gardeshban.ir

اگرچه امروزه در حین سفر می‌توانید قدم به قدم عکس ثبت کنید، اما هیچ چیز به اندازه سوغاتی به یک یادگاری خوب از سفر تبدیل نخواهد شد.
کد خبر: ۳۹۸۹۱
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰-1400 February 17
گردشبان (gardeshban.ir) :

اگر عاشق وسایل تزئینی و خرده ریزهای دوست داشتنی هستید در  نروژ  به گنجینه‌ای متنوع دسترسی خواهید داشت که از پیکره‌های کوچک اجنه‌های اساطیری تا زیورآلات مخصوص این کشور را شامل می‌شود. مجموعه‌ای از سوغاتی‌های نروژ را در این مطلب به شما معرفی می‌کنیم که بهتر است آن‌ها را یادداشت کنید و در لیست خریدتان قرار دهید؛ چرا که به راحتی در جاهای دیگر دنیا آن‌ها را پیدا نخواهید کرد.

۱. لباس سنتی مردم نروژ (بوناد)

مردم نروژ  عاشق لباس محلی «بوناد» (bunad) هستند و در مناسبت‌های رسمی مانند روز استقلال، جشن تولد، جشن‌های خانوادگی یا برای ثبت عکس یادگاری آن را بر تن می‌کنند. لباس سنتی دست‌دوز برای مردان، زنان و کودکان را می‌توانید از فروشگاه «هیمن هوزفلیدن» (Heimen Husfliden) در  اسلو  خریداری کنید که هنوز با همان تکنیک‌های قدیمی از سال ۱۹۱۲ آن‌ها را می‌دوزد.

سوغات نروژ

۲. پلیور پشمی بافتنی

نروژی‌ها می‌گویند هیچ هوای بدی وجود ندارد؛ تنها لباس نامناسب وجود دارد. در نتیجه در سفر به نروژ گردشگران باید لباس‌های مناسبی انتخاب کنند تا هم از آن‌ها در مقابل سرما محافظت کند و هم یک استایل نروژی گرم و صمیمی به ظاهر آن‌ها ببخشد. پلیور پشمی بافتنی از  سوغات های معروف اروپا  نیز به شمار می‌آید که می‌توانید از برند مشهور «دالا» (Dale) آن را خریداری کنید.

سوغات نروژ

۳. شکلات شیرین بیان

آب نبات شیرین بیان که به آن «لاکریس» (Lakris) گفته می‌شود از اهمیت زیادی در نروژ برخوردار است و علاوه بر آن نروژی‌ها در کیفیت بالای ساخت شکلات هم مدعی هستند. ترکیب این دو یکی از خوردنی‌‌های فوق‌العاده خوشمزه نروژی را خلق می‌کند. حتماً شکلات‌های لاکریسی را از خواربارفروشی‌ها تهیه کنید و با خود ببرید.

سوغات نروژ

۴. یادگاری وایکینگ ها

یادگاری‌های وایکینگی زیادی را در سوغات فروشی‌های نروژ خواهید یافت. شاید برایتان جالب باشد بدانید آدمک‌هایی که روی کلاهخود آن‌ها شاخ نصب شده از صحت تاریخی برخوردار نیستند. در نتیجه اگر به دنبال یک سوغاتی وایکینگی خاص هستید کاسه نوشیدنی وایکینگ‌ها را خریداری کنید. این کاسه‌ مانند کشتی ساخته می‌شود و دو طرف آن به شکل سر اژدها درمی‌آید. در «گالری آرتیفکس» (Galleri Artifex) در شهر «آلسوند» (Alesund) می‌توانید کاسه‌های نوشیدنی وایکینگی خیره‌کننده‌ای به سبک هنر نو را مشاهده کنید.

سوغات نروژ

 ۵. پنیر ورقه کن

در سال ۱۹۲۵ «تور بیورکلوند» (Thor Bjørklund)، مخترع و تاجر نروژی، که از به کار بردن چاقوهای معمولی در بریدن ورقه‌های پنیر ناامید شده بود، پنیر ورقه کن را ابداع کرد. این پنیر ورقه کن به سرعت به کشورهای اسکاندیناوی صادر شد و امروزه در کشورهای دیگر هم تولید می‌شود اما هیچکدام از آن‌ها قابل مقایسه با پنیر ورقه کن ساخت کارخانه‌ی بیورکلند در «لیلهامر» (Lillehammer) نیستند. از بسیاری از فروشگاه‌های نروژ به خصوص سوپرمارکت‌های بزرگ «کوپ» (Coop) می‌توانید این وسیله را خریداری کنید.

سوغات نروژ

۶. مجسمه ترول

غول‌ افسانه‌ای «ترول» (Troll) در داستان‌های اساطیری نروژ نقش برجسته‌ای دارد و هدیه دادن مجسمه چوبی ترول از دیرباز در این منطقه مرسوم بوده است. این پیکره‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف از بزرگ تا کوچک ساخته می‌شوند و حول آن‌ها داستان‌‌های بسیاری وجود دارد به طوری که نروژی‌ها معمولاً به گردشگران توصیه می‌کنند فیلم «شکارچی ترول» (Trollhunter) را ببینند تا بهتر با این موجودات آشنا شوند. یک افسانه‌ی جالب می‌گوید که وقتی می‌خواهید از سوغات فروشی برای دوستی یک ترول انتخاب کنید و هدیه بخرید، لحظه‌ای به او فکر کنید، پس از آن ترول مورد نظر به شما چشمک خواهد زد.

سوغات نروژ

۷. سوسیس گوزن

لطفاً گیاهخواران از این شماره گذر کنند! نروژ را می‌توان سرزمین طرفداران سوسیس عنوان کرد. سوسیس‌ نروژی که به آن «پولسه» (pølse) گفته می‌شود هم از گوشت حیوانات مختلف مانند بره و هم از مواد غیرگوشتی مانند قارچ و پروتئین تخم‌مرغ تهیه می‌شود. اما سوسیس گوشت آهو و گوزن خوراک مخصوص مردم محلی است که به واسطه‌ی زندگی در نواحی پر از شکار به طعم آن عادت کرده‌اند و بیشتر علاقمندند. سوسیس گوزن را می‌توانید از اغذیه فروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها خریداری کنید.

سوغات نروژ

۸. ظروف پخت و پز نروژی طرح قدیم

با یک ست رنگارنگ طرح قدیم از ظروف پخت و پز نروژی مانند قابلمه، بشقاب، پارچ و غیره به آشپزخانه‌ی خود نشاط ببخشید. این ظروف که اغلب به نقوش گل‌‌دار و رنگ‌های شاد مزین شده‌اند گران قیمت نیستند و می‌توانید در بازار کهنه فروش‌ها و مغازه‌های اشیای قدیمی آن‌ها را بیابید.

سوغات نروژ

۹. اشیای دکوری رزملینگ

«رزملینگ» (Rosemaling) یک سبک نقاشی نروژی است که در سال ۱۷۵۰ شکل گرفت. در این دوران سبک‌های هنری اروپایی طبقه اشرافی مانند باروک، روکوکو و «ریجنسی» (Regency) به تازگی به نروژ وارد شده بودند. اگرچه سبک رزملینگ در سال ۱۸۷۰ در نروژ از مُد رفت اما از ایالات متحده آمریکا سردرآورد و از آن پس این سبک زنده ماند و امروزه دوباره تکنیک رزملینگ در نروژ طرفداران زیادی پیدا کرده است و هنرمندان و صنعتگران بسیاری به یادگیری فنون قدیمی اجرای آن رو آورده‌اند. به غیر از اشیای قدیمی مانند بشقاب و جعبه‌ که به سبک رزملینگ تزئین می‌شدند، می‌توانید فنجان، گلدان و حتی دوچرخه و کلاه ایمنی با این طرح هم بیابید.

سوغات نروژ

۱۰. زیورآلات سولیه

تن‌پوش بوناد بدون زیورآلات سنتی تکمیل نخواهد شد. سنجاق و گل سینه‌ «سولیه» (Solje) در فروشگاه‌های عرضه‌ی بوناد فروخته می‌شود و علاوه بر آن در بازارهای خیابانی هم می‌توانید نمونه‌هایی از آن مشاهده کنید. حتی اگر تمایل نداشتید یک دست کامل لباس سنتی نروژی به تن کنید، می‌توانید یک قطعه از زیورآلات سولیه در پوششتان استفاده کنید که شما را به یاد سفر به نروژ بیندازد.

سوغات نروژ


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار