gardeshban.ir

اهواز، مرکز استان خوزستان، از کلان شهرهای استان و یکی از زیباترین شهرهای جنوب کشور است. در اهواز جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوانی وجود دارند و سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از آن ها بلیط هواپیما اهواز می خرند. همه معمولا اهواز را با شرکت های نفت و پتروشیمی و یا رودخانه کارون می شناسند.
کد خبر: ۳۸۶۹۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰-1400 January 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
درحالی که تمام ویژگی ها و جاذبه های اهواز تنها در این موارد ختم نمی شوند، بلکه یکی دیگر از مکان هایی که در اهواز طرفدار دارد و گردشگران زیادی از آن ها بازدید می کنند، جاذبه های مذهبی (Religious Attractions) هستند. 

از جمله دلایل جذب شدن گردشگران به جاذبه های مذهبی اهواز بازدید از مزار شهدای هشت سال جنگ تحمیلی ایران و عراق است که در راه وطن از جان و خونشان گذشتند تا امروز ما این گونه در آسایش و امنتی زندگی کنیم. علاوه بر این، آرامگاه علی بن مهزیار اهواز که بسیار مقدس و مهم است در اهواز وجود دارد و برای شیعیان بسیار ارزشمند است. از این رو، بد نیست قبل از خرید بلیط هواپیما اهواز با جاذبه های مذهبی اهواز و روایت کوتاهی درباره آن ها آشنا شوید و در مدت زمانی که در اهواز می مانید، از آن ها بازدید کنید.

آرامگاه علی بن مهزیار؛ جاذبه مذهبی اهواز/عکس

علی بن مهزیار اهوازی (هندیجانی)، از دانشمندان، محدثان و فقهای معروف سده سوم هجری قمری و از عالمان شیعی بوده است. وی از اصحاب و یاران نزدیک امام رضا (ع)، امام محمد تقی (ع)، امام علی النقی (ع) و امام حسن عسگری (ع) بوده است. 

علی بن مهزیار احکام دینی را نزد این امامان آموخته بود و در اکثر مناطق به ویژه اهواز نماینده آن ها محسوب می شد. شیخ طوسی در رجال، علی بن مهزیار را از اصحاب نزدیک علی بن موسی الرضا می داند و در مورد وی چنین می گوید: او یک دانشمند معتقد و موثق بود و از یاران پیشوا و نزدیک نهم و دهم شیعیان به حساب می آمد. وی در کتاب «فهرست» نیز درباره علی بن مهزیار اهوازی چنین نوشته است: علی بن مهزیار رحمت الله علیه، روایات فراوان و ثقه دارد و دانشمندی جلیل القدر است. از کتاب های وی می توان به سی و سه کتاب ازجمله کتب حسین بن سعید با زیادت کتاب حروف القرآن و کتاب الانبیاء، کتاب البشارات اشاره کرد.

علی بن مهزیار اهوازی پس از آموختن علم فقه و احکام دینی، آن گونه که از زبان امام هشتم و نهم (ع) روایت شده، از یاران و اصحاب امام محمد تقی (ع) بود و وکیل وی محسوب می شد. بنابراین نزد امام محمد تقی (ع) جایگاه و مقام ویژه ای داشت. علاوه بر این، از اصحاب امام محمد علی نقی (ع) نیز بود و در برخی نواحی وکالت وی را انجام می داد.

از خوبی های علی بن مهزیار از طرف امام محمد تقی و محمد نقی بر شیعیان بسیار تعریف شده است. روایات وی موثق بود و تاکنون هیچ نکوهشی از جانب دانشمندان صورت نگرفته است. اعتقاداتش درست بود و به تصنیف کتاب های مشهور پرداخته است. طبق برخی روایات، وی در زمان امام حسن عسگری (ع) درگذشته بود. طبق روایات تاریخی زمانی که مآمون خلیفه عباسی دستور داد تا امام رضا (ع) به عنوان ولیعهد از مدینه به سمت خراسان حرکت کند، علی بن موسی الرضا در روز شانزدهم ماه صفر سال ۲۰۱ هجری قمری در مسیر حرکتش وارد اهواز شد و چند روزی را آن جا ماند.

بعدها مسجدی به نام مسجدالرضا در محل اقامت امام بنا گردید و علی بن مهزیار وصیت کرده بود او را پس از مرگ در این مسجد دفن کنند. یک سالن در قسمت غربی بقعه وی و مقبره وجود دارد که به احتمال زیاد همان مسجدی است که به آن اشاره گردید. علی بن مهزیار از جانب علی بن موسی الرضا جانشین عبدالله بن جندب شد و وکالت امام جعفر صادق (ع) و امام موسی کاظم (ع) را انجام داده بود. همچنین، از طرف امام محمد تقی و امام هادی (ع) توقیعاتی به وی رسیده بود.


آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی در بافت تاریخی شهر اهواز جای گرفته است. در کنار بارگاه این فقیه شیعی، آرامگاه شماری از کشته‌شدگان جنگ تحمیلی نیز آرام گرفته‌اند. در زمان مراسم مذهبی، شب‌های جمعه و ایام عزاداری، آرامگاه علی بن مهزیار محل گردآمدن عزاداران بسیاری است. این آرامگاه در چند سال گذشته مورد بازسازی اساسی قرار گرفته است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار