط نوشته شده، میتواند این پیراهن برای رزم تهیه شده باشد. از طرفی مضمون متن کتیبه شعری آن که به این شرح است:
من صرفه برم که بر صفم اعداء زد
مشتی خاشاک لطمه بر دریا زد
ما تیغ برهنهایم در دست خدا
شد کشته هر آنکه خویش را بر ما زد
لافتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار
بیانگر آن است که ممکن است استفادهکننده یا سازنده یا سفارش دهنده اثر به نحوی مرتبط یا متأثر از بعضی فرق صوفیه همزمان با خلق اثر باشد.
تصویر۵: آرامگاه منسوب به اردشیر دوم تخت جمشید
تصویر ۶: نقش شیر روی آستین پشت لباس
تصویر ۷ : نقش شیرهای غران در حال حرکت، حجاری شده بر پیشانی آرامگاه ( نمای نزدیک)
نقش ترنج سروی شکل برروی لباس (تصویر۸) قابل مقایسه با نقش مشابه آن در حجاری های ازاره سنگی نمای بیرونی عمارت کلاه فرنگی (ساختمان فعلی موزه ملی پارس) (تصویر۹) و همین نقش در تزیینات داخل حمام ارگ کریم خانی(تصویر۱۰) است.
تصویر۸. نقش سرو بر روی لباس رزم
تصویر۹. نقش سرو درازاره سنگی عمارت کلاه فرنگی
تصویر۱۱. نقش سرو در حجاری های تخت جمشید
تصویر۱۰. نقش سرو در تزئینات ارگ کریمخانی
همچنین نقش متداخل بر پایین لباس (تصویر۱۲) و لبه آستین ها قابل مقایسه با نقش مشابه آن در تزیینات داخل حمام ارگ کریم خانی (تصویر۱۳) است.
تصویر۱۲. نقش متداخل پایین لباس رزم
تصویر۱۳. نقش متداخل در تزئینات داخل حمام ارگ کریمخانی
باتوجه به موارد ذکر شده این اثر می تواند مربوط به دوره زندیه و به احتمال قریب به یقین در منطقه فارس و از آنجا که این گونه آثار برای استفاده عموم مردم نبوده پیراهن مورد بررسی در این پژوهش برای یکی از دولتمردان همین دوره تهیه شده باشد.
آدرس موزه مرکزی آستان قدس: مشهد، حرم امام رضا (ع)، صحن کوثر، موزه مرکزی آستان قدس، طبقه دوم، گنجینه سلاح