gardeshban.ir

کاملا طبیعی است که مانند هر کار دیگری که برای اولین بار انجام می دهید، در اولین سفر با هواپیما نیز سوالات متعددی در ذهن خواهید داشت.
کد خبر: ۳۸۴۲۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۰-1400 January 08
گردشبان (gardeshban.ir) :

اگر قرار است برای اولین بار بلیط هواپیما خریده و سفر هوایی انجام دهید، به احتمال زیاد بسی هیجان زده هستید، شاید هم مضطرب و یا ترکیبی از هر دو احساس را باهم دارید. اما اگر بخواهیم صادقانه درباره سفر با هواپیما صحبت کنیم، باید بگوییم که خرید بلیط هواپیما و سفر هوایی هیچ ترس و استرسی ندارد. 

تمام کاری که برای سفر با هواپیما باید انجام دهید این است که مدارک لازم را آماده کنید، وقت شناس باشید و نهایتا در صندلی هواپیما با خیال راحت لم بدهید و از پرواز لذت ببرید.

کاملا طبیعی است که مانند هر کار دیگری که برای اولین بار انجام می دهید، در اولین سفر با هواپیما نیز سوالات متعددی در ذهن خواهید داشت. به همین سبب در این مقاله تمام موارد لازم را در خصوص سوالات احتمالی شما توضیح می دهیم تا به جای ترس و اضطراب در اولین سفر با هواپیما، یک خاطره فراموش نشدنی تجربه کنید.

 در این مقاله راهنمای گام به گام برای اولین سفر با هواپیما از کارهای قبل پرواز گرفته تا زمان سوار شدن به هواپیما و حتی طول پرواز به طور کامل و واضح توضیح داده شده تا شما عزیزان به پاسخ تمام سوالاتتان برسید.

راهنمای گام به گام برای اولین سفر با هواپیما

رزرو بلیط هواپیما


پیش از هر کاری، اولین قدم برای سفر با هواپیما، رزرو بلیط هواپیما است. امروزه به لطف اینترنت و تکنولوژی کارها آسان شده و شما برای خرید بلیط هواپیما مجبور نیستید به فرودگاه یا آژانس های مسافرتی مراجعه کنید. کافی است یک گوشی و یا لپ تاپ هوشمند در اختیار داشته باشید و در هر زمان و مکانی از یک سایت معتبر همچون سفر مارکت تاریخ، مبدأ و مقصد خود را تعیین کرده و دنبال مناسب ترین بلیط از لحاظ هزینه و زمان بگردید. معمولا در سایت های معتبر و قابل اطمینان که می توانید بلیط هواپیما را از آن ها تهیه کنید، امکان مقایسه پروازها از ایرلاین های متعدد و مختلف وجود دارد. بدین ترتیب می توانید پرواز مورد نظرتان را به راحتی رزرو نمایید.

آماده کردن چمدان


معمولا شرکت های هواپیمایی هر کدام قوانین خاص و منحصر به فرد خود را در خصوص حمل جامه دان مسافر دارند. بنابراین، بهتر است به وب سایت ایرلاینی که بلیط هواپیما را از آن رزرو کرده اید، مراجعه کرده و درباره قوانین جامه دان مسافر مطالعه کنید. در آماده کردن چمدان مواردی هستند که باید در نظر گرفته و رعایت کنید. حتما توجه داشته باشید که چمدانتان را بیش از اندازه پُر و سنگین نکنید. هرچه چمدان سبک تری داشته باشید، سفرتان همان اندازه راحت تر خواهد بود. هر آن چه که دم دستتان است، داخل چمدان قرار ندهید و حتما مقداری فضای خالی در چمدانتان نگه دارید که اگر در سفر وسایلی خریداری کردید، فضای کافی برای جاسازی آن داشته باشید. همچنین، همان طور که اشاره کردیم، مسافران تا یک وزن خاصی مجاز به حمل چمدان هستند. اگر وزن چمدان شما از وزن استاندارد تعیین شده توسط ایرلاین تجاوز کند، ملزم به پرداخت هزینه اضافه بار خواهید شد. حال شما را با انواع جامه دان آشنا کرده و نحوه حمل اشیاء مختلف را به شما توضیح می دهیم.
•  جامه دان پذیرش شده : جامه دان پذیرش شده، همان جامه دانی است که در اندازه بزرگ یا متوسط بوده و شما به هنگام دریافت کارت پرواز تحویل مأمور کانتر ایرلاین می دهید و در فرودگاه مقصد تحویل می گیرید. این چمدان در طول پرواز قابل دسترس نیست و میزان بار مجاز برای چمدان پذیرش شده بیشتر از میزان بار مجاز چمدان دستی است که با خود به داخل کابین هواپیما حمل می کنید. زمانی که جامه دان خود را تحویل کانتر می دهید، یک برچسب شامل مشخصات شما و شماره پروازتان روی آن چسبیده می شود تا در فرودگاه مقصد به راحتی بتوانید چمدانتان را پیدا کنید. چنان چه وزن جامه دانتان از میزان بار مجاز ایرلاین بیشتر باشد، بایستی هزینه اضافه بار آن را پرداخت کنید.

•  جامه دان قابل حمل : جامه دان قابل حمل، جامه دان یا کیف دستی است که مسافر می تواند همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرد و در طول پرواز نزد خود نگه داشته و یا در محفظه بالای سرش قرار دهد. 

معمولا اندازه مجاز جامه دان قابل حمل کمتر و حتی نصف جامه دان پذیرش شده است و در صورت تجاوز از میزان استاندارد مسافر نمی تواند همراه خود به کابین هواپیما حمل کند. جامه دان قابل حمل از گیت امنیتی عبور کرده و مورد بررسی قرار می گیرد و هر اشیائی نمی تواند در این جامه دان حمل شود. برای مثال حمل مواد یا وسیله های آتش زا یا قابل اشتعال و انفجار، مایعات بیش از ۱۰۰ میلی گرم و ... نمی توانند داخل جامه دان قابل حمله به داخل هواپیما برده شوند.

•  اشیاء شخصی : اشیاء شخصی می تواند شامل کیف کوچک، کیف دستی، لپ تاپ یا کوله پشتی کوچک باشد و با در نظر گرفتن قوانین ذکر شده می تواند به داخل هواپیما حمل گردد. میزان بار مجاز اشیاء شخصی از جامه دان قابل حمل کمتر است و می تواند یک یا چندین وسیله را در بر بگیرد. هر ایرلاینی اجازه حمل اشیاء شخصی را به مسافر نمی دهد و ممکن است از شما خواسته شود تا اشیاء شخصی تان را داخل جامه دان قابل حمل قرار دهید.

وزن و اندازه مجاز برای هر جامه دان در تمام ایرلاین ها متفاوت تعریف شده اند. بنابراین، حتما از قبل در این باره از ایرلاینی که بلیط هواپیما از آن خریده اید، پرس و جو کنید.

راهنمای گام به گام برای اولین سفر با هواپیما

وزن کردن جامه دان در منزل


برای این که در فرودگاه با اضافه بار و پرداخت هزینه اضافی مواجه نشوید، پس از آماده کردن چمدانتان آن را در منزل وزن کنید. زیرا گاه ممکن است بدون آن که متوجه باشید، میزان بارتان بیش از اندازه زیاد باشد و هزینه گزافی را در فرودگاه متحمل شوید.

قابل شناسایی کردن چمدان


اگر می خواهید در فرودگاه مقصد به راحتی چمدانتان را از میان آن همه چمدان تشخیص داده و پیدا کنید، می توانید با روش هایی آن را قابل شناسایی کنید. برای مثال، می توانید یک روبان رنگی به دسته یا دور چمدانتان ببندید یا نام و مشخصاتتان را روی یک قطعه مقوای رنگی نوشته و از دسته چمدانتان آویزان کنید.

چک کردن برنامه سفر و وضعیت پرواز


حتما قبل از سفر، برنامه سفر و وضعیت پروازتان را چک کنید و مطمئن شوید که همه چیز آن گونه که انتظار دارید، برنامه ریزی شده است. برخی شهرها دارای چندین فرودگاه هستند و مطمئن شوید که از کدام فرودگاه پروازتان را انجام داده و یا در کدام فرودگاه شهر مقصد فرود می آیید. همچنین، پس از خرید بلیط هواپیما مدام وضعیت پرواز را چک کنید تا در صورت ایجاد تغییرات در برنامه پرواز سریع تر مطلع شوید. این گونه تغییرات در پروازها به طور مداوم اتفاق می افتند و بهتر است برای آگاهی از آن ها وب سایت ایرلاین مربوطه را مرتبا چک کنید.

همراه داشتن مدارک مسافرتی و پاسپورت


همراه داشتن تمام مدارک مسافرتی شاید لازم نباشد، اما همراه نداشتن کارت شناسایی، پاسپورت یا ویزا می تواند مانع سوار شدن شما به هواپیما یا ورود شما به کشور مقصد شود. حتما قبل از ترک کردن منزل مدارک لازم را چک کنید و مطمئن شوید که آن ها را برداشته و در یک جای دم دست و قابل دسترس قرار داده اید. حتما قبل از سفر و در طول سفر به طور مداوم مدارک مسافرتی و پاسپورتتان را چک کنید تا مطمئن شوید که آن ها را فراموش و یا گم نکرده اید.

خرید بیمه مسافرتی


در مسافرت، به خصوص در سفرهای طولانی مدت خرید بیمه مسافرتی بسیار مهم است. بیمه مسافرتی نه تنها خسارات احتمالی پرواز را پوشش می دهد، بلکه خسارات مسافرت از قبیل هزینه های درمان اورژانسی، جامه دان یا اشیاء گم شده یا سرقت شده را نیز تحت پوشش قرار می دهد.
راهنمای گام به گام برای اولین سفر با هواپیما

پوشیدن لباس راحتی


اگر می خواهید در طول پرواز خود را در قفس احساس نکرده و اذیت نشوید، حتما لباس های گشاد و راحتی مناسب بپوشید. شما هرگز با کفش های پاشنه بلند یا شلوار تنگ در پرواز احساس راحتی نخواهید کرد. بنابراین لباس هایی بپوشید که به راحتی داخلشان حرک کنید و حرکات بدنی تان محدود نشود. اگر قرار است در مقصد با یک فرد مهم تجاری دیدار کنید، می توانید لباس های رسمی تان را داخل کیف دستی تان قرار داده و به راحتی آن ها را عوض کنید.

همراه داشتن برخی اشیاء لازم پرواز


اگر یک پرواز طولانی مدت در انتظار شماست، حتما اشیائی از قبیل بالشت کوچک مسافرتی، ماسک مرطوب کننده و آبرسان صورت، پتوی سبک، چشم بند یا هدفون در کیف دستی تان قرار دهید.

همراه داشتن اشیاء سرگرم کننده خود


برای آن که در طول پرواز حوصله تا سر نرود، از قبل یک پِلِی لیست از آهنگ های مورد علاقه تان درست کنید و در طول پرواز به آن ها گوش دهید یا فیلم مورد علاقه خود را در گوشی یا هارد قابل استفاده دنلود کنید تا در طول پرواز با تماشای آن سرگرم شوید و گذر زمان را احساس نکنید. اگر اهل مطالعه هستید، کتاب مورد علاقه تان را بردارید و در طول پرواز بخوانید. با هر چیزی که فکر می کنید سرگرم می شوید، در کیف دستی تان قرار دهید. برخی ایرلاین ها در پرواز اینترنت وای فای به مسافران ارائه می دهند تا بتوانند از موسیقی و فیلم های ارائه شده در مانیتور هواپیما لذت ببرند. همچنین، در برخی ایرلاین ها هدفون نیز به مسافران تحویل داده می شود. اما در همه ایرلاین ها این امکانات وجود ندارند.

در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی شهر مقصد


شاید فکر پوشیدن یک کت و شلوار جین خیلی خوب و مناسب به نظر برسد، اما وقتی در مقصد با هوای 35 درجه بالای صفر مواجه شوید، از انتخاب لباستان بسیار پشیمان خواهید شد. وضعیت برعکس این مثال نیز چندان خوشایند نیست و نتیجه مشابه را را دارید، خواهد داشت. بنابراین، از قبل درباره جایی که قصد سفر به آن را دارید تحقیق کنید و متناسب با آب و هوای آن جا لباس پوشیده و چمدانتان را آماده کنید. حتما یادتان باشد تعدادی لباس قابل استفاده و قابل تعویض آسان در کیف دستی تان قرار دهید تا در صورت نیاز آن ها را بپوشید یا تعویض کنید.

راهنمای گام به گام برای اولین سفر با هواپیما

تهیه غذای مخصوص خود


برخی از مسافران مشکلی با غذاهای ایرلاین ها ندارند و شما تا زمانی که از غذاهایشان امتحان نکرده اید، این موضوع را متوجه نخواهید شد که آیا غذاهای ایر لاین را دوست دارید یا نه. اگر برای اولین بار با هواپیما سفر می کنید، پیشنهاد می کنیم یک پک غذای بسته بندی شده در منزل آماده کرده و در پرواز همراه خود داشته باشید تا اگر از غذای ارائه شده توسط ایرلاین راضی نبودید، از آن بخورید و گرسنه نمانید. در برخی ایرلاین ها امکان انتخاب غذا در زمان رزو بلیط هواپیما وجود دارد. اما از آن جایی که در تمام ایرلاین ها این خدمات ارائه نمی شوند، بهتر است غذای خودتان را تهیه کنید.

هیدراته ماندن در طول پرواز


ارتفاع بالا و رطوبت پایین کابین هواپیما ممکن است باعث سرگیجه و یا سردرد بشود. بهترین راهکار برای مقابله با این وضعیت نوشیدن آب فراوان و هیدراته ماندن است. از نوشیدنی های گازدار و الکلی تا حد امکان دوری کنید که باعث دهیدراته شدن بدنتان می شوند. همچنین، در نوشیدن آب نیز زیاده روی نکنید که شکم درد و مشکل دستشویی اذیتتان نکند. همچنین، برای مرطوب نگه داشتن دست ها و پوست صورتتان از ماسک ها، دستمال و کرم های مرطوب کننده استفاده کنید. برای مرطوب نگه داشتن لب هایتان نیز از بالم لب استفاده کنید.

مراجعه به دکتر


اگر برای سوار شدن به هواپیما و پرواز با آن بسیار مضطرب هستید و استرس دارید، قبل از پرواز به دکتر راجعه کرده و مشکل خود را با او در میان بگذارید. مطمئنا، دکتر راهنمایی های لازم را به شما ارائه داده و در صورت نیاز برایتان داروی ضد اضطراب تجویز می کند. اگر داروی دیگری مصرف می کنید، به دکتر خود اطلاع دهید و درباره حمل کردن آن در کیف دستی تان مطمئن شوید. زیرا حمل برخی داروها در پرواز محدودیت و ممنوعیت دارند.

تبدیل ارز قبل از سفر


اگر در سفر پول نقد همراه خود دارید و می خواهید در مقصد آن را به ارز مربوطه تبدیل کنید، هرگز این کار را در صرافی های فرودگاه انجام ندهید که با قیمت های بسیار بالا برایتان تبدیل ارز خواهند کرد. سعی کنید یک روز قبل از سفر تبدیل ارز کرده و خیال خودتان را راحت کنید.

حضور به موقع در فرودگاه


بسیاری از ایرلاین ها تأکید دارند مسافران در پروازهای داخلی حداقل دو ساعت قبل از زمان پرواز و در پروازهای خارجی حداقل سه ساعت قبل از زمان پرواز در فرودگاه حاضر شوند و زمان کافی برای طی کردن پروسه فرودگاه داشته باشند. اگر به موقع در فرودگاه حاضر شوید، زمان کافی برای امور امنیتی، بررسی جامه دان ها، تحویل جامه دان و دریافت کارت پرواز، بررسی مدارک سفر و عبور از گیت امنیتی خواهید داشت.

 بسیاری از ایرلاین ها ۳۰ الی ۶۰ دقیقه قبل از زمان پرواز امور پذیرش مسافر و دریافت جامه دان را متوقف می کنند. بنابراین، خضور به موقع در فرودگاه بسیار مهم است. همچنین، با در نظر گرفتن اتفاقات احتمالی همچون وقوع حادثه یا گیر افتادن در ترافیک سنگین منزل یا هتل را به موقع ترک کنید.

راهنمای گام به گام برای اولین سفر با هواپیما

نترسیدن از بازرسی امنیتی فرودگاه


در فرودگاه یک سری مراحل امنیتی را طی می کنید که نباید از آن ها بترسید یا دچار اضطراب شوید. تمامی این امور و بازرسی ها جهت تأمین امنیت مالی و جانی مسافران هستند. بهتر است با خونسردی همکاری لازم را با مسئولان مربوطه انجام دهید و بدون دردسر تمام مراحل را پشت سر بگذارید. در بازرسی های فرودگاه ابتدا خودتان و جامه دان هایتان مورد بازرسی قرار می گیرید. سپس با حضور در کانتر ایرلاین مربوطه با ارائه کارت شناسایی تان کارت پرواز را دریافت می نمایید و جامه دانتان را به مآور کانتر تحویل می دهید تا به قسمت بار هواپیما ارسال گردد. سپس منتظر اعلام شدن ایرلاین و شماره پروازتان می مانید. مأمور مربوطه کارت پرواز، کارت شناسایی، پاسپورت و قیافه شما را بازرسی کرده و پس از اطمینان از صحت اطلاعات به شما اجازه رفتن به سالن ترانزیت را می دهد. در سالن ترانزیت مقابل گیت مربوط به ایرلاین و شماره پروازتان منتظر می مانید تا باز شدن گیت اعلام گردد. پس از باز شدن گیت مأمور مربوطه بلیط شما را بررسی کرده و به شما اجازه حرکت به سمت هواپیما را می دهد.

سوار شدن به هواپیما


شما توسط اتوبوس یا سالن های متصل به هواپیما دسترسی خواهید داشت. پس از سوار شدن به هواپیما با توجه به شماره صندلی درج شده روی بلیط هواپیما صندلی خود را پیدا کرده و یا از مهماندار کمک بگیرید. پس از پیدا کردن صندلی خود، جامه دان قابل حمل و همراه تان را در محفظه بالای سرتان قرار دهید، کیف دستی تان را زیر صندلی مقابل بگذارید، روی صندلی بنشینید، کمربندتان را ببندید، موبایلتان را خاموش کرده یا در حالت پرواز قرار دهید، به دستورالعمل های ارائه شده توسط مهمانداران با دقت توجه کنید و از پروازتان لذت ببرید.

رسیدن به مقصد


پس از آن که در فرودگاه مقصد فرود آمدید، از سالن تزانزیت منتظر چمدان خود کنار نوار تسمه هایی که مانیتور بالایش شماره پرواز و مبدأ شما را نشان می دهد بمانید. پس از دریافت جامه دانتان و مطمئن شدن از تعلق آن به شما به سمت تاکسی های فرودگاه بروید و یا اگر از قبل با خدمات ترانسفر هماهنگی انجام داده اید، با راننده ترانسفر تماس بگیرید. در شهر مقصد نگران گشت و گذار یا گم شدن نباشید. اپلیکیشن های متفاوتی وجود دارند که امکانات مسافرتی متنوع به شما ارائه می دهند. از تبدیل ارز گرفته تا ترجمه زبان های خارجی و مسیریابی در سطح شهر توسط بسیاری از اپلیکیشن ها ارائه می شوند و با نصب آن ها در گوشی هوشمندتان از گشت و گذار و سفرتان لذت خواهید برد.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار