gardeshban.ir

بیروت پایتخت لبنان و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. بیروت یکی از مهم‌ترین بندرهای شرق مدیترانه است که در کوهپایه‌های لبنان قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۲۱۶۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰-1400 April 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
این شهر یکی از مشهورترین مراکز فرهنگی در شرق جهان عرب است. شهر بیروت قدمت بسیار زیاد و تاریخی کهن و باستانی دارد.همچنین این شهر جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد. موزه‌های ملی، صخره‌ها، غارها و دیگر جاذبه‌های طبیعی بیروت، همه ساله شاهد تعداد زیادی گردشگر از سراسر جهان هستند که با خرید آنلاین بلیط هواپیما به بیروت سفر کرده اند. 

بیروت اصطلاحاً عروس خاورمیانه نیز نامیده می‌شود که وجود مکان‌های گردشگری و جاذبه‌های طبیعی سبب شده است تا بیروت با این نام شناخته شود. 

در بسیاری از خیابان‌های این شهر می‌توان آثار جنگ‌های داخلی و جنگ‌های جهانی را مشاهده کرد اما با این حال، امروزه بیروت به یک شهر کاملاً مدرن تبدیل شده است. در ادامه این مقاله به معرفی جاهای دیدنی بیروت خواهیم پرداخت.


آشنایی با جاذبه های گردشگری بیروت + تصاویر

موزه ملی بیروت (The National Museum of Beirut)

یکی از اصلی‌ترین موزه‌های بیروت، موزه ملی است. این موزه در حوزه باستان‌شناسی فعالیت می‌کند. موزه ملی بیروت محل نگهداری ارزشمندترین گنجینه‌ها است. این مجموعه شامل صد هزار اثر ارزشمند و باستانی است. بسیاری از مجموعه‌های این موزه به قرون وسطا باز می‌گردد که این آثار از طریق حفاری‌های اطراف لبنان به دست آمده‌اند و در این موزه گردآوری شده‌اند.با ارزش‌ترین مجموعه آثار برنجی فینیقی جهان در این موزه قرار گرفته است. این مجموعه در نزدیکی معبد اوبلیسک در جبیل کشف شده است. موزه ملی پس از جنگ داخلی لبنان به طور کامل تخریب شد اما در سال ۲۰۱۱ مجدداً بازسازی شد.

با ورود به این موزه می‌توانید گذرنامه خود را تحویل دهید و یکی از آی‌پدهای موزه را دریافت کنید تا بتوانید اطلاعات آثار ارزشمند موزه را مطالعه کنید.

کلیسای بانوی ما، حریصا (Harissa, Our Lady of Lebanon)

حریصا یکی از دهکده‌هایی است که در منطقه کوهستانی لبنان قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین مکان‌های زیارتی لبنان کلیسای بانوی‌ ما یا سیده لبنان است. حریصا در ارتفاع ۶۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. قدمت این مکان به حکومت میراثی مارونی‌ها باز می‌گردد. حکومت مارونی‌ها در سال ۱۹۰۴ تاسیس شده است.

این کلیسا یکی از مکان‌هایی است که پیروان مسیحی و مسلمان برای گرامی داشت مریم مقدس و برگزاری جشن‌های مذهبی در آن حضور پیدا می‌کنند. در این کلیسا کارگاه‌های منظمی تشکیل شده است که جهت افزایش صلح و تقویت روابط میان جامعه‌های مختلف، برنامه‌های مرتبطی ارائه می‌کنند.

مجسمه سفید مریم مقدس یکی از زیباترین جاهای دیدنی این شهر است. این مجسمه در ارتفاع بالایی قرار گرفته است. منظره دریا و شهر بیروت از فراز تپه ها و مجسمه مریم مقدس بسیار دیدنی است.

روستای سیفی (Saifi Village)

این روستا یکی از زیباترین منطقه‌های بیروت است. گالری‌های هنری، مغازه‌های شیک و مجلل، بوتیک‌های قدیمی، فروشگاه‌های هنری و خاص لو کوارتیه دِ آرتز در این منطقه واقع شده‌اند. روستای سیفی به محله هنر بیروت نیز شهرت دارد. این روستا در یک منطقه مسکونی زیبا در بیروت واقع شده است.

محله سیفی در طول جنگ‌های داخلی لبنان تخریب شد. کمپانی به نام سولیدیر شروع به بازسازی این منطقه کرد و آن را به شکل قدیمی و تاریخی خود بازگرداند. سنگ‌فرش‌های زیبای این منطقه از دوران قدیم به جای مانده‌اند. ساختمان‌های مربوط دوره استعمار فرانسه، پیاده‌روهای رنگارنگ و ... زیبایی‌های این منطقه را افزایش داده‌اند. این روستا به یکی از مهم‌ترین محله‌های بیروت تبدیل شده است.

روستای سیفی در جنوب شرقی و در حاشیه مرکزی شهر قرار گرفته است. این روستا از سمت شرق با خیابان جورج حداد، از سمت غرب با خیابان آریس و کنعانی، از سمت شمال با خیابان گورود و از سمت غرب با با خیابان آریس و کنعانی مجاورت دارد.

آشنایی با جاذبه های گردشگری بیروت + تصاویر

موزه سرسق (Sursock Museum)

موزه سرسق در ابتدا محل زندگی فردی به نام نیکولاس ابراهیم سرسق بوده است. این فرد یک کلکسیونر در زمینه آثار هنری و ارزشمند بود. عمارت زیبای سرسق از همین فرد به یادگار مانده است. این عمارت در سال ۱۹۶۱ به یک موزه مهم در شهر بیروت تبدیل شده است. آثار هنری و ارزشمند، آثار سنتی و اصیل، آثار مدرن و معاصر و ... این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

هم‌چنین آثار هنری بین‌المللی نیز در این موزه گردآوری شده که از تمامی نقاط جهان جمع‌آوری شده‌اند. نمایشگاه‌های کوچکی در این موزه وجود دارد که برخی از آن‌ها دائمی و برخی دیگر در مدت زمان‌های مشخصی برگزار می‌شوند.

علاوه بر آثار هنری و ارزشمند این موزه، طراحی و معماری داخلی آن نیز خود یک اثر بی نظیر است که تماشای آن خالی از لطف نیست. در واقع معماری موزه سرسق یک نمونه از معماری اصیل لبنان به خصوص شهر بیروت محسوب می‌شود.

تراس این موزه متشکل از کافه‌ها و رستوران‌های زیبا و با کیفیتی است که در فصل تابستان گردشگران از آن ها استفاده می‌کنند. موزه سرسق نیز همانند برخی دیگر از جاهای دیدنی بیروت در زمان جنگ‌های داخلی تخریب شده و پس از آن بازسازی شده است.


میدان شهدا (Martyrs’ Square)

از مهم‌ترین مکان‌های بیروت می‌توان به میدان شهدا اشاره کرد. این میدان یکی از مشهورترین میادین و محل برگزاری تجمعات در زمینه‌های مختلف است. میدان شهدا در نزدیکی بازار بیروت و مسجدالامین واقع شده است.

گروهی از ملی گرایان لبنانی در تاریخ ششم می سال ۱۹۱۶ به دلیل این که علیه حکومت ترکیه (عثمانی) قیام کرده بودند، به دار آویخته شدند. در سال ۱۹۶۵ در میدان شهدا تندیسی از جنس برنز جهت یادبود و گرامی داشت این شهیدان ساخته شد. بزرگ ترین تجمع لبنان در سال ۲۰۰۵ بود. یک میلیون نفر از مردمان لبنان در این میدان به مناسبت کشته شدن حریری جمع شدند.

این میدان بر روی خط مرزی قرار گرفته است و در زمان جنگ‌های داخلی، بیروت را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌کرده است.

صخره های کبوتر (Pigeon Rocks)

در منطقه تاریخی روشه و داخل دریا صخره‌هایی با نام کبوتر ایجاد شده‌اند. این صخره‌ها از طریق فرسایش به واسطه آب به وجود آمده‌اند. یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی بیروت صخره‌های کبوتر است. در اطراف این سنگ‌ها شواهدی دال بر وجود انسان‌های باستانی به دست آمده است که ارزش این گنجینه‌های طبیعی را افزایش می‌دهد. پیاده‌روی در مسیرهای مخصوص منطقه روشه بسیار لذت‌بخش است. کافه‌ها و رستوران‌هایی در اطراف صخره‌های کبوتر واقع شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و از منطره صخره‌ها لذت ببرید.

دانشگاه آمریکایی بیروت (American University of Beirut)

این دانشگاه با تصویب هیئت اعزامی آمریکایی در بیروت و در سال ۱۸۶۶ تاسیس شد. این داشنگاه آمریکایی در رتبه اول دانشگاه‌های برتر لبنان قرار گرفته است و یکی از ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان است. این مجموعه بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد و معماری آن بسیار دیدنی است. دانشگاه آمریکایی بیروت از مجموعه‌هایی هم چون موزه باستان‌شناسی، سالن اجتماعات، ساختمان‌های تاریخی، باغ گیاه‌شناسی و ... تشکیل شده است. یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های خاورمیانه موزه باستان‌شناسی این دانشگاه است که در سال ۱۸۶۸ تاسیس شده است. بزرگ‌ترین مجموعه‌های باستانی در این موزه قرار گرفته است.

آشنایی با جاذبه های گردشگری بیروت + تصاویر

حمام ‌های رومی (Roman Baths)

این حمام‌ها در مرکز شهر بیروت واقع شده‌اند و یکی از اماکن تاریخی و دیدنی بیروت محسوب می‌شوند. این حمام توسط ساختمان‌های دولتی احاطه شده است. امروزه حمام‌های رومی بیروت به یک مکان متروکه تبدیل شده‌اند. آخرین بازسازی این گرمابه‌ها به سال ۱۹۹۰ باز می‌گردد. این حمام‌ها از زمان استعمار توسط رومی‌ها به جای مانده است.

با تماشای خرابه‌های این حمام‌ها می‌توانید با نحوه زندگی در زمان امپراتوری روم آشنا شوید. ۴ بخش اصلی در این حمام قرار دارد که یکی از این بخش‌های آن به محل برگزاری کنسرت‌های موسیقی و نمایش‌های هنری تبدیل شده است.

موزه‌ بانک مرکزی لبنان (Banque du Liban Museum)

این موزه شامل سکه‌هایی است که به ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح مربوط می‌شوند. اسکناس‌های قدیمی و بسیار کم‌یاب لبنانی نیز در این موزه نگه‌داری می‌شوند. موزه بانک ملی لبنان در بیروت قرار دارد.

باغ صنایع (Sanayeh Garden)

این باغ در واقع یک فضای سبز بسیار زیبا و دیدنی است که از قسمت‌های گوناگونی هم چون زمین بازی کودکان، زمین اسکیت و پیست دوچرخه‌سواری تشکیل شده است. بازدید از این پارک برای عموم آزاد است.

بعلبک (Baalbek)

یکی از زیباترین شهرهای باستانی که در ۸۰ کیلومتری شمال غربی بیروت واقع شده است، بعلبک است که به یونانی شهر خورشید نامیده می‌شود. این شهر شامل بقایایی از شهرهای روم گذشته است. بعلبک در منطقه البیغ قرار گرفته است و در سال ۱۹۸۴ در یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده است. این مجموعه دارای بناها و یادبودهای بسیار ارزشمندی است. به عنوان مثال معبد ژوپیتر، باخوس، ونوس و هرمس در این مجموعه قرار گرفته‌اند.

همه ساله فستیوال بین المللی بعلبک برگزار می شود که در آن برنامه هایی هم چون اجرای موسیقی و پرفورمنس های درام صورت می گیرد.

آشنایی با جاذبه های گردشگری بیروت + تصاویر

دارالنمر (Dar El Nimer)

یکی از زیباترین گالری‌های هنری بیروت دارالنمر است. این گالری یک ویلای مجلل بوده است که در سال ۱۹۳۰ ساخته شده است. این مجموعه از آثار هنری و تاریخی ارزشمندی هم چون شیشه‌های قدیمی، سکه، نسخ خطی، تابلوهای زینتی و ... تشکیل شده است.

بیبلوس (Byblos)

از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری بیروت که تنها ۴۰ دقیقه با آن فاصله زمانی دارد، بیبلوس و یا جبیل است. بیبلوس یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است. همانند بسیاری دیگر از ساحل‌های لبنان، این منطقه نیز در زمان جنگ‌های صلیبی و حمله فنیقی‌ها شاهد حمله‌های زیادی بوده است. بقایای تمدن و جنگ را می‌توانید در این منطقه مشاهده کنید. افرادی که به باستان شناسی و مطالعه تاریخ جوامع علاقه‌مند هستند از تمامی نقاط جهان بلیط پرواز خارجی به مقصد بیروت تهیه کرده و از بیبلوس بازدید می‌کنند. بسیاری از محققان در جهان عقیده دارند که خط برای اولین بار در بیلوس اختراع شد. قلعه جنگ‌های صلیبی و مسجد سلطان عبدالمجید از مکان‌های دیدنی بیبلوس هستند.

یکی از زیباترین بندرهای لبنان نبز به این منطقه اختصاص دارد. قدم زدن در کنار این ساحل، تماشای تورهای ماهی گیری و پرندگان مهاجر تجربه بسیار لذت بخشی است.

کاردو ماکسیموس (Cardo Maximus)

یکی از اصلی‌ترین خیابان‌های شمال به جنوب رم گذشته، خیابان کاردو ماکسیموس بوده است. در حال حاضر بقایای این خیابان در میان بناهای مذهبی شهر بیروت قرار‌گرفته است. در گذشته‌های دور خیابان ماکسیموس مرکز شهر محسوب می‌شد و از لحاظ موقعیت جغرافیایی مورد توجه حکومت‌های قدیم بوده است.

کلیسای جامع سنت جورج (Maronite Cathedral of St George)

این کلیسا یک نمای نئوکلاسیک دارد و یک قلمرو مخصوص برای مارونی‌های بیروت است. کلیسای جامع سنت جورج در قرن نوزدهم میلادی ساخته شده است و در نزدیکی مسجد الامین قرار گرفته است. داخل این کلیسا با سنگ‌های مرمر و ستون‌ها و سقف‌های طلاکوب تزئین شده است. معماری این بنا از یک ساختمان در رم الهام گرفته شده است.

آشنایی با جاذبه های گردشگری بیروت + تصاویر

مسجد العمری (Al Omari Mosque)

بنای مسجد العمری در قرن ۱۲ میلادی ساخته شد و بعدها در سال ۱۲۹۱ به یک مسجد زیبا در بیروت تبدیل شد. مسجد العمری اغلب محل تجمع سنی‌ها در بیروت بود اما امروزه از مسجد الامین نیز استفاده می‌شود. در ساخت این مسجد از سنگ‌های زیبا استفاده شده است که ترکیب آن با فرش‌های قرمز و منازه‌های بلند زیبایی بسیار زیادی به وجود آورده است.

حُرش بیروت (Horsh Beirut)

حرش یک پارک بزرگ و یک مجموعه فضای سبز است که برای بیروت همانند سنترال پارک در نیویورک است. این پارک توسط نیروهای مسلح حفاظت می‌شود. این نیروها به برخی از افراد اجازه ورود می‌دهند و برخی دیگر را رد می‌کنند. با این حال می‌توانید به این پارک مراجعه کنید و از تماشای درختان پر شکوفه آن لذت ببرید.

موزه بیت بیروت (Beit Beirut)

این بنای تاریخی در سال ۱۹۲۰ ساخته شد و در ابتدا یک عمارت اشرافی برای خانواده برکات بود. پس از جنگ‌های داخلی لبنان، این خانه توسط تک تیراندازان و شبه نظامیان مسیحی به اشغال در آمد. این خانه امروزه به یک موزه و نمایشگاه تبدیل شده است که گالری‌های بسیار زیادی در آن وجود دارد. آثار ارزشمند این موزه حکایت از تاریخ بیروت دارند که تماشای آن ها خالی از لطف نیست.

مسجد محمد امین (Mohammad Al Amin Mosque)

یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری بیروت مسجد آبی و یا مسجد محمد امین است. این مسجد گنبدهای فیروزه‌ای خیره کننده‌ای دارد و در سال ۲۰۰۸ بنا شده است. این مسجد در نزدیکی میدان شهدا و در مرکز بیروت واقع شده است. مسجد محمد امین ارتفاعی معادل ۶۵ متر دارد و سالن اصلی آن ظرفیتی معادل ۳۷۰۰ نمازگزار دارد.

آشنایی با جاذبه های گردشگری بیروت + تصاویر

لونا پارک (Luna Park)

شهربازی لونا پارک یکی از قدیمی‌ترین شهربازی‌هایی است که در دنیا وجود دارد. معروف‌ترین وسیله بازی این مجموعه چرخ و فلک آن است که به واسطه آن می‌توانید مناظر بیروت را از ارتفاع بالا تماشا کنید.

موزه میم (MIM Museum)

یکی از جذاب‌ترین موزه‌های بیروت موزه میم است که در یکی از طبقه‌های دانشگاه سنت جوزف قرار گرفته است. این مجموعه متشکل از سنگ‌های قیمتی و ارزشمند است که تماشای آن‌ها بسیار لذت بخش است. یکی از اتاق‌های این موزه به نگهداری فسیل‌هایی هم چون سوسمار بالدار می‌پردازد. این موزه در نزدیکی موزه ملی بیروت واقع شده است.




سخن پایانی

با توجه به موقعیت مکانی بیروت، این شهر در اغلب ماه‌های سال آب و هوایی مطلوب دارد. در ماه‌های جولای تا سپتامبر بیروت گرم و آب‌و‌هوایی شرجی دارد. بهترین فصل سفر به بیروت در فصل‌های پاییز و بهار است. اگر هنوز بلیط هواپیما به این شهر خریداری نکرده‌اید، یکی از این فصل‌ها را انتخاب کنید. آب و هوای این شهر در پاییز و بهار بسیار معتدل است و بارش باران کاهش پیدا می‌کند. خوب است بدانید که بیروت یک شهر با جاذبه‌های گردشگری فراوان است و در سال‌های اخیر به یکی از پرطرفدارترین مقصدهای گردشگری در جهان تبدیل شده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار