gardeshban.ir

همیشه یکی از مهم ترین اشیاء و آثار تاریخی به جا مانده از سال های دور، نسخ مختلف کتاب های آسمانی هستند.
کد خبر: ۳۸۵۷۵
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ فروردين ۱۴۰۰-1400 January 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
خواندن و دیدن این نمونه های قدیمی، به درک بهتر و شناخت بی واسطه ما از گذشته کمک بسیاری می کند. قرآن، کتاب آسمانی ما مسلمانان، از ابتدای ظهور اسلام همیشه در مرکز توجه بوده و در فراز و نشیب تاریخ، بارها و بارها نسخه های متفاوتی از آن تهیه شده است.



از نفیس‌ترین اشیای موزه آستان قدس رضوی، قرآن‌هایی نفیس با دستخط منسوب به ائمه اطهار علیهم‌السلام است که در این میان، مصحف شریفی به خط کوفی منسوب به دستخط مبارک حضرت رضا علیه‌السلام، و مرقعی با موضوع گنبد و بارگاه مبارک ایشان، در ایام دهه کرامت مورد استقبال ویژه قرار گرفته است.

در پیش رو قرآنی می بینید که آیات آن با دست مبارک امام رضا (ع) و به خط کوفی نگارش شده است. جنس برگه های این قرآن از کاغذ پوست آهو نباتی است و در مجموع ۲۷ برگ دارد. وقتی به هر صفحه این قرآن دقت کنید، خواهید دید که آیات قرآن در ۱۶ سطر نوشته شده اند. خوب است بدانید که ابتدای این قرآن با آیه شصتم سوره نور آغاز می شود و در انتها با آیه ۴ سوره حدید به پایان می رسد.

این جزوه قرآنی شریف، شامل سوره‌های نور، قصص، عنکبوت، روم، لقمان، سجده، احزاب، مؤمن، فصلت، جاثیه، احقاف، واقعه و حدید است.

از جمله آثار نفیس تالار مرقعات این گنجینه، تابلوی گل و بوته همراه با نقش گنبد، گلدسته و ایوان طلای بارگاه منور حضرت رضا علیه‌السلام از منظر صحن انقلاب اسلامی است که در سال ۱۳۶۴ خورشیدی، به دست هنرمند مرحوم استاد «هاشم ظریف تبریزیان» خلق شده است.

تصویر حرم مطهر رضوی در بخش میانی تابلو و حدیث سلسله‌الذهب در بخش پایینی این اثر به شرح «لا إلهَ إلَّا الله حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی أمِنَ مِن عَذابی» به چشم می‌خورد.

مجموعه‌ای از تابلوهای نفیس هنری دوره‌های مختلف تاریخی مانند صفویه و قاجاریه شامل قطعات شکسته نستعلیق، سیاه مشق شکسته، تعلیم مفردات و قطعه ثلث با مضمون شعر عربی، مرقع گل و مرغ و پروانه، تابلوهای خط و تذهیب و نقاشی‌خط، در تالار مرقعات، جلدها و ابزار کتابت گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی در حال نمایش است.

همچنین، ابزارهای گوناگون کتابت مانند قلمدان‌های مصور لاکی‌روغنی، چوبی منبت و خاتم‌کاری‌شده، قلمدان‌های ابریشمی، قاشق تحریر، قط‌زن از عاج سفید، قلم‌تراش زنجان، قیچی فولادی و جلدهای لاکی‌روغنی با نقش گل و بوته در این تالار در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

گفتنی است این مجموعه ارزشمند در طبقه اول ساختمان موزه قرآن و نفایس واقع در صحن کوثر حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام قرار دارد و عموم مردم می‌‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۲:۳۰، پنج‌شنبه‌‌ها از ساعت ۸ تا ۱۱:۳۰ و جمعه‌‌ها و ایام تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۲ از آن بازدید کنند.

امروزه این قرآن با دست خط امام رضا (ع) در موزه قرآن و نفایس واقع در موزه استان قدس رضوی نگهداری می شود و همه روزه می توانید با مراجعه به حرم امام رضا، از این گنجینه نفیس بازدید کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار