gardeshban.ir

اگر تا به حال با خرید بلیط هواپیما به کشورهای خارجی سفر کرده باشید، حتما نام ارز مسافرتی به گوشتان خورده است.
کد خبر: ۴۰۴۶۸
تاریخ انتشار : شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۰-1400 March 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر تا به حال با خرید بلیط هواپیما به کشورهای خارجی سفر کرده باشید، حتما نام ارز مسافرتی به گوشتان خورده است. ارزی که توسط بانک مرکزی برای مسافران خروجی در نظر گرفته شده است و توسط بعضی شعب بانک ها برای پوشش بخشی از هزینه‌های آن‌ها پرداخت می‌شود. 

در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که ارز مسافرتی چیست و برای اخذ آن باید چه مراحلی را طی کرد. اگر شما هم در این باره سوالاتی در ذهنتان دارید، توصیه می‌کنیم که در ادامه همراه ما باشید و اطلاعات مفیدی کسب کنید.

مسافرانی که قصد دارند تا از مرزهای هوایی از ایران خارج شوند، می‌توانند برای کاهش هزینه‌های خود ارز مسافرتی دریافت کنند. این نوع ارز که توسط بانک مرکزی پرداخت می‌شود، نرخ از پیش تعیین‌ شده‌ای ندارد و بسته به قیمت روز محاسبه می‌شود. 

همچنین در اکثر مواقع مالیات نیز شامل آن می‌شود که موجب تغییر نرخ آن می‌شود. اما همچنان این نوع ارز به دلیل به صرفه‌بودن و پوشش بخشی از هزینه‌های سفر مورد توجه مسافران خروجی از کشور قرار می‌گیرد و طرفداران زیادی دارد. باید بدانید که چند روز قبل از سفرتان لازم است تا حواله ارز را از بانک دریافت کنید و سپس در هنگام پرواز (در داخل فرودگاه) با ارائه حواله ارز خود را دریافت کنید.

شرایط پرداخت ارز مسافرتی چگونه است؟

در سال‌های گذشته بانک مرکزی قوانین جدیدی برای پرداخت ارز مسافرتی به متقاضیان اعلام کرده است و همواره به مسافران پیشنهاد می‌کنیم که از مراجع قانونی اطلاعات دقیق و روز را دریافت کنند. ناگفته نماند که ارز مسافرتی تنها سالی یک بار به افراد داده می‌شود و لازم است که متقاضیان بیشتر از 12 سال سن داشته باشند. 

همچنین کسانی که گذرنامه سیاسی دارند و مقیم کشورهای خارجی هستند، مجاز به دریافت ارز مسافرتی شمرده نمی‌شوند. بد نیست بدانید که مسافران حداکثر از ۷ روز پیش از پرواز خود باید اقدام به دریافت ارز مسافرتی کنند، در غیر اینصورت امکان استفاده از آن را ندارند. امروزه بانک ملی ایران متولی این امر است و به امور ارز مسافرتی رسیدگی می‌کند.

مزایای دریافت ارز مسافرتی

یکی از بزرگ‌ترین مزایای ارز مسافرتی پایین‌تر بودن قیمت آن نسبت به نرخ مصوب بازار است که می‌تواند هزینه‌های خروجی افراد را پوشش دهد. در واقع شما با دریافت ارز مسافرتی از هزینه‌های سفرتان کم کرده و مخارج دیگر خود را کنترل می‌کنید. به همین دلیل همواره به مسافران این گونه ارز را پیشنهاد می‌کنیم.

مدارک لازم ارز مسافرتی

- حواله ارز مسافرتی
- تکمیل فرم دریافت ارز مسافرتی
- اصل کارت ملی
- پرینت بلیط هواپیما
- اصل گذرنامه مسافران
- ویزا کشور مقصد (در صورت سفر به کشورهایی که ویزا لازم دارند)
- اصل رسید واریز عوارض خروج از کشور

قیمت ارز مسافرتی چند است؟

لازم است بدانید که مبلغ ارز مسافرتی به یورو پرداخت می‌شود و به هیچ وجه امکان دریافت دلار وجود ندارد. متقاضیان پس از اخذ ارز و پرداخت معادل ریالی آن در بانک، در فرودگاه و قبل از پرواز می‌توانند حواله ارز خود را دریافت کنند. همچنین لازم است که قبل از انجام هرکاری در ابتدا مهر خروج در گذرنامه شما درج شود.

چند نکته طلایی در مورد ارز مسافرتی بانک ملی

- حضور شخص متقاضی برای دریافت ارز در فرودگاه و ارائه مدارک شناسایی ضروری است.

- اگر پاسپورت شما تعویض شده است، باید گذرنامه قبلی را نیز به متصدی ارائه دهید.

- اگر مسافر قصد دارد تا شخص دیگری حواله‌اش را دریافت کند، باید در ابتدا اسم خود را در لیست انتظار بانک نوشته و مدارک را به فرد مورد نظر تحویل دهد.

- پرینت بلیط هواپیما یکی از اصلی‌ترین مدارک برای دریافت ارز شمرده می‌شود.

- توجه نمایید که برای خرید ارز مسافرتی جهت سفر زیارتی باید نام شما در سیستم سازمان حج و زیارت قابل مشاهده باشد.

- بسته به طولانی بودن و یا کوتاه بودن مدت زمان سفرتان، مبلغ ارز مسافرتی می‌تواند متغیر باشد.

- در بعضی شعب علاوه بر ارز مسافرتی امکان خرید بیمه مسافرتی نیز وجود دارد.

- اخیرا نرخ ارز مسافرتی با نرخ ارز آزاد تفاوت چندانی ندارد و بهتر است تا در این باره از مراجع قانونی استعلام بگیرید.

- در زمان دریافت حواله ارز مسافرتی نام فرودگاهی که می‌خواهید از آنجا عازم سفر شوید را اعلام کنید؛ چرا که تنها در آن فرودگاه به شما ارز مسافرتی اهدا خواهد شد.

- لازم به یادآوری است که به مسافران کمتر از ۱۲ سال ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد.

- در صورتی که حواله خود را فراموش کردید، ارز در فرودگاه به شما تعلق نمی‌گیرد، ولی پس از بازگشت از سفر می‌توانید به شعبه مربوطه رفته و پول خود را پس بگیرید.

- بعضی شعب بانک ملت و سامان نیز به ارائه ارز مسافرتی می‌پردازند که بهتر است در این باره اطلاعات دقیق کسب نمایید.

آیا ارز مسافرتی حذف شد؟

اکنون سوالی که شاید ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد، این است که امروزه ارز مسافرتی پرداخت می‌شود یا خیر. در پاسخ باید بگوییم که در سال ۱۳۹۶ ارز مسافرتی به دو دلیل حذف شد. دلیل اول این بود که گاهی اوقات تفاوت روزانه نرخ ارز موجب ایجاد مشکلات می‌شد که پرداخت ارز را دچار اختلال می‌کرد. 

دلیل دیگر اینکه حذف ارز مسافرتی می‌توانست گامی مثبت برای یکسان‌سازی نرخ ارز باشد. اما خبر خوبی که وجود دارد این است که ارز مسافرتی مجددا از سال ۱۳۹۸ عرضه شد و امروزه با ارائه مدارک خود مثل بلیط هواپیما، پاسپورت و غیره می‌توانید آن را دریافت نمایید. 

لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر نرخ ارز مسافرتی افزایش یافته است و عده‌ای از مسافران جهت گرفتن آن اقدام نمی‌کنند و ارز مورد نیاز خود را به صورت آزاد دریافت می‌کنند.

کلام آخر

ممکن است شرایط دریافت ارز مسافرتی هر ازگاهی تغییر پیدا کند. لذا همواره توصیه ما این است که قبل از سفر اطلاعات دقیق را از بانک مرکزی دریافت کنید. فراموش نکنید که احراز هویت در زمان دریافت ارز امر مهمی است و باید مدارک شناسایی، حواله و پاسپورت خود را ارائه دهید. به خاطر بسپارید که ارز مسافرتی می‌تواند کمک مالی خوبی برایتان باشد و بخشی از هزینه‌های شما و خانواده‌تان را کاهش دهد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار