gardeshban.ir

اگر برنامه خاصی برای سفر به شهر سرعین و گردش در آن دارید، بهتر است بیش از این تعلل نکنید.
کد خبر: ۴۰۶۱۹
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۰-1400 March 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
استان اردبیل و مخصوصا شهر سرعین، از نقاطی بسیار محبوب در سطح کشور هستند. هر سال فصل تابستان و روزهای گرم که فرا می‌رسد، خرید بلیط هواپیما داخلی به مقصد اردبیل و سفر به سرعین رونق بسیار زیادی می‌یابد. چرا که آب و هوای این منطقه در طول تابستان بسیار خنک و دلنشین است. 

البته این مورد را نمی‌توان تنها دلیل سفر مردم به سرعین دانست. زیرا شهر سرعین پر از جاذبه‌های گردشگری مختلف بوده و از طرفی دیگر، این شهر با چشمه‌های آب گرم طبیعی که دارد، میزبان بسیار خوبی برای مهمان خود می‌شود. 

اگر برنامه خاصی برای سفر به شهر سرعین و گردش در آن دارید، بهتر است بیش از این تعلل نکنید.

جاهای دیدنی سرعین+تصاویر

چرا بازدید از جاهای دیدنی سرعین پیشنهاد می‌شود؟

• جاهای دیدنی سرعین اکثرا طبیعی و بکر بوده و از ممتازترین جاذبه‌های داخلی به شمار می‌روند.

• سفر به سرعین هزینه چندانی نداشته و در قیاس با سفرهای خارجی بسیار مقرون به صرفه است.

• با توجه به وسعت نه چندان زیاد شهر سرعین، به راحتی می‌توان تمام نقاط آن را در دسترس خود قرار داد.

• روستاهایی که در اطراف شهر سرعین هستند به همراه خود این شهر از قدمت و اهمیت تاریخی بسیار زیادی برخوردارند.

• تجربه تماشای جاذبه‌های گردشگری سرعین در آب و هوای مطبوع تابستانی آن بسیار لذت بخش است.

آب گرم گاومیش گلی سرعین

به جرأت می‌توان گفت که هیچ یک از آب گرم‌های سرعین قدمت و اصالتشان به اندازه آب گرم گامیش گلی نیست. در واقع، آب گرم گاومیش گلی سرعین که در سال‌های بسیار دور میزبان گاومیش‌های شهر سرعین بود، امروزه با وسعت و قدمت خاص خود به محلی دوست داشتنی برای گردشگران این شهر تبدیل شده است. 

جالب است بدانید که وسعت استخر این آب گرم حدودا ۴۰۰ متر اندازه گیری شده است. اگر کمردرد، پا درد یا هر درد دیگری در مفاصل و بدنتان شما را کلافه کرده، بهتر است شانس درمان شدن خودتان در آب گرم گاومیش گلی سرعین را امتحان کنید. کما اینکه مراجعه به این آب گرم، توصیه بسیاری از پزشکان برای درمان بیماران خود است.

آب گرم بش باجیلار سرعین

اگر اندکی با زبان ترکی آشنا باشید و بتوانید اعداد آن را حداقل تا ۵ بشمارید، با شنیدن نام آب گرم بش باجیلار سرعین مطمئنا به دنبال یافتن دلیل چنین نام گذاری خواهید بود. در واقع، کلمه بش در زبان ترکی به معنی عدد ۵ است و دلیل نام گذاری آب گرم بش باجیلار سرعین نیز ۵ دهنه آب گرمی است که با جوش و خروش دائمی خود، این استخر را پر می‌کنند. 

آب گرم بش باجیلار هم از نظر شکل ظاهری و وسعت بسیار زیاد و هم از حیث درمانی بودنش شباهت‌های فراوانی به آب گرم گاومیش گلی سرعین دارد. با این تفاوت که دمای آب گرم بش باجیلار معمولا حدود ۱۰ درجه سردتر از گامیش گلی بوده و تقریبا ۳۶ درجه است. بنابراین برای درمان دردهای عصبی و مفصلی خودتان روی آب گرم بش باجیلار سرعین نیز می‌توانید حساب ویژه‌ای باز کنید.

آب گرم سبلان سرعین

آب گرم سبلان سرعین و یا به عبارت بهتر، آب گرم درمانی سبلان سرعین با خاصیت شفابخش و بی نظیر خود در محیطی بسیار بهداشتی و تمیز مهیای حضور شما خواهد بود. به طور کلی مجتمع سبلان با مکان‌های متفاوتی که برای شنا و آبتنی زنان، مردان و کودکان در نظر گرفته است، توانسته لقب بزرگترین مجتمع آب درمانی ایران را به خود اختصاص دهد. 

کسانی که رابطه چندانی نمی‌توانند با آب گرم‌های سنتی شهر سرعین برقرار کنند و آنها را غیر بهداشتی و غیر اصولی می‌دانند، مطمئنا فضای تمیز و شیک آب گرم سبلان سرعین را خواهند پسندید. ناگفته نماند که در مجتمع آب گرم سبلان سرعین شما می‌توانید از لوازم ورزشی مختلف، اتاق سونا و سایر بخش‌ها و امکانات نیز برخوردار شوید.

جاهای دیدنی سرعین+تصاویر

آب گرم پهنه لو سرعین

چشمه‌های آب گرم در سرعین تمامی ندارند. یکی دیگر از آنها که با نام چشمه آب گرم پهنه لو سرعین شناخته می‌شود، جزو پر خاصیت‌ترین چشمه‌ها نیز به شمار می‌رود. آب گرم پهنه لو به تازگی با نام مجتمع آب درمانی ارشاد نیز شهرت یافته و از این نام نیز برای آن استفاده می‌شود. سولفات، سدیم و پتاسیم موجود در آب این چشمه، آن را به دارویی برای درمان بیماری‌های عصبی، مفصلی و بسیاری از بیماری‌های دیگر تبدیل کرده‌اند.

روستای تاریخی کنزق سرعین

غیر از روستای آلوارس، در نزدیکی شهر سرعین روستاهای دیگری نیز وجود دارد که ارزش گشت و گذار چند ساعته دارند. یکی از این روستاهای دوست داشتنی، روستای تاریخی کنزق سرعین است. روستای کنزق سرعین که به لحاظ تاریخی از ارزش و جایگاه بسیار خاصی برخوردار است، با باغ‌های دل انگیز و رودهایی که از میان درختان سرسبزش عبور می‌کنند، همه گردشگران خود را حیرت زده می‌کند. 

اگر در سفر به سرعین گذرتان به روستای تاریخی کنزق این شهر افتاد، حتما از گلابی‌هایی که در این روستا به وجود می‌آیند، میل کنید. مطمئنا شگفت زده خواهید شد. ضمنا، غاری که در این روستا وجود دارد، همواره محلی برای کاوشگران و محققان مختلف بوده است.

روستای شایق سرعین

کمی آن‌طرف‌تر از شهر سرعین و در فاصله‌ای حدودا ۷ کیلومتری از این شهر، روستایی قرار گرفته که به خاطر سرسبزی و زیبایی منحصر به فردش می‌تواند نظر شما را به شدت جلب کند. نام این مکان دوست داشتنی روستای شایق سرعین است. 

دو تپه کلک لر و زال در روستای شایق سرعین از مهم‌ترین جاذبه‌های آن به شمار می‌روند. لازم به ذکر است که قدمت این روستا بیش از ۳۰۰ سال تخمین زده می‌شود که همین مورد نیز می‌تواند در جلب توجه شما نسبت به روستای شایق سرعین بسیار تاثیرگذار باشد.

روستای آلوارس سرعین

اگر می‌خواهید سفر شما به شهر سرعین واقعا پرثمر و خاطره انگیز باشد، حتما باید برنامه ویژه‌ای برای تماشای روستای آلوارس در نزدیکی سرعین داشته باشید. محیط بکر و بی نظیر این روستا شما را به شدت تحت تاثیر مثبت خود قرار خواهد داد. دشت‌های آلوارس را اگر در فصل تابستان لمس کنید، روح تازه‌ای به کالبد شما دمیده خواهد شد. 

از طرفی دیگر، جالب است بدانید که بر اساس اسناد و مدارک مختلفی، قدمت روستای آلوارس تا ۳ هزار سال تخمین زده شده است. بنابراین، برای علاقه مندان به تاریخ و تمدن نیز روستای آلوارس سرعین مقدس ایده آلی خواهد بود. ناگفته نماند که عسل، سرشیر و صنایع دستی روستای آلوارس بی همتا هستند. از این رو حتما باید به سراغ سوغاتی‌ها و خوردنی‌های روستای آلوارس سرعین نیز بروید.

جاهای دیدنی سرعین+تصاویر

روستای آتشگاه سرعین

اگر در سفر به شهر سرعین بتوانید بخشی از برنامه خودتان را به تماشای روستای آتشگاه اختصاص دهید، مطمئنا خاطرات بسیار خوبی از این مکان خواهید داشت. روستای آتشگاه که اهالی محلی آن را با نام روستای آغ مام مورد خطاب قرار می‌دهند، با آتشکده‌ای به نام آذر فریق و همچنین امامزاده عبدالله خود حرف‌های بسیار زیادی از حیث تاریخ و تمدن برای شما دارد. 

البته آتشکده آذرفریق امروزه به یک ویرانه تبدیل شده اما هنوز برای عده زیادی جذابیت‌های خاص خود را دارد. مخصوصا برای کسانی که دستی بر علوم کهن و زمین شناسی دارند، روستای آتشگاه سرعین و آتشکده آذرفریق آن، پر از رازهای نامکشوف است.

روستای بیله درق سرعین

در فاصله‌ای ۳ کیلومتری از شهر سرعین، تکه‌ای از بهشت به نام روستای بیله درق سرعین منتظر شما خواهد بود. این روستا که اهالی سرعین و سایر مناطق همجوار آن را با نام ویلا دره می‌شناسند، چنان منظره زیبا و حیرت انگیزی دارد که تمامی گردشگران را در همان نگاه اول مات و مبهوت خود می‌کند. 

دره‌های دل انگیز روستای بیله درق سرعین با پوشش گیاهی چشم نواز، آب‌های معدنی، کندوهای عسل طبیعی و سایر مولفه‌هایی که همگی حکایت از بکر بودن طبیعت این روستا دارند، آن را به محیطی ایده آل برای گردشگران تبدیل کرده‌اند. لازم به ذکر است که اگر فرصت گشت و گذار در کوه‌های اطراف روستای بیله درق سرعین را داشته باشید، با چند عدد غار در این کوه‌ها نیز روبرو خواهید شد.

تپه آناهیتا سرعین

کاوش‌های متعددی که در گوشه و کنار شهر سرعین انجام می‌شوند، گهگاه به نتایج بسیار جالبی ختم می‌شوند. یکی از این موارد، یافته‌های عظیمی بود که در تپه آناهیتا سرعین به دست آمد. اشیاء و اسنادی که در این تپه به دست آمد، نشان می‌دهند که قدمت این تپه بیش از هزار سال بوده و به اواخر قرن دهم میلادی بر می‌گردد. 

با توجه به یافته‌های متعدد به نظر می‌رسد که عالمان بزرگ زرتشتی در تپه آناهیتا سرعین مشغول راز و نیاز با خدای خود می‌شدند. به هر حال، هر چه که باشد، امروزه تپه آناهیتا سرعین جزو مکان‌های بسیار دیدنی و جذاب آن است. مکانی که قدمت و اصالت از هر سوی آن به چشم می‌خورد. از این رو، بازدید از تپه آناهیتا سرعین می‌تواند بسیار جذاب باشد.

دهکده ویند کلخوران سرعین

دهکده ویند کلخوران سرعین و یا به عبارت بهتر و دقیق‌تر، دهکده باستانی و صخره‌ای ویند کلخوران سرعین نیز از دیگر مکان‌های حیرت انگیز این شهر است. این دهکده که در جنوب غربی سرعین قرار گرفته، فاصله‌ای ۵ کیلومتری با این شهر دارد و چندان دور نیست. 

از دهکده ویند کلخوران سرعین به عنوان یک پدیده معماری و باستانی یاد می‌شود. پدیده‌ای که با ساخت خانه‌های متعدد زیر تپه چله خانه به وقوع پیوسته است. امروزه با پیشرفت‌های فراوانی که در حوزه معماری انجام شده، هنوز نحوه ساخت چنین خانه‌هایی زیر یک تپه برای محققان آشکار نشده و دهکده ویند کلخوران سرعین به رازی شگرف تبدیل شده است. 

لازم به ذکر است که علایم و آثار یافت‌شده در دهکده ویند کلخوران سرعین به دوران ساسانیان، اشکانیان و حتی سلجوقیان و تیموریان تعلق دارند که این نشان می‌دهد که مدت زمان زیادی مردم در این خانه‌ها گذران زندگی داشتند.

جاهای دیدنی سرعین+تصاویر

آبشار ورگه سران سرعین

در قسمت شمالی شهر سرعین و در دامنه‌های سرسبز کوه سبلان، جاذبه طبیعی شگفت انگیزی به نام آبشار ورگه سران سرعین توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. این آبشار متعلق به روستای ورگه سران است. محیط اطراف آبشار و صدای برخورد آب‌ آن به سنگ‌هایی که بر سر راه آبشار است، هارمونی بسیار دلنشینی از نغمه طبیعت را به وجود آورده و فضایی دل انگیز برای استراحت و آرامش را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. ناگفته نماند که خود روستای ورگه سران در نزدیکی این آبشار هم فضای بسیار زیبا و جاذبه‌های طبیعی چشم نوازی مثل چهل چشمه را در خود جای داده است.

دره گلستان سرعین

حتما شما نیز مثل خیلی از افراد با شنیدن عبارت یخچال طبیعی یاد قطب‌های شمال و جنوب می‌افتید. اما جالب است بدانید که در همین سرعین کشور خودمان، دره‌ای با نام دره گلستان سرعین قرار گرفته که می‌تواند فرصت آشنایی شما با یخچال‌های طبیعی را فراهم آورد. دره گلستان سرعین به خاطر نزدیکی‌ به روستای آلوارس با نام دره آلوارس نیز شناخته می‌شود. البته جالب است بدانید که دره گلستان پر از آبگیر بوده و از این رو لقب دره آبگیرهای طلایی را نیز به خود اختصاص داده است. ناگفته نماند که منظره این دره به قدری زیباست که شما با تماشا کردن آن به یاد رویاهای دست نیافتنی خود خواهید افتاد.

پیست اسکی آلوارس

یکی دیگر از جاذبه‌های بی نظیر و منحصر به فرد روستای آلوارس در نزدیکی سرعین، پیست اسکی این روستاست. پیست اسکی آلوارس که در حال، حاضر بزرگترین پیست اسکی در کشور ایران به شمار می‌رود، فرصتی استثنایی برای لذت بردن شما از اسکی روی برف‌های حجیم دامنه سبلان را فراهم خواهد آورد. به طورمعمول به غیر از ماه خرداد و ۳ ماهه تابستان، این پیست پوشیده از برف بوده و آماده میزبانی از ورزشکاران است. 

بنابراین اگر بلیط هواپیما لحظه آخری یا بلیط معمولی اردبیل را در ایامی غیر از ماه‌ خرداد و فصل تابستان بخرید و مسافر شهر سرعین در این استان شوید، می‌توانید بخشی از برنامه سفر خود را با اسکی در پیست آلوارس پر کنید.

جاهای دیدنی سرعین+تصاویر

مرکز خرید آدنا مال سرعین

شهر سرعین تمام جاذبه‌هایش طبیعی و تاریخی نیستند بلکه این شهر از لحاظ مدرنیته نیز پیشرفت‌های زیادی داشته که یکی از آنها احداث چندین مرکز خرید جالب توجه در این شهر است.

 در بین تمامی این مکان‌ها، مرکز خرید آدنا مال سرعین بهترین گزینه محسوب می‌شود. زیرا این مرکز خرید علاوه بر داشتن فروشگاه‌های لوکس و شیک، دارای زمین و شهربازی، فود کورت، سالن بیلیارد، رستوران‌های مثال زدنی و چندین مکان دیگر است که آن را به گزینه‌ای جذاب برای گردشگران شهر سرعین تبدیل می‌کنند. به همین دلیل، معمولا محیط مرکز خرید آدنا مال سرعین بسیار شلوغ و پر رفت و آمد است.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار