gardeshban.ir

معمولا وقتی صحبت از غذاهای تند و تیز به میان می‌آید اسم غذاهای هندی پشت سر هم ردیف می‌شود.
کد خبر: ۳۸۲۰۳
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از این غذاهای تند و تیز سمبوسه است. سمبوسه از آن پیش‌غذاهایی است که پخت و سروش در مهمانی‌ها حسابی مهمانان را سر ذوق می‌آورد و با مواد مختلفی هم پر می‌شود. شاید سمبوسه میگو را تا حالا تست نکرده باشید ولی ما به شما توصیه می‌کنیم این فرصت را اصلا از دست ندهید. سمبوسه میگو بندری قلق‌های خودش را هم دارد و برای خوش‌طعم‌تر شدنش باید کمی ریزه‌کاری به خرج داد. این مدل سمبوسه در شهرهای جنوبی از جمله کیش، قشم، بوشهر، جزیره هنگام و بندر عباس درست می‌شود.


مواد لازم

میگو: ۲۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد متوسط
فلفل دلمه: ۱ عدد نگینی شده
سیب زمینی: یک عدد متوسط
گشنیز، تره، جعفری ساطوری شده: ۳ قاشق غذاخوری
آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
زعفران: ۱ قاشق غذاخوری
آب: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
قارچ: ۱۰۰ گرم
نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
نان لواش یا خمیر یوفکا: به میزان لازم

طرز تهیه

میگوها را تمیز کنید و رگ پشت کمر آن را خارج کنید. این کار باعث می‌شود بوی زهم میگو تا حد زیادی از بین برود.سیب زمینی را آب‌پز کنید.میگو را یک ظرف مناسب بریزید و به آن آب، زعفران و آبلیمو اضافه کنید و روی حرارت بگذارید. برای ۳ تا ۴ دقیقه بپزید.این کار باعث می‌شود علاوه بر اینکه بوی زهم میگو گرفته شود، بوی زهم آن نیز از بین برود.
پیاز را رنده یا نگینی خرد کنید و در یک تابه سرخ کنید. به آن زردچوبه و نمک و فلفل اضافه کنید.میگو، گشنیز، فلفل دلمه نگینی شده، تره و جعفری ساطوری شده را اضافه کنید. می‌توانید به‌ جای این سبزیجات از پیازچه استفاده کنید.سیب‌‌زمینی را رنده کنید و به مواد داخل ماهیتابه اضافه کنید.اگر می‌خواهید رنگ مواد سمبوسه قرمز شود، به آن ۱ قاشق، رب گوجه فرنگی اضافه کنید.

در انتها قارچ را به مواد اضافه کنید. در ماهیتابه را روی آن بگذارید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه اجازه دهید که مواد با حرارت ملایم بپزد.

سمبوسه میگو بندری را می‌توانید هم با نان لواش و هم با خمیر یوفکا تهیه کنید. نان لواش یا خمیر یوفکا را آماده کنید تا مواد را در آن بریزید و بپیچید. پیچیدن سمبوسه روش‌های مختلفی دارد که بنا به دلخواهتان می‌توانید یکی از روش‌ها را اتخاب کنید. می‌توانید سمبوسه میگو را به صورت رولی هم بپیچید.
سمبوسه‌ها را داخل روغن داغ سرخ کنید.
می‌توانید قبل از سرخ کردن سمبوسه‌های میگو، آنها را در سینی فر بچینید و به مدت ۱۵ دقیقه در فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد بگذارید و بعد آن را سرخ کنید. این مرحله از طرز تهیه سمبوسه میگو اختیاری است.

سمبوسه میگو جنوبی 
سس مخصوص میگو رستورانی
مواد لازم

سس مایونز: ۱ لیوان دسته‌ار فرانسوی

سس کچاپ: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی

شکر: ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری

پودر سیر: ۱/۲ قاشق غذاخوری

پودر فلفل قرمز: ۱/۲ قاشق غذاخوری

پودر پیاز: ۱/۲ قاشق غذاخوری

نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری

آب: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی

سس قرمز تند: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

سمبوسه میگو جنوبی 

طرز تهیه

همه مواد را در مخلوط کن بریزید و با هم ترکیب کنید. سس به دست آمده را در بطری مخصوص بریزید.این سس را همراه با میگو سوخاری هم می‌توانید استفاده کنید.در این روش، به میزان ۱/۳ بسته تمبر هندی را در مقداری آب جوش بریزید تا تمبرها از هسته جدا شوند. عصاره تمبر هندی به دست آمده را از صافی رد کنید تا یکدست شود. تمبرها را با میزان دلخواه نمک، فلفل قرمز و کمی گشنیز، پیاز خرد شده و رب‌ گوجه‌ فرنگی مخلوط کنید و سس متفاوتی را با سمبوسه میگوی خود تجربه کنید.

نکته: در کنار سمبوسه میگو بندری می‌توانید فقط از سس تند سالسا یا سس فلفل تند هم استفاده کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار