gardeshban.ir

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: 6 کاروانسرای تاریخی استان سمنان کاندیدای ثبت در پرونده مجموعه کاروانسراهای راه ابریشم ایران هستند.
کد خبر: ۴۱۳۴۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰-1400 March 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
حمیدرضا دوست‌محمدی 24 خردادماه با اعلام این خبر اظهار کرد: دو کاروانسرای سنگی و آجری آهوان، کاروانسرای میامی و میان‌دشت، عباس‌آباد و کاروانسرای قصر بهرام در گرمسار 6 کاروانسرایی هستند که کاندیدای ثبت در مجموعه کاروانسراهای ایران هستند.

وی با اشاره به اینکه 6 کاروانسرای تاریخی استان سمنان کاندیدای ثبت در پرونده مجموعه کاروانسراهای راه ابریشم ایران برای قرار گرفتن در فهرست یونسکو هستند، از این استان به عنوان دیار کاروانسراهای تاریخی نام برد و ادامه داد: بیش از 30 کاروانسرای تاریخی در استان سمنان وجود دارد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اضافه کرد: کاروانسرای تاریخی میان‌دشت که بزرگترین مجموعه کاروانسرایی در ایران است و در برگیرنده سه کاروانسرا است، کاروانسرای عباس‌آباد و کاروانسرای میامی سه کاروانسرایی هستند که از شهرستان میامی در این پکیج قرار گرفتند. همچنین دو کاروانسرای سنگی و آجری در آهوان سمنان و کاروانسرای قصر بهرام در جنوب گرمسار سه کاروانسرای دیگری هستند که در این لیست قرار گرفتند.

وی با اشاره به تجربه ثبت جهانی مجموعه جنگل‌های هیرکانی و قرار گرفتن جنگل‌های ابر و بخشی از جنگل های شهرستان مهدیشهر در آن تصریح کرد: امیدواریم با ثبت جهانی کاروانسراها برای دومین بار آثاری از این استان در شمار آثار ثبت جهانی قرار بگیرد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان ابراز امیدواری کرد: با ثبت جهانی کاروانسراهای ایران، برای دومین بار آثاری از این استان در شمار آثار ثبت جهانی قرار بگیرد.

وی با اشاره به آغاز مقدمات لازم برای ثبت جهانی کاروانسراهای این استان خاطرنشان کرد: مستند کاروانسراهای تاریخی ایران در استان سمنان در حال تصویربرداری است.

دوست‌محمدی تصریح کرد: این مستند با هدف جریان‌سازی تبلیغاتی و رسانه‌ای برای ثبت جهانی پرونده کاروانسراها در فهرست یونسکو در حال تولید است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: این گروه مستندساز تا کنون از کاروانسرای تاریخی میان‌دشت میامی که بزرگ‌ترین مجموعه کاروانسرایی در ایران است و دربرگیرنده سه کاروانسرا است، کاروانسرای میامی و کاروانسرای سنگی و آجری آهوان در سمنان تصویربرداری کرده و در روزهای آینده کار مستندسازی کاروانسرای ده‌نمک و قصر بهرام را انجام می‌دهند.

دوست‌محمدی ساخت این مستند را در معرفی آثار شاخص تاریخی در سطح ملی و بین‌المللی موثر دانست و افزود: این مستند به سفارش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال ساخت است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار