gardeshban.ir

بنزین هواپیما یکی از ملزومات مصرفی یک سفر هوایی است و فرایند تولید و توزیع آن بخشی مهم از صنعت هوانوردی در یک کشور و یک عامل مهم در تعیین قیمت بلیط هواپیما به شمار می‌رود.
کد خبر: ۳۹۷۶۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰-1400 February 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
 تجهیزات ذخیره سازی و انتقال بنزین هواپیما در هر فرودگاه به اندازه برج مراقبت و تعمیر و نگهداری خود هواپیما مهم است. زیرا اگر بنزین هواپیما به درستی نگهداری نشود و یا موادی ناخواسته به آن اضافه شود، در عملکرد آن در موتور هواپیما تاثیر منفی می‌گذارد.

بنزین هواپیما یکی از انواع کلی سوخت هواپیما (Aviation fuel) است. سوخت هواپیما گونه‌ای خاص از محصولات پتروشیمی است که برای تامین انرژی حرکتی هواپیماها استفاده می‌شود. 

این نوع از سوخت از کیفیت بالاتری نسبت به دیگر انواع بنزین و سوخت برای ماشین آلات زمینی مثل خودروها و یا کاربرد‌های گرمایشی برخوردار است. زیرا ایمنی آن مخصوصا از لحاظ نقطه انجماد و احتمال انفجار تحت فشار، بسیار حساس است. هواپیماها در زمان برخاستن و نشستن بر زمین، سوخت زیادی مصرف می‌کنند و کیفیت بنزین هواپیما در این مواقع اهمیت بسیاری دارد.

بنزین هواپیما به دو نوع کلی تقسیم می‌شود که به دو مجموعه کلی موتورهایی که از آن استفاده می‌کنند بستگی دارد. یعنی آن نوع خاص بنزین هواپیما برای چه گروه موتورهای هواپیما استفاده می‌شود. گروه اول موتورهای توربینی هستند و گروه دوم موتورهای درون سوز پیستونی.

سوخت جت (Jet fuel) که بهترین نوع بنزین هواپیما است هم در هواپیماهای جت و هم در موتورهای هواپیماهای تجاری موسوم به توربوپراب کاربرد دارد. این سوخت باید در دماهای پایین گران‌روی پایینی داشته باشد (غلیظ نشود و روان بماند) و بهره‌وری انرژی بالایی داشته باشد.

 همچنین نباید موجب زنگ زدگی بشود و به بخش‌های حساس موتور جت هم آسیب نزند. اکنون بیشتر خطوط هواپیمایی تجاری و نظامی از سوخت جت به عنوان بنزین هواپیما استفاده می‌کنند. زیرا هزینه کمتر و بهره‌وری بالاتری دارد.

سوخت جت که متداول‌ترین نوع بنزین هواپیما است به نام ATF یا (aviation turbine fuel) شناخته می‌شود. این نوع بنزین هواپیما در موتورهای توربینی مشهور به سری A استفاده می‌شود که متداول‌ترین نوع موتور در هواپیماهای تجاری است.

نوع دیگری از بنزین هواپیما نیز وجود دارد که در مقیاس بسیار کمتری تولید و عرضه می‌شود و بیشتر در هواپیماهای آموزشی و تک سرنشین با موتورهای سیلندری کاربرد دارد. به این سوخت، گازوئیل هواپیما یا (aviation gasoline) گفته می‌شود که مخفف آن Avgas است.

بنزین هواپیما به عنوان یک محصول پتروشیمی توسط شرکت‌های بزرگ پتروشیمی جهان مانند بریتیش پترولیوم، شل و دیگر کمپانی‌های بزرگ نفتی تولید می‌شود.

یک حقیقت جالب درباره بنزین هواپیما این است که این ماده از ترکیب بیش از ۲۰۰۰ ماده شیمیایی گوناگون تشکیل شده و فرایند تولیدی پیچیده دارد. مهمترین این مواد عبارتند از هیدروکربن‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد ضد انجماد و مواد پایدارکننده. ترکیب این مواد با دقت خاصی انجام می‌شود تا موتور هواپیما در دما و فشار، بتواند به درستی کار کند.

یک نکته جالب دیگر درباره بنزین هواپیما این است که اکنون بنزین هوایپما با منشا زیستی و گیاهی در حال جایگزین شدن با بنزین هواپیما به عنوان یک سوخت فسیلی است.

دانستنی جالب دیگر درباره بنزین هواپیما این است که نزدیک‌ترین ماده پتروشیمی به بنزین هواپیما، «نفت سفید» است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار