gardeshban.ir

هربار که از کویر صحبت می‌شود، تصویری از سرزمین‌هایی با آفتاب سوزان و شن‌های بی‌پایان به ذهن خطور می‌کند؛ اما جالب است بدانید که کویر، چیزی فراتر از این‌ها است. تا جایی که بزرگترین کویر جهان، صحرایی پوشیده از برف در قطب جنوب شناخته می‌شود؛ این در‌ حالی است که دومین کویر بزرگ جهان، مکانی گرم و سوزان، به نام صحرای بزرگ آفریقا است.
کد خبر: ۴۰۷۰۲
تاریخ انتشار : شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۰-1400 March 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
صحرای بزرگ آفریقا که ۹ میلیون کیلومتر‌مربع وسعت دارد، ۳۰ درصد از خاک قاره آفریقا را در بر می‌گیرد و بین چندین کشور مختلف تقسیم می‌شود. در این مقاله به دیدن بخش شمالی این صحرا، واقع در کشور الجزایر می‌رویم. تماشای صحرای بزرگ آفریقا شاید در نگاه اول جذاب به نظر نرسد؛ اما هرچه که در آن عمیق‌تر شویم، جذابیت‌های بی‌نظیری در آن خواهیم یافت.

کلمه «صحرا» از ریشه آن در عربی باستان، به‌معنای «سرخ» گرفته شده است؛ زیرا توده‌های ماسه‌ای و پستی و بلندی‌های آن، رنگ سرخ را تداعی می‌کند. این ماسه‌ها چنان در فرهنگ و زبان عربی حائز اهمیت‌ بوده است که برای آن‌، واژه‌هایی اختصاصی به‌معنای« ارگ» یا «دریای ماسه» دارند‌.

ارگ «چچ» و ارگ «ایگویدی» در غرب، همراه با «ارگ بزرگ باختری» و «ارگ بزرگ شرقی» در شمال، از جمله تپه‌های ماسه‌ای بزرگ و جاهای دیدنی الجزایر به‌ شمار می‌آیند. میانگین ارتفاع این تپه‌های ماسه‌ای به ۱۵۰ متر می‌رسد؛ این در حالی است که ارگ‌هایی به ارتفاع ۳۰۰ متر نیز مشاهده شده‌ است. این تپه‌ها با گیاهان وحشی و کمیاب احاطه شده‌اند و توسط معبرهایی از یکدیگر تفکیک می‌شوند.

در میان ماسه‌های ارگ بزرگ شرقی، دانشمندان بقایایی را از اردوگاه‌های نظامی روم باستان، مسیرهای کاروانی، کارگاه‌های تولید روغن زیتون و سیستم‌های آب‌رسانی باستانی کشف کرده‌اند.

در صحرای بزرگ آفریقا، رودخانه‌هایی نیز وجود دارد. «وادی ایگارگار» یک رودخانه خشک است که از کویر الجزایر می‌گذرد. تنها زمانی که بارش‌ها بسیار شدید باشد، می‌توان جاری شدن آب را در این رودخانه به تماشا نشست. بستر این رورخانه‌ها باعث ایجاد تل‌ماسه‌های هلالی و ستاره‌ای شکل می‌شود که البته تشکیل آن‌ها بدون کمک باد امکان‌پذیر نیست.

با احتساب پرندگان مهاجر، تعداد گونه‌های جانوری در صحرای بزرگ آفریقا به سیصد عدد می‌رسد. از جمله این جانوران می‌توان به کفتار، بابون، یوزپلنگ، فوسا، الاغ و انواع مارمولک اشاره کرد. به صحرای بزرگ آفریقا، با شرایط اقلیمی خارق‌العاده و منحصربه‌فردش نگاه کنید تا تمام پیش‌فرض‌هایتان از یک سرزمین مرده را فرو بریزد!

سفر به صحرای بزرگ آفریقا هزینه چندانی در بر ندارد. در شهر «دژنت»، یکی از شهر‌های جنوب الجزایر، آژانس‌های متعددی وجود دارند که از ارائه خدمات به گردشگران علاقه‌مند به کویر، استقبال می‌کنند. تور‌های یک‌روزه آن‌ها به‌همراه یک اتومبیل مجهز، راننده، آشپز و راهنما، به مبلغ تقریبی ۱۴۰ دلار برگزار می‌شود.

اکثر راهنماهای بومی این منطقه، مردمان «طوارق» هستند که با لباس‌های محلی خود از شما پذیرایی می‌کنند. شما می‌توانید از نوشیدن چای طوارقی و امتحان کردن نان محلی آنان در صحرای بزرگ آفریقا لذت ببرید. مردمان طوارق زمانی در سراسر صحرای بزرگ آفریقا کوچ می‌کردند.

مردمان طوارق زمانی در سراسر صحرای بزرگ آفریقا کوچ می‌کردند

در برخی فصل‌ها، حوضچه‌های طبیعی آب در صحرا به‌وجود می‌آیند. همچنین می‌توانید برخی طاق‌ها و سازندهای کهن آتشفشانی را در این منطقه مشاهده کنید. برخی از این سازندها به مجسمه‌هایی شباهت دارند که قدمت‌ آن‌ها به ۶,۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد. در صحرای بزرگ آفریقا تپه‌هایی به رنگ‌های متنوع، از زرد تا سیاه دیده می‌شوند که جلوه‌هایی منحصربه‌فرد را پدید می‌آورند.

در مسیر بازدید خود از صحرای بزرگ آفریقا با حیوانات و پرندگان نادری مواجه خواهید شد. انواع پرندگان شکاری، انواع خزندگان و جوندگان، شتر‌ها، موش‌های دوپا (جربوع) و روباه‌های صحرا، ساکنان اصلی این منطقه هستند. صحرای بزرگ آفریقا در فصل تابستان بسیار گرم و سوزان است؛ اما در ماه فوریه، دمای هوا می‌تواند تا صفر درجه سانتی‌گراد نیز کاهش یابد. بهترین زمان سفر به صحرای بزرگ آفریقا، از اوایل پاییز تا اواسط بهار است که دمای این منطقه بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد در روز و ۲۰ درجه سانتی‌گراد در شب متغیر است.


منطقه شگفت انگیز صحرای بزرگ آفریقا در الجزایر +تصاویر

منطقه شگفت انگیز صحرای بزرگ آفریقا در الجزایر +تصاویر

منطقه شگفت انگیز صحرای بزرگ آفریقا در الجزایر +تصاویر

منطقه شگفت انگیز صحرای بزرگ آفریقا در الجزایر +تصاویر

منطقه شگفت انگیز صحرای بزرگ آفریقا در الجزایر +تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار