gardeshban.ir

پارک ملی بمو ، طبیعتی حفاظت شده با حیوانات نادر از جمله پارک‌های ملی کشورمان است که در استان فارس واقع شده است .
کد خبر: ۳۹۸۴۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰-1400 February 16
گردشبان (gardeshban.ir) :

این پارک در شمال شهر شیراز، به مساحت تقریبی ۴۰ هزار متر مربع قرار گرفته و نام آن از کوه بمو که در مجاورت آن قرار دارد، گرفته شده است.

این پارک پوشش گیاهی خاصی دارد و حیوانات نادری هم در آن زندگی می‌‌کنند. در پارک بمو حیواناتی مانند آهو، قوچ، بز و میش، روباه، کبک و تیهو و انواع گربه‌‌ سانان زندگی می‌‌کنند . تنوع گونه‌‌های جانوری باعث شده شکارچی‌‌ها به طور غیر قانونی وارد بمو شوند و به شکار حیوانات بپردازند.

پارک ملی بمو
آسمان بمو هیچگاه خالی از پرندگان نیست، ۵۵ نوع پرنده در این پارک آمارگیری شده که ۲۶ گونه بومی منطقه است که سراسر سال در این منطقه دیده می‌شوند. از جمله عقاب طلایی، هما، کرکس، دال، کبک، تیهو، کوکر سفید، سینه سیاه و … .مأموران محافظت از پارک شبانه ‌روز مراقب هستند که این اتفاق نیفتد و از تعداد حیوانات منطقه کم نشود؛ به ویژه که تعداد آهوها در بمو از ۱۵۰ رأس در سال ۱۳۸۹ به ۲۱۵ رأس افزایش پیدا کرده است؛ خبر بسیار خوبی که باعث شادمانی دوستداران محیط‌ ‌زیست و حیوانات شده است.

bamo1 پارک ملی بمو

در پارک ملی بمو چشمه‌های فراوانی با پراکندگی مناسب روان است از آب برخی از چشمه‌ها در گذشته در کشاورزی استفاده می‌شده است.میزان بارندگی این منطقه حدود ۴۰۰ میلی متر و زمستان‌ها این نواحی تا حدی سرد و معدل حرارت حداقل در قسمتی از سال از سه درجه کمتر است و تابستان درجه گرمایش به ۳۴ درجه می‌رسد.بهار پارک بمو از اواخر زمستان اغاز و گل‌ها و گیاهان آن از جمله گل‌های اشک یا لاله واژگون گلسنگ‌های صخره چسب زرد و پامچال در آن پدیدار می‌شود.

پارک ملی بمو

این پارک ملی نام خود را از کوه بمو که درست در مجاورت شهر شیراز قرار دارد گرفته است. پارک ملی بمو چیزی در حدود ۴۸۰۰۰ هکتار وسعت داشته و عبور جاده شیراز به اصفهان آن را به دو قسمت در ضلع شرقی و غربی تقسیم کرده است. این منطقه وسیع در سال ۱۳۴۶ به عنوان منطقه حفاظت شده و در سال ۱۳۴۹ به عنوان پارک ملی معرفی شده است. در این پارک ملی ارزشمند بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی متنوع وجود دارد که در این میان ۵۱ گونه تنها در همین پارک ملی یافت می شود که نشان از اهمیت بالای زیست محیطی این منطقه دارد.

پارک ملی بمو

در این منطقه گاه جنگل های فشرده ای از درختان بنه و بادام به چشم می خورد ولی باقی منطقه از پوشش گیاهی متراکم برخوردار نیست. این پارک زیستگاه حیواناتی همچون پلنگ، کفتار، آهو، عقاب طلایی، قوچ، هما، بالابان، شاهین، لاک پشت، بزمجه و … است که در قالب ۳۲ گونه پستاندار، ۹۱ گونه پرنده، ۳ گونه دو زیست و ۱۹ گونه خزنده دسته بندی می شوند. برخی از این گونه ها در معرض خطر انقراض بوده و تنها در این پارک ملی یافت می شوند. بمو به واسطه قرار گرفتن در کنار رشته کوههای زاگرس جنوبی و طبیعت زیبای خود ترکیبی از صخره ها، دره ها، چشمه ها و ارتفاعات را به نمایش می گذارد که بسیار چشم نواز است.

پارک ملی بمو

دمای هوا در تابستان ۳۴ درجه سانتیگراد و در زمستان کمتر از ۳ درجه است.منطقه ای استپی و نیمه استپی که نیمی از آن با کم آبی مواجه است و حدود ۴۰۰میلی متر بارندگی در طول سال دارد. در پارک ملی بمو چشمه های فراوانی با پراکندگی مناسب روان است. از آب برخی از چشمه ها در گذشته جهت کشاورزی استفاده می شده است. میزان خشکسالی در سال های اخیر به حدی بوده که چشمه چرو که در سال های نه چندان دور به صورت آبشار های متعدد در دل کوه جریان داشت حالا به شکل جوی باریکی از آب در آمده است.

پارک ملی بمو

پارک بمو دارای سه رشته کوه است. رشته کوه ها به موازات همدیگر در راستای شرقی به غربی کشیده شده اند و در میان این رشته کوه ها دره هایی قرار دارد. این دره ها مامن آهوهای زیبایی است که دور از چشم مشغول زندگی اند. بمو در فصل بهار عموما مملو از گیاهان خودرو و گل های وحشی بسیار زیباست که دشت را یکسره در بر می گیرند. در چند سال اخیر یک موزه با نام موزه حیات وحش و تاریخ طبیعی نیز در این پاک ملی راه اندازی شده است که شامل انواع پرندگان و پستانداران تاکسیدرمی شده و ۱۱ دیوراما است. این موزه از بخش های متعددی همچون محوطه ورودی با مجسمه های سنگی، بخش آشنایی با جغرافیای پارک، دیرینه شناسی و بخش نمایشی است. بازدید از موزه آزاد است اما برای بازدید از پارک ملی نیازمند کسب مجوز است.

پارک ملی بمو

پارک ملی بمو

پارک ملی بمو

پارک ملی بمو

پارک ملی بمو

پارک ملی بمو

پارک ملی بمو

پارک ملی بمو


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار