gardeshban.ir

مسجد سه طبقه کنگ بهانه‌ای خواهد بود برای بازدید از بندر کنگ و هم‌صحبتی با مردمان خون‌گرمش که از شنیدن قصه‌هایشان سیر نخواهید شد.
کد خبر: ۳۹۸۹۲
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰-1400 February 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
بندر لنگه درواقع یکی از بنادر قدیمی و شناخته‌شده شهرستان لنگه است و گفته می‌شود که نام «کنگ» از زمانی بر آن نهاده شد که پرتغالی‌ها از خلیج فارس اخراج شدند و جزیره هرمز را قوای امام‌قلی خان تصرف کردند.

مسجد سه طبقه کنگ بهانه‌ای در شهر بندر کُنگ واقع شده معماری پیشرفته مردمان جنوب کشور را به نمایش گذارده است.چهره مخروبی که از این مسجد یا تجارت خانه باقی مانده، بسیار متفاوت از دیگر آثار تخریب‌شده است. گفته می‌شود این مسجد به‌احتمال در دوره قاجار ساخته شده است و این که دارای بیش از یک طبقه و دو محراب بوده، نشان از رونق بندر کنگ داشته است. بنای این مسجد دارای یک حیاط و یک ردیف اتاق در طبقه همکف بوده که حیاط را در محاصره خود داشته‌اند.

ولی امروزه چیز زیادی از اتاق‌ها باقی نمانده و باتوجه‌به اینکه قسمتی از دیوار اطراف تجارت خانه ریخته است و سقف بیشتر اتاق‌ها هم کامل از بین رفته، تصور فضایی که در گذشته وجود داشته کمی دشوار است. بخشی از مصالحی که تخریب شده، داخل اتاق‌ها را هم مسدود کرده است.ساختمان دیوار تجارت خانه و همین‌طور اتاق‌ها از ساروج و سنگ گچ بوده است و نزدیکی آن به برج مدور، قلعه پرتغالی‌ها و دیگر آثار تاریخی کنگ دلیل دیگری است بر آبادی و رونق بندر کنگ و اینکه به‌احتمال افراد زیادی به آن رفت‌وآمد داشته‌اند.

اطلاعات زیادی درباره این بنای تاریخی در دست نیست، اما همان‌طور که گفته شد، این مسجد یا تجارت خانه دارای چندین اتاق بوده که به‌نظر می‌رسد تنها یکی از آن‌ها هنوز تا حدی سالم است و سقف دارد. این اتاق ۲۴ متر مربع مساحت دارد و ارتفاع دیواره آن ۴ متر است.همچنین، ۱۰ طاقچه در آن دیده می‌شود و دو طرف آن، دو در وجود دارد که هرکدام به یکی از اتاق‌های مجاور باز می‌شود. در یکی از اتاق‌های طبقه اول، آثار از یکی از دو محرابی که به آن اشاره شد، به چشم می‌خورد.

درست است که کف این بنای قدیمی کنگ از سنگ پوشیده شده، باز بزرگی آن به‌طور کامل پیداست و نشانگر این است که مهمانان زیادی در این محل به استراحت می‌پرداخته‌اند که در بین آن‌ها بی‌شک ملوان، جاشو، ناخدا، تاجر و غیره هم وجود داشته است. در اطراف این مسجد هم تعداد زیادی آب‌انبار خواهید دید که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. برای استراحت و نفس تازه کردن نیز می‌توانید از پارک ساحلی که در نزدیکی این اثر قرار گرفته است استفاده کنید که چشم‌انداز خیلی خوبی به دریا و ساحل دارد.

باقی‌‌مانده مسجد یا تجارت ‌خانه قدیمی کنگ در استان هرمزگان، شهرستان لنگه و در محله‌ای به نام سلطان‌آباد در غرب شهر کنگ قرار گرفته است. این مسجد فاصله کمی با خرابه‌های قلعه پرتغالی‌های بندر کنگ دارد. بنابراین اگر در همین قسمت اصلی بندر هستید، با چند دقیقه پیاده‌روی هم می‌توانید خود را به آن برسانید.


مسجد سه طبقه کنگ در شهر بندر کُنگ/عکس

مسجد سه طبقه کنگ در شهر بندر کُنگ/عکس

مسجد سه طبقه کنگ در شهر بندر کُنگ/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار