gardeshban.ir

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا کنگاور از آغاز مرمت و بازسازی دیوار جنوبی این سازه سنگی پس از سال‌ها انتظار خبر داد.
کد خبر: ۳۹۰۰۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰-1400 January 24
گردشبان (gardeshban.ir) :

مرتضی گراوند، مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتای کنگاور  گفت: بعد از پیگیری‌ها و تلاش‌های مکرر و جلسات مختلف با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان و امور پایگاه‌های کشور و بازدید معاون دفتر امور پایگاه‌های وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی از معبد آناهیتا، مجوز مرمت و بازسازی دیوار جبهه جنوبی و جنوب غربی بر اساس داشته‌‌های موجود صادر شد.

وی با بیان این‌که ابتدا برای این کار از سنگ‌های موجود بنا در مرمت دیواره جبهه جنوبی استفاده می‌شود، توضیح داد: با قرارگیری سنگ‌های موجود بنا در محل اصلی خود، جانمایی سنگ‌های مفقود شده نیز شناسایی خواهد شد.

گراوند با اشاره به این‌که برای تراش سنگ‌های جدید به استاد کارهای ماهر و سنگ‌تراش حوزه میراث فرهنگی نیاز داریم، افزود: کارگاه سنگ‌تراشی با حضور پیشکسوتان و اساتید خبره کنگاوری در معبد آناهیتا احیا خواهد شد.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتای کنگاور در ادامه افزود: پس از چیدمان یک رج سنگ در دیواره جنوبی به ‌صورت خشکه چین بر اساس فرم و شکل قبلی دیوار معبد، این طرح در شورای راهبردی این پایگاه مطرح و در صورت تایید اعضای شورای راهبردی نسبت به ملات‌ریزی اقدام می‌شود.

گراوند اضافه کرد: برای ملات‌ریزی این نوع سازه‌های سنگی، نیاز به آهک نیمکوب است که خاص کارها و اقدامات مرمتی بوده و در دوران باستان نیز از این تکنیک استفاده ‌شده که این آهک نیمکوب در حال حاضر در شهرستان گیلانغرب تولید می‌شود.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا در ادامه خاطرنشان کرد: مرمت و بازسازی ضلع جنوبی و جنوب غربی معبد آناهیتا علاوه بر صیانت از این یادگار کهن به ‌لحاظ زیبایی‌شناختی، جلوه خاصی برای گردشگران ایجاد خواهد کرد.

گراوند در خاتمه تاکید کرد: به ‌طور قطع بدون تامین اعتبار و تجهیزات لازم این مهم تحقق نیافته و آرزوی دیرینه مردم کنگاور نسبت ‌به مرمت و بازسازی این سازه سنگی به سرانجام نخواهد رسید و از مسوولان امر می‌خواهیم در این ‌راستا معبد آناهیتا به عنوان بزرگترین تک بنای سنگی کشور را مورد حمایت مالی و معنوی خود قرار دهند.

محوطه تاریخی کنگاور موسوم به معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگاور و بر سر راه ابریشم قرار گرفته و روی تپه طبیعی با حداکثر ارتفاع ۳۲ متر نسبت به زمین‌های اطراف ساخته شده است.

محوطه تاریخی چهار ضلعی موسوم به معبد آناهیتا به شماره ۳۱ در سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسیده است. یکی از ویژگی‌های شاخص این یادمان کهن داشتن هر ضلع آن به شکل دیواری به ضخامت متوسط ۱۸ متر است که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود کرده است.

ایرنا نوشت، شهرستان کنگاور در ۹۰ کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار