gardeshban.ir

کاروانسرای خواجه نظر جلفا از جاهای دیدنی جلفا در شمال غربی ایران و در ساحل رود ارس است و شاید بتوان آن را یکی از مرزی ترین جاذبه های دیدنی ایران دانست.
کد خبر: ۳۹۴۷۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰-1400 February 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
کاروانسرای خواجه نظر جلفا از جاهای دیدنی جلفا در شمال غربی ایران و در ساحل رود ارس است و شاید بتوان آن را یکی از مرزی ترین جاذبه های دیدنی ایران دانست.

در گذشته که برای سفر کردن مجبور به طی مسافت های طولانی و طاقت فرسا بودند، بین شهرها و مسیرها کاروانسراهایی برای استراحت و اقامت شب احداث شد. 

یکی از این کاروانسراهای قدیمی، کاروانسرای خواجه نظر جلفا است که به رفت و آمد مسافران بین راهی کمک می کرد. 

امروز کاروانسرای خواجه نظر یک محل اقامتی، رفاهی و گردشگری است که می‌توانید با خرید بلیط هواپیما تبریز، از آن هم بازدید کنید.

چرا بازدید از کاروانسرای خواجه نظر جلفا پیشنهاد می شود؟

- قدمت تاریخی
- موقعیت جغرافیایی و طبیعت زیبای اطراف
- نزدیکی به سایر جاذبه های جلفا
- معماری متفاوت نسبت به دیگر کاروانسراهای صفوی

تاریخچه

در دوران شاه عباس اول، جاده ابریشم کمتر مورد استفاده و در نتیجه رو به ویرانی بود که ممکن بود پیامدهای اقتصادی در پی داشته باشد به همین دلیل شاه عباس اول تصمیم گرفت تا جاده ابریشم را بازسازی و رونق دهد. در پی این تصمیم، کاروانسراهای قدیمی باید مرمت شده و ر صورت نیاز کاروانسراهای جدید هم اضافه شود. کاروانسرای خواجه نظر جلفا از کاروانسراهایی است که در همان دوران در نزدیکی رود ارس برای استراحت و اقامت مسافران و تاجران این جاده احداث شد. این کاروانسرا دوره صفوی در اسفند ماه سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۷۴۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری کاروانسرای خواجه نظر جلفا

کاروانسراهای دوران صفوی معمولا پلان هایی مدور، چند ضلعی، دو ایوانی، تارلار ستون دار و چهار ایوانی بودند و کاروانسرای خواجه نظر نیز باید از این الگو پیروی می کرد؛ اما چنین نشد و کاروانسرای خواجه نظر جلفا با الگویی متفاوت از دیگر کاروانسراهای صفوی عنوان متفاوت ترین کاروانسرای دوران صفوی را به خود اختصاص داد. 

کاروانسرای خواجه نظر جلفا پلانی مستطیل شکل دارد و برای ساخت آن از سنگ تراش و آجر استفاده شده است. کاروانسرای خواجه نظر یک حیاط مرکزی دارد و سه ایوان در سه طرف آن قرار گرفته و کل بنا در سه ضلع این حیاط چرخیده است. پوشش های گنبدی شکل این کاروانسرا با طاق جناقی است و از داخل بنا راهروهایی برای دسترسی به اتاق ها تعبیه شده است. 

در بخشی از این کاروانسرا موزه زنده سفال و سرامیک و فروشگاه صنایع دستی وجود دارد و م توانید از این بخش یادگاری هایی برای خود تهیه کنید. در بخش دیگر کاروانسرا هم سفره خانه سنتی ایجاد شده که چندان فعالیت زیادی ندارد. کمی آن طرف تر از کاروانسرا مجسمه هایی از کاروان شتر و تجار آن دوران قرار گرفته است.

طبیعت اطراف کاروانسرا

موقعیتی که کاروانسرای خواجه نظر در آن قرار گرفته همانند تابلوهای نقاشی است. پشت سر کاروانسرا رود ارس و اطراف آن را کوه های سرخ رنگ منطقه قرار گرفته است. به این تصویر خط ریلی آذربایجان را اضافه کنید که قطاری از آن عبور می کند. این تصویر رویایی را نباید در ذهن که باید در صفحه اینستاگرام و یا آلبوم تصاویر خود ثبت کنید. پس حتما هنگام سفر به جلفا و بازدید از کاروانسرای خواجه نظر دوربین عکاسی خود را همراه داشته باشید.

با توجه به همه این موارد، باید کاروانسرای خواجه نظر و دیگر دیدنی های جلفا را در برنامه سفر تبریز خود بگنجانید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از کاروانسرای خواجه نظر جلفا چه قدر است؟

کاروانسرای خواجه نظر در حال حاضر به صورت رایگان برای بازدید عموم قرار گرفته که همین امر باعث فعالیت ۲۴ ساعته کاروانسرا شده اما درب این کاروانسرا گاهی اوقات بسته است. اگر صبح خیلی زود و یا عصر دیرهنگام به بازدید این کاروانسرا بروید با درب بسته روبرو خواهید شد. هرچند اگر صبح زود بروید می توانید در پارک کنار کاروانسرا به نام پارک درنا چادر زده، در کنار رود ارس کمی ورزش کرده و صبحانه میل کنید تا درب کاروانسرا باز شده و به بازدید آن بروید.

فصل مناسب برای بازدید از کاروانسرای خواجه نظر جلفا چه زمانی است؟

برای بازدید از کروانسرای خواجه نظر جلفا نیازی به صرف هزینه ندارید اما در مورد زمان سفر باید به خوبی برنامه ریزی کنید. هرچند که جلفا نیز مانند سایر شهر ها زیبایی های خاص خود را در چهار فصل سال دارد اما بهتر است در تابستان ها و زمستان ها بی خیال سفر به جلفا شوید. بهترین زمان و فصل سفر به جلفا دو ماه اول فصل بهار، فروردین و اردیبهشت، است که زمستان به پایان رسیده و فصل گرما هم هنوز از راه نرسیده است.

چگونه به کاروانسرای خواجه نظر جلفا برویم؟

کاروانسرای خواجه نظر بیرون از شهر جلفا و در ساحل جنوبی رود ارس قرار دارد. از شهر جلفا خارج شده و در مسیر جاده ای بیافتید که به سمت کلیسای سنت استپانوس می رود. در این مسیر از پارک کوهستان و پل ضیاء المک را خواهید دید. پس از اینکه پل ضیاءالملک را پشت سر گذاشتید، در سمت راست تابلوی پارک درنا را مشاهده خواهید کرد. کمی بعد از این پارک خود کاروانسرای خواجه نظر پیش چشمتان در سمت راست جاده و در کنار رود ارس نمایان خواهد شد.
برای آشنایی با دیگر جاذبه های گردشگری تبریز می‌توانید به بلاگ سفرمارکت، بازار مجازی فروش آنلاین بلیط هواپیما مراجعه کنید.

در نزدیکی کاروانسرای خواجه نظر جلفا از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

کلیسای چوپان: ۴۰۰ متر
پارک درنا: ۰٫۳ کیلومتر
پل ضیاءالملک: ۰٫۷ کیلومتر
پارک کوهستانی منطقه آزاد ارس: ۲٫۱ کیلومتر
کلیسای سنت استپانوس: ۱۱٫۹ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به کاروانسرای خواجه نظر جلفا هستند؟

کافه شایلی: ۱ کیلومتر
رستوران کافیش: ۴٫۵ کیلومتر

در نزدیکی کاروانسرای خواجه نظر در کجا اقامت کنیم؟

مجتمع اقامتی درنا: ۲۰۰ متر


کاروانسرای خواجه نظر جلفا؛مرزی ترین جاذبه دیدنی ایران

کاروانسرای خواجه نظر جلفا؛مرزی ترین جاذبه دیدنی ایران

کاروانسرای خواجه نظر جلفا؛مرزی ترین جاذبه دیدنی ایران

کاروانسرای خواجه نظر جلفا؛مرزی ترین جاذبه دیدنی ایران

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار