gardeshban.ir

اسلامشهر از شهرهای تاریخی و پر اهمیت استان تهران است که ۱۲ اثر تاریخی و باستانی آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
کد خبر: ۴۱۵۹۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰-1400 March 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
اسلامشهر از شهرهای پرجمعیت استان تهران است که از شرق و جنوب به ری از غرب به رباط کریم و از شمال غرب به شهریار محدود می‌شود. 

جاذبه های دیدنی اسلامشهر؛ شهری تاریخی در مجاورت تهران/عکس

قدمت این منطقه را حدود پنج هزار سال پیش از میلاد می‌دانند و اهمیت این شهر در دوران‌های مختلف تاریخی با کشف آثار تاریخی اثبات شده است. 

در این منطقه تپه‌های تاریخی پراکنده بسیاری وجود دارد که قدمت برخی از آن‌ها به هفت هزار سال می‌رسد که گواهی بر پیشینه تاریخی و فرهنگی این منطقه است. 

اسلامشهر همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود، نزدیکی به شهر تهران، زمین‌های مستعد کشاورزی و وجود رودخانه‌های پرآب از گذشته مورد توجه بوده است. برای مثال در دوران قاجار از این شهر به‌عنوان محل اردوی شاه استفاده می‌شد. 

این شهر بناهای مذهبی و آثار باستانی متعددی دارد؛ با ما همراه باشید تا با دیدنی‌های اسلامشهر بیشتر آشنا شوید.

جاذبه های دیدنی اسلامشهر؛ شهری تاریخی در مجاورت تهران/عکس

گنبد فلزی و بنای کاهگلی از امامزاده های اسلامشهر


تپه مافین‌آباد

تپه مافین‌آباد یکی از تپه‌های باستانی اسلامشهر است که در حاشیه روستایی با همین نام قرار دارد. بر اساس کاوش‌های باستان‌‌شناسی قدمت این تپه به هزاره چهارم و پنجم پیش از میلاد می‌رسد؛ با این حال آثاری از دوران اسلامی نیز از این تپه کشف شده است. این تپه باستانی که اهمیت بسیاری دارد، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه چیچکلو

تپه چیچکلو در دو کیلومتری روستایی با همین نام قرار دارد. قدمت این تپه باستانی به دوران اسلامی می‌رسد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه واوان

جاذبه های دیدنی اسلامشهر؛ شهری تاریخی در مجاورت تهران/عکس

تپه واوان در روستایی با همین نام در بخش مرکزی اسلامشهر قرار دارد که قدمت آن به دوران اشکانیان می‌رسد. این تپه باستانی به ثبت ملی رسیده است. تپه‌های ده عباس، سفید گلدسته و نظام‌آباد نیز از دیگر تپه‌های باستانی این منطقه محسوب می‌شوند که قدمتی تاریخی اسلامی دارند و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

یخچال علی‌آباد

یخچال تاریخی علی‌آباد در روستای علی‌آباد مجموعه‌ای از تاسیسات تاریخی و فرهنگی این منطقه است که از یک آب‌انبار و دیواری برای انبار کردن آب در پشت آن تشکیل شده است. آب پس از یخ زدن در پشت آن به درون یخچال منتقل می‌شد. این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یخچال جعفرآباد

یخچال جعفرآباد از سه بخش آسیاب، منبع آب و یخچال بنا شده و قدمت آن متعلق به دوران قاجار است.

یخچال ترشنبه

یخچال ترشنبه بنایی تاریخی از دوران صفویه است که در جاده احمدآباد قرار دارد. در گذشته به‌دلیل شرایط خاص جغرافیایی در مناطق کویری و کمبود آب و گرمای شدید عموما از این یخچال‌ها استفاده می‌شد.

گورستان ارامنه

گورستان ارامنه در کمربندی شهر قرار دارد که گواهی بر اختلاط فرهنگی و دینی این منطقه محسوب می‌شود. این گورستان قدمتی چند ده ساله دارد و یکی از ویژگی‌های تاریخی و از جاهای دیدنی اسلامشهر به شمار می‌رود.

جاذبه های دیدنی اسلامشهر؛ شهری تاریخی در مجاورت تهران/عکس

امامزاده‌ها

امامزاده جعفر ابوطالب (ع)

امامزاده جعفر ابوطالب (ع) در شمال اسلامشهر در میان بوستانی با درختانی تنومند و قدیمی در مجاورت گورستانی احداث شده است که در حال حاضر بنایی ندارد. قدمت برخی از گورهای این گورستان به بیش از صدسال پیش بازمی‌گردد. 

امامزاده غیبی، امامزاده‌ای  بدون ضریح، صندوق و حتی سنگ قبر است

امامزاده غیبی (ع)

امامزاده غیبی (ع) در جنوب غرب اسلامشهر با گنبدی گاه‌گلی و کوتاه بدون ضریح و صندوق و سنگ قبر واقع شده است.

امامزاده عیسی (ع)

امامزاده عیسی (ع) شامل گنبدخانه، دو شبستان شمالی و جنوبی در دو طرف گنبدخانه، ایوان ورودی در شرق مجموعه و دو اتاق مرتبط به ایوان است. این امامزاده در جنوب غرب اسلامشهر قرار دارد.

امامزاده سید رضا (ع) 

جاذبه های دیدنی اسلامشهر؛ شهری تاریخی در مجاورت تهران/عکس

امامزاده سید رضا اسلامشهر با گنبد مخروطی

امامزاده سید رضا (ع) در شرق این منطقه با ۱۵ هزار متر مربع مساحت، گنبد خانه‌ای به‌شکل شمسه‌ هشت ضلعی دارد. در حال حاضر ضریح فلزی و سبز رنگ آن جایگزین ضریح قبلی چوبی شده است. بر اساس گفته محلی‌ها در داخل حرم، سنگی شبیه سنگ مرمر وجود داشته که بلند کردن آن به‌معنای برآورده شدن حاجت بوده است.

امامزاده اسماعیل (ع)

امامزاده اسماعیل (ع) از یک گنبدخانه و دو ایوان شمالی و شرقی تشکیل شده است و در غرب اسلامشهر قرار دارد. این امامزاده گنبدی قیرگونی و ضریحی چوبی دارد.

امامزاده ابراهیم ( ع)

امامزاده ابراهیم (ع) در کنار رودخانه‌ی کن در اطراف گورستانی محلی در جنوب اسلامشهر واقع شده است. بنا، شبستانی با طاق‌های جناغی و ستون دار، ایوان ورودی و گنبدخانه‌ای استوانه‌ای، گنبدی خشتی و ضریح هشت ضلعی دارد. این امامزاده تاریخی در فهرست آثار تاریخی میراث فرهنگی استان تهران به ثبت رسیده است.

امامزاده محمد (ع)

امامزاده محمد (ع) از دیگر بناهای مذهبی و تاریخی این منطقه است که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد.

امامزاده عقیل (ع)

امامزاده عقیل (ع) با مساحتی بالغ بر ۳۰ هزار متر مربع در داخل گورستان و گلزار شهدای اسلامشهر واقع شده است. قدمت بنای بقعه به دوره صفویه می‌رسد و در دوره‌های قاجار و معاصر نیز مورد مرمت قرار گرفته و قسمت‌هایی به آن افزوده شده‌ است. این بقعه تاریخی در فهرست آثار تاریخی میراث فرهنگی استان تهران به ثبت رسیده‌ است.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار