gardeshban.ir

گزارش/
گردشگری ایران صنعتی وابسته به سیاستهای دولت است اما آنچه مسلم است، اگر دولتها به مطالبات بخش خصوصی توجه کنند میتوانند مشکلات این بخش را حل و فصل کنند.
کد خبر: ۴۲۰۹۵
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰-1400 April 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
گردشگری ایران صنعتی وابسته به سیاستهای دولت است اما آنچه مسلم است، اگر دولتها به مطالبات بخش خصوصی توجه کنند میتوانند مشکلات این بخش را حل و فصل کنند اما سوال ما از بخش خصوصی در استانه جابجایی دولت، این است که «از دولت سیزدهم چه میخواهید؟»

گردشگری یکی از صنعت‌های مهم دنیاست که به واسطه گستردگی بدنه بخش خصوصی کمتر به سیاست های دولت وابسته است اما این مسئله در کشور ما که دولت سیاستگذار خط و مشی گردشگری محسوب میشود، روند متفاوتی دارد همین مسئله نشان می دهد که تغییر دولتها برای گردشگری و فعالان این بخش بسیار حائز اهمیت است.

یکی از مسائلی که باید دولت‌ها در هنگام قبول مسئولیت به ان توجه کنند بخش خصوصی است و گردشگری به عنوان صنعتی نوپا، وابسته به دولت و کاملا پا گرفته از سوی بخش خصوصی مطالباتی دارد که دولت‌ها باید به ان توجه کنند.

در آستانه روی کار امدن دولت سیزدهم هستیم و آنچه در صنعت گردشگری به عنوان یک جریان دست به دست میشود، مطالبات این افراد از دولت سیزدهم است و دولت می‌تواند با تکیه بر مطالبات مطرح شده، کابینه خود را چینش کرده و برنامه و چشم اندازی را برای آینده صنعت گردشگری ترسیم کند.

وزیری با معاونان متخصص

«سیدامیر ناصر طباطبایی» خزانه‌دار جامعه هتلداران کشور و رییس جامعه هتلداران یزد با بیان اینکه انتخاب وزیری توانمند و دارای شناخت کافی به هر سه حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی از مطالبات این حوزه است، می‌گوید: وی باید دارای جایگاه علمی و عملی برجسته و ارتباط مثبت و موثر با دیگر ارکان اصلی اداره کشور  باشد.

وی با بیان این که وزیر مذکور باید با انتخاب معاونین و مدیران متخصص و درد آشنا در سه بخش تحت مدیریت وزارت بتواند قدم‌های سریع و بلندی جهت توسعه گردشگری بردارد، می‌گوید: وی باید هر چه بیشتر گردشگری داخلی و خارجی، حفظ و احیا و بهره‌برداری از میراث فرهنگی را دنبال و حمایت از تولید و عرضه داخلی و خارجی صنایع دستی و افزایش دانش و مهارت فعالین در این بخش‌ها را محقق کند.

توجه به گردشگری داخلی و خارجی

«سید رضا بهادری» کارگزار اشتغال استان یزد طرح ملی تکاپو و مسئول کمیته گردشگری پایدار استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، خطاب به دولت آینده اظهار می‌کند: از دولت آینده خواهشمندیم توجه ویژه‌ای به توسعه پایدار گردشگری داخلی و ورودی در جذب گردشگران کشورهای هدف گردشگری ایران داشته باشد و نتایج اثربخش اقتصادی و اشتغالزایی آن را همگان شاهد باشند.

وی با بیان این که صنعت گردشگری، سومین صنعت بزرگ درآمدزای جهان است، اظهار می‌کند: با توجه به ظرفیت‌های میراث فرهنگی و طبیعی ایران که جزو ۱۰ کشور اول جهان به لحاظ جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی و پنج کشور اول جهان به لحاظ جاذبه‌های طبیعت گردی هستیم.

وی با بیان این که در مجموع بیش از  یک میلیون جاذبه در کشور عزیزمان وجود دارد، اضافه می‌کند: با برنامه‌ریزی صحیح و تدابیر دولت منتخب مردم، این صنعت بزرگ و درآمدزا می تواند جایگزین بسیار خوبی برای صنعت نفت  و تمام صنایعی باشد که تجدید ناپذیر هستند و احتمالا می توانند مورد تحریم دشمنان ایران قرار بگیرند.

این مسئول با اشاره به این که گردشگری تنها صنعتی است که قابل تحریم نیست، تصریح می‌کند: بیش از ۱۵۰ گونه گردشگری در جهان وجود دارد که بر طبق مبانی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و حمایت صریح رهبری از توسعه گردشگری در این الگو بیش از ۱۰۰  گونه آن قابلیت اجرا در ایران دارد و کارآفرینی و اشتغالزایی بزرگی به واسطه این تنوع بخشی در همه جای کشور رخ خواهد داد.

این مسئول تصریح می‌کند: با توجه به کم هزینه بودن راه‌اندازی کسب و کارهای مرتبط با گردشگری و ارتباط شبکه ای و زنجیروار این صنعت با همه رشته‌های دانشگاهی و متنوع بودن محصولات و گونه‌های گردشگری عملا امکان ایجاد شغل برای همه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با کمترین هزینه ممکن در تمام نقاط کشور وجود دارد.

بهادری با اشاره به این که همزمان بحث وابستگی صنایع‌دستی و مشاغل مرتبط با این حوزه و کارآفرینی اجتماعی ناشی از آن نیز در توسعه پایدار گردشگری ایران مطرح است، می‌گوید: وسعت زنجیره تامین و زنجیره ارزش گردشگری و ذینفعان این صنعت از بخش‌های حمل و نقل، اقامت، تورگردان‌ها، صنایع دستی تا جامعه محلی حاکی از اهمیت بسیار بالا و استراتژیک این صنعت برای توسعه پایدار کشور است.

وی ادامه می‌دهد: صنعت گردشگری بالاترین اثر تکاثری و اشتغالزائی را در جهان داراست لذا با توسعه پایدار این مادر صنعت در ایران، شاهد جهش تولید و اشتغال و رشد پایدار اقتصاد غیرنفتی و غیرقابل تحریم خواهیم بود.

وی با اشاره به این که گردشگری، صنعتی سبز و پاک است که باعث توزیع عادلانه ثروت و کارآفرینی روستایی و مناطق محروم و مرزی می‌شود، میگوید: در بین ۱۰ حوزه کسب و کاری و مشاغلی است که در آینده نه تنها از بین نمی‌روند بلکه بر اهمیت آن افزوده می‌شود و مراکز مطالعاتی استراتژیک دنیا به این حقیقت بارها اذعان کرده‌اند.

لطفا واکسیناسیون!

«مهدی رجایی‌فرد» نائب رییس دفاتر خدمات مسافرتی یزد در خصوص مطالبه خود از دولت اظهار می‌کند: گفتمان گردشگری از صحبت‌های مسئولان حذف شده، همانطور که گردشگری پس از حادث شدن کرونا حذف شد.

وی اضافه می‌کند: در تمام دنیا فعالان گردشگری در نوبت اول تزریق واکسن بودند اما در کشور ما وضعیت به این روال نبوده است البته اگر روند واکسیناسیون سرعت بگیرد، رفته‌رفته می‌توان از نیمه دوم سال شاهد تحرک در بازار گردشگری داخلی و در پایان سال ورود مجدد گردشگران خارجی بود.

این فعال گردشگری تصریح می‌کند: دولت جدید باید با درک مناسب این موضوع، تمرکز جدی‌تری بر سرعت بخشیدن به این روند داشته باشد لذا واکسیناسیون فرصتی طلایی برای احیای گردشگری است که باید با بهبود شرایط، شاهد افزایش چشمگیر رفت‌وآمدها در مسافت‌های کوتاه و رفته‌رفته مسافت‌های طولانی‌تر باشیم.

و با بیان این که این مسئله مصداق عملکرد مناسب گردشگری است، میگوید: با این روند، در اشتغال و درآمد و سوق دادن پول از بازارهای بزرگ‌تر به محیط‌های کوچک‌تر و کاهش آسیب‌های این دست محیط‌ها نیز اقدام میشود.

رجایی فرد خاطرنشان میکند: با در نظر گرفتن تاثیرپذیری زنجیره‌ای و ضربدری عوامل اثرگذار در اقتصاد و بالا بودن ضریب تکاثر اشتغال در این بخش، گردشگری تعویض طلایی اقتصاد ما خواهد بود، پس واکسیناسیون وقت طلایی برای تعویض طلایی به حساب می‌آید.

آنچه مسلم است دولت‌ها اگر به جای شعار دادن بتوانند به مطالبات بخش خصوصی تکیه کنند، به زودی میتوانند مشکلات و گره های کور اقتصادی را باز کنند و رونق اقتصادی را در شریان های کشور شاهد باشیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار