gardeshban.ir

کاخ شهر واقع در شهر جیپور هندوستان شامل مجموعه ای از حیاط ها، باغ ها و ساختمان ها است که دقیقا در مرکز شهر قدیمی جیپور قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۹۵۰۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰-1400 February 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
همان طور که می دانید کشور پهناور هندوستان از ایالت های مختلف با ویژگی های خاصی تشکیل شده است و یکی از مهم ترین ایالت های کشور هند، ایالت راجستان در شمال غربی کشور است. 

پایتخت این ایالت نیز شهر جیپور بوده و دارای جاذبه های فراوانی است و به دلیل دارا بودن کاخ ها و بناهای صورتی رنگ به شهر صورتی شناخته می شود؛ یکی از جاذبه های اصلی گردشگری شهر جیپور کاخ زیبا و تاریخی شهر است. کاخ شهر همانند سایر ساختمان های شهر جیپور ترکیبی از ماسه سنگ قرمز و سنگ های مرمر سیاه و سفید ساخته شده است.

تاریخچه کاخ شهر

این کاخ در طی سال های طولانی ساخته و تکمیل گردیده است، به طوری که دیوار بیرونی، توسط جی سینگ دوم ساخته شده است، اما درون این دیوارها کاخ هایی گسترده ساخته شده است. ساختمان های کاخ هر یک مربوط به دوره ای از تاریخ هستند، حتی برخی به اوایل قرن ۲۰ام نیز می رسد. 

این ساختمان های مختلف نشان دهنده تاریخ و فرهنگ جذاب هندوستان هستند. در سال ۱۷۲۷ جی سینگ دوم محل حکومت خود را به شهر جیپور تغییر داد و در سال ۱۷۲۹ کار ساخت کاخ شهر شروع شد و بعد از سه سال به پایان رسید.

معماری کاخ شهر

کاخ شهر جیپور در واقع ترکیبی از معماری راجستانی و مغول است. همان طور که گفتیم این کاخ زیبا یکی از بهترین جاذبه های توریستی شهر جیپور محسوب می شود که در زمان های گذشته محل زندگی فرمانروایان بوده و در حال حاضر به موزه تبدیل شده است و در آن اشیا قدیمی و آثار هنری مربوط به قرون گذشته کشور هند برای بازدید علاقمندان قرار داده شده اند که از جای جای دنیا گردشگران را به خرید بلیط هواپیما و سفر تشویق می کند. 

توجه داشته باشید در ساخت City Palace Jaipur از بهترین معماری استفاده گردیده و نمای کاخ بسیار زیبا و چشم نواز است که در کنار یک باغ بزرگ خودنمایی می کند. همچنین بناهای این مجموعه دارای رنگ آمیزی های شاد و متنوعی هستند که چشمان هر بیننده ای را به سوی خود جذب کرده و خیره می کند.

بخش های مختلف کاخ شهر

کاخ شهر از دو کاخ اصلی چاندرا محل و مبارک محل تشکیل شده است و در کنار این دو ساختمان باغ های متنوع و بخش های دیگری به نام های دیوان عام، دیوان خاص، میدان مترجم و قصر ماهارانی یا موزه اسلحه خانه وجود دارند. در واقع ساختمان کاخ ها در میان باغ های وسیعی قرار گرفته اند که می توانید در این باغ ها به گشت و گذار بپردازید و از تماشای این همه زیبایی یکجا لذت ببرید.

چاندرا محل: یکی از مهم ترین کاخ های فرمانداری چاندرا محل بوده و در حال حاضر محل سکونت نوادگان خانواده سلطنتی شهر جیپور است، البته بخش هایی از آن به عنوان موزه استفاده می شود و در هنگام بازدیدتان می توانید از این قسمت نیز بازدید داشته باشید.

مبارک محل: در ابتدا با ورود از طریق میرندرا پل به مبارک محل می رسید؛ مبارک محل به معنای قصر خوش آمدگویی است که در اواخر قرن ۱۹ به دستور مهاراجه مادهو سینگ دوم ساخته شد تا محلی برای پذیرایی از شخصیت های برجسته و مهمانان خاص باشد. ساختار و ستون بندی این بخش به صورت چند قوسی و به سبک اسلامی، راجپوت و اروپایی است. 

اکنون نیز به عنوان موزه شامل مجموعه ای از لباس های سلطنتی گرانبها و شال های فوق العاده از جنس پشم کشمیری به نمایش گذاشته شده است. بخش بعدی کاخ شهر موزه اسلحه‌ خانه است که مجموعه‌ ای از سلاح ‌های قدیمی در این قسمت نگهداری می شود.

در میان اسلحه‌ خانه و دیوان عام، حیاطی باز به نام سانسکریت وجود دارد. در مرکز این حیاط نیز ساختمانی سفید و صورتی رنگ دیده می شود که محل دیدار مهاراجه ها و وزیرانشان بوده است. در این قسمت دو کاسه خیلی بزرگ از جنس نقره را خواهید دید که هر کدام ۱.۶ متر بلندی دارند و به عنوان بزرگترین اشیا از جنس نقره در کل جهان هستند. در دیوان عام نمونه‌ های مینیاتوری از کتاب مقدس هندوها برای دید عمومی به نمایش گذاشته شده است.

نحوه رسیدن به کاخ شهر

در ابتدا باید به وسیله انواع وسایل نقلیه به راحتی به شهر جیپور بروید. کاخ شهر نیز در مرکز شهر واقع شده و برای رفتن به این کاخ چندین راه دارید و به راحتی می توانید توسط اتوبوس یا تاکسی خودتان را به این کاخ برسانید.

ساعت و هزینه بازدید از کاخ شهر

برای بازدید از این کاخ زیبا می توانید همه روزه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۵ عصر مراجعه کنید و با پرداخت هزینه ورودی بازدیدتان را انجام دهید. برای بازدید نیز حدودا ۲ تا۳ ساعت وقت بگذارید تا تمامی بخش های کاخ شهر را ببینید. بهترین زمان بازدید از این منطقه اواخر تابستان تا اواسط زمستان است که شامل آب و هوای ملایم و معتدلی است.

جاذبه های دیدنی نزدیک به کاخ شهر

رصدخانه جانتر مانتر: ۱۱۰ متر
کاخ هوا محل: ۸۵۰ متر
موزه آلبرت هال: ۲.۷ کیلومتر
باغ وحش جیپور: ۲.۷ کیلومتر
معبد بیرلا ماندیر: ۴.۷ کیلومتر
قلعه آمبر: ۸.۳ کیلومتر

رستوران های نزدیک به کاخ شهر

رستوران سیتا رام پارانته: ۳۰۰ متر
رستوران برادری: ۴۰۰ متر
کافه رستوران قصر: ۴۰۰ متر
کافه آرت: ۷۰۰ متر
کافه رستوران تاتو: ۸۰۰ متر
رستوران هاک ویوو: ۱ کیلومتر
رستوران خاعو گالی: ۱.۸ کیلومتر
رستوران باربیکیو: ۳.۸ کیلومتر

هتل های نزدیک به کاخ شهر

هتل قصر رامش وارام: ۱۸۰ متر
هتل زوستل: ۹۵۰ متر
هتل کایلاش: ۱ کیلومتر
هتل سیملا: ۱ کیلومتر
هتل آر آر ۶۲: ۱ کیلومتر

کاخ شهر جیپور؛ از بهترین جاذبه های توریستی شهر/عکس

کاخ شهر جیپور؛ از بهترین جاذبه های توریستی شهر/عکس

کاخ شهر جیپور؛ از بهترین جاذبه های توریستی شهر/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار