gardeshban.ir

گردشگری باید همیشه ویژگی جغرافیایی متمایز یک مکان را حفظ و ارتقا دهد و این مستلزم همکاری گردشگران است. ژئوتوریسم نوعی از گردشگری طبیعت است که در آن یک گردشگر، ویژگی جغرافیایی متمایز یک مکان، محیط، میراث، زیبایی‌شناسی، فرهنگ و رفاه ساکنان آن را حفظ یا تقویت می‌کند.
کد خبر: ۳۹۸۶۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰-1400 February 16
گردشبان (gardeshban.ir) :

بلیت سفر به منطقه ژئوتوریسم به منزله برگه‌ای برای احیاء و شناخت منابع زیبای طبیعی است. ژئوتراوال‌ها از مشاغل محلی و راهنمایان محلی حمایت می‌کنند، شما از مردمان محلی خرید می‌کنید و در رستوران‌هایی که غذاهای محلی سرو می‌کنند، غذا می‌خورید. شما به دنبال موسیقی و آواز سنتی هستید، در نتیجه، پولی که خرج می‌کنید به مردم محلی کمک می‌کند تا امرار معاش کنند و اصالت مکان را حفظ کنند. 

نکات زیر به شما کمک می‌کند تا ضمن ایجاد انگیزه برای ساکنان محلی برای حفظ مکان‌های متمایز و گرانبها، از سفر خود بهره بیشتری ببرید. 

در این بخش دستورالعمل‌هایی برای ایجاد فصل جدیدی از فرصت؛ برای سفرهایی نو و نگاهی جدید به سفرهای ژئوتوریسم را می‌خوانید.

آماده شدن برای سفر

جستجوی آنلاین را شروع کنید و از طریق فضای مجازی نقشه راه ژئوتوریسم خود را پیدا کنید. لژها، غذاهای سنتی، صنایع‌دستی و جاذبه‌‎های طبیعی که کمتر شناخته و دیده نشده‌اند را پیدا کنید، نکات و وبلاگ‌های سایر مسافران و افرادی که در اینگونه مناطق زندگی می‌کنند را بخوانید. 

با نگاهی نو به سفر بیندیشد

به مقصدهای خارج از روتین فکر کنید، برای مثال اگر هتل‌های بزرگ در ضلع شمالی جزیره هستند، در ضلع جنوبی به دنبال یک اقامتگاه آرام باشید. آیا فلورانس خیلی شلوغ است؟ سی‌ینا را امتحان کنید. به همین ترتیب، اجتناب از سفر در فصل‌های پرشور و شلوغ به معنای رقابت کمتر با هتل‌ها و شانس بیشتر برای تعامل با مردم محلی است. که قطعا برای کیف پول شما هم بهتر است. 

سفرهای سبز

فرهنگ ایجاد سفرهای سبز را از امروز شروع کنید، قبل از رزرو اتاق، از مدیریت اقامتگاه بخواهید تا به چند سوال شما پاسخ دهد؛ آیا اقامتگاه غذاهای محلی را سرو می‌کند و یا غذاهای روتین را می‌خرد؟ چگونه با پساب‌ها مقابله می‌کند؟ برای کمک به مردم محلی یا حفاظت از محیط زیست چه کاری انجام داده است؟ آیا افراد محلی را در موقعیت‌های مختلف گردشگری به کار می‌گیرد یا آموزش می‌دهد؟ شروع اینگونه از سوالات را از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها شروع کنید تا به یک روتین تبدیل شود و فرصت سواستفاده به سرمایه دارانی که فقط به دنبال کسب منافع خودشان هستند، داده نشود. 

جشنواره‌ها

برنامه سفر خود را همزمان با جشن‌های محلی برنامه‌ریزی کنید، رویدادهای ویژه، پنجره‌هایی به فرهنگ محلی باز می‌کند و پولی که برای غذا، اقامتگاه و صنایع‌دستی خرج می‌کنید در جامعه باقی می‌ماند و اقتصاد منطقه را متحول می‌کند.

سفرهای سبک

این اطمینان را به خود بدهید که به راحتی می‌توانید کوله پشتی خود را مدیریت کنید. آیا واقعاً به یک جفت کفش اضافه، لباس‌های متنوع و لنز تله، نیاز دارید؟ یک بسته روزانه مواد غذایی و خرید از بازار محلی برای پیاده‌روی و لذت بردن از مناظر و پی‌بردن به معنای واقعی ژئوتوریسم کافی است. 

نحوه بازدید

سایت‌های باستان‌شناسی و طبیعی شکننده هستند. چربی‌های طبیعی انگشتان می‌توانند نگاره‌ها را از بین ببرند و لمس هزاران دست باعث فرسایش سنگ‌نگاره‌ها و کنده‌کاری‌های صخره‌ای می‌شود. کوهنوردی می‌تواند سنگ‌های طبیعی را از بین ببرد و گاهی آن‌ها را از جای خود خارج کند و حتی به محیط زندگی حیوانات منطقه آسیب برساند، به همین دلیل رشته‌های صخره‌نوردی در طبیعت به شکل سابق وجود ندارد و صخره نوردان بدون تخریب و یا رشته صخره نوردان آزاد در محیط زیست مشغول به این کار هستند، با این سایت‌ها مانند موزه‌هایی که در شهرها هستند باید رفتار کنید. 

بازدید مناطق مقدس ساخته شده از طبیعت

در برخی مناطق از غارها و یا شکاف‌های طبیعی و گاها برخی آبشارها و رودخانه‌ها به عنوان مکانی برای عبادت استفاده می‌شود، سعی کنید به همه فرهنگ‌ها احترام بگذارید و در این لحظه به جای گرفتن عکس‌های بی‌موقع، از آرامش حاکم در محیط استفاده کنید. 

فارم چک

از برنامه فارم چک برای شناسایی مزرعه‌هایی که دارای اقامتگاه‌های محلی و مزرعه‌ای هستند، استفاده کنید تا بتوانید یک روز را در این مزرعه‌ها سپری کنید و با فرهنگ و نحوه کشاورزی آن منطقه آشنا شوید و به نوعی اقتصاد منطقه را هم بهبود دهید. 

کیفیت صنایع‌دستی

در کشورهایی که گردشگری سبز، ژئوتوریسم و اکوتوریسم را تازه شروع کرده اند، ایجاد پایه‌های گردشگری حرفه‌ای، زمان‌بر و نیازمند به آموزش افراد محلی است، بنابراین برای خرید از محصولات دستی مردم محلی خیلی سخت‌گیر نباشید تا آن‌ها بتوانند دست مایه‌ای به دست آورده و انگیزه پیدا کنند و مطمئن باشید اگر مسئولان گردشگری محلی خیلی به فکر آموزش و بالابردن سطح کیفیت صنایع‌دستی مردم بومی نیستند اینکار را چرخه عرضه و تقاضا به صورت اتوماتیک انجام خواهد داد و قطعا در سال‌های بعدی کیفیت صنایع‌دستی به دلیل گذشت شما از خریداران در حال، برای آیندگان بالا خواهد رفت. 

سخن پایانی

از دوستان و خانواده خود در مورد تجربه خود به عنوان ژئوتراولر geotraveler بخواهید سفر خود را شرح دهید، از جمله آنچه باعث اعتبار واقعی سفر شما شده است و افرادی که در این راه با آن‌ها آشنا شده‌‎اید. دیگران را تشویق کنید تا در سفر بعدی خود از مکان‌ها محافظت کنند و خودشان به یک ژئوتراولر تبدیل شوند.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار