gardeshban.ir

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی سیراف شهرستان کنگان از کشف سه شی تاریخی فرهنگی در بررسی انجام شده در محدوده بافت تاریخی بندر سیراف، خبر داد.
کد خبر: ۳۸۷۸۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰-1400 January 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
سیدمهدی آذریان، مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی سیراف شهرستان کنگان اظهار کرد: این آثار شامل ۲ قطعه گچ‌بری و یک شی سنگی است که پس از کشف با انتقال به دفتر پایگاه مورد پاک‌سازی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: قرون اولیه اسلامی شامل قرن اول تا چهارم هجری دوران شکوه و اوج بندر سیراف به شمار می‌رود که در آن دوران تاجران و افراد متمول عمارت‌هایی بنا می‌کردند که بعضی از آن‌ها دارای چهار یا پنج طبقه بود و برای تزئین این بناها از تزئینات گچ‌بری استفاده می‌کردند به همین دلیل قطعه‌های بسیاری از این تزئین‌ها، تاکنون در بافت تاریخی سیراف کشف شده است.

آذریان ادامه داد: یکی دیگر از اشیا کشف شده، دست‌کندی از جنس سنگ آهک است، که بر اساس شواهد موجود، این شی برای تهیه نان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بندر سیراف در فاصله ۲۵۰ کیلومتری شرق بندر بوشهر و ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی کنگان، در ساحل خلیج فارس قرار دارد.

این بندر در دوره ساسانی و اسلامی به ویژه قرون سوم و چهارم هجری یکی از مهم‌ترین بنادر سواحل شمالی خلیج فارس بود و روابط تجاری زیادی با دیگر بنادر خلیج فارس و مراکز تجاری مانند عمان، هند، چین و آفریقای شرقی داشت.

بندر تاریخی سیراف در قدیم یکی از بنادر شاخص دنیا در زمینه تجارت دریایی بوده و ۲۳ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی دارد.
 
به‌گزارش روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان بوشهر، علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر بهمن ماه سال گذشته خود به استان بوشهر دستور فراهم‌آوری مقدمات برای ثبت جهانی بندرباستانی و تاریخی سیراف را صادر کرد.
 

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار