gardeshban.ir

شیراز یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران است. تنوع جاهای دیدنی این شهر، سبب شده است که در لیست پرجاذبه‌ترین شهرهای ایران قرار گیرد.
کد خبر: ۴۰۵۷۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰-1400 March 05
گردشبان (gardeshban.ir) :

جاهای دیدنی شیراز آن‌قدر زیادند که با یک بار رفتن به شیراز، نمی‌توان از همه آن‌ها بازدید کرد. علاوه‌ بر این، بسیاری از جاذبه‌های این شهر از مناظر شبانه‌ بی‌نظیری برخوردارند که حال‌وهوای منحصربه‌فردی را به‌گردشگران عرضه می‌کند.

اگر جزو کسانی هستید که قصد شب‌گردی در شیراز و بازدید از جاذبه‌های دیدنی آن را در شب دارید، مطابق سلیقه‌تان باید جاهای موردعلاقه خود را برای بازدید در اولویت قرار دهید؛ زیرا این مکان‌های دیدنی زیبا، متنوع و جذاب هستند و هر یک از لحاظ تاریخی، طبیعی و غذایی ممکن است برای گردشگران در اولویت بازدید قرار گیرند. با ما همراه شوید تا شما را با مکان‌های دیدنی شیراز در شب آشنا ‌کنیم. 

مکان‌های تاریخی شیراز 

حافظیه

شب‌های شیراز شب‌های رویایی هستند که با احساسات گردشگران ارتباط عمیقی برقرار می‌کنند. حافظیه از پربازدیدترین دیدنی‌های شیراز است. عاشقان حافظ در همه جای ایران هستند؛ اما کسانی که اهل شعر و شاعری هستند می‌دانند که شب‌های حافظیه حال و هوای دیگری دارد. محال است کسی اهل تاریخ و ادبیات باشد، اما شب‌های حافظیه را در اولویت بازدید خود قرار ندهد. حافظیه شیراز جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی شیراز در شب برای گردشگرانی است که اهل شعر باشند. این دسته از افراد شب را در آن سپری می‌کنند و با حافظ خوانی و تفأل به حافظ، شبی خاطره‌انگیز را برای خود رقم می‌زنند. چه کسی می‌تواند یک شب رویایی را در این مکان بگذراند و صبح با روحیه‌ای بسیار خوب قصد دیدن مکان‌های دیگر را نکند!

  • آدرس حافظیه: استان فارس، شیراز، حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، رو‌به‌روی ورزشگاه حافظیه

منظره شبانه حافظیه در شب

ارگ کریمخانی

ارگ کریم‌خانی یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شیراز در شب است. از حافظیه تا ارگ کریمخانی در حدود سه کیلومتر فاصله است. قلعه بنای مجموعه، در حدود یک ساعت زمان برای بازدید لازم دارد. شاید با خود فکر کنید که چون ارگ کریمخانی یک اثر تاریخی است، پس نمی‌تواند با احساس شما ارتباط برقرار کند؛ اما حقیقت این است که چنین نیست. ارگ کریمخانی در وسط شهر شیراز یک نگین بی‌بدیل است که زیبایی آن چشم را نوازش می‌دهد؛ اما این فضای داخل ارگ نیست که در دل شب زیباست.

فضای اطراف ارگ کریمخانی، جاذبه شبانه آن است. شب‌های اطراف ارگ پر از توریست‌هایی است که از بیرون به دیوار ارگ خیره می‌شوند و در فضای باز بیرون ارگ زیر نورهای زیبا و طبیعتی که در آنجا قرار دارد از هوای معتدل اطراف ارگ بهره می‌برند. دیدن معماری زیبای این ارگ در دل شب، تصویر رویایی از بنا را در مقابل چشمان شما به نمایش گذاشته و عظمت آن را چندین برابر می‌کند. اگر شب را در ارگ کریمخانی می‌گذرانید هتل‌های زندیه و وکیل در اطراف ارگ می‌تواند برای اقامت شما، مناسب بوده و مورد استفاده باشند.

  • آدرس ارگ کریمخانی:فارس- شیراز- خیابان کریم‌خان زند- نبش میدان شهدا  یا شهرداری سابق 

پیک نیک شبانه خانواده ها کنار ارگ کریمخانی

نارنجستان قوام

مجموعه باغ نانجستان قوام از مکان‌های دیدنی شیراز در شب، است. این باغ زیبا یک جاذبه خاص است که با داشتن معماری و طبیعت کم‌نظیر، چشم توریست‌ها را به‌سمت خود هدایت می‌کند. هرچه از زیبایی‌ها و سبک معماری جذاب ساختمان داخل باغ قوام بگوییم باز هم حق مطلب ادا نمی‌شود. زمان ساخت بنا، کارکرد آن را برای دید و بازدیدهای سیاسی با مقامات خارجی در نظر گرفته‌اند. با این کارکرد، می‌توان حدس زد که از چه اساتید مجربی برای ساخت بنا استفاده شده و چه تزییناتی در آن به کار رفته است. کاربرد در تقارن در معماری بنا و آیینه‌کاری زیبای داخل آن، از جذابیت‌هایی است که مورد توجه توریست‌ها قرار می‌گیرد. اما آنچه این بنای زیبا را در شب جذاب می‌کند، معماری بنا نیست، بلکه طبیعت زیبای باغ و فضای اطراف بناست. این باغ که در شرق خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است، میزبان علاقه‌مندان به طبیعت باغ در شب است. طرفداران تاریخ و طبیعت برای دیدن این جاذبه رویایی در شب، لحظه‌شماری می‌کنند، زیبایی فضای باز و باغ این بنا در شب، بسیار رویایی و چشم‌نواز است. بهتر است بدانید شب‌های تابستان این مکان‌ها تا ساعت ۹ شب قابل بازدید هستند و شما می‌توانید غروبتان را در این مجموعه بگذرانید.

برای دسترسی به مجموعه نارنجستان، از چهارراه نمازی به‌سمت شرق خیابان بروید. این مجموعه زیبا در سمت چپ مسجد صیرالملک واقع شده است. یکی از معضلات توریست‌های باغ نارنجستان شیراز این است که در مواقع شلوغ، پارک کردن در این ماشین، چندان راحت نیست. اما شب‌ها این مکان خلوت است و می‌توانید به‌راحتی بدون هیچ دغدغه‌ای ماشینتان را پارک کرده و از فضای باغ لذت ببرید. اما یادتان باشد این مجموعه تنها در اوایل شب قابل بازدید است و هرچه به‌سمت پایان شب برویم، امکان بازدید از مجموعه باغ، سخت‌تر می‌شود. 

  • آدرس باغ نارنجستان: فارس- شیراز- خیابان لطفعلی خان زند- نرسیده به خیابان زینبیه 

باغچه های گل در نارنجستان قوام

باغ ارم

از مکان‌های دیدنی شیراز در شب، می‌توان باغ ارم را نام برد. این مکان تفریحی و طبیعت زیبای آن برای هر فردی که شیراز را دیده باشد رویایی و خاطره‌انگیز است. سبک معماری باغ ارم یادآور معماری‌های ایران کهن است و بسیاری بر این عقیده‌اند که شاخصه‌های دوره ساسانی را دارد؛ اما علاوه بر عمارت سه طبقه زیبای باغ، آنچه زیبایی باغ ارم در شب را برای گردشگران جذاب می‌کند گل‌های زیبا و طبیعت کم‌نظیر این باغ زیبا است. طبیعت زیبای باغ زیر نورپردازی‌های موجود در شب، فضایی زیبا را برای گردشگران فراهم کرده است که می‌توانند از دیدن آن لذت ببرند.

  • آدرس باغ ارم: شیراز، بلوار ارم، میدان ارم، خیابان ارم.

درختان نخل اطراف عمارت باغ ارم

باغ دلگشا

باغ دلگشا  از باغ‌های قدیمی شیراز در نزدیکی سعدیه است. قدمت این باغ زیبا را به ایران کهن و به عصر ساسانی می‌رسانند. در داخل باغ عمارتی قرار دارد که در عهد قاجار ساخته شده است. این باغ زیبا نیز جزو مکان‌های دیدنی شیراز در شب است. آنچه این باغ را برای توریست‌ها زیبا می‌کند طبیعت زیبای آن است. درختان و گل‌های زیبای باغ در فصل بهار، بویژه درختان بهارنارنج با عطر خاصی که دارند فضای این باغ را در شب بسیار دلنشین می‌کنند. وجود حوض زیبای این باغ در وسط حیات عمارت یکی از جذابیت‌هایی است که توریست‌ها از نشستن کنار آن لذت می‌برند.

  • آدرس: باغ دلگشا: شیراز، انتهای خیابان بوستان 

باغ دلگشا در شب

خیابان‌های شیراز 

دروازه قرآن

خیابان‌گردی یکی از جذاب‌ترین تجربیاتی است که یک توریست می‌تواند در سفر برای خود رقم بزند. هر توریستی که شیراز را بشناسد اولین چیزی که با گفتن نام خیابان‌های شیراز به ذهنش تداعی می‌شود، دروازه قرآنشیراز است. دروازه قرآن در شمال شرقی شیراز و در فاصله ده متری مقبره خواجوی کرمانی قرار گرفته و جزو زیباترین مکان‌های دیدنی شیراز در شب است. این نماد زیبا نشان‌دهنده مذهب مردم شهر شیراز است. با اینکه این اثر زیبای شهر شیراز در روز جزییات زیبایی را به نمایش می‌گذارد، نورپردازی آن در شب، فضای اطراف این دیدنی زیبا را رویایی کرده و جذابیت آن را چندین برابر می‌کند. شاید برخی با خود این تصور را داشته باشند که دروازه قرآن جزو جاذبه‌های خیابان‌گردی نیست؛ اما تجربه توریستی گردشگران نشان داده است که این بنای زیبای تاریخی در شب، فضای زیبایی دارد که سبب زیباتر شدن خیابان‌های اطراف می‌شود، بنابراین تجربه پیاده‌روی و گردش در فضای اطراف این بنا، می‌تواند لذتی فراموش‌نشدنی از خیابان‌گردی بی‌نظیر در شب را برای گردشگران ایجاد کند. پیک نیک‌های شبانه‌ در فضای زیبای این بنا، جزو خاطره‌انگیزترین لحظات در شبهای توریستی این شهر است.

  • آدرس دروازه قرآن: شیراز، منطقه ۳،آزادراه شیراز-مرودشت

نور پردازی شبانه دروازه قرآن

بلوار چمران

بلوار زیبای چمران از خاص‌ترین مکان‌های دیدنی شیراز در شب است. این بلوار که از فلکه دانشجو تا معالی آباد را در بر می‌گیرد، یک مسیر زیبای طولانی دارد. فضای سبز اطراف این بلوار به وسایل و امکانات تفریحی و ورزشی مجهز است. نورپردازی این فضا در شب سبب می‌شود که فضای آن بسیار رویایی شود. اگر تابه‌حال این بلوار را تجربه نکرده‌اید، بهتر است بدانید که این مکان به بزرگترین پارک حاشیه‌ای ایران شهرت دارد. فضای باز اطراف این بلوار و طبیعت آن در شب، قابل توصیف نیست. دیدن این فضا در شب، با وجود آب‌نماهای موجود در پارک، صدای آب و تماشای مجسمه‌های زیبای پارک در شب، می‌تواند برای شما بسیار جذاب و رویایی باشد.

  • آدرس بلوار چمران: شیراز، بلوار چمران

درختان بلوار چمران

بازارگردی شبانه در شیراز

بازارها جزو جذاب‌ترین قسمت سفر در شب هستند؛ پس نمی‌توان در مورد مکان‌های دیدنی شیراز در شب صحبت کرد و بازارگردی را نادیده گرفت. اگر اهل مسافرت هستید، حتما این تجربه را دارید که در یک سفر تفریحی، هیچ چیز به‌اندازه بازارگردی به شما روحیه ندهد. حالا تصور کنید که بازارگردی شما در شب انجام شود. بازارهای شیراز را مجسم کنید با مجموعه‌ای از نورهای مختلف که با هم ترکیب شده‌اند و هوای خنکی که لذت گشت و گذار را برای شما چندین برابر می‌کند. شیراز بازارهای متنوعی دارد؛ اما همه آن‌ها شب‌ها باز نیستند. ما در اینجا بازارهایی را نام می‌بریم که شب‌ها به مشتری خدمات ارائه می‌دهند و گردشگران تقریبا با آن‌ها آشنایی دارند؛ اما مطابق سلیقه شما که سنتی باشد یا مدرن می‌توانید در بازار یا مرکز خریدهای موردعلاقه‌تان بگردید و لذت ببرید.

بازارهای سنتی

اگر سلیقه سنتی دارید می‌توانید حتی ساعت ۱۲ شب به بعد به میدان ۱۵ خرداد بروید و از بازارگردی شبانه لذت ببرید. در این بازار می‌توانید اجناسی با قیمت‌های مناسب پیدا کنید و اگر دوست داشتید غذا بخورید، فست‌فودهایی پیدا می‌شود که بتوانید به‌راحتی نیازتان را برطرف کنید. بازار وکیل یکی از بازارهای سنتی شیراز است که علاقه‌مندان زیادی دارد. یکی دیگر از بازارهای سنتی که در شب جذابیت خود را دارد بازارهای اطراف معالی آباد است. این بازارها هم طرفداران خاص خود را دارند که شبانه از گردش در بازا لذت می‌برند. سرو فالوده در این بازارها یکی از نوستالژی‌هایی توریست‌های شبانه شیراز است.

  • آدرس بازار وکیل: شیراز، بازار وکیل، سرای مشیر

حجره فرش در بازار وکیل

مجتمع خرید خلیج فارس 

 اگر سلیقه شما مدرن است می‌توانید مجتمع بزرگ خلیج فارس را انتخاب کنید. این مجتمع بزرگ یکی از دیدنی‌های شیراز است که بازدید از آن در شب، می‌تواند جذابیت بیشتری برای شما داشته باشد. به یاد داشته باشید که اجناس شیکی در این مرکز خرید به فروش می‌رسد. پس بهتر است پیش از تصمیم به خرید، حتما از هزینه‌ای که باید بپردازید مطمئن شوید. این مجتمع از امکانات بسیار خوبی برخوردار است و می‌تواند پاسخگوی تمامی نیازهای شما باشد. امکانات تفریحی این مرکز خرید متنوع بوده و هتل و سینمای آن بسیار مجهز است. وجود این امکانات و نورپردازی خاص این مرکز خرید، جذابیت آن در شب را چندین برابر می‌کند. اگر هزینه استفاده از این امکانات برای شما مهم نیست می‌توانید از گشت و گذار در این مجتمع لذت ببرید.

  • آدرس مجتمع تجاری خلیج فارس:شیراز بلوار دکتر حسابی

درختان نخل مجتمع خرید خلیج فارس شیراز

رستوران‌گردی در شیراز

رستوران‌های شیراز برای علاقه‌مندان به گردشگری غذایی، یکی از رویایی‌ترین مکان‌هاست. تجربه غذا خوردن شبانه و لذت بردن از شام در رستوران‌های شیراز، قابل وصف نیست. اگر اهل رستوران‌گردی در شب هستید، رستوران‌های شیراز و امتحان کردن غذاهای شیرازی می‌تواند رضایت خاطر شما را فراهم کند. شیراز رستوران‌های زیادی دارد، اما شاطر عباس، عمارت شاپوری و رستوران هفت خوان، از معروف‌ترین آن‌ها هستند.

رستوران شاطر عباس

رستوران شاطرعباس معروفترین و خوشنام‌ترین رستوران‌ شیراز است. اگر به شیراز رفته باشید حتما این رستوران را می‌شناسید. منوی غذایی این رستوران تنوع خاصی دارد؛ اما کبابی که در این رستوران سرو می‌شود طعمی خاطره‌انگیز برای توریست‌ها دارد. برخی هم هستند که غذاهای ساده این رستوران را بیشتر می‌پسندند. سرو غذا در ظرف‌های مسی، نوستالژی است که شام‌های خاطره‌انگیزی برای دو نفره‌های عاشقانه با تم سنتی را برای توریست‌ها رقم می‌زند. این رستوران زیبا در روز جذابیت خاصی دارد؛ اما فضای سنتی و زیبای آن سبب می‌شود که توریست‌ها  شب آن را جذاب‌تر و شاعرانه‌تر توصیف کنند.

  • آدرس رستوران شاطرعباس: شیراز، خیابان خاک‌شناسی

تخت های چوبی رستوران شاطر عباس شیراز

پارک‌های شیراز 

پارک آزادی

پارک آزادی شیراز یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی شب شیراز است. این پارک که در میدان آزادی قرار گرفته یکی از مجهزترین پارک‌های شیراز از لحاظ داشتن امکانات تفریحی هست. زیبایی پارک با وجود امکانات تفریحی که دارد در شب، چندین برابر می‌شود. وجود سینمای چند بعدی و اتاق فرار در این پارک از مهم‌ترین جاذبه‌های آن است. استشمام هوای دلپذیر در پارک یکی دیگر از شاخصه‌های  جذاب موجود در پارک است. اگر جزو کسانی هستید که علاقه دارید شب را در مکان‌های طبیعی بگذرانید و طبیعت شب برایتان جذاب است، این پارک می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

  • آدرس پارک آزادی: شیراز،منطقه ۱،بلوار آزادی، میدان گاز

شهربازی پارک آزادی

لونا پارک

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شیراز در شب که طبیعت زیبایی دارد لونا پارک است. این پارک در نزدیکی دروازه قرآن واقع شده است. اگر با خانواده به شیراز می‌روید و فرزندان شما علاقه‌مند به استفاده از وسایل بازی در شب هستند، این پارک زیبا می‌تواند نیازهای شما را رفع کند. این پارک کلکسیونی از وسایل بازی را در خود جای داده است. اگرچه وسایل پارک قدیمی هستند، زیبایی خاص خود را دارند. با حضور در لونا پارک، احساس می‌کنید از یک موزه وسایل بازی زیبا هم دیدن کرده‌اید.

  • آدرس لونا پارک: شیراز، بلوار آیت‌الله ربانی

نورپردازی ساختمان پارک کوهپایه

پارک کوهپایه

پارک کوهپایه نزدیکی دروازه قرآن است. این پارک زیبا به‌دلیل داشتن غرفه‌های نارنجی چشم توریست‌ها را به‌سمت خود جذب می‌کند. از قسمت‌های پرطرفدار پارک جایی است که به‌سمت دروازه قرآن، چشم‌انداز دارد. برای رسیدن به این قسمت باید پله‌های زیاید را به‌سمت بالا بروید. شاید فکر کنید که این مکان گزینه مناسبی برای شب گردی نباشد. اما کاملا برعکس است. زیرا پارک کوهپایه یکی از مکان‌های دیدنی شیراز در شب، است و شبانه‌های آن جذابیت بیشتری دارد. درست است که مکان آن کمی کوهنوردی لازم دارد، اما وقتی به بالا برسید و آفتاب غروب کند و به شب نزدیک شوید، چشم‌انداز دروازه قرآن و نورپردازی آن، تابلویی زیبا را مقابل چشم شما قرار می‌دهد که کمتر تصویری می‌تواند با آن برابری کند.

  • آدرس پارک کوهپایه: شیراز، دروازه قرآن، به طرف هفت تنان، بلوار چهل مقام

پارک کوهپایه

آسمان‌ شیراز در شب

آسمان شیراز در شب غیر قابل توصیف است، اما نباید خیال کنید که همه جای شیراز آسمان‌ زیبایی دارد. اگرچه آسمان شب جزو دیدنی‌های شیراز در شب است؛ اما شاید برای همه قابل استفاده نیست. دیدن این مکان‌های جذاب بیشتر مربوط به توریست‌های نجومی و کسانی است که در گردشگری نجوم فعال هستند. توریست‌هایی که در تورهای نجومی شرکت می‌کنند می‌توانند از این مکان‌ها دیدن کنند.

پاسارگاد

اگر اهل نجوم و دیدن آسمان شیراز در شب هستید، بهتر است بدانید که مکان‌هایی مانند تخت جمشید و پاسارگاد  جزو بهترین سایت‌ها جهت رویت آسمان شب هستند. با حضور در این مکان‌ها در هنگام شب، می‌توانید از دیدن زیبایی‌های آسمان لذت ببرید.

پاسارگاد از پرطرفدارترین جاذبه‌های توریستی و مکان‌های دیدنی شیراز است. بدون شک کسانی که علاقه‌مند به تاریخ هستند یا برایع ابراز علاقه به کوروش به دیدن پاسارگاد می‌روند شب را برای دیدن این جاذبه تاریخی و ملی انتخاب نمی‌کنند؛ پس شاید بپرسید چرا ما پاسارگاد را به‌عنوان یکی از مکان‌های دیدنی‌ شیراز در شب انتخاب کرده‌ایم؟ حضور در شب در این مکان تاریخی، برای کسانی که از دیدن آسمان شب لذت می‌برند جذابیت کم‌نظیری دارد. هوای شب‌های پاسارگاد در تابستان خنک است و حتی در مواردی سرد است. پس باید لباس مناسب همراه داشته باشید. تماشای آسمان شب برای گردشگرانی که از دیدن آسمان لذت می‌برند جذاب و رویایی است.

  • آدرس پاسارگاد: استان فارس، مرودشت، میراث جهانی پاسارگاد

منظره ستارگان و مقبره کوروش بزرگ در پاسارگاد


دیدنی‌های شیراز زیاد و متنوع هستند؛ اما همگی آن‌ها امکان بازدید شبانه را دارند. ما در این نوشتار تنها مکان‌هایی که امکان بازدید در شب را داشتند به شما معرفی کردیم؛ اما بهتر است بدانید برای بازدید شبهنگام از جاهای دیدنی شیراز، باید به زمان و ساعت بازدید آن‌ها دقت کنید. هر یک از این مکان‌ها محدودیت‌ها و ساعات مخصوص به خود را دارند و نباید تصور کنید هر ساعتی از شب می‌توان در آن‌ها حضور پیدا کرد. پس اگر به شیراز رفتید ابتدا پرس و جو کنید و سپس اقدام به بازدید کرده و از دیدن این مکان‌ها لذت ببرید.  


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار