gardeshban.ir

جاجرود یکی از مناطق خوش آب‌وهوا و سرسبز تهران به شمار می‌رود که قدمتی تاریخی داشته و جاذبه‌ها و دیدنی‌های طبیعی متنوعی را در خود جای داده است.
کد خبر: ۳۸۵۸۵
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ فروردين ۱۴۰۰-1400 January 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر از شلوغی و آب‌وهوای شهر تهران خسته شده‌اید، بازدید از جاجرود را در تعطیلات و به ویژه در فصل بهار و تابستان پیشنهاد می‌کنیم تا از آب‌وهوای مطبوع و طبیعت بکر و سرسبز آن لذت ببرید. در ادامه همراه باشید تا جاجرود و جاذبه‌های گردشگری آن را به شما معرفی کنیم.

جاجرود، دهستانی از شهرستان پردیس در استان تهران است.

خسروآباد، کمرد، باغک، منوچهرآباد، نصرت‌آباد، شمس‌آباد و عباس‌آباد کاظم پورامری هفت آبادی در جاجرود هستند که خسروآباد روستای اصلی این دهستان به شمار می‌رود.

خسروآباد به عنوان مرکز دهستان جاجرود،‌ ۳۸۶ خانوار دارد و در زمان قاجار متعلق به کامران میرزا پسر ناصرالدین شاه بوده است. در سال ۱۳۰۰ بین میرزا على‌محمد خان منفرد و کامران میرزا دعوای حقوقی شکل گرفت و دادگاه این ملک کامران میرزا را توقیف کرد. در فرودین ۱۳۹۹، مرکز دهستان جاجرود شهر شد و هم اکنون یکی از شهرهای شهرستان پردیس محسوب می‌شود.

جاجرود ؛ پیشنهادی برای تفریح یک روزه تهرانی‌ها + تصاویر

جاجرود نام خود را از محله بسیاری قدیمی جاج در لواسان گرفته است. جائیج یا جاج در جنوب غربی محله گلندوک در لواسان قرار گرفته است و در شمال آن رودخانه جاجرود قرار دارد. این منطقه بسیار کهن و باستانی بوده و از مهم‌ترین نقاط لواسان شناخته می‌شود. این آبادی پس از حمله مغول‌ها به کلی نابود شده و تا چند قرن خالی از سکنه ماند.

رودخانه جاجرود یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی این منطقه شناخته می‌شود که برای اوقات فراغت و تغییر آب‌وهوا می‌تواند یک انتخاب مناسب باشد. رودخانه جاجرود از ارتفاعات البرز از کوه‌های کلون بستک در شمال روستای دربندسر سرچشمه می‌گیرد.

این رودخانه در دریاچه سد لتیان طغیان کرده، از دهستان جاجرود گذشته، به رودخانه کرج رسیده و درنهایت به دریاچه نمک ختم می‌شود.

این رودخانه ۱۴۰ کیلومتر طول دارد و از رودخانه‌های سنگ‌ریزه‌ای و ماسه‌ای شناخته می‌شود. این رودخانه چند سرشاخه دارد و حدود ۲۳ کیلومتر از آن، از منطقه حفاظت‌شده جاجرود و پارک‌ ملی خجیر می‌گذرد.

کناره‌های اطراف رود جاجرود، مکان‌های خوبی برای کمپینگ و لذت بردن از طبیعت این منطقه است.

در این رودخانه، ایستگاه‌هایی برای اسکی و قایقرانی روی آب هم در نظر گرفته شده است که تفریحی بسیار خوب برای لذت بردن از آب رودخانه است.

جاجرود ؛ پیشنهادی برای تفریح یک روزه تهرانی‌ها + تصاویر

منطقه حفاظت شده جاجرود از مناطق خوش آب‌وهوای تهران به شمار می‌رود که در زمان قاجار به عنوان شکارگاه سلطنتی شناخته می‌شد.

این منطقه میزبان گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری است و یکی از زیست بوم‌های بی‌نظیر ایران محسوب می‌شود. منطقه حفاظت شده جاجرود با وسعت ۵۶ هزار و ۶۲۴ هکتار در ارتفاعات البرز قرار گرفته و قله آراکوه و دشت سنگ‌تراشان هم در این منطقه واقع شده است.

ارتفاعات،‌ دشت‌ها، رودخانه، پوشش‌های گیاهی و تنوع گونه‌های جانوری همراه با آب‌وهوای مطبوع، این منطقه را به یک مقصد گردشگری جذاب برای طبیعت‌گردان تبدیل کرده است.

رودخانه جاجرود در سد لتیان طغیان کرده و این سد یکی از دیدنی‌های این منطقه به شمار می‌رود.

مطالعات تاسیس این سد در سال 1338 آغاز شد و در سال 1342 عملیات احداث آن شروع و سرانجام در 25 اردیبهشت سال 1346 این سد به بهره‌برداری رسید.

سد لتیان در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی تهران در اطراف لواسانات قرار گرفته و از منابع اصلی تامین آب تهران محسوب می‌شود. سد لتیان با طبیعت بکر اطرافش، برای بسیاری از گردشگران داخلی جذاب بوده و افراد بسیاری در تعطیلات از تهران به این منطقه سفر می‌کنند.

دسترسی به سد لتیان از تهران بسیار آسان است و حتی برای یک گردش نیم روزه می‌تواند گزینه خوبی برای تهرانی‌ها باشد. تهرانی‌ها می‌توانند از تهرانپارس در کمتر از 45 دقیقه به سد لتیان برسند.

جاجرود ؛ پیشنهادی برای تفریح یک روزه تهرانی‌ها + تصاویر

آبشار کمرد از آبشارهای سرسبز و زیبا بوده که در میان جاجرود و شهر پردیس واقع شده است. در اطراف این دریاچه، ایستگاه قایق‌رانی و اسکی روی آب وجود داشته و می‌توانید در فصل بهار و تابستان اوقات خوشی را در کنار خانواده خود بگذرانید و از تفریحات آبی آن استفاده کنید.

تهرانی‌ها برای رسیدن به این آبشار که در روستای کمرد قرار دارد می‌توانند از اتوبان بابایی به سمت جاجرود بروند. آبشار کمرد در تمام فصول آب ندارد اما با این وجود با داشتن صخره‌های زیبا که برخی به شکل دالان‌های کوچکی هستند همیشه جذاب است.

اگر به دیدن آبشار رفتید فراموش نکنید از خود روستای کمرد هم بازدید کنید. در این روستا دو امامزاده به نام‌‌های امامزاده طیب ابن طاهر و دوبرادران وجود دارد. کمرد در منطقه کوهستانی قرار دارد بنابراین اغلب اوقات سال هوایی خنک و بارانی دارد.

یکی از جاذبه‌های تاریخی و کهن این منطقه، پل شاه عباس است که روی رودخانه جاجرود و در روستای سعیدآباد بنا شده. این پل قدمتی 850 ساله دارد و به علت همجواری با رودخانه جاجرود و فضای سبز پارک ملی خجیر منطقه‌ای بسیار جذاب برای گردشگران است.

این پل از آثار تاریخی دوران سلجوقی بوده که در دوره صفویه و قاجاریه مرمت و بازسازی شده است. این پل، ۱۲ متر طول و دو دهنه دارد و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. پل تاریخی شاه عباس را می‌توان از اصلی‌ترین بناهای تاریخی تهران دانست که بازدید از آن را به دوست‌داران تاریخ پیشنهاد می‌کنیم.

جاجرود ؛ پیشنهادی برای تفریح یک روزه تهرانی‌ها + تصاویر

در فصل بهار و تابستان که رودخانه جاجرود پرخروش و پر از آب بوده و طبیعت این منطقه سرسبز و سرزنده است، بازدید از جاجرود را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با سپری کردن تعطیلات خود در خارج از شهر تهران و در جاجرود، می‌توانید از طبیعت این منطقه دیدن کرده و از آب‌وهوای عالی آن لذت ببرید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار