gardeshban.ir

ما انسان ها با چیزی در حدود ۱۰ هزار پرز چشایی متولد می شویم که عمده ی آن ها بر روی زبان ما قرار دارند. این پرزهایی چشایی به ما کمک می کنند از ۵ مزه ی اصلی شیرین، ترش، شور، تلخ و اومامی لذت ببریم.
کد خبر: ۳۸۵۰۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۰-1400 January 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
عوامل مختلفی می توانند بر روی پرزهای چشایی ما اثر بگذارند و نحوه ی درک ما از مزه ها را تغییر دهند مثل عفونت، بیماری، کمبود مواد مغذی، آسیب های عصبی، مصرف برخی داروها و کشیدن سیگار.

اما در این میان عوامل عجیبی هم هستند که انتظار اثرگذاری شان را نداریم اما آن ها هم می توانند مزه ی مواد غذایی را برای ما تغییر دهند.

در ادامه با این عوامل آشنا خواهیم شد.

۱- وسایل غذاخوری


قاشق هایی که از جنس مس یا روی هستند مزه ی شور غذا را پررنگ تر می کنند.


۲- زبان



آدم ها غذاهایی را تحسین می کنند که اسمی توصیفی دارند تا آن هایی که اسم خسته کننده ای برایشان انتخاب شده است.

۳- دما


گاهی تلخی یک ماء الشعیر گرم بیشتر از سرد آن است. و ژامبون وقتی سرد است شوری بیشتری دارد. «مزه دمایی» به این دلیل رخ می دهد که پرزهای چشایی دارای کانال های بسیار ریزی هستند که در دماهای مختلف درک متفاوتی از مزه ها پیدا می کنند.


۴- رنگ


در تحقیقی در فرانسه، ۴۸ درصد شرکت کنندگان معتقد بودند نوشابه در لیوان آبی رنگ عطش را بیشتر برطرف می کرد تا در لیوان هایی با رنگ های دیگر، که احتمالاً دلیلش این بود که رنگ آبی برای آن ها تداعی کننده ی خنکی بود. رنگ ها بر دیگر حواس پنجگانه ی ما هم اثر می گذارند.


۵- محیط



محققان انگلیسی از شرکت کنندگان پژوهش می خواستند کیفیت یک بطری الکل یکسان را در سه اتاق با تزئینات مختلف توصیف کنند. یکی از اتاق ها تم چمن داشت، یک اتاق تم شیرینی و اتاق دیگر تم چوب (مثلاً اتاق اول بوی چمن می داد و صدای گوسفند در آن پخش می شد). شرکت کنندگان در پاسخ مزه ی نوشیدنی را عمدتاً چمن مانند، شیرین و چوب مانند توصیف کرده بودند.

۶- توقعات


کارشناسان مشروبات الکلی در فرانسه، بعد از تست کردن نوشیدنی که قیمت روی بطری آن بالا بود را پسندیدند در حالی که در بطری ارزان قیمت دیگر هم همان نوشیدنی وجود داشت.


۷- خاطرات



به یاد آوردن خاطره ای مثبت درباره ی سبزیجات می تواند مزه ی سبزیجات درون غذا را برای شما لذتبخش تر کند.

۸- الکل


در تحقیقی با شرکت بیش از ۳،۵۰۰ زن و مرد، کسانی که در روز بیشتر از ۴ نوشیدنی الکلی می نوشیدند احتمال بروز مشکل در حس چشایی آن ها بیشتر بود تا سایرین. این حالت هنگام نوشیدن شراب با غذا هم رخ می دهد چون الکل گیرنده های تماسی را بی حس می کند، در نتیجه غذاها مزه ی دیگری برایتان پیدا می کنند.


۹- بالا رفتن سن


با بالا رفتن سن سلول های درون حفره بینی با سرعت کمتری احیا می شوند، امری که بر حس بویایی و درنتیجه، حس چشایی اثر می گذارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار