gardeshban.ir

روستای نگل از زیباترین و مشهورترین جاذبه های گردشگری استان کردستان به شمار می رود.
کد خبر: ۳۸۹۲۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰-1400 January 22
گردشبان (gardeshban.ir) :

روستای نگل از زیباترین و مشهور ترین جاذبه های گردشگری استان کردستان به شمار می رود. 

این روستا در ۶۵ کیلومتری شهر سنندج در مسیر سنندج-مریوان واقع شده است و دارای جمعیتی بیش از دو هزار نفر است. تمام افرادی که در این روستا زندگی می کنند به زبان کردی، گویش سورانی صحبت می کنند. 

روستای نگل در دره ای قرار گرفته و رود خانه شوشتر از جنوب آن عبور می کند. این روستا از شمال با کوه حسن عالی، از جنوب شرقی با کوه پل چارمو، از جنوب با کوه قژاکان و از شمال غربی با دره کانی چارمو و کوره میانه مشترک است. 

این منطقه دارای زمستان های بسیار سرد و تابستان های معتدل است. این دهکده به دلیل قرآن مقدس آن مشهور است که در گاوصندوق مسجد نگهداری می شود.

قرآن نگل یک قرآن بزرگ است که به خط کوفی روی یک کاغذ ضخیم و قهوه ای نوشته شده است که شباهت زیادی به پوست آهو دارد. این روستای دارای جاذبه های گردشگری بی نظیرمذهبی، تاریخی و طبیعی بوده و محبوبیت بسیار زیادی در بین گردشگران داراست. 

همچنین این روستا به دلیل توریستی بودن دارای امکانات مناسبی از جمله اقامتگاه، زائرسرا، پارکینگ، درمانگاه، داروخانه و فروشگاه برای آسایش و راحتی مسافران است. اگر قصد خرید بلیط هواپیما و سفر به شهر زیبای سنندج را داشته باشید، پیشنهاد می شود که فرصت بازدید از روستای نگل را از دست ندهید.

روستای نگل

چرا بازدید از روستای نگل پیشنهاد می شود؟


• قرآن خطی مربوط به دوران صدر اسلام باعث شهرت هرچه بیشتر این روستا شده است.
• اولین موزه روستایی کشور در روستای نگل واقع شده است و باعث تکمیل مجموعه توریستی و گردشگری این روستا شده است.
• بزرگترین پل دوره صفویه در این روستا قرار دارد.
• قلعه یزد گرد سوم که متعلق به دوران ساسانی است در جنوب این روستا قرار دارد.
• طبیعت بکر و بی نظیر نگل هر بیننده ای را متحیر می کند و از جاذبه های طبیعت گردی سنندج است.

تاریخچه روستای نگل سنندج


بیشتر شهرت روستای نگل به دلیل قرآن مقدس آن است. مردم نگل نگارش این قرآن را که مربوط به قرن ۴ هجری است به عثمان بن عفان، خلیفه سوم، نسبت می دهند.

داستان Negel’s Quran بسیار جالب است، گفته می شود که روزگاری، چوپانی هنگام چرای گوسفندان در این منطقه، ناگهان جذب یک گل زیبا شد. 

وقتی گل را از زمین بیرون آورد، روزنه ای ایجاد شد و جعبه ای را دید. از آنجا که او قادر به بیرون آوردن جعبه نبود، به دنبال کمک رفت. مردم در داخل جعبه قرآن بزرگی پیدا کردند و به لطف این نعمت الهی، مسجدی را به نام Nogol (که به معنی یک گل یا شکوفه جدید است) در آنجا تأسیس کردند که با گذشت زمان به نگل تبدیل شده است.

علاوه بر این، موزه نگل در سال ۱۳۹۲ هجری شمسی توسط سازمان میراث فرهنگی استان کردستان ساخته شد. موزه نگل شامل دو قسمت است: اولی بخش قرآن و دومی موزه مردم نگاری است که برخی اشیای باستانی در آن نگهداری می شود. تمام اشیای موجود در موزه توسط مردم محلی از جمله بسیاری از وسایل معیشتی یا فرهنگی از ۵۰ تا ۲۰۰ سال پیش تهیه شده است. 

اشیای موزه شامل موارد مختلفی از جواهرات گرفته تا تجهیزات کشاورزی و مبلمان منزل است. امروزه این موزه در داخل حیاط اصلی مسجد مرکزی واقع شده است. اشیایی مربوط به دوره اشکانیان نیز در بین آثار این موزه دیده می شود. همچنین این روستای سنتی با معماری پلکانی زبانزد خاص و عام است.

روستای نگل

طبیعت اطراف روستای نگل


دریاچه طبیعی چال ئاو:  این دریاچه در ۵.۱ کیلومتری روستای نگل واقع شده و از جمله مناطق تفریحی و گردشگری این روستا به شمار می رود.

آبشار قه لوه زه : این آبشار بلند و زیبا در مسیر روستای نگل به قله کوره میانه و در دره کانی چه رمو واقع شده و در تمام فصول سال جریان دارد.

تپه های باستانی نگل : نگل دارای چندین تپه باستانی به نام های تپه قلعه گاه و تپه می خان است که تپه باستانی قلعه گاه به عنوان آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
پل خشتی:  نخستین پل خشتی که راه ارتباطی سنندج به مریوان بود در نگل تاسیس شد.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید


بازدید از این روستای توریستی رایگان بوده و زمان پیشنهادی برای بازدید از آن حدود ۳-۴ ساعت است.

نحوه دسترسی به روستای نگل


برای دسترسی به سنندج هم می توانید با هواپیما سفر کنید و هم از اتوبوس های بین شهری استفاده کنید اما خودروی شخصی بهترین وسیله نقلیه می تواند باشد که در حین سفر می توانید از زیبایی های جاده نیز لذت ببرید. برای دسترسی به این روستای خوش آب و هوا باید خود را به ۶۵ کیلومتری شهر سنندج، در مسیر سنندج-مریوان برسانید.

بهترین زمان سفر


سنندج از جمله شهر های سردسیر کشور است و بهترین زمان سفر به آن فصل بهار به خصوص اردیبهشت ماه و فصل تابستان است.
روستای نگل

مکان ها و جاذبه های گردشگری و دیدنی نزدیک روستای نگل سنندج


موزه نگل: ۲۶۰ متر
دریاچه سد نگل: ۵ کیلومتر
قلعه گاه: ۳۹ کیلومتر

اقامتگاه های نزدیک به روستای نگل


مهمان خانه گریلا: ۲۱.۶ کیلومتر
اقامتگاه بوم گردی هیوا: ۳۳.۲ کیلومتر
اقامتگاه بوم گردی سروک: ۳۳.۲ کیلومتر

رستوران و غذا خوری های نزدیک به روستای نگل


کبابی نیشتمان: ۱۴ متر
ساندویچی نوگل: ۲۶ متر
قهوه خانه گلابی نی آباد: ۸۰۰ متر
کافه سه‌ یران برقرو: ۵ کیلومتر
کافه سنتی هورامان: ۶.۶ کیلومتر


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار