gardeshban.ir

سفر به قبرس هیجان‌انگیز و مفرح خواهد بود و حتی در خرید سوغاتی هم تجربه‌ای به یادماندنی برای شما رقم می‌زند.
کد خبر: ۳۸۲۴۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۱ فروردين ۱۴۰۰-1400 January 01
گردشبان (gardeshban.ir) :

اگر می‌خواهید بدانید سوغات معروف قبرس چیست، این مطلب را بخوانید. روغن زیتون، گلدوزی‌های ظریف، هنرهای بومی و زیورآلات تعدادی از سوغاتی‌های منحصر به فرد قبرس هستند که پیش از سفر باید با آن‌ها آشنا شوید و به خاطر بسپارید.

۱. زیتون و روغن زیتون

تولید روغن زیتون در قبرس به دوران باستان بازمی‌گردد و نه تنها در آشپزی این کشور تأثیر واضحی دارد، بلکه با فرهنگ، تاریخ و اقتصاد این جزیره گره خورده است. شاخه‌ی زیتون که نماد صلح شناخته می‌شود را در نشان ملی قبرس می‌توانید ببینید. امروزه قبرس در بین بیست کشور برتر که درخت زیتون در آن به خوبی رشد می‌کند، قرار دارد و هر ساله بیش از ده هزار تن زیتون در آن برداشت می‌شود. جالب است بدانید کهنسال‌ترین درخت زیتون این جزیره بیش از ۷۰۰ سال عمر و بیش از ده متر عرض دارد. «کورونیکی» (koroneiki) یکی از معروف‌ترین انواع زیتون‌ در قبرس است که باید آن را امتحان کنید. روغن زیتون نه تنها در کارخانه‌های بزرگ قبرس، بلکه در آسیاب‌های محلی کوچک هم تولید می‌شود. بهترین زمان برای خریدن روغن زیتون از آسیاب‌های محلی در ماه‌های اکتبر تا مارس خواهد بود.
سوغات قبرس

۲. محصولات خرنوب

درخت خرنوب (Carob)، درختی همیشه سبز است که از خانواده‌ی نخودفرنگی به شمار می‌آید و از دوران باستان، بومی نواحی مدیترانه شده است. اهمیت خرنوب برای  مردم قبرس  را می‌توان حیاتی دانست؛ به طوری که آن را طلای سیاه می‌نامند. غلاف رسیده و خشک‌شده‌ی خرنوب در پخت‌و‌پز و پزشکی استفاده می‌شود. کاکائو بدون کافئین را می‌توان یکی از محصولات خرنوب معرفی کرد که نوشیدنی آن از قهوه سالم‌تر اما همچنان خوشمزه به نظر می‌رسد. شیره‌ی شیرین خرنوب در تهیه‌ی دسرها کاربرد فراوان دارد و برای افراد مبتلا به دیابت و آلرژی مضر نیست. پس این سوغاتی سالم را فراموش نکنید.

سوغات قبرس

۳. شیرینی جات

شیرینی‌جات جایگاه مهمی در فرهنگ قبرس دارد. مربای انواع میوه‌ها به صورت سنتی در همه‌ی فصول در خانه‌های مردم طبخ می‌شود. برای یک سوغاتی متفاوت می‌توانید یک مربای خاص مانند مربای گردو را انتخاب کنید. «موستالوریا» (Mustalevria) که از شیره‌ی انگور تهیه می‌شود یکی از شیرینی‌جات مورد علاقه مردم این کشور و گردشگران است. «چرچخلا» (churchkhela) شامل آجیل درون آب انگور یخ زده، پای‌ سنتی با پنیر «اناری» (anari) و دارچین، کیک سمولینا، گلاب، باقلوا و راحت‌الحلقوم از دیگر شیرینی‌جات قبرس هستند که می‌توانید سوغاتی ببرید. در پایان عسل اعلی قبرس را هم فراموش نکنید.
سوغات قبرس

۴. پنیر هالومی

پنیر «هالومی» (Halloumi) در قبرس، زادگاه آن، بسیار شناخته شده و پرطرفدار است. این پنیر را از مخلوط شیر بز و گوسفند و گاهی هم شیر گاو تهیه می‌کنند. پنیر هالومی در دمای بالا ذوب نمی‌شود و این خاصیت، سرخ و گریل کردن آن را امکان‌پذیر می‌نماید. نعناع عطر خاصی به هالومی می‌بخشد و این پنیر سرخ‌شده همراه با گوشت، سبزیجات، غذاهای دریایی و حتی میوه‌ها بسیار دلپذیر خواهد بود. این پنیر معمولاً نمک‌دار به فروش می‌رسد اما می‌توانید نوع بدون نمک آن را هم بخرید که در بسته‌های وکیوم برای حمل در سفر در سوپرمارکت‌ها وجود دارد.
سوغات قبرس

۵. نقره

اگر تمایل دارید یک سوغاتی ماندگارتر از خوراکی‌ و نوشیدنی‌ با خود به خانه بیاورید، به سراغ زیورآلات نقره‌ی قبرس بروید که در یکی از روستاهای کوهستانی آن به نام «لفکارا» (Lefkara) ساخته می‌شود. ساکنان این روستای خوش‌منظره بیش از ۵۰۰ سال است که به ساخت زیورآلات نقره و گلدوزی مشغول هستند. گردنبند، دستبند و گوشواره‌های خاص که از ملیله‌‌کاری نقره با روکش طلای سفید را در گوشه و کنار روستا خواهید دید که افراد متخصص محلی از تابیدن سیم‌های ظریف نقره درست کرده‌اند. همچنین ظروف، جعبه، گلدان و سایر اشیای تزئینی با هنر ملیله‌کاری نقره را می‌توانید به عنوان یک سوغاتی یا صنایع دستی شیک از قبرس انتخاب کنید.
سوغات قبرس

۶. گلدوزی و توری دوزی سنتی

روستای لفکارا به گلدوزی‌های بی‌همتای خود هم شهرت دارد. قرن‌هاست که زنان دسته دسته در خیابان‌های آن دور هم می‌نشینند و گلدوزی‌های نفیس را نقش می‌بندند. توری‌دوزی‌ قبرس برای رومیزی و دیگر تزئینات آشپزخانه کاربرد دارد و با نقوش هندسی پیچیده تهیه می‌شود که از هر دو طرف یکسان است. این توری‌دوزی که در لیست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده به نام «لفکاریتیکا» (lefkaritika) شناخته می‌شود. «اومودوس» (Omodos) روستای دیگری در نزدیکی « لیماسول » (Limassol) است که توری‌دوزی‌های آن معروف هستند و حتی یک موزه‌ی کوچک در آن به هنر گلدوزی اختصاص دارد.

سوغات قبرس

۷. شمایل و اشیای مذهبی

از قرن‌ها پیش زائران زیادی هستند که از سراسر جهان به قبرس می‌آیند، چون این کشور تاریخچه‌ی معنوی غنی و کلیسا و صومعه‌های ارتدکس زیبایی دارد. انواع سوغاتی‌های مذهبی مانند شمایل چاپی و دست‌ساز، شمعدان، بخوردان، صلیب و غیره را در بخش فروشگاهی هر کلیسا می‌توانید بیابید که سوغاتی از قرن‌ها تاریخ ارتدکس قبرس به شمار می‌روند.

سوغات قبرس

۸. اشیای شیشه ای و سرامیکی

اشیای ساخته شده از شیشه، سرامیک و برنز می‌توانند سوغاتی‌های مناسبی از قبرس باشند که در سوغات‌فروشی‌های سراسر جزیره و گالری‌های هنرهای بومی یافت می‌شوند. الاغ شیشه‌ای یکی از معروف‌ترین سوغات این جزیره محسوب می‌شود.

سوغات قبرس


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار