gardeshban.ir

جزیره شیدور یکی از جذاب‌ترین جزیره‌های خلیج‌فارس به‌حساب می‌آید. جزیره‌ای بکر و چشم‌نواز که هیچ انسانی در آن زندگی نمی‌کند.
کد خبر: ۴۲۱۰۴
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰-1400 April 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
جزیره شیدور یکی از جذاب‌ترین جزیره‌های خلیج‌فارس به‌حساب می‌آید. جزیره‌ای بکر و چشم‌نواز که هیچ انسانی در آن زندگی نمی‌کند. 

جزیره شیدور کمتر شناخته شده. اما چند سالی‌ست که طبیعت‌گردها راهش را پیدا کرده‌اند. این جزیره جزیره‌ای کوچک، چشم‌نواز و شگفت‌انگیز است. مهم‌تر این‌که پناهگاه حیات وحش به‌شمار می‌رود و جذابیت بین‌المللی دارد.

جزیره شیدور هرمزگان: سرزمین مارها و مرجان‌ها+عکس

این‌جا جانداران متنوعی زندگی می‌کنند. آسمانش درخشان‌ و صاف‌ دیده می‌شود. آبی دریایش مثل آیینه زلال و صاف به‌نظر می‌رسد.

حالا بیایید ببینیم جزیره شیدور کجاست، برای محیط‌زیست چه اهمیتی دارد و چطور می‌شود این‌جا را دید.

جزیره شیدور کجاست؟

شیدوَر یکی از جزیره‌های خلیج‌فارس است که جزو استان هرمزگان حساب می‌شود. فاصله‌ این‌جا تا بندر لنگه ۱۷۰ کیلومتر است.

نزدیک‌ترین فرودگاه به‌ این‌جا در لاوان قرار گرفته است. از لاوان تا شیدور را با قایق طی می‌کنیم. ممکن است به بندر نُخیلو بیاییم و از آن‌جا قایق بگیریم.

جزیره شیدور کجاست

جزیره شیدور هرمزگان: سرزمین مارها و مرجان‌ها+عکس

محلی‌ها به این جزیره مارو می‌گویند. چراکه در این بهشت شگفت‌انگیز، مار فراوان است. شیدور جزیره خیلی بزرگی نیست. اگر در یک نقطه مرتفع آن بایستیم، همه جزیره را خواهید دیم.

این ذوزنقه جذاب، خانه حیات وحش است. آب‌سنگ یا صخره‌‌های مرجانی آن هم خیلی معروف و ارزشمند است.

در سال ۱۳۷۸ تالاب شیدور در کنوانسیون جهانی رامسر ثبت شد. پیش از آن و در ۱۳۶۶ زیر نظر سازمان حفاظت محیط‌ زیست قرار گرفته. به همین دلیل است که کسی اجازه زندگی، خانه‌سازی و شب‌مانی در شیدور ندارد.

این جزیره دلربا، غیرمسکونی‌ست و فقط برای گردش می‌توانیم به مدت کوتاهی آن را ببینیم. البته توریست‌هایی هم هستند که قانون را زیر پا می‌گذارند و شب در جزیره می‌مانند.

چه جاندارانی در جزیره شیدور زندگی می‌کنند؟


از نامی که محلی‌ها به جزیره‌ داده‌اند، حدس می‌زنیم که مار در آن فراوان است. مارهای این‌جا سمی هستند و خطرناک. هیچ بعید نیست که ماری از لای ماسه‌ها یا زیر بوته‌ها سر برآورد.

خزندگان جزیره شیدور

جزیره شیدور هرمزگان: سرزمین مارها و مرجان‌ها+عکس

مار جعفری، سوسمار دم‌دراز، اسکینگ ایرانی و اسکینگ علفزار جنوبی از خزندگان این جزیره هستند. لاک‌پشت‌ها هم بسیار موردتوجه هستند. در این جزیره لاک‌پشت منقار عقابی و لاک‌پشت سبز زندگی می‌کند.

پرندگان در جزیره شیدور

جزیره شیدور هرمزگان: سرزمین مارها و مرجان‌ها+عکس

پرستوهایی که در آسمان جزیره می‌بینیم، واقعا تماشایی هستند. پرستوی دریایی گونه سفید، کاکلی کوچک و کاکلی بزرگ، پشت تیره و معمولی، انواع پرستوهای این حیات وحش هستند.

پرستوهای مهاجر در فصل بهار به این‌جا می‌آیند، در اردیبهشت زیبا. تخم‌گذاری می‌کنند و جوجه‌های‌شان از تخم درمی‌آیند. آخرهای شهریور کوله‌بار سفر برمی‌دارند و از جزیره می‌روند. اما چکاوک کاکلی و سسک دم‌دراز این‌جا ماندگارند.

اگرت ساحلی سفید یا خاکسرتی هم جوجه‌هایش را این‌جا به‌دنیا می‌آورد. اگر عقاب ماهی‌گیری را در حال پرواز ببینیم، چشم‌اندازمان کامل می‌شود.


تماشای شنای نهنگ‌ها از لحظه‌هایی‌ست که هرگز فراموش نخواهیم کرد. دلفین‌ها هم از پستانداران جذاب آب‌های خلیج‌فارس هستند.

آبزیان جزیره شیدور

شاید بتوانیم بگوییم جذاب‌ترین آبزی جزیره مارو مرجان‌ها هستند. ۱۹ گونه مرجان جذاب و ارزشمند در این حوالی وجود دارد.

جزیره شیدور هرمزگان: سرزمین مارها و مرجان‌ها+عکس

آب‌سنگ‌های مرجانی شیدور آن‌قدر ارزشمند هستند که در فهرست مهم‌ترین آب‌سنگ‌های مرجانی اتحادیه بین‌المللی حفاظت و منابع طبیعی ثبت شده‌اند.

ما در ایران آبسنگ مرجانی حفاظت‌شده‌ دیگری نداریم؛ اما متاسفانه ماهی‌گیری غیرمجاز، آلودگی آب و حضور گردشگران به زندگی مرجان‌ها آسیب زیادی رسانده.

چه گیاهانی در جزیره شیدور رشد می‌کنند؟

در این جزیره مرجانی قشنگ، گیاهان متنوعی می‌بینیم، مثل پاگربه‌ای، گل جالیزی،‌اسفرزه و آفتاب‌پرست ساحلی. البته گیاهان مارو به همین‌ها محدود نمی‌شود. چمن‌شور، درخت مسواک، سریم، زلف پیر و نوک‌ لک‌لکی از گونه‌های دیگر گیاهی آن هستند.

چطور به شیدور سفر کنیم؟

می‌توانیم از بندرهای اطراف مثل بندر نخیلو یا مقام، با قایق‌های محلی به شیدور سفر کنیم. بهترین کار این است که همان قایق در ساعت مشخصی بیاید و ما را برگرداند.

جزیره شیدور هرمزگان: سرزمین مارها و مرجان‌ها+عکس

چطور به شیدور سفر کنیم؟

بعضی‌ها در جزیره شیدور کمپ می‌زنند و شب می‌مانند. ما که چنین پیشنهادی نمی‌کنیم. محیط‌زیست این جزیره آن‌قدر ارزشمند و گرانبهاست که نباید برای چند ساعت لذت بردن آن را به خطر بیندازیم.

اگر در دوره تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها، مارها یا پرندگان، آرامش جزیره را برهم بزنیم، محیط‌زیست این پناهگاه حیات‌وحش، آسیب زیادی می‌بیند.

در چند سال گذشته گردشگران آسیب زیادی به مرجان‌ها رسانده‌اند. برای داشتن تکه‌ای یادگاری، محیط‌زیست و تعادل آن را بر هم زده‌اند. مرجان‌ها در خانه‌ خودشان زیبا و ارزشمند هستند، نه در خانه‌ ما!

ما که می‌گوییم عکاسی، پیاده‌روی  و لذت بردن از زلالی آب و سکوت دل‌انگیز محیط، بهترین کار است.

جزیره مارو چه امکاناتی دارد؟

از آن‌جا که این جزیره مسکونی نیست، هیچ امکانات رفاهی در آن پیدا نمی‌کنیم. درواقع شرایط جزیره برای ماندن مهیا نشده. فقط می‌توانیم از آن بگذریم و چند دقیقه یا چند ساعتی از طبیعت بکر و محیط‌زیست جذابش لذت ببریم.

بهترین زمان سفر به جزیره شیدور چه فصلی‌ست؟

در فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها عموما اجازه ورود گردشگران صادر نمی‌شود. اما در فصل‌های دیگر هم باید حسابی مراقب اثری باشیم که از خودمان در طبیعت جزیره به‌جا می‌گذاریم.

تابستان هرمزگان گرم است. پس بهتر است به پاییز و زمستان فکر کنیم. پیش از سفر باید شرایط آب‌وهوایی را بررسی کنیم. در کنار بررسی گزارش هواشناسی، می‌توانیم از محلی‌ها تحقیق کنیم.

در سفر به جزیره شیدور چه وسایلی همراه ببریم؟

از آن‌جا که مارو هیچ امکاناتی مثل بقالی یا نانوایی ندارد، لازم است آب معدنی همراه داشته باشیم. همین‌طور غذای سبک برای یک وعده همراه می‌بریم. کلاه، عینک، کفش جلوبسته و لباس راحت را نباید فراموش کرد.

نکته مهم این است که نباید هیچ‌گونه زباله‌ای در محیط‌زیست این جزیره از ما به‌جا بماند.

شما تا حالا جزیره شیدور را دیده‌اید؟ اگر به این‌جا سفر کرده‌اید، از تجربه خودتان برای دیگران تعریف کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار