gardeshban.ir

از دیرباز تمدن‌های بزرگ در مجاورت محیط‌های آبی برپا شدند و رودخانه‌ها نقش موثری را در رونق سرزمین‌های مختلف ایفا کرده‌اند.
کد خبر: ۴۰۹۷۷
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰-1400 March 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
این مسیر‌ها آبی در مسیر خود به سمت بخش‌های عمیق‌تر و وسیع‌تر، باعث شکوفایی و توسعه شهرها و روستاها می‌شدند چنانکه اقتصاد و زندگی مردم آن منطقه به رودخانه‌ها گره می‌خورد. هنوز هم مسائل مربوط به آب به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات به صورت جهانی مطرح می‌شود اما آیا این تنها دلیل برای خرید بلیط هواپیما و سفر به رگ‌های قاره‌ای است؟


بعضی از رودخانه‌ها به دلایل مختلف دارای اهمیت خاصی در طول زمان بوده‌اند و تا امروز هم اثراتی از این توجه ویژه در آن‌ها به چشم می‌خورد و هرکدام به دلایل مختلف تاریخی، زیستی و جغرافیایی شایان توجه هستند.

در این مقاله قصد داریم فهرستی از پراهمیت‌ترین رودهای جهان و اهمیت آن‌ها از نظر گردشگری را اختیار شما دهیم پس با ما همراه باشید.

آمازون

یکی از آشناترین نام‌های فهرست رود آمازون است که نام این رود ازقبیله‌ی اسطوره‌ای یونانی به نام آمازون‌ها گرفته شده است. لازم به ذکر است که آمازون با توجه به جایگاه خود در زمینه پر اهمیت‌ترین‌ها، در زمینه‌ی پرآب بودن و عریض بودن هم شهرت جهانی دارد. این رود از رشته‌کوه آند که طولانی‌ترین رشته‌کوه جهان است و در آمریکای جنوبی قرار دارد، سرچشمه می‌گیرد و به اقیانوس اطلس می‌ریزد.

این رود در ریه‌های زمین یا همان جنگل‌های بارانی آمازون (واقع در آمریکای جنوبی) قرار دارد.

آمازون طبیعتی غنی و گونه‌های جانوری مختلفی دارد و در سفر به آمازون علاوه بر زیبایی ظاهری این رود و جنگل مجاور آن، به گونه‌های نادر جانوری نیز توجه ویژه‌ای می‌شود. اگر گردشگر خوش‌شانسی باشید در میانه قایق سواری در آمازون می‌توانید پرواز ماکائو‌ها بر فراز آمازون یا تاب خوردن شیر طلایی تامارین از لا به لای درختان را تماشا کنید.

مهم‌ترین و معروف‌ترین رودخانه‌های جهان/تصاویر

نیل

نیل با شهرت چند هزار ساله در بین تمدن‌های شمال آفریقا و ادیان آسمانی، گزینه‌ی بعدی لیست ماست.

نیل یا النیل، طولانی ترین رود شمال آفریقا و جهان است که به شاهرگ مصر نیز معروف است. نیل از کشور‌های زیادی همچون اوگاندا، سودان و مصر در مسیر خود که از مرکز افریقا شروع می‌شوند می‌گذرد و در نهایت به دریای مدیترانه می‌ریزد. 

نیل اصلی در واقع از به هم پیوستن نیل آبی (النیل الازرق) و نیل سفید (النیل الابیض) در خارطوم به وجود می‌آید. علت اهمیت این رود احیا کردن زمین خشک و بیابانی سرزمین‌های میان‌راهی خود است؛ اگر نیل نبود شرایط نسبتا بغرنجی برای این کشور‌ها رقم می‌خورد؛ سالیانه عکاسان و گردشگران زیادی برای ثبت عکس‌هایی با مقبره‌های تاریخی و این رود مشهور باستانی به مصر سفر می‌کنند.

مهم‌ترین و معروف‌ترین رودخانه‌های جهان/تصاویر

رود یانگ‌تسه (چانگ جیانگ)

رود یانگ‌تسه (چانگ جیانگ)، سومین رود طولانی جهان و طولانی‌ترین رود آسیا است که از استان چینگهای در غرب چین سرچشمه می‌گیرد و به دریای چین شرقی (دریای زرد) می‌ریزد، به علاوه بزرگ‌ترین سد جهان که سد سه‌دره است بر روی این رود قرار دارد. چانگ جیانگ و هوآی در زمینه تعیین محدوده بین شمال و جنوب چین نیز کاربرد دارند. 

کاشت اولیه و برداشت برنج در دهه‌های ابتدایی منسوب به کناره‌های رود یانگ‌تسه است. گردشگران در کرانه این رود می‌توانند سوار بر کشتی‌ها و قایق‌های تفریحی از دیدن کروکدیل‌ها و دلفین‌های یانگ تسه لذت ببرند و از زیبایی‌های بصری شاهرگ آسیای شرقی بهره‌مند شوند.

رود می سی سی پی

چهارمین رود بلند دنیا و دهمین رود بزرگ دنیا، می سی سی پی است که تماما در آمریکای شمالی و در کشور ایالات متحده قرار دارد هرچند که اگر بارندگی مساعد باشد حوزه‌های آبریز آن در کانادا قرار دارد. این رود از دریاچه آیتاسکا در ایالت مینه‌سوتا در بخش شمالی ایالات متحده آمریکا شروع می‌شود و سرانجام در ایالت لویزیانا به خلیج مکزیک می‌ریزد.

یکی از دلایل مهم بازدید مردم از این رودخانه وجود پرندگان مهاجر در فصل‌های مختلف سال است که گونه‌های نادر بسیاری از ماهی‌ها و پرندگام مهاجر در فصل‌های پاییز و بهار از این رود گذر می‌کنند و مناظر جذابی را رقم می‌زنند.

رود دانوب

این رود در اروپا از چنان شهرتی برخوردار است که کشورهای واجد این رود به کشورهای دانوبی مشهور هستند که عبارتنداز: آلمان، اتریش، اسلواکی، مجارستان، کرواسی، صربستان،بلغارستان، رومانی، مولداوی، اوکراین.

اگر با شنیدن این قسمت از متن متعجب شدید و این سوال برایتان به وجود آمده است که چرا با وجود رد شدن از این تعداد کشور هنوز هم در جای نیل قرار ندارد باید از توجه شما به متن بسیار شادمان باشیم و اضافه کنیم که مساحت کشور‌های شمال آفریقا بیشتر از تعدادی از کشور‌های اروپایی است.

این رود که از به هم پیوستن دو رود دونا اشینگن و بریگاخ به وجود می‌آید، از جنگل سیاه در آلمان سرچشمه می‌گیرد و در نهایت در ناحیه دلتای دانوب در کشور رومانی به دریای سیاه منتهی می‌شود.

این رود پس از رود ولگا، دومین رود طولانی اروپا است. دانوب طولانی‌ترین رود کشور رومانی نیز به شمار می‌رود. و زیستگاه بیش از ۳۰۰ نوع پرنده، ۱۹۰۰ گونه گیاهی و ۱۳۳ نوع ماهی است. اگرچه به دلایل مختلف که گریبان‌گیر محیط زیست به صورت جهانی است، حیات این گونه‌ها را تهدید می‌کند. به دلیل صید بی‌رویه ماهی و مدیریت غلط فاضلاب این رود به عنوان زیستگاهی که در معرض خطر قرار دارد شناخته می‌شود.

نام این رود از زبان مردم کوچ‌نشین ایرانی‌تبار به نام سکاها که در گذشته ساکن این منطقه بودند گرفته شده است در زبان ایرانی باستان دانو به معنی رودخانه است. این رود ریشه تمدن‌هایی همچون روم باستان نیز بوده است و تمدن اروپا نیز وجودش را مدیون وجود دانوب بود.

دانوب به دلیل منظره دل‌انگیز و فضای شاعرانه خود معروف است اما موضوعی دیگر نیز در این میان وجود دارد که دانوب را در نظر گردشگران اثرگذار تر می‌کند و آن بناهای کفش آهنی در کرانه دانوب در بوداپست است؛ داستان این ۶۰ جفت کفش‌ به اواخر جنگ جهانی دوم و سال‌های ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۵ بازمی‌گردد یعنی همان وقتی که حزب صلیب پیکانی حکومت را در دست داشت و با همکاری نازی‌ها افرادی را که بیشتر آن‌ها یهودی بودند را از کشور اخراج می‌کردند و به اردوگاه کار اجباری می‌فرستادند و عده‌ای را هم به قتل می‌رساندند. اما داستان این کفش‌ها چرا به این اهمیت رسیده است؟ 

در پس این کفش‌ها حقیقتی دلخراش وجود دارد؛هنگامی‌ که این افراد ظالم قصد به قتل رساندن گروهی را داشتند، در کرانه رود دانوب تصمیم به تیرباران کردن آن‌ها می‌گرفتند؛ اما قبل از انجام این عمل آن‌ها باید کفش‌های خود را در می‌آوردند زیرا کفش‌ها در زمان جنگ از ارزش زیادی برخوردار بودند و نیروهای صلیب پیکانی بعد از تیرباران کردن آن افراد کفش‌ها رو می‌فروختند یا برای مصارف شخصی خود از آن‌ها استفاده می‌کردند؛ سال‌ها بعد و در تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۰۵ به همت مجسمه سازی به نام گیولا پائور به همراه کارگردان سینما، کن توگای، این ۶۰ جفت کفش به یادبود کسانی که در آن منطقه جان خود را از دست دادند ساخته شد و در این میان کفش کودکان نیز چشم می‌خورد که نشان دهنده بی‌رحمی نیرو‌های آن دوران است. 

گردشگران در هنگام بازدید از این مجسمه‌ها با گل و اسباب‌بازی‌هایی که در کنار کفش‌ها قرار می‌دهند همدردی و تاسف خود را به مردم مجارستان نشان می‌دهند.

توجه داشته باشید که تلفظ نام رود دانوب در کشورهای دانوبی تا حدودی متفاوت است و می‌تواند به صورت دوناو در صربستان و بلغارستان و به صورت دونای در اسلوواکی و اوکراین تلفظ شود.

مهم‌ترین و معروف‌ترین رودخانه‌های جهان/تصاویر

رود کلمبیا

اگر نام این رود شما را به یاد کشور کلمبیا انداخته است و حدس می‌زنید که در آمریکای جنوبی قرار دارد، باید بگوییم که حدس شما صحیح نیست و این رود از رود‌های طویل قاره آمریکای شمالی است که در مسیر خود از کانادا و دو ایالت از ایالات متحده آمریکا گذر می‌کند و علاوه بر این‌ها به عنوان مرز مشترک دو ایالت اورگن و واشینگتن به شمار می‌رود.

یکی از دلایل دیگر برای شهرت این رودخانه کشف شدن باقی‌مانده اسکلت ماقبل تاریخ در کنویک و در این رودخانه است که این اسکلت (مرد کنویکی) یکی از کامل‌ترین و بکرترین اسکلت‌های یافت‌شده‎ی ماقبل تاریخ است و امروزه نیز ماجراجویان و گردشگران در این رود به جست و جو برای تجربه دیدن چنین رویدادی می‌پردازند و هم زمان از زیبایی‌های زمین شناسی ای رود بهره مند می‌شوند.

این رود در نهایت به اقیانوس ارام ختم می‌شود.

رود راین

این رود یکی دیگر از طویل‌ترین و مهم‌ترین رودهای اروپا در این فهرست به شمار می‌رود و از کوه‌های آلپ سرچشمه می‌گیرد و از شهر‌هایی که در مسیر این رود قرار دارند می‌توان به بن، بازل، استراسبورگ، کارلسروهه، مانهایم، لودویگزهافن، ویسبادن، کلن، ماینتز، کوبلنز، دوسلدروف، آرنهایم، روتردام اشاره کرد و جمیعا از کشور‌های سوئیس، آلمان، فرانسه، هلند، لیختن شتاین و اتریش گذر می‌کند. در ساحل رود راین شهرهایی که هنوز بافت قدیمی و زیبای خود را حفظ کرده اند و بناهای باستانی زیادی که در مجاورت آن قرار دارند زیبایی و شاعرانه بودن فضای راین را تا حد زیادی افزایش می‌دهند و مخاطب را دلسرد نمی‌کنند.

معنی این رود که از کلمه‌ی رنوس (Renos) مشتق شده است به معنی رونده و جاری شده است.

مهم‌ترین و معروف‌ترین رودخانه‌های جهان/تصاویر

رود گنگ

این رود با نام‌های گنگا، گونگ و گانجیز نیز شناخته می‌شود و بزرگ‌ترین رود شبه قاره هند است؛ این رود از ارزش معنوی خاصی برای پیروان هندی برخوردار است و از هیمالیا سرچشمه می‌گیرد، این رود وظیفه‌ی آب رسانی به قسمت‌های شمال هند و کشور بنگلادش را بر عهده دارد. بسیاری از مراسم‌های مذهبی مربوط به آیین هندو در این رود انجام می‌شود و سالانه گردشگران زیادی برای دیدن مراسم‌ها و آیین‌های مذهبی که در رود گنگ رخ می‌دهد به بازدید از آن می‌پردازند مثل مراسم تشییع جنازه، حمام کردن و مراسم‌های مربوط به تطهیر.

علاوه بر این، گنگ به داشتن یک گونه دلفین به نام دلفین صورتی مشهور است که به دلیل صید بی رویه برا استفاده از گوشت و روغن حاصل از پوست آن برای مصارف مختلف در گروه گونه‌های در معرض خطر به شمار می‌رود که دیدن این موجود در حال انقراض خالی از لطف نیست.

این رود همانند مادری مردم هند را از کودکی تا حتی پس از مرگ به آغوش می‌کشد؛ این رود نشان‌دهنده فرهنگ و سنت‌های دیرینه این کشور است؛ قرار داشتن این رود در جوار شهر فرهنگی و تاریخی بنارس یا واراناسی صحنه کم نظیری را به وجود آورده است اما شاید به دلیل وجود لاشه حیوانات، ریختن خاکستر اجساد، زبله‌های سمی و استحمام مردم در این رود تحمل بوی بد رود گنگ کمی سخت باشد اما اگر نخواهید که در رودخانه به حمام یا شنا کردن بپردازید می‌توانید از قایق‌سواری بر روی رودخانه و تماشای بناهای بنارس لذت ببرید.

رود ولگا

ولگا یا آتِل (در نوشته‌های کهن، به معنی رود بزرگ است)، ریشه‌ی کلمه ولگا در اسلاوی، به معنای رطوبت است. این رود پرآب‌ترین و طولانی‌ترین رود اروپا است که به دریای خزر می‌ریزد. این رودخانه یکی از دلایل حفظ گونه‌های مختلف ماهی است.

برای شهر‌های بزرگ اطراف ولگا که شامل کازان، سامارا، ساراتوف، ولگاگراد و آستاراخان است، این رود نقشی حیاتی در زنده نگه داشتن اقتصاد از راه گردشگری دارد و سالیانه افراد زیادی برای بازدید از این رود به یکی از این شهر‌ها مسافرت می‌کنند و از زیبایی‌های ولگا بهره‌مند می‌شوند؛ لازم به ذکر است که شما می‌توانید با کشتی‌ها و قایق‌های مسافربری در ولگا سفر کنید و شهرهای اطراف رود ولگا را در فصول معتدل‌تر بپیمایید.

رود مکونگ

مِکونگ دوازدهمین رود طولانی دنیا و هفتمین رود طویل در آسیا است و ناحیه جنوب شرق آسیا را پوشش می‌دهد. این رودخانه یکی از دلایل مهم گردشگری در ویتنام است و اگر در بارش‌های فصلی نباشد تجربه‌ی دلپذیری را برایتان رقم خواهد زد.

با اینکه این رودخانه در چین نیز قرار دارد اما وظیفه‌ی آب‌رسانی به تایلند، لائوس، ویتنام و کامبوج را نیز برعهده دارد و از اهمیت زیادی برای کشاورزی این مناطق برخوردار است.

آب‌های مکونگ حامل بزرگ ترین بازار شناور ویتنام به نام بازار فونگ هستند که از دلایل اصلی ترغیب گردشگران برای خرید بلیط هواپیما و سفر هرچه سریع‌تر به این کشور به شمار می‌رود؛ اگر قصد خرید محصولات کشاورزی و گاها بسیاری از محصولات دیگر را دارید صد ها قایق شناور در ساعت‌های اولیه صبح اغلب با قیمت‌های مناسب و سرعت بالا و مکونگ دلتا خدمات خود را به مشتریان و گردشگران ارائه می‌کنند و اگر هم قصد خرید ندارید می‌توانید از زیبایی محصولات کشاورزی و هیاهوی خرید و فروش این بازار‌ها در ساعات بعدی لذت ببرید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار