gardeshban.ir

جاذبه‌های طبیعت گردی سلماس از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کشور هستند که در یک منطقه خوش‌ آب و هوا و در یک استان پر رونق از نظر کشاورزی واقع شده‌اند
کد خبر: ۴۲۰۰۶
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۰-1400 April 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
جاذبه‌های طبیعت گردی سلماس از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کشور هستند که در یک منطقه خوش‌ آب و هوا و در یک استان پر رونق از نظر کشاورزی واقع شده‌اند. این جاذبه‌های طبیعت گردی همواره پذیرای گردشگران زیادی بخصوص از استانهای مجاور آذربایجان غربی هستند. 

سلماس یکی از شهرهای آذربایجان غربی است که در زمینه کشاورزی نیز جز بهترین شهرهای استان است. این شهر پر رونق که اکثریت مردم آن ترک و شیعه هستند، دارای اقلیت‌های کردی و ارمنی هم هست که همگی در کنار هم با صلح و آرامش زندگی می‌کنند. 

جاذبه‌های طبیعت گردی و تاریخی سلماس برای هر گردشگری جالب توجه است زیرا هم متعدد و متنوع هستند و هم بسیار قابل ملموس و دیدنی هستند. نکته جالب توجه دیگر این است که این جذابیت‌ها شاید هنوز به خوبی شناخته شده نیستند به همین دلیل نسبت به سایر اماکن و جاذبه‌های گردشگری کمی خلوت‌تر هستند و همین امر می‌تواند سبب شود گردشگران با سهولت و آرامش بیشتری از این جاذبه‌ها دیدن کنند.

به دلیل آب و هوای کوهستانی و بارش‌های کافی در این منطقه این شهر از طبیعت خوبی برخوردار است و بخصوص در فصل بهار شاهد سرسبزی فوق العاده‌ای هستیم. از جمله جاذبه‌های طبیعت گردی سلماس می توان به آبشار دره خور خور، غار قارنی یاریق، دره چهریق، روستا و آبگرم ایستی سو و دره زولا چای اشاره کرد. 

هر کدام از این جاذبه‌های طبیعت گردی سلماس در نوع خود بی‌نظیر و بسیار جذاب هستند و گردشگرانیکه با تهیه بلیط هواپیما به استان آذربایجان غربی سفر می‌کنند، می توانند با بازدید از سلماس و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی اش خاطره یک سفر به یاد ماندنی را برای خود و خانواده‌شان ثبت کنند.

جاذبه‌های طبیعت گردی سلماس؛ شهر زیبای آذربایجان غربی/عکس

چرا باید از جاذبه‌های طبیعت گردی سلماس بازدید کنیم؟

• جاذبه های طبیعت گردی سلماس بسیار متعدد و متنوع هستند و گردشگران می توانند تعطیلات خود را با گشت و گذار در این جاذبه های متعدد به بهترین نحو بگذرانند.

• سلماس بدلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی پر بارش دارای جاذبه‌ها و چشم انداز سرسبز و روح نواز است.

• جاذبه‌های گردشگری سلماس در بهار بسیار جذابتر هستند و گردشگران می‌توانند در فصل بهار که درختان و باغهای سلماس پر گل هستند به این منطقه سفر و از زیبایی‌هایش بهره‌مند گردند.

• این منطقه در زمستان نیز جذابیت خاص خود را دارد و با داشتن آبشاری که در زمستان یخ می‌زند بسیار جذاب و زیبا است.

آبشار دره خور خور یا ممکان سلماس

آبشاره دره خور خور یا ممکان سلماس یکی از جاذبه‌های طبیعت گردی سلماس است که طرفداران زیادی هم دارد. این آبشار زیبا که در یک دره واقع شده است از طبیعت تقریبا بکر و بسیار زیبایی نیز برخوردار است. عمق دره‌ای که آبشار خور خور در آن قرار دارد به ۸۰ کیلومتر می‌رسد و بین دو روستای ممکان و شورگل قرار دارد. محلی‌ها و اهالی روستا به خوبی می‌توانند گردشگران را در رسیدن به روستا راهنمایی کنند. 

این آبشار جلوه بسیار زیبایی دارد و یک برکه جذاب نیز در کنار این آبشار بوجود آمده است. این آبشار یک مکان مناسب و طبیعتی جذاب برای گرداشگران بخصوص در تعطیلات عید محسوب می‌شود. بهتر است بدانید بهترین زمان برای گردش در این منطقه بهار است یعنی درست زمانی که برف کوهها آب می‌شود و شاهد آبی زلال و خنک هستیم که از کوههای اطراف به این آبشار جاری می‌شود. 

البته بدلیل اینکه در زمستان آب این آبشار یخ می‌زند، همین امر سبب شده است بر جذابیت این منطقه افزوده شود. می‌توانید برای نهار در طبیعت زیبای این آبشار باشید و چند ساعتی را در طبیعت زیبای این محل بگذرانید.

آدرس آبشار دره خور خور یا ممکان سلماس: استان آذربایجان غربی، سلماس، 32 کیلومتری سلماس، حد فاصل روستای ممکان و شورگل

غار قارنی یاریق

غار قارنی یاریق از جمله جذابترین جاذبه‌های طبیعت گردی سلماس است که در کوهی به نام قارنی یاریق یا اوچ قارداش واقع شده است. نامی که در میان محلی‌ها برای این غار رایج است نیز اشگودارکا است. بر طبق گفته محلی‌ها افسانه‌ای در رابطه با این غار نیز وجود دارد، افسانه دختری که سه برادر خاستگار او بوده‌‌اند و شرط ازدواج آن بود که یکی از آن‌ها بتواند غاری را در این کوه بوجود آورد و هر کدام زودتر این کار را می‌کرد دختر با او ازدواج می‌کرد. 

گرچه شکافهای این غار بر اساس تغییرات زمین شناسی بوجود آمده اند ولی وجود دخمه‌هایی در این محل نشان از دخالت انسان در بوجود آمدن این غار دارد. از نظر جغرافیایی این غار در قسمت جنوبی سلماس واقع شده است. در روی این کوه بقایای قلعه‌ای نیز وجود دارد که تاریخ آن به زمان مادها نسبت داده می‌شود. برای طبیعت گردی و دیدن این غار زیبا به حدود ۲ الی ۳ زمان نیاز دارید.

آدرس غار قارنی یاریق: استان آذربایجان غربی، جنوب سلماس، کوه قارنی یاریق

جاذبه‌های طبیعت گردی سلماس؛ شهر زیبای آذربایجان غربی/عکس

دره چهریق سلماس

دره چهریق بدون شک یکی از زیباترین مناطق گردشگری سلماس است که وجود باغات میوه و رودخانه پر آبی که در این محل وجود دارد آن را به یک محل بسیار جذاب از نظر گردشگری تبدیل کرده است. 

گیاهانی که کاربرد دارویی دارند نیز در این منطقه رشد می‌کنند و این محل را بیش از بیش جذاب ساخته‌اند. باغهای میوه‌ای که در این منطقه وجود دارند به دلیل آب و هوای خوب و آب کافی که در این منطقه وجود دارد، بسیار پر بار و سرسبز هستند. این منطقه برای اهالی محلی در تعطیلات محل مناسبی برای گذراندن پیک نیک است. 

بهترین زمان سفر به دره بسیار زیبای چهریق فصل بهار است زیرا هم درختان پر از شکوفه‌ هستند و هم آب خنک رودخانه‌ای که در این منطقه وجود دارد، جلوه بسیار زیبایی را به آن می‌بخشد.

آدرس دره چهریق: استان آذربایجان غربی، سلماس

روستا و آبگرم ایستی سو

روستای ایستی سو که در نزدیکی سلماس قرار دارد یکی از مناطق نمونه گردشگری محسوب می‌شود. این روستا به دلیل وجود آب گرم طبیعی در بین گردشگران دارای اهمیت است. با حمایت بخش خصوصی استخر و سالن‌هایی برای بهره بردن از این آب گرم احداث شده است. 

در روستای ایستی سو شاهد جشنواره‌های مختلف با هدف آشنا شدن هر چه بیشتر افراد با جاذبه‌های طبیعت گردی این روستا و حتی سلماس برگزار می‌شود. استفاده از آب گرم این روستا بسیار مفید است زیرا این آب دارای املاح معدنی بسیار است و برای بسیاری از بیماران مفید است. 

جذابیت این روستا تنها به وجود آب گرم محدود نمی‌گردد بلکه طبیعت ناب و چشم نواز روستا نیز از محسنات آن به شمار می‌آید که سبب جذب بیش از پیش گردشگر شده‌است.

آدرس روستا و آبگرم ایستی سو: استان آدربایجان غربی، ۶۹ کیلومتری جاده ارومیه - سلماس

جاذبه‌های طبیعت گردی سلماس؛ شهر زیبای آذربایجان غربی/عکس

دره زولا چای سلماس

دره زولا چای یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعت گردی سلماس است که در بین افراد محلی یک مکان بسیار دنج و مناسب برای گذراندن تعطیلات محسوب‌ می‌شود. از میان این دره یک رود فصلی می‌گذرد که سبب سرسبزی و جذابیت هر چه بیشتر این منطقه شده است. 

در فصل بهار که کوههای مشرف به این دره سرسبز می‌شوند و رودخانه‌ای که حاصل از آب شدن برف کوهها است جاری می‌شود، جلوه‌ای بی نظیر و جذاب را به این منطقه می‌بخشد. در اصل آب رودخانه از کوههای واقع در مرز ایران و ترکیه سرچشمه می‌گیرد. در فصل‌های پر آب و زمانی که بارش‌ها زیاد هستند آب این رودخانه به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

آدرس دره زولا چای سلماس: استان آدربایجان غربی، سلماس، ۸۰ کیلومتری شمال ارومیه
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار