gardeshban.ir

برخی شیرین کننده‌های مصنوعی وجود دارند که باعث افزایش مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها می‌شوند.
کد خبر: ۳۸۲۳۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۱ فروردين ۱۴۰۰-1400 January 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
هنگامی که به عفونتی مبتلا هستید، پزشک به احتمال زیاد برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌کند تا باکتری‌های مسبب آن را از بین ببرد؛ اما احتمال آلودگی شما با باکتری‌هایی وجود دارد که توانایی مقاومت در برابر اثر آنتی بیوتیک‌ها را دارند، به این معنی که دارو نمی‌تواند به طور موثر آن‌ها را مورد حمله قرار داده و بکشد.

طبق یک مطالعه جدید، هر چیزی که روزانه می‌نوشید ممکن است شما را بیشتر در معرض این باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک قرار دهد؛ زیرا این نوشیدنی‌ها حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی هستند که مقاومت باکتری‌ها را در برابر آنتی بیوتیک‌ها افزایش می‌دهند.

محققان دانشگاه کوئینزلند چهار شیرین کننده مصنوعی و میزان تاثیر آن‌ها بر مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها را آزمایش کرده و نتایج آن را در مجله ISME منتشر کردند.

طبق این مطالعه، این چهار شیرین کننده ساخارین، سوکروالوز، آسپارتام و استوکولفام پتاسیم هستند که همگی با افزایش انتشار ژن‌های مقاوم در روده به طور قابل توجهی به مقاومت در برابر اثرات آنتی بیوتیکی کمک می‌کنند.

محققان می‌گویند شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این شیرین کننده‌ها باعث انتشار ژن‌هایی می‌شوند که قادر به مقاومت در برابر اثر آنتی بیوتیک‌ها هستند که ممکن است احتمال آلودگی شخص به باکتری‌هایی را که آنتی بیوتیک‌ها روی آن‌ها تاثیر ندارد، افزایش دهد.

طبق این مطالعه، سالانه حدود ۱۱۷ هزار تن شیرین کننده مصنوعی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و تعدادی از کالا‌های موجود در بازار غنی شده با شیرین کننده ساخارین و آسپارتام، حاوی این شیرین کننده‌ها هستند. همچنین در بسیاری از غذا‌ها و نوشیدنی‌های بدون قند، پتاسیم آیسولفام یافت می‌شود.

جیانهوا گوو یکی از محققان این پژوهش می‌گوید: بدیهی است که ما باید در استفاده از این محصولات رایج بسیار مراقب باشیم، زیرا استفاده بیش از حد از آن می‌تواند به سرعت مشکلات ناشی از مقاومت آنتی بیوتیکی را افزایش دهد. 

عواقب مرگبار مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تاکید می‌کنند که مقاومت به آنتی بیوتیک یکی از بزرگترین چالش‌های بهداشت عمومی در زمان ما است. طبق داده‌های CDC، حداقل ۲.۸ میلیون نفر به عفونت باکتریایی آلوده می‌شوند که قادر است در برابر اثر آنتی بیوتیک مقاومت کند که در نتیجه هر  ساله آن بیش از ۳۵۰۰۰ نفرمی میرند.

مقاومت به آنتی بیوتیک زمانی اتفاق می‌افتد که میکروب‌ها مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها توانایی غلبه بر دارو‌های طراحی شده برای از بین بردن آن‌ها را داشته باشند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار