gardeshban.ir

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که درهنگام خروج از کشور متوجه شوید که ممنوع الخروج شده‌اید؟
کد خبر: ۴۰۲۳۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰-1400 February 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
ممنوع الخروج شدن یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است در لحظه آخر متوجه آن بشوید و از پروازتان جا بمانید. به همین دلیل استعلام ممنوع الخروجی از کشور یکی از کارهایی است که بعضی افراد قبل از خارج شدن از ایران و حتی قبل از رزرو بلیط هواپیما انجام می‌دهند. در این مقاله همراه ما باشید تا به طور کلی با این اتفاق ناخوشایند و راه‌های جلوگیری و رفع آن آشنا شویم.

ممنوع الخروجی یکی از قوانینی است که شامل بعضی افراد می‌شود و تا زمان خروج از کشور متوجه آن نمی‌شوند. این اتفاق ناخوشایند می‌تواند مشکلات بسیاری برای افراد ایجاد کند و لازم است تا قبل از رزرو بلیط هوایپما ممنوع بودن یا نبودن خود را چک کنند. در ادامه همراه ما باشید تا در این باره اطلاعات مفیدی کسب کنید.

دلایل ممنوع الخروجی

به شکل کلی ۴ دلیل برای ممنوع الخروج شدن وجود دارد که شامل علل کیفری، مالیاتی، قضایی و مشکلات مربوط به سازمان دارایی است. با این حال قبل از اینکه با روش استعلام ممنوع الخروجی آشنا شویم، بد نیست تا با دلایل اصلی این امر آشنا شویم:

- اگر از سمت سرپرست خود اجازه خروج از کشور صادر نشود، ممنوع الخروج خواهید شد. در این میان زنان متاهل که سفر انفرادی به خارج از ایران دارند باید قبل از راهی شدن ممنوع الخروجی خود را استعلام کنند.

- دزدی، کلاه‌بردای و یا سوء شهرت از دیگر دلایل ممنوع الخروج بودن است که توسط قوه قضایه اجرا می‌شود.

- اگر بدهی مالیاتی بالا داشته باشید، دادگاه دستور ممنوع الخروجی شما را خواهد داد.

- اشخاصی که به هر نحوی خروجشان باعث ضرر منافع ملی شود نیز در لیست ممنوع الخروجی قرار می‌گیرند.

نحوه استعلام ممنوع الخروجی از خارج از کشور

اکنون که با دلایل ممنوع الخروجی آشنا شدید، لازم است تا درباره نحوه استعلام آن در داخل و یا خارج از کشور نیز آگاهی کسب کنید. در گذشته افراد برای بررسی وضعیت خروج از کشور باید به اداره گذرنامه مراجعه می‌کردند و طی فرایندی پیچیده استعلام می‌گرفتند. اما در سال‌های اخیر این پروسه کوتاه‌تر شده است و از طریق سایت exit ban قابل چک کردن است. 

در این سامانه لازم است تا اطلاعات شخصی مسافر وارد شود و سپس طی مدت زمان کوتاهی نتیجه آن اعلام می‌شود. این سایت متعلق به سازمان ثبت اسناد است و توجه داشته باشید که برای بررسی وضعیت خروج در رابطه با پرونده‌های قضایی باید از سامانه ثنا استعلام بگیرید.

شرایط رفع ممنوع الخروجی

اگر متوجه شدید که ممنوع الخروج شده‌اید، باید ابتدا دلیل آن را کشف کنید. باید مطلع شوید که کدام دلایل کیفری و یا قضایی منجر به ممنوع الخروج شدن شما شده است تا برای حل آن اقدام کنید. سپس تا 20 روز حق اعتراض دارید و بنا به درخواست شما پرونده دوباره بررسی خواهد شد. به طور کلی ممنوعیت از خروج ۶ ماه اعتبار دارد و پس از آن با حکم دادگاه قابل تمدید است. 

اگر به دلیل پرداخت مهریه ممنوع الخروج شده‌اید، لازم است تا حکم اعسار بگیرید که طی آن مهریه قسط بندی می‌شود و پس از آن می‌توانید از کشور خارج شوید. اگر هم به دلایل مالی و یا مالیاتی امکان خروج از کشور از شما گرفته شده است، باید اقدام به سپردن تضمین بانکی کرده و یا وثیقه بگذارید. در نظر داشته باشید که در همه حالات دادگاه تعیین‌کننده وضعیت شما است.

آیا مراحل رفع ممنوع الخروجی پیچیده است؟

در جواب باید بگوییم که خیر. پس از استعلام آنلاین وضعیت ممنوع الخروجی بسته به دلیل ممنوعیت باید به مراجع قانونی مراجعه کرده و آن را ظرف چند روز برطرف کنید. همانگونه که در بالاتر ذکر شد بسته به دلیل ممنوع الخروجی شما باید اقدامات متفاوتی انجام دهید. بی تردید کمک گرفتن از وکیل نیز در این راه به شما کمک می‌کند تا زودتر به نتیجه برسید.

آیا شرایط خاص می‌تواند منجر به لغو ممنوع الخروجی شود؟

در جواب باید بگوییم بله. تحت شرایط خاص می‌توان حکم ممنوع الخروجی را لغو کرد و از ایران خارج شد. حج تمتع یکی از این شرایط است که طی آن به شخص اجازه خروج داده می‌شود و عللی که در بالاتر ذکر شد باعث ممنوع شدن فرد از خروج نمی‌شود. همچنین افرادی که بیماری خاص دارند می‌توانند برای یک بار جهت سفرهای درمانی از کشور خارج شده و پس از درمان به ایران برگردند. لازم به یادآوری است که تحت شرایط خاص نیز فردی که بدهی مالیاتی دارد می‌تواند از ایران خارج شود که این امر بسته به دستور دادگاه انجام می‌شود.

شرایط ممنوع الخروجی

- آقایان دانشجو که مشمول سربازی هستند، باید قبل از سفر استعلام دقیق ممنوع الخروجی کرده و اگر لازم است وثیقه بگذراند.

- زنان متاهل برای خروج از کشور به اجازه همسر نیاز دارند، مگر اینکه اجازه از قبل و به طور کتبی ثبت شده باشد.

- اگر بدهی مالی دارید و ورشکسته هستید، پس از اثبات آن می‌توانید ممنوع الخروجی خود را لغو کرده و راهی سفر شوید. همچنین اگر برای پیگیری مطالبات مالی خود راهی سفر هستید، می‌توانید با ارائه مدارک ممنوعیت خود را برطرف کنید.

- سازمان ثبت اسناد نیز با ایجاد سامانه رسمی استعلام ممنوع الخروجی به روشن شدن وضعیت افراد کمک می‌کند.

- همواره به افراد توصیه می‌کنیم که قبل از رزرو بلیط هواپیما وضعیت ممنوع الخروجی خود را چک کرده و سپس اقدام به خرید بلیط کنند.

- ارائه دادخواست رفع ممنوع الخروجی از دیگر راه‌های رفع این مشکل است که بسته به شرایط فرد باید توسط وکیل انجام و پیگیری شود.

- ممنوع الخروجی تنها شامل مسیرهای هوایی نیست و تمام خطوط حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی را شامل می‌شود.

- اگر ثابت شود که فرد برای انجام کارهای مجرمانه راهی سفر است، احتمال ممنوعیت وی افزایش می‌یابد.

- معمولا گذاشتن وثیقه یکی از راه‌های رفع ممنوعیت است که چگونگی آن را دادگاه تعیین می‌کند.

سامانه و سایت استعلام ممنوع الخروجی

سایت exitban.ssaa.ir یکی از بهترین منابع برای استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

آشنایی با دلایل ممنوع الخروجی و استعلام آن

کلام آخر

با کد ملی استعلام ممنوع الخروجی بسیار آسان است و از طریق لینک‌هایی که در بالاتر گفتیم می‌توانید وضعیت خود را قبل از عزیمت بررسی کنید. فراموش نکنید که ممنوعیت خروج از کشور یکی از دردسرسازترین و ناخوشایندترین شرایطی است که می‌تواند گریبانگیر مسافران شود. لذا استعلام آن قبل از سفر و حتی الامکان قبل از رزرو بلیط هواپیما می‌تواند شما را از مشکلات پیش رو نجات دهد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار