gardeshban.ir

حسینیه جاجرمی از دیدنی ‌ترین بناهای شهر بجنورد بوده و معماری سنتی بی نظیری را داراست.
کد خبر: ۳۹۹۳۰
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰-1400 February 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
بجنورد یکی از شهرهای خراسان شمالی است که جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. 

این شهر در شمال شرقی ایران، مرکز استان خراسان شمالی واقع شده و پوشیده از فلات های مرتفع و مناطق کوهستانی است. حسینیه، یکی از مکان‌های مذهبی و عمومی است که بیشتر در آن، مراسم عزاداری و تعزیه امام حسین (ع) و شهدای کربلا در ماه محرم برپا می ‌شود. 

اکثر حسینیه ها دارای معماری ساده ‌‌ای بوده و فضایی سرپوشیده برای اجتماع مردم به شمار می ‌روند. حسینیه ها بر عکس مساجد معمولا بناهایی هستند که به صورت منفرد ساخته می شوند اما گاهی در نقاط مختلف ایران به حسینیه هایی برمی خوریم که در یک مجموعه مانند باغ، مسجد، ایوان، حمام و بازارچه نیز احداث می ‌شوند.

چرا بازدید از حسینیه جاجرمی پیشنهاد می شود؟

این بنا از جهت تاریخی و مذهبی جایگاه بالایی داشته و دارای معماری سنتی بی نظیری است.
یکی از تماشایی ترین جاذبه های دیدنی بجنورد به شمار می رود.

تاریخچه حسینیه جاجرمی

حسینیه جاجرمی از بناهای تاریخی اواخر دوره قاجار در شهر بجنورد است که به استناد کتيبه موجود در سال ۱۳۲۵ هجری قمری، بانی ساخت این بنا استاد غلامرضا بنا يزدي بوده است. مالک این حسینیه در ابتدا در آن زندگی می کرده و بعدها وقف حسینیه شده است. 

اکنون این حسینیه به مرکز آفرینش هنرهای سنتی و صنایع دستی تبدیل شده است. این بنای تاریخی در ۱۷ مرداد ماه سال ۱۳۸۳ با شماره سند ۱۱۰۵۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

معماری حسینیه جاجرمی

مجموعه تاریخی جاجرمی ۶۰۰ متر مربع مساحت داشته و دارای پلان مربعی شکل است که یک نمونه معماری سنتی از نوع حیاط مرکزی محسوب می شود و در آن تمام درب و پنجره ها رو به حیاط باز می شوند. 

بنا در ضلع شرقی و غربی در دو طبقه ساخته شده است و ورودی آن از طریق یک هشتی به حیاط مرکزی متصل شده که با دو رشته پلکان در گوشه های شمال شرقی جنوب غربی به اتاق های طبقه فوقانی راه پیدا می کند. ۱۰ عدد پله با عرض ۳۰ سانتی ‌‌متر و ارتفاع ۲۰ سانتی‌ متر و طول ۱۳۰ سانتی‌ متر در این ساختمان وجود دارد که در ضلع شرقی و غربی بنا پله‌ها به طور قرینه قرار گرفته اند.

به طور کلی سه نوع طاق هلالی ساده، کلیل و قوس تیزه دار در ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است. 

در طبقه اول سه اتاق وجود دارد که در همه این اتاق ها از طاق‌ نما استفاده شده است. این اتاق ‌ها توسط درهایی به هم راه پیدا می‌ کنند. در اتاق وسطی طبقه اول لوح سنگی‌ ای قرار دارد که وقف ‌نامه روی آن نوشته شده است. طبقه همکف این بنا قدیمی ‌تر از طبقه بالا بوده و به نظر می ‌رسد که کاربری مسکونی داشته است. 

بخش های مختلف این بنا با آرایه های معماری از قبیل آجرکاری، گچبری، مقرنس کاری و کتیبه هایی تزئین شده است. از جذابیت های دیگر این بنا ورودی های به سمت طبقه اول است که در آن ها مقرنس کاری های جذابی به کار رفته است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید

برای بازدید از این حسینیه هزینه ای دریافت نمی شود. همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۳ و ۱۶:۳۰ الی ۱۱ شب می توان از این حسینیه بازدید نمود. ساعات بازدید در روزهای جمعه ۱۷:۳۰ الی ۲۲:۳۰ است. زمان پیشنهادی بازدید از این بنا حدود ۱ الی ۲ ساعت است.

نحوه دسترسی به حسینیه جاجرمی

اگر قصد خرید بلیط هواپیما و سفر به استان خراسان شمالی و شهر بجنورد را داشته باشید، پیشنهاد می شود حتما از این بنای تاریخی زیبا بازدید کنید.

آدرس: خراسان شمالی، بجنورد، خیابان طالقانی شرقی، کوچه جاجرمی

عمارت مفخم بجنورد

مجموعه مفخم بزرگترین و شاخص ‌ترین اثر دوره قاجاریه در شهر بجنورد است. عمارت مفخم دارای دو تالار بزرگ و ۳۴ اتاق مجلل است. در هر طبقه از عمارت دو ایوان در بخش شمالی و جنوبی آن وجود دارد. در ساخت این بنا از گچ و آجر استفاده شده است. اکنون عمارت مفخم به موزه مردم شناسی بجنورد تبدیل گشته و با شماره ۹۵۲ در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

خانه بانک ملی

خانه بانک ملی یکی از سازه های دوره پهلوی به شمار می رود. نمای این ساختمان تلفیقی از معماری اروپایی و ایرانی است. بازدید از این بنای تاریخی در خیابان امیریه جنوبی شهر بجنورد خالی از لطف نیست.

مجموعه سبزه میدان

این بنا در میدان شهید شهر بجنورد واقع شده است و متشکل از یک حمام، چند قهوه خانه، یک کاروانسرا و یک بازار طویل است. این سازه در دوره قاجار ساخته شده و به وسیله آجرهای قالبی تزیین گشته است.

بش قارداش

آرامگاه زیبای بش قارداش از آثار ارزشمند شهر بجنورد در دوره قاجاریه است. این محل همچنین در زمان پیش از اسلام محل عبادت زرتشتیان بوده است. این آرامگاه شامل یک گنبد و دو اتاق در دو طرف آن است. کاشی کاری با کاشی های هفت رنگ، بر زیبایی این بنا افزوده است. بش قارداش در زبان ترکی به معنای پنج برادر است و این بنا مدفن سردار مفخم، حاکم وقت شمال خراسان است.

بهترین زمان سفر

فصل بهار و اوایل پاییز بهترین زمان برای سفر به این شهر است.

جاهای دیدنی نزدیک حسینیه جاجرمی

خانه بانک ملی: ۱.۸ کیلومتر
عمارت مفخم: ۲.۹ کیلومتر
آیینه خانه مفخم: ۲.۹ کیلومتر
پارک جنگلی دو برار: ۳.۹ کیلومتر
بش قارداش: ۸.۲ کیلومتر

مکان های اقامتی و هتل های نزدیک حسینیه جاجرمی

هتل کوروش: ۳.۲ کیلومتر
مجتمع اقامتی لاله: ۳.۶ کیلومتر
هتل آپارتمان معین: ۳.۶ کیلومتر
هتل آسمان: ۴.۷ کیلومتر
هتل نگین: ۴.۹ کیلومتر
مسافر خانه ساحل: ۵.۳ کیلومتر

رستوران های نزدیک حسینیه جاجرمی

رستوران پیاتو: ۵۰۰ متر
رستوران آرامیس: ۸۵۰ متر
رستوران کوهستانی: ۱ کیلومتر
رستوران هزار و یک شب: ۱.۱ کیلومتر
رستوران ملورین: ۱.۴ کیلومتر

حسینیه جاجرمی ؛ جاذبه مذهبی و تاریخی معروف بجنورد/عکس

حسینیه جاجرمی ؛ جاذبه مذهبی و تاریخی معروف بجنورد/عکس


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار