gardeshban.ir

شهر مادرید، شهر موسیقی، شب‌های روشن، فوتبال و موزه‌هاست. مادرید، پایتخت ماتادورها، یکی از زیباترین شهرهای اروپا و جهان است. این شهر مرکز فرهنگ، تجارت و توسعه اجتماعی اسپانیا است. شهر مادرید درست در مرکز اسپانیا قرار دارد و در همسایگی شهر زاراگوزا است.
کد خبر: ۴۱۴۲۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰-1400 March 26
گردشبان (gardeshban.ir) :

مادرید، شهری زنده و پر جنب و جوش که هم استانداردهای اروپای غربی را دارد و هم دارای فرهنگ غنی، هنر معماری و زندگی شبانه فوق‌العاده است. از آنجایی که مادرید پایتخت اسپانیا است؛ مقر اصلی دولت، وزارتخانه ها، موسسات، سازمانها و نهادهای دولتی است. مساحت شهر مادرید 604 کیلومتر مربع است. این شهر پس از لندن و برلین سومین شهر بزرگ اتحادیه اروپا است. جمعیت بزرگ‌ترین شهر اسپانیا در حدود ۳٫۳ میلیون نفر است.

همه چیز درباره شهر مادرید

تاریخ شهر مادرید اسپانیا

با این که شهر مادرید قبل از میلاد مسیح هم وجود داشته، اولین اطلاعات موجود از آن به قرن نهم میلادی برمی‌گردد. برخلاف دیگر شهرهای اسپانیا مانند سویا (یا سویل)، والنسیا و بارسلون در مادرید آثاری چندانی از دوران رومی‌ها و ویزیگوت‌ها یافت نشده‌است. احتمالا منطقه مادرید امروزی برای این دو قوم جذابیتی نداشت. زیرا نه در کنار دریا و بنادر بود و نه در مسیر شهرهای اصلی قرار داشت.

در قرن نهم میلادی، بخش اعظم مادرید تحت سلطه مورهای مسلمان بود و ارگ کوچکی به نام المدینه در آنجا بنا کرده بودند. ارگ مادرید در سال ۱۰۸۳ توسط آلفونسو ششم کاستیا، فتح شد. وی مسجد آن زمان مادرید را تبدیل به کلیسا کرد و آن را کلیسای جامع الُمِدنا نامید. جای تعجب ندارد؛ که این شهر تاریخ پر فراز و نشیبی را تجربه کرده است. به همین دلیل مادرید را می‌توان یکی از شگفت‌انگیزترین شهرهای جهان نامید.

جالب است بدانید مادرید در قرون وسطی شهری کوچک و فقیر بود. توسعه مادرید به عنوان مرکز اداری از زمانی آغاز شد که فیلیپ دوم دربار خود را به علت موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مادرید، در سال 1560 به این شهر منتقل کرد. مادرید از سال 1606 به طور مداوم پایتخت اسپانیا بوده است. نظام حاکم بر اسپانیا پادشاهی است و کاخ پادشاهی (Royal Palace) در مادرید قرار دارد. اما از سال 1962 خانواده سلطنتی در این کاخ زندگی نمی‌کنند و در Palacio de la Zarzuela در حومه مادرید زندگی می‌کنند. آنها فقط برای مراسم تشریفاتی به این کاخ می‌روند.

تاریخ شهر مادرید اسپانیا

نام مادرید از کجا می‌آید؟

نظریات مختلفی راجع به منشا اسم مادرید وجود دارد. طبق یک افسانه قدیمی، مادرید توسط اوكو بینانور (پسر پادشاه توسکانی) تاسیس شده و «Metragirt» نام گرفت. بعضی از تاریخ نویسان ادعا می‌کنند نام اصلی این شهر «Ursaria» به معنی سرمین خرس‌ها بوده است. احتمالا به دلیل خرس‌های زیادی که در اطراف شهر قرار داشتند که بعدها به نماد مادرید نیز تبدیل شدند.

برخی نیز تغییر اسم شهر به مادرید را به زمان فتح این شهر توسط بنی امیه نسبت می‌دهند. بعد از فتح شهر اعراب آن را «مایریت» نامیدند و مادرید امروزی تکامل یافته همان مایریت است.

وجه تسمیه مادرید

نماد شهر مادرید

نماد رسمی شهر مادرید، خرس و درخت توت فرنگی (El Oso y El Madrono) است. به نظر می‌رسد کسی دقیقا نمی‌داند که  چرا خرس و درخت توت فرنگی نمادهای این شهر هستند. به جز این‌که در مزارع اطراف مادرید خرس‌ها و درخت‌های توت فرنگی زیادی وجود داشته است و به نماد شهر مادرید تبدیل شده اند.

مجسمه‌ خرس و درخت توت فرنگی (Statue of the Bear and the Strawberry Tree) توسط «آنتونیو ناوارو سانتافه» در سال 1967 ساخته شد و حدود 20 تن وزن دارد. این مجسمه در میدان اصلی شهر مادرید، یعنی دروازه خورشید واقع شده است.

نماد شهر مادرید

یکی دیگر از نمادهای شهر مادرید، باشگاه کهکشانی رئال مادرید است. شاید با شنیدن اسم مادرید، اولین چیزی که به ذهن ما می‌رسد رئال و ستاره‌های بی‌شمار آن باشد. ورزشگاه سانتیاگو برنابئو در مادرید نیز از دیدنی‌های این شهر است که هر سال علاقه‌مندان به فوتبال را از سراسر جهان به این ورزشگاه می‌کشاند.

ورزشگاه سانتیاگو - رئال مادرید

آب و هوای شهر مادرید

نیمه غربی مادرید، آب و هوای مدیترانه‌ای و نیمه شرقی آن، آب و هوای نیمه خشکی دارد. بارش باران در مارید کم است و این شهر خشک‌ترین پایتخت اروپا است. با 250 روز آفتابی در سال، مادرید آفتابی‌ترین شهر اروپا است. اگر در فصل تابستان به مادرید می‌روید؛ کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

در طول سال دمای هوا از 0.5 درجه سانتی گراد تا 33 درجه سانتی گراد تغییر می‌کند. اما به ندرت دمای هوا کمتر از منفی 5 و بیشتر از 37 درجه سانتی گراد خواهد بود. با وجود روزهای داغ و خشک تابستان و گاها زمستان‌های سرد و برفی؛ آب و هوای مادرید در طول سال معتدل است.

آب و هوای مادرید

بهترین زمان سفر به مادرید چه زمان است؟

بهترین زمان سفر مادرید فصل پاییز از ماه سپتامبر تا نوامبر یا فصل بهار از ماه مارس تا ماه می است. هم آب و هوا در این بازه زمانی معتدل است و هم فستیوال‌ها و جشن‌های زیادی در شهر برپاست. خیابان‌های مادرید در تابستان با وجود گرما، مملو از گردشگر است. اما بهتر است بدانید هزینه‌های سفر به مادرید در تابستان بیشتر از سایر فصل‌هاست و تحمل هوای گرم هم بسیار دشوار است.

مردم مادرید برای فرار از گرمای تابستان به خصوص ماه آگوست، به سواحل شهرهای دیگر اسپانیا پناه می‌برند. برخلاف تابستان، در فصل زمستان هتلها و تورها به مراتب ارزان‌تر هستند و اگر با کمی سرما مشکلی ندارید؛ زمستان نیز گزینه خوبی برای سفر به این شهر تماشایی است.

بهترین زمان سفر به مادرید

مردم مادرید چگونه‌اند؟

مادرید همیشه شهر مهاجران و خارجی‌ها بوده و ترکیبی از اقوام و فرهنگ‌های مختلف است. از هر کسی در مادرید سوال کنید به شما خواهد گفت که پیدا کردن مادریدی (Madrileño) واقعی دشوار است. بیشتر کسانی که حتی در مادرید به دنیا آمده‌اند؛ پدر یا مادر خارجی داشتند. مردم مادرید عاشق موسیقی و رقص هستند. اگر می‌خواهید طعم آداب و رسوم معتبر مادرید را بچشید، در جشنواره‌های سان ایسیدرو در ماه می یا لاپالوما در ماه آگوست شرکت کنید.

مشخصه اصل مردم مادرید، اجتماعی بودن آنهاست. هر روز هفته و هر ساعتی در شبانه‌روز، مردم را در خیابان خواهید دید. مردم مادرید خیلی خون‌گرم هستند و در سفر به شهر مادرید این را حس خواهید کرد. به خصوص در روزهایی که تیم کهکشانی رئال مادرید مسابقه دارد؛ علاوه بر استادیوم سانتیاگو برنابئو، کافه‌ها و رستوران‌های این شهر مملو از علاقه‌مندان به فوتبال است.

مردم مادرید

اقتصاد شهر مادرید

مادرید پنجمین مرکز مهم تجارت اروپا بعد از لندن، پاریس، فرانکفورت و آمستردام است و در رتبه یازدهم در جهان قرار دارد. با برآورد تولید ناخالص داخلی 133 میلیارد یورو، مادرید از نظر اقتصادی عملکرد خوبی دارد. اقتصاد شهر در وهله اول تحت تاثیر خدمات است و بعد از آن صنایعی مثل موتور خودرو، هواپیما، صنایع شیمیایی، تجهیزات الکترونیکی، آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی و چرم.

صنعت گردشگری نقش مهمی در اقتصاد مادرید دارد.  سالانه بیش از 6 میلیون گردشگر از این شهر بی‌نظیر دیدن می‌کنند. فرودگاه باراخاس مادرید، با 45 میلیون مسافر در سال نوزدهمین فرودگاه پر رفت و آمد جهان و چهارمین در اروپاست. سیستم حمل و نقل عمومی مادرید، بهترین در اروپا و جزو بهترین‌ها در جهان است. متروی مادرید، رتبه ششم را در بین متروهای دنیا از لحاظ طول خط مترو دارد. برای گشت و گذار در مادرید با خیال راحت از مترو، تاکسی، اتوبوس و قطار بین شهری استفاده کنید.

با داشتن سرانه درآمد چشمگیر 45 درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا، مادرید شهری ثروتمند و مرفه است. در عین حال هزینه‌های مردم مادرید هم 12 درصد از دیگر مردم اسپانیا بالاتر است. نرخ بیکاری در اسپانیا بالاست، به تبعیت از آن نرخ بیکاری در مادرید نیز بالا و 10 درصد است.

فرودگاه مادرید

دانشگاه‌های شهر مادرید

مادرید شهر دانشجویی است و سالانه دانشجویان زیادی از سراسر دنیا، این شهر را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. دانشگاه‌های مادرید از معتبرترین دانشگاه‌های اروپا هستند و بعضی از آنها جز قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان هستند. معروف‌ترین دانشگاه مادرید؛ دانشگاه کامپلوتنس (Complutense) است. این دانشگاه در سال 1499 میلادی تاسیس شده و در بین بهترین دانشگاه‌های اسپانیا در رتبه هفتم قرار دارد.

در سال‌های اولیه تاسیس، دانشگاه دارای پنج دانشکده هنر و فلسفه، الهیات، حقوق کلیسایی، ادبیات و پزشکی بود. و در طول تاریخ دانشکده‌های دیگر هم به این مجموعه اضافه شد. دانشگاه ملی آموزش از راه دور (Universidad Nacional de Educación a Distancia؛ UNED) از طریق روش آموزش دروس دانشگاهی از راه دور اداره می‌شود. UNED با بیش از 205،000 دانشجو، بیشترین جمعیت دانشجویی را در اسپانیا دارد و یکی از بزرگترین دانشگاه‌های اروپا است.

دانشگاه خودمختار مادرید (UAM)، دانشگاه کارلوس ۳ مادرید (Universidad Carlos III de Madrid) و دانشگاه پلی تکنیک مادرید (Polytechnic University of Madrid) از دیگر دانشگاه‌های معروف شهر مادرید هستند.

دانشگاه های اسپانیا

جاهای دیدنی مادرید

پر از انرژی و مملو از جاذبه‌های فرهنگی، مادرید یک کلان شهر مدرن است که طعم و مزه اسپانیا واقعی را ارائه می‌دهد. مادرید جذابیت سنتی آندلس و زیبایی بارسلونا را ندارد، در عوض شور و شوق و فضای مهیج در گوشه گوشه این شهر حس می‌شود. کارهای زیادی برای انجام دادن در شهر مادرید است و مطمئنا حوصله کسی در مادرید سر نمی‌رود. در این دیدنی‌ها، می‌توانید مقاله جاهای دیدنی مادرید را بخوانید. در ادامه ما اشاره مختصری به این جاذبه‌ها داریم.

مادریدی‌ها عاشق پیاده‌روی عصرانه هستند. اما توصیه می‌کنیم تابستان‌ها تا قبل از غروب آفتاب، برای جلوگیری از گرمازدگی، در خیابان‌ها قدم نزنید. در سال 1992 شهر مادرید به عنوان «پایتخت فرهنگی اروپا» انتخاب شد. مادرید انتخاب مناسبی برای اهالی فرهنگ و هنر است. شهری پر از موزه‌های با ارزش و دیدنی.

  • موزه پرادو در مادرید، یکی از محبوب‌ترین موزه‌های اروپا و جهان است. موزه پرادو میزبان آثاری از هنرمندان سرشناسی مثل رامبراند، بوتیچلی و فرانسیس گویا است.

موزه پرادو مادرید

  • کاخ سلطنتی مادرید که معماری‌ای شبیه بقیه کاخ‌های اروپایی دارد؛ در قرن 18 ساخته شده و چند سال بعد در یک آتش‌سوزی سوخت و ویران شد. در واقع این کاخ یک کاخ موزه است و بازدید آن برای عموم آزاد است.

کاخ سلطنتی مادرید اسپانیا

  • میدان بزرگ یا پلازا مایور را ساختمان‌هایی با آجرهای قرمز احاطه کرده است. رستوران‌ها و کافه‌ها، این میدان را به مکان محبوبی برای قرارهای دوستانه تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی مادرید - پلازا

  • پارک رتیرو، یکی از مکان‌های محبوب مادریدی‌ها برای پیاده‌روی است. یک دریاچه بزرگ و زیبا، چندین موزه و قدیمی‌ترین درخت مادرید از دیگر زیبایی‌هایی پارک رتیرو است.

مکان های گردشگری مادرید

  • دروازه آلکالا یک بنای قدیمی و نئوکلاسیک در مادرید است. دروازه آلکالا یکی از نمادهای این شهر است که در سال 1778 طراحی و ساخته شده است.

آلکارا - دیدنی های مادرید

مرکز هنر رینا سوفیا، ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، ورزشگاه ویسنته کالدرون، موزه‌ی ملی باستان ‌شناسی، پلازا د اسپانیا، طاق پیروزی، تئاتر سلطنتی، کليسای جامع آلمودنا، بازار سن میگل و میدان سیبلس از دیگر جاذبه‌های شهر مادرید هستند؛ که نباید از دست داد.

رستوران‌های شهر مادرید

مادرید پایتخت طعم و مزه اسپانیا هم محسوب می‌شود. از رستوران‌های کوچک محلی که خورشت مادریدی سرو می‌کنند تا رستوران‌های معتبر بین المللی، ارزش امتحان کردن را دارند. جالب است بدانید که قدیمی‌ترین رستوران دنیا در مادرید واقع شده است. Sobrino de Botín یک رستوران کلاسیک اسپانیایی است که در سال 1725 تاسیس شده است.

رستوران های اسپانیا

قدیمی‌ترین رستوران اسپانیا

این رستوران رسما قدیمی‌ترین رستوران جهان است؛ که آتش اجاق آن، از روز اول افتتاحیه تا به حال خاموش نشده است. اگر به Sobrino de Botín  رفتید؛ از کباب بره این رستوران که با سس سیر سرو می‌شود؛ غافل نشوید.

آدرس: CALLE DE CUCHILLEROS, 17, PLAZA MAYOR

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 13 الی 16 و 20 الی 24

رستوران Monsieur Sushita بهترین رستوران مادرید و در بین رستوران‌های طراز اول دنیاست. دکور فریبنده، غذاهای متنوع و به خصوص رولت‌های گوشت رستوران Monsieur Sushita را به مکانی خاص تبدیل کرده است.

آدرس: CALLE VELÁZQUEZ, 68, SALAMANCA

ساعات کاری: همه روزه از 1 ظهر تا 2 صبح

رستوران های مادرید اسپانیا

Nina’s Pasta Bar توسط چند خانم ایتالیایی اداره می‌شود. همان طور که از اسم این رستوران به نظر می‌رسد؛ غذاهای ایتالیایی به خصوص پاستا منوی اصلی این رستوران هستند. از پیش غذای رستوران Nina هم غافل نشوید.

آدرس: CALLE DE SANTA ANA 21, LA LATINA

ساعات کاری: همه روزه 12 ظهر تا 12 شب. دوشنبه‌ها تعطیل

رستوران نینا اسپانیا

اگرچه رستوران Sahuaro در قلب اسپانیا واقع شده است، اما یک رستوران فوق‌العاده مکزیکی است. در سفر به مادرید می‌توانید هر شب در اینجا شام بخورید، به خصوص به این دلیل که قیمت‌های منو بسیار پایین است.

آدرس: PLAZA DE CASCORRO, 2, LA LATINA

ساعات کاری: از ساعت 12 ظهر تا 1 صبح

رستوران صحورا اسپانیا

به جز این چهار رستوران، شهر مادرید رستوران‌های متنوع و درجه یکی برای شکم‌گردی و چشیدن طعم غذای لذیذ اسپانیایی دارد.

فستیوال و جشنواره‌های مادرید

مردم پر جنب و جوش و شاد مادرید، عاشق جشن‌های خیابانی هستند. در روزهای تعطیل و جشنواره‌ها تقریبا همه مردم به خیابان‌ها و میادین اصلی شهر می‌آیند و شادی و پایکوبی می‌کنند.

فستیوال سن ایسیدرو (San Isidro) در 15 ماه می هر سال در شهر مادرید برگزار می‌شود. این فستیوال جشن یکی از قدیسان مادرید و تمام کشاورزان شهر است. مردم لباس کشاورزی می‌پوشند و تمام روز را با آواز خواندن و نوشیدن و رقصیدن می‌گذرانند.

سان ایسدیرو

جشن دوس دو مایو (Dos de Mayo) در روز دوم ماه می برگزار می‌شود. دوس دو مایو جشن یک واقعه تاریخی در سال 1808 است که یادآور شورش اسپانیایی‌ها علیه ناپلئون و اشغال‌گران فرانسوی است. این شورش موجب جنگ استقلال شد و فرانسوی‌ها شکست خوردند. میدان دوس دو مایو محل اصلی برگزاری این جشن در مادرید است.

فستیوال های مادرید اسپانیا

فستیوال روز تمامی قدیسان، فستیوال لا پالوما و فستیوال سمانا سانتا، از دیگر جشن‌های سنتی مادریدی‌ها هستند.

مراکز خرید مادرید

La Gavia بزرگ‌ترین مرکز خرید مادرید است. La Gavia بیش از 70 فروشگاه مد و پوشاک، 13 فروشگاه ورزشی و تفریحی، 29 فروشگاه بهداشت و زیبایی، 28 رستوران، 18 فروشگاه برای کودکان، 9 فروشگاه فناوری، دارد.

آدرس: Calle Adolfo Bioy Casares, 2

ساعات کاری: همه روزه 10 صبح تا 10 شب

مراکز خرید اسپانیا

Islazul دومین مرکز خرید بزرگ مادرید است که در محله Carabanchel قرار دارد. علاوه بر 100 فروشگاهی که در این مرکز خرید هستند؛ سینمایی با بزرگ‌ترین صفحه نمایش اروپا هم از دیدنی‌های Islazul است.

آدرس: Calle Calderilla, 1

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 10 صبح تا 1 صبح

مرکز خرید islazul

Madrid Xanadú یکی از معروف‌ترین مراکز خرید مادرید است. این مرکز خرید به پیست اسکی و اسنوبوردی که دارد معروف است. بله درست شنیدید! تمرین اسکی در یک مرکز خرید.

علاوه بر این، فروشگاه‌های ساعت و جواهرات و عطر و ادکلن این مرکز خرید نیز معروف و محبوب هستند.

آدرس:  Autovía A-5, Km. 22

ساعات کاری: همه روزه از 10 صبح تا 10 شب

Xanadu


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار