gardeshban.ir

سنندج یکی از زیباترین شهرهای شمال غرب ایران است که به دلیل جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان، هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران است.
کد خبر: ۳۹۱۳۲
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۰-1400 January 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهر سنندج در دوران صفوی بسیار مورد توجه بوده است، در این دوران هنرمندان زیادی از اصفهان در سنندج حضور پیدا کرده و سبک معماری اصفهانی در سنندج گسترش پیدا کرد. عمارت خسرو آباد سنندج یکی از مهم‌ترین بناهای شهر سنندج است که با خرید آنلاین بلیط هواپیما سنندج و سفر به این شهر می‌توانید از آن بازدید کنید.

چرا بازدید از عمارت خسرو آباد پیشنهاد می‌شود؟

عمارت خسرو آباد مهم‌ترین بنای استان کردستان است.

عمارت خسرو آباد یکی از شاخص‌ترین آثار مربوط به دوران قاجار است.

عمارت خسرو آباد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

عمارت خسرو آباد سنندج در سال ۱۲۲۳ هجری قمری توسط امان الله خان اردلان والی، حاکم کردستان ساخته شده است. عمارت خسرو آباد مقر حکومت در سنندج بوده و تشریفات و استقبال از شاهان و مقامات در این عمارت صورت می‌گرفته است. یکی از مهم‌ترین مراسمی که در عمارت خسرو آباد انجام شده، جشن عروسی حسن جهان خانم دختر فتحعلی شاه قاجار با خسرو خان پسر امان الله خان بوده است. در سال های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۹ عمارت خسرو آباد مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

معماری عمارت خسرو آباد

عمارت خسرو آباد با مساحتی در حدود ۶۰۰۰ متر مربع، یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی ایران است و بازدید از آن در برنامه سفرتان به سنندج ارزشش را دارد. به دلیل افزوده شدن برخی از بخش ها پس از فوت امان الله خان اردلان، معماری عمارت خسرو آباد دارای سبک های متفاوتی است. عمارت خسرو آباد دارای تزئیناتی از جمله گچ بری و آجر کاری است. اروسی های زیبا و حوض چلیپا به جذابیت این مجموعه افزوده‌اند.

بخش های مختلف عمارت خسرو آباد

عمارت خسرو آباد از بخش های مختلفی تشکیل شده است. درب اصلی این عمارت از تنه های درخت گردو و به سبک دروازه های قلعه های حکومتی ساخته شده است. متاسفانه طاق سردر در گذر زمان تخریب شده است.

هشتی: پس از در اصلی هشتی قرار دارد، هشتی عمارت خسرو آباد شامل ۴ مدخل ورودی، سقف گنبدی شکل و ستون نماهایی زیبا است که با گچ بری تزئین شده‌اند.

حیاط: حیاط عمارت خسروآباد برخلاف عمارت های دیگر توسط دالان به هشتی متصل نشده است، بلکه بلافاصله بعد از هشتی قرار دارد. حوضی بزرگ و چلیپایی شکلی در مرکز حیاط قرار دارد که اطرافش با درختان انبوه احاطه شده است. گفته می‌شود آب این حوض از قنات آبیدر تامین می‌‌شود.

قصر خسرویه: قصر خسرویه مهم‌ترین ساختمان عمارت خسرو آباد است و در ضلع غربی ساختمان قرار دارد. پس از طی ۱۷ پله سنگی به قصر خسرویه می‌رسید. این قصر ۳ طبقه از بخش های مختلفی تشکیل شده است.

طبقه دوم این قصر زیبا دارای یک حوض خانه جذاب است. سقف این فضای حوض خانه‌ای شکل، گنبدی شکل است و آب نمایی از سنگ، در مرکز آن قرار دارد. در اطراف حوض خانه اتاق هایی بزرگ قرار دارند که همه آن ها دارای ایوان ستون‌دار هستند.

با طی کردن پله های چوبی به طبقه سوم و اتاقی می‌رسید که در دو طرفش راهرو قرار دارد. جالب است بدانید از بالکن این اتاق برای نجوم استفاده می‌شده و به همین دلیل به بالکن نجم آباد شهرت پیدا کرده است.

عمارت سردر: عمارت سردر در ضلع شرقی مجموعه قرار دارد. عمارت سردر یک عمارت دو طبقه است که در دو طرف ورودی آن دو راه پله‌ی متقارن قرار دارد. ساخت این عمارت به نوه‌ی خسرو خان نسبت داده می‌شود. یکی از جذابیت های این عمارت، ایوان سرتاسری آن است که به غلام گردش معروف است. در طبقه دوم عمارت سردر، تالار ستون دار یا تالار اصلی قرار دارد که به عنوان مهمان خانه استفاده می‌شده است.

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از عمارت خسرو آباد چقدر است؟

بازدید از عمارت خسرو آباد رایگان است و حدود ۱ ساعت برای بازدید از آن کافی به نظر می‌رسد.
فصل مناسب برای بازدید از عمارت خسرو آباد چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به سنندج و بازدید از عمارت خسرو آباد و دیگر جاذبه های گردشگری سنندج فصل بهار و تابستان است. در این دو فصل هوا خنک و طبیعت سنندج در زیباترین شکل خود قرار دارد. از طرفی در فصل بهار دسترسی به بلیط هواپیما ارزان راحت‌تر است.

چگونه به عمارت خسرو آباد برویم؟

برای رفتن به عمارت خسرو آباد مسیرهای مختلفی وجود دارد. راحت‌ترین مسیر رفتن از میدان آزادی به خیابان مردوخ جنوبی است. بلوار خندق در این خیابان قرار دارد و عمارت خسرو آباد در انتهای بلوار قرار گرفته است.

در نزدیکی های عمارت خسرو آباد از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟

مسجد امام غزالی: ۴۰۰ متر
پارک خسرو آباد: ۱.۱ کیلومتر
تپه شیخ محمدباقر: ۱.۱ کیلومتر
موزه حیات‌وحش: ۱.۵ کیلومتر
عمارت آصف وزیری: ۱.۶ کیلومتر


چه هتل هایی در نزدیکی عمارت خسرو آباد برای اقامت وجود دارد؟

هتل جبار: ۱.۹ کیلومتر
هتل کاج: ۲ کیلومتر
هتل هدایت: ۲ کیلومتر
هاستل جهان: ۲ کیلومتر


چه رستوران ها و غذا خوری هایی در نزدیکی عمارت خسرو آباد قرار دارند؟

رستوران کابوکی: ۶۰۰ متر
خانه برگر: ۷۰۰ متر
رستوران دایان: ۱.۱ کیلومتر

عمارت خسرو آباد؛ از مهم‌ترین بناهای تاریخی سنندج+عکس

عمارت خسرو آباد؛ از مهم‌ترین بناهای تاریخی سنندج+عکس

عمارت خسرو آباد؛ از مهم‌ترین بناهای تاریخی سنندج+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار