gardeshban.ir

حفظ سلامت کلیه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و برای این منظور باید استفاده از برخی مواد غذایی را محدود کرد.
کد خبر: ۳۸۷۱۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۰-1400 January 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
غذایی که می‌خورید به طور غیر مستقیم کلیه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، زیرا وظیفه آن‌ها فیلتر کردن مواد زائد و سموم پس از متابولیسم مواد مغذی در کبد است. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ایمن برای حفظ سلامت و عملکرد کلیه‌ها اهمیت زیادی دارد. اگر مواد غذایی سمی برای کلیه‌ها را بیش از حد استفاده کنید، ممکن است به آن‌ها آسیب برسانید. در این گزارش ۵ ماده غذایی سمی برای کلیه‌ها بیان شده است.

۱. گوشت قرمز و سایر مواد غذایی حاوی پروتئین زیاد

پروتئین یک منبع انرژی مهم برای بدن است، اما مقدار زیاد آن می‌تواند آسیب‌رسان باشد. جایی برای ذخیره پروتئین اضافی در بدن وجود ندارد، بنابراین باید از طریق کلیه‌ها فیلتر شود. پروتئین در مقادیر کم، به راحتی پردازش می‌شود. اما در مقادیر زیاد می‌تواند فشار روی کلیه‌ها را افزایش دهد.

علاوه بر این، گوشت قرمز به عنوان یک ماده غذایی سمی برای کلیه ها، با افزایش خطر بیماری و نارسایی مرتبط است. سطح اسیداوریک که گوشت قرمز در بدن تولید می‌کند می‌تواند باعث سنگ کلیه شده و عملکرد این ارگان را مهار کند.

۲. نمک

هر کس برای حفظ عملکرد بدن به نمک در رژیم غذایی خود نیاز دارد، اما نمک زیاد از بسیاری جهات مضر است. نمک بیش از حد در خون باعث می‌شود که کلیه‌ها مایعات بیشتری را ذخیره کنند و همچنین می‌تواند تعادل سدیم و پتاسیم در کلیه‌ها را تغییر داده و عملکرد کلی این ارگان را کاهش دهد.

سدیم همچنین کلسیم ادرار را افزایش می‌دهد، که می‌تواند باعث سنگ کلیه شود، به ویژه در افرادی که از قبل فشار خون بالا دارند.

۳. کافئین

قهوه در حد متوسط ​​می‌تواند برای سلامتی مزایایی داشته باشد، اما کافئین زیاد در دسته مواد غذایی سمی برای کلیه‌ها قرار می‌گیرد و می‌تواند باعث آسیب شود. کافئین یک ماده محرک است و باعث افزایش جریان خون و فشار خون می‌شود که کلیه‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد. یک مطالعه نشان داده‌ است که کافئین باعث افزایش کلسیم در ادرار می‌شود و می‌تواند باعث بروز سنگ کلیه شود حتی در افرادی که مستعد ابتلا به آن نیستند.

۴. نوشابه

مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن نوشابه گازدار، به طور روزانه ممکن است خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه را افزایش دهد. نوشیدنی‌های گازدار و نوشابه‌های انرژی زا هر دو با تشکیل سنگ کلیه ارتباط دارند. 

۵. شیرین‌کننده‌های مصنوعی

شیرین‌کننده‌های مصنوعی پس از محبوبیت در اوایل دهه ۱۹۰۰، در همه چیز از نوشابه رژیمی گرفته تا غذا‌های مخصوص دیابتی‌ها و بدون قند یافت می‌شوند. اما متداول‌ترین ماده شیرین کننده مصنوعی، آسپارتام، در میان مواد غذایی سمی برای کلیه‌ها است و می‌تواند اثرات بدی بر کلیه‌ها بگذارد. رایج‌ترین نتیجه آسپارتام اضافی، خارج شدن کلسیم از طریق ادرار است که باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود.

همچنین یک مطالعه نشان داد کسانی که از نوشابه‌های گازدار رژیمی استفاده می‌کنند، کاهش عملکرد بهینه کلیه را تجربه می‌کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار