gardeshban.ir

انعقاد تفاهم نامه لغو روادید بین ایران و روسیه، مخالفان و موافقان زیادی در میان کارشناسان گردشگری کشور دارد.
کد خبر: ۴۱۴۳۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰-1400 March 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
در هفته اخیر تفاهم نامه لغو روادید بین ایران و روسیه منعقد شد. عده‌ای از کارشناسان، موافق انعقاد این تفاهم نامه و عده‌ای مخالف با آن بودند. درباره این موضوع، با تعدادی از کارشناسان گفت‌وگو کردیم که نظرات آنان را راجع به تاثیرات لغو روادید، جویا شویم.

ایجاد رانت آژانس‌ها با لغو روادید سفر‌های گروهی

سید فرخ میر شاهزاده، کارشناس ارزیاب کیفیت خدمات تاسیسات گردشگری و مدرس تخصصی صنعت هتلداری و گردشگری، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: موضوع لغو روادید، از مدت‌ها قبل مطرح شده بود. این موضوع دو سال پیش به صورت آزمایشی مطرح شد و مورد استفاده آژانس‌ها قرار گرفت.

وی افزود: اگر عنوان موضوع لغو روادید را به صورت کلی در نظر بگیریم، تاثیر مناسب خود را نخواهد گذاشت. روادید سفر گروهی از طریق آژانس‌های مسافرتی، موجب هزینه سنگین‌تر سفر و ایجاد رانت آژانس‌ها می‌شود. این موضوع باعث می‌شود یکسری آژانس‌های مسافرتی خاص وارد این حوزه شوند.

از لغو روادید سفر‌های گروهی بین ایران و روسیه تا عدم وجود زیرساخت‌های مناسب/این تفاهم نامه تاچه حد در افزایش میزان گردشگری و پیشرفت اقتصادی تاثیر خواهد گذاشت؟

وی ادامه داد: اساسا این که ما مقصد گردشگری هستیم یا نه، موضوع مهمی است. گردشگر روس، گردشگر متفاوتی است. مطلوب‌تر است لغو روادید به صورت منفرد صورت گیرد. همچنین نیاز است که ابتدا لغو روادید برای کشور‌هایی که دارای تعامل بیشتری با ما هستند، انجام شود. لازم به ذکر است، تا به امروز ما میزبان گردشگران کهنسال بودیم. گردشگر کهنسال، آورده مطلوبی برای ما ندارد.

حرکت هدفمند اثرگذاری بیشتری دارد

میرشاهزاده درباره وضعیت خدمات رسانی به گردشگران و عدم وجود زیرساخت‌های مناسب در حوزه گردشگری بیان کرد: ما در حوزه خدمات گردشگری، زیر ساخت مناسبی نداریم. همچنین خدمات مطلوبی در این حوزه ارائه نمی‌شود.

وی ادامه داد: وضعیت هتل‌های کشور از نظر خدمات رسانی بسیار خطرناک است. قطعا با ورود گروه‌های گردشگری در زمینه خدمات رسانی هتل‌ها دچار مشکل خواهیم شد. ایران قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری دارد که نیازمند بازنگری است.

وی اظهار کرد: گردشگر روس، فرهنگ متفاوتی با ما از نظر آزادی اجتماعی و آداب و رسوم دارد. کشور روس، کشوری با اقلیم سرد و متفاوت از اقلیم ایران است. تفاوت‌های اقلیمی باعث می‌شود که در اقلیم گرم ایران، استفاده از حجاب و لباس پوشیده، برای گردشگر روس مشکل باشد.

افزایش درآمد ارزی کشور با لغو روادید

مرتضی خاکسار کارشناس ارشد گردشگری و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مطرح کرد: پیمان لغو روادید بین ایران و روسیه، ۲۸ مارس ۲۰۱۷ (سال ۱۳۹۶) در مسکو بسته شده است. این تبادل در زمان مناسب بین گردشگری ایران و روسیه به طور عملی اجرایی شده است.

وی ادامه داد: لغو روادید مسئله‌ای است که باعث افزایش درآمد ملی ارز کشور شده و در اقتصاد گردشگری تاثیرات مثبت فراوانی دارد. در ایران، اولین لغو روادید بین ایران و پاکستان و ایران و ترکیه مطرح شد. این موضوع، کمک گسترده‌ای به پیشرفت اقتصادی کشور با توجه به ورود گردشگر می‌کند.

از لغو روادید سفر‌های گروهی بین ایران و روسیه تا عدم وجود زیرساخت‌های مناسب/این تفاهم نامه تاچه حد در افزایش میزان گردشگری و پیشرفت اقتصادی تاثیر خواهد گذاشت؟

انتفاع بیش از ۱۵۰ شغل با ورود گردشگر به کشور

خاکسار درباره مزایای لغو روادید بین ایران و روسیه اذعان کرد: روسیه کشور همسایه و همجوار ایران است و از نظر موقعیت جغرافیایی، تبادلات فرهنگی و دینی مشترکی با ایران دارد. همچنین نزدیک بودن و همسایگی منجر به شناخت فرهنگی بین دو کشور شده است.

وی درباره ارزآوری این موضوع بیان کرد: لغو روادید، از منظر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای دو کشور ارزآوری و شکوفایی اقتصادی فراوان دارد. با ورود گردشگران بیش از ۱۵۰ شغل منتفع می‌شوند. همچنین لغو روادید منجر به کاغذ بازی کمتر و تسریع امور می‌شود.

وی افزود: لغو روادید بین ترکیه و ایران در سال‌های اخیر اجرایی شده و در مورد روسیه نیز به تعاملات دو کشور کمک خواهد کرد. لغو روادید موجب تسریع ورود گردشگر و بازخورد‌های مثبت فراوانی خواهد شد. با توجه به زمینه‌های موجود، مشترکات فرهنگی بین ایران و روسیه موجب می‌شود لغو روادید اثرگذار باشد. در روسیه جمعیت قابل توجهی از گردشگران وجود دارد.

وی درباره لغو روادید سفر‌های گروهی تحت نظر آژانس‌های مسافرتی بیان کرد: آژانس‌های مسافرتی موظفند در دوران کرونا و پسا کرونا فعالیت داشته باشند. اگر این موضوع را زیر نظر آژانس‌ها تعیین شده است، به دلیل رعایت دستورالعمل‌ها، قوانین و مقررات است که مشکل شیوع ویروس کرونا پیش نیاید.

خاکسار درباره حداقل تعداد گردشگران برای سفر گروهی بدون نیاز به روادید بیان کرد: گردشگران در قالب گروه‌های ۵ نفره الی ۵۰ نفر می‌توانند توسط آژانس‌های مسافرتی سفر کنند. سفر گروهی توسط آژانس‌ها از جمله مصوباتی است که به صورت الحاقی در زمان کرونا در نظر گرفته شده است و در صورت صفر شدن پیک کرونا، سفر‌های یک نفر نیز امکان پذیر خواهد بود.

لغو روادید، فرصت مناسبی تنها برای طرف مقابل ما

رحیم یعقوب زاده رئیس مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: لغو روادید، ورود و خروج گردشگران را تسهیل کرده و فرصتی مناسب برای ورود گردشگران بیشتری به کشور ماست. در مورد کشور‌های دیگر نیز موضوعاتی از این دست وجود دارد. به طور مثال گردشگران ایرانی برای سفر به کشور ترکیه نیازی به روادید ندارند.

وی افزود: معمولا گردشگران روسی که به ایران سفر می‌کنند، کسانی هستند که مقصدشان ترکیه است. طبق آخرین آمار در شش ماه اول سال ۱۳۹۶، بیشترین میزان ورود گردشگران روس به کشور ما بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر نبوده است.

از لغو روادید سفر‌های گروهی بین ایران و روسیه تا عدم وجود زیرساخت‌های مناسب

وی بیان کرد: لغو روادید دو طرفه، فرصتی برای ورود گردشگران روس بیشتری به کشور ماست. اما متاسفانه در کشور ما به دلیل ضعف مدیریتی که مسئولیت آن با وزارت میراث فرهنگی و معاونت گردشگری است، باعث شده که این مورد تنها فرصتی برای طرف مقابل ما و نه برای ما باشد.

وی ادامه داد: روادید قطعا موجب سفر گردشگران زیادی از کشورمان به روسیه می‌شود. اما ممکن است تاثیر اندکی در ورود گردشگر روس به ایران داشته باشد.

وی گفت: اساسا تبادلات گردشگری تحت تاثیر روابط سیاسی و اقتصادی است. تجربه نشان داده گسترش روابط در افزایش گردشگری اثرگذار است، اما جریان گردشگری عمدتا از ایران به کشورهای همسایه است.  

یعقوب زاده در انتها درباره نقاط مثبت انعقاد این تفاهم نامه بیان کرد: در مجموع می‌توان این موضوع را به فال نیک گرفت. زیرا این موضوع نه تنها جنبه سیاسی و دیپلماتیک دارد، بلکه از نظر اقتصادی فرهنگی و اجتماعی تاثیرات مثبت فراوانی خواهد داشت.

لزوم فراهم کردن زیرساخت‌ها قبل از لغو روادید

تفاهم نامه لغو روادید بین ایران و روسیه، قطعا موجب افزایش تعامل و گردشگری میان دوکشور خواهد شد، اما متاسفانه در ایران زیرساخت‌های مناسبی در حوزه خدمات رسانی به گردشگران، وجود ندارد. این موضوع و دلایل دیگر موجب می‌شود که لغو روادید تاثیر چندانی بر افزایش میزان ورود گردشگران به ایران نداشته باشد. با انعقاد این تفاهم نامه، تنها تعداد گردشگران ایرانی که به روسیه سفر می‌کنند، افزایش می یابد.  می‌توان گفت این تفاهم نامه تنها فرصت مناسبی برای کشور طرف مقابل، روسیه، خواهد بود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار