gardeshban.ir

روسیه یکی از کشورهای نزدیک به ایران است و عنوان پهناورترین کشور دنیا را به خود اختصاص داده است. این کشور جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیار زیادی دارد.
کد خبر: ۴۲۱۶۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰-1400 April 14
گردشبان (gardeshban.ir) :

کشور روسیه در شمال اوراسیا یعنی آسیای شمالی و اروپای شرقی قرار گرفته است. در اغلب ماه های سال این شهر شاهد گردشگران بسیار زیادی است. گردشگران روسیه اغلب بلیط هواپیما خریداری کرده و به این کشور سفر می کنند.

روسیه دارای تنوع فرهنگی بسیار زیادی است. در واقع با سفر به روسیه می توانید مجموعه ای از فرهنگ های مختلف را از نزدیک ببینید و همزمان از مکان های تاریخی و گردشگری آن نیز بازدید کنید.

سفر کردن یکی از بهترین تفریحاتی است که با آن می توانید با فرهنگ کشورهای مختلف بیشتر آشنا شوید. پیش از سفر کردن، داشتن اطلاعات کافی سبب می شود تا بتوانید با خیالی آسوده تر به کشور مورد نظر خود سفر کنید. در راهنمای سفر به روسیه می توانید با جاذبه های گردشگری، دانستی های کاربردی، شرایط آب و هوایی و ... آشنا شوید.

راهنمای سفر به روسیه | صفر تا صد سفر به روسیه

معرفی کشور روسیه


روسیه بزرگترین کشور دنیا و نهمین کشور پرجمعیت دنیا است و با اقیانوس آرام، منجمد شمالی، دریای خزر، دریای بالتیک و دریای سیاه مرز آبی مشترک دارد. روسیه بیش از هفده میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد. به گونه ای که شرقی ترین نقطه این کشور با غربی ترین نقطه آن حدوداً ۹ ساعت اختلاف زمانی دارد. اغلب مساحت روسیه را مناطق خالی از سکنه تشکیل می دهد.

روسیه از سمت جنوب شرقی در آسیا با کره شمالی، مغولستان، چین و قزاقستان همسایگی دارد. این کشور از جنوب غربی با کشورهای آذربایجان و گرجستان همسایه است. روسیه در غرب از سمت اروپا با کشورهای اوکراین، بلاروس، استونی، لتونی، نروژ، فنلاند، لهستان و لیتوانی همسایگی دارد.

روسیه به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاصی که دارد اغلب اوقات سرد است. روسیه یک کشور صنعتی است و همانند سایر کشورهای بزرگ و صنعتی دارای اقتصاد، علم و فرهنگی مستقل و جدید است. مسکو پایتخت این کشور است و همانند سایر پایتخت های کشورهای بزرگ جهان، بسیار پیشرفته و بزرگ است.

به علت این که روسیه یک کشور سردسیر است، در آن فعالیت کشاورزی بسیار کم صورت می گیرد. اغلب اقتصاد این کشور از طریق فعالیت های صنعتی تامین می شود.

راهنمای سفر به روسیه | صفر تا صد سفر به روسیه

کشور روسیه به دو بخش روسیه آسیایی و روسیه اروپایی تقسیم می شود. دلیل این تقسیم بندی این است که حدود ۴ میلیون کیلومتر مربع از این کشور در قاره اروپا و باقی مانده آن در قاره آسیا قرار گرفته است. بیش از ۷۷ درصد از مردم روسیه در بخش اروپایی آن زندگی می کنند. مسکو که پایتخت روسیه است در بخش اروپایی قرار گرفته است.


زبان رسمی و اصلی مردم این کشور روسی است؛ اما مردم آن در سراسر این کشور به ۲۷ زبان مختلف نیز صحبت می کنند. این کشور دارای فرهنگ کهنی است و نویسندگانی هم چون تولستوی و داستایوفسکی در این کشور زندگی می کرده اند.


روسیه در قرن های اخیر بین کشورهای قدرتمند و ثروتمند جهان قرار گرفته است و بناهای بسیار باشکوه و زیبایی در این کشور وجود دارد. موزه ها، گالری ها، نمایشگاه ها، بناهای تاریخی و فرهنگی روسیه از شهرت جهانی برخوردار هستند.


روسیه از نظر فرهنگی بسیار متنوع و رنگارنگ است. بیش از ۱۶۰ نوع فرهنگ مختلف در این کشور وجود دارد. هنرهایی هم چون موسیقی، نقاشی، هنر مینیاتور، ادبیات، باله و ... از این فرهنگ ها متنوع پدید آمده است.

دانستنی های کاربردی


•  ویزا : برای دریافت ویزای توریستی روسیه نیاز به شرایط خاصی نیست. به کمک آژانس های اجرا کننده تور روسیه می توان ویزا دریافت کرد. مدت زمان اعتبار این ویزا اغلب برابر با مدت زمان تور است. هزینه دریافت این ویزا توسط شرکت برگزار کننده تور دریافت می شود. ایرانیان نیازی به مصاحبه، اسناد تمکن مالی، انگشت نگاری و ...

 جهت دریافت ویزا ندارند. ویزای کشور روسیه در اغلب اوقات ریجکت نمی شود. برای دریافت ویزا به پاسپورت با اعتبار، یک قطعه عکس، بلیط هواپیما، فرم تعهد بازگشت و واچر هتل نیاز خواهید داشت. به زودی، امکان دریافت سفر گروهی در قالب تور، به روسیه بدون نیاز به ویزا و از طریق آژانس‌های خاص ممکن خواهد شد.

•  واحد پول : واحد پول کشور روسیه روبل است. روبل واحد پول جماهیر شوروی بوده است و امروزه علاوه بر روسیه در کشورهایی هم چون بلاروس و ترانزیستوریا نیز از این واحد پولی استفاده می شود. در حال حاضر ۶ نوع اسکناس و ۱۰ نوع سکه در این کشور رواج دارد.

اسکناس هایی با واحد ۵، ۱۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰، ۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۵۰۰۰ روبل در روسیه وجود دارد.

•  زمان محلی : روسیه کشور بسیار پهناوری است و شرق تا غرب آن ۹ ساعت اختلاف زمانی دارد. به طور کلی روسیه دارای ۹ منطقه زمانی است. بخش اروپایی این کشور ۱ ساعت از مسکو عقب تر است. شرق روسیه ۸ ساعت از مسکو جلوتر است. پایتخت روسیه تا پایتخت ایران ۳ ساعت و ۵۰ دقیقه فاصله هوایی دارد و این شهر با تهران ۳۰ دقیقه (ایران ۳۰+ دقیقه) اختلاف زمانی دارد.

•  زبان رسمی : اصلی ترین زبان این کشور که به رسمیت نیز شناخته شده است، زبان روسی است. زبان روسی از خانواده اسلاوی شرقی است. علاوه بر روسیه، در بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان زبان روسی به رسمیت شناخته شده است. زبان روسی گسترده ترین زبان در منطقه اوراسیا است و بیش از ۲۵۸ میلیون نفر از این زبان در سراسر دنیا استفاده می کنند.

•  دین اکثریت مردم : در این کشور ادیان مختلفی وجود دارد، مردم این کشور اغلب مسیحی، یهودی، مسلمان و بودایی هستند. ۵۰ درصد مردم این کشور به دین مسیح معتقد هستند.

•  بهترین زمان سفر : روسیه یک کشور با آب و هوای بسیار سرد است اما در روزهای بهار و تابستان این کشور آب و هوای بسیار مطلوبی دارد. به طور کلی آب و هوای این کشور متغیر است اما دوره سرمای آن طولانی تر از دیگر آب و هواها است. برخی از نقاط روسیه همانند سیبری همیشه سرد و یخبندان است. از نظر آب و هوایی تابستان بهترین زمان برای سفر به روسیه است. 

این کشور بهارهای بسیار خلوتی دارد که می تواند برای سفر گزینه مناسبی باشد. بهار روسیه معتدل و مطلوب است. اما با این حال ایده آل ترین زمان برای سفر به این کشور تابستان است. اگر قصد سفر به این کشور زیبا را دارید، بلیط هواپیما مسکو خود را در بین ماه های جولای تا آگوست که معادل ماه های تیر تا شهریور هستند رزرو کنید.

راهنمای سفر به روسیه | صفر تا صد سفر به روسیه

•  سبک تفریحات : روسیه کشور بسیار بزرگی است و تفریحات آن نیز بسیار گسترده و متنوع است. بخشی از این تفریحات مربوط به بازدید از موزه ها، کلیساها، گالری ها، کاخ ها، پارک ها، بناهای تاریخی و ... می شود. بخش دیگری از آن صرف گذراندن وقت در جاذبه های طبیعی هم چون باغ ها و جنگل های منحصر به فرد این کشور می شود.


جشنواره های موسیقی رایگان و بسیار مفرحی در کشور روسیه برگزار می شود. این جشنواره ها در برخی از کلوب ها و یا باشگاه ها اجرا می شود که می تواند یک تفریح بسیار خوب باشد. یکی از محبوب ترین تفریحات استانبول اسکی روی یخ است. اگر در فصل زمستان به این کشور سفر می کنید حتماً لذت اسکی روی یخ را تجربه کنید.


•  نوع برق شهری : در ایران از برق با ولتاژ ۲۲۰ ولت و فرکانس ۵۰ هرتز استفاده می شود. اما در روسیه ولتاژهای ۲۲۰ الی ۲۴۰ ولت قابل پشتیبانی هستند. دوشاخه های این کشور دارای دو پین هستند و با پریزهای نوع F، E و C سازگاری دارند.

سوغاتی های روسیه


روسیه کشور وسیعی است و هر قسمت آن یک فرهنگ جداگانه دارد. هرکدام از شهرهای روسیه دارای یک نوع وسایل سنتی و هنری مطابق با فرهنگ مخصوص هستند که گردشگران این وسایل را خریداری کرده و به سوغات می برند.

۱.  عروسک ماتروشکا : یکی از مشهور ترین سوغاتی های این کشور، عروسک ماتروشکا است. نام روسی این عروسک از دو نام ماتریونا و ماتریوشا به معنای مادر بزرگ الهام گرفته شده است. مجموعه عروسک های ماتروشکا از چند دختر با لباس های محلی و مخصوص تشکیل شده است که هر کدام ابعاد و اندازه های گوناگونی دارند. این عروسک ها به شکل تو در تو داخل یکدیگر قرار می گیرند. جنس این عروسک ها متفاوت است. برخی از آن ها چوبی، سرامیکی، چینی و ... هستند. عروسک ماتروشکا به عنوان نماد روسیه در نظر گرفته می شود.

راهنمای سفر به روسیه | صفر تا صد سفر به روسیه

۲.  ظرف های خولخوم روسیه : این ظرف ها طراحی بسیار زیبا و منحصر به فردی دارد. جنس این محصولات از چوب است و اغلب آن ها زمینه هایی به رنگ طلایی دارند. بر روی این ظرف های چوبی طراح های سنتی زیبایی ایجاد شده است. رنگ طلایی این محصولات از یک ترکیب خاص به وجود آمده که در کوره پخته شده است. طرح سنتی این ظروف از گل ها، دانه های قرمز رنگ، بوته های گل و تمشک و ... تشکیل شده است.


۳.  والنکی روسی : این محصولات یک نوع چکمه نمدی و یا به اصطلاح پاپوش هستند که قدمت آن ها به بیش از ۱۵۰۰ سال پیش باز می گردد. این محصولات با هدف راه رفتن روی یخ و روزهای سرد یخبندان طراحی شده است. این محصولات ضد آب نیستند اما جنس آن ها به گونه ای است که از پا در مقابل سرمای شدید محافظت می کنند.


۴.  جعبه های دکوری : یکی از زیباترین سوغاتی های کشور روسیه جعبه هایی است که طراحی بسیار ظریفی دارند و روی آن ها نقاشی های زیبایی کشیده شده است. طرح روی این جعبه ها اغلب از داستان ها و افسانه های قدیمی الهام گرفته شده است.


۵.  کهربای روسیه : کهربا یک سنگ قیمتی و بسیار زیبا است که از صمغ درختان گرفته می شود. این صمغ زیر آب طی گذشت چند سال به ماده ای سخت و زیبا تبدیل شده است. براساس اعتقادات مردم این کشور، کهربا علاوه بر جنبه تزئینی دارای خواص مثبت نیز هست. بزرگ ترین معدن سنگ های کهربا در روسیه قرار دارد به همین دلیل این سنگ قیمتی، فراوان در روسیه یافت می شود. از این سنگ ها به عنوان گوشواره، گردنبند، انگشتر و ... استفاده می شود.


۶.  لباس محلی : روسری های محلی روسیه از شهرت بسیار زیادی برخوردار هستند. این روسری ها همزمان با ورود دین مسیحیت در روسیه رواج پیدا کردند. طراحی این روسری ها از نقش های شرقی و سنتی رنگارنگ تشکیل شده است. اغلب روسری های روسیه ای دارای زمینه های تیره مانند سرمه ای هستند که گل های شاد و رنگ روشنی روی آن کشیده شده است.


از دیگر سوغاتی های این کشور می توان به کیف و کفش و لباس هایی از جنس چرم، شکلات روسی، سماورهای دکوری، ظروف سنتی، خاویار، کریستال، کلاه خز گوشی دار (اوشانکا) و ... اشاره کرد.

شماره تلفن های ضروری


کد تلفن کشور: ۷+
پلیس: ۱۰۲
آتش نشانی: ۱۰۱
آمبولانس: ۱۰۳

تلفن و نشانی سفارت ایران در روسیه


• آدرس: سفارت ایران در کشور روسیه داخل شهر مسکو به آدرس خیابان پاکروفسکی، شماره ۷ واقع شده است.
• کد پستی سفارت: ۱۱۵۱۲۷
• پست الکترونیک: iranemb.mow@mfa.gov.ir
• تلفن ها: ۹۱۷۲۴۴۲ – ۹۱۷۰۰۳۹ – ۹۱۷۷۲۸۲
• سایت: https://russia.mfa.gov.ir/

عبارت های ضروری


راهنمای سفر به روسیه | صفر تا صد سفر به روسیه

شهرهای مهم و گردشگری روسیه


۱. مسکو | Moscow

مهم ترین شهر کشور روسیه پایتخت آن یعنی مسکو است. اهمیت این شهر تنها به دلیل مسائل سیاسی و اقتصادی آن نیست بلکه مسکو پایتخت هنر، فرهنگ و سمفونی های ناب این کشور نیز هست. مهم ترین جاذبه گردشگری مسکو کاخ کرملین است. علاوه بر آن میدان سرخ مسکو که به قرن ۱۵ میلادی باز می گردد نیز بسیار پر طرفدار است. کلیسای سنت باسیل مسکو با گنبدهای رنگارنگ نیز بسیار دیدنی است و در تمامی روزهای سال شاهد گردشگران زیادی است.

۲. سن پترزبورگ | Saint Petersburg

از دیگر شهرهای تاریخی و دیدنی روسیه می توان به سن پترزبورگ اشاره کرد. این شهر اولین پایتخت تاریخی تزارها در کشور روسیه محسوب می شود. نام این شهر از موسس آن یعنی پتر کبیر گرفته شده است. این شهر در استان لنینگراد (Leningrad) و در ناحیه فدرال روسیه قرار گرفته است. این شهر همانند مسکو دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیادی است. 

از جاذبه های گردشگری معروف در این شهر می توان به موزه ارمیتاژ یا هرمیتاژ، موزه هنر، کلبه پیتر کبیر، کشتی کروز بر روی دریاچه بایکال، کاخ پتروف و ... اشاره کرد. بهترین رستوران ها، فروشگاه ها، گالری ها و ... در خیابان معروف نوفسکی پروسکت قرار گرفته اند. این خیابان یکی از اصلی ترین پاتوق های گردشگران در کشور روسیه است.

راهنمای سفر به روسیه | صفر تا صد سفر به روسیه

۳. کازان یا قازان روسیه | Kazan


بسیاری از مردمان روسیه کازان را پایتخت سوم روسیه می دانند. این شهر دارای فرهنگ آسیایی و اروپایی است به همین دلیل از گذشته مورد توجه تزارهای روسی بوده است. این شهر در محل تلاقی دو رود اصلی روسیه یعنی قازانکا و ولگا قرار گرفته است. کازان در سال ۲۰۰۵ میلادی شهر صلح میان مسلمانان و مسیحیان انتخاب شد و در یونسکو به ثبت رسید. مسجد قول شریف، کلیسای کازان و خیابان باومن از حاذبه های دیدنی این شهر هستند.


۴. یکاترینبورگ | Yekaterinburg


این شهر دارای ظاهری متفاوت تر از سایر شهر های روسیه است. این شهر کاملاً مدرن و امروزی است. شهر یکاترینبورگ بسیار زنده و پر هیاهو است و تعداد زیادی از نمایشگاه ها، سالن های تئاتر، مراکز موسیقی، کتابخانه ها و ... در این شهر قرار گرفته اند. مهم ترین روخانه این شهر ایست نام دارد که در سیبری نیز جریان دارد. خانه تئاتر و اپرا، کلیساس خونین و قبرستان متفیا از مهم ترین مراکز دیدنی این شهر هستند.


راهنمای سفر به روسیه | صفر تا صد سفر به روسیه

۵. ایرکوتسک | Irkutsk


مهم ترین شهر تجاری و صنعتی روسیه را می توان ایرکوتسک به شمار آورد. این شهر یک نوع پل ارتباطی میان مسکو و سیبری است. به ایرکوتسک لقب پاریس سیبری و یا شهر نبوغ و هنر نیز داده می شود. بسیاری از گردشگرانی که با تهیه بلیط هواپیما خارجی به مسکو سفر می کنند، از این شهر زیبا و دیدنی نیز بازدید می کنند. دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی این شهر بسیار با اهمیت است. یکی از معروف ترین جاذبه توریستی این شهر دریاچه بایکال است که در دسته مهم ترین دریاچه های جهان قرار گرفته است.

آب و هوا و اقلیم


کشور روسیه دارای آب و هوای متغیر و نامعلومی است. در برخی از نقاط این کشور یخبندان های بسیار سنگینی وجود دارد و در قسمت های دیگر آن شرایط بسیار مساعد و آب و هوا مطلوب است. میانگین دمای این کشور از مثبت ۳۶ درجه سانتی گراد تا منفی ۳۶ درجه سانتی گراد در حال تغییر است. در واقع آب و هوای برخی از نقاط روسیه همانند مسکو در تابستان ها بسیار گرم و در زمستان ها بسیار سرد است.

بنابراین اگر مسافر مسکو هستید، بهترین زمان برای سفر به این شهر فصل تابستان است. نقاط دیگر روسیه همانند سنت پترزبورگ دارای آب و هوایی شرجی و قاره ای است. این شهر در تابستان به لطف وزنش بادهای موسمی کمی خنک تر می شود. اما زمستان های آن بسیار طولانی و سرد است.

شرایط ویزا و روادید گردشگری روسیه


ویزای توریستی روسیه با هدف تفریح و گردش صادر می شود و مدت زمان صدور آن نهایت ۱ ماه زمان نیاز دارد. با ویزای توریستی روسیه می توان نهایت ۳۰ روز در این کشور اقامت داشت و دوبار ورود و یا خروج به روسیه انجام داد. اگر به دنبال دریافت ویزای توریسیتی به این کشور هستید، تنها کافی است به آژانس و یا مجری تور روسیه مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای ویزا توریستی آن ها انجام شود.

حمل و نقل عمومی در روسیه


روسیه کشور پهناوری است به همین دلیل باید سیستم حمل و نقل بسیار گسترده ای نیز داشته باشد. این امر در روسیه کاملاً اجرا شده و یکی از کارآمدترین سیستم های حمل و نقل دنیا به این کشور اختصاص دارد. در ادامه به بررسی سیستم حمل و نقل عمومی در روسیه خواهیم پرداخت.

۱.  مترو : یکی از محبوب ترین وسایل حمل و نقل عمومی در روسیه به خصوص شهر مسکو مترو است. روزانه بیش از ۷ میلیون نفر توسط مترو در شهر مسکو جابه جا می شوند. متروی این شهر در سال ۱۹۳۵ تاسیس شده است و از شلوغ ترین متروهای دنیا محسوب می شود.

راهنمای سفر به روسیه | صفر تا صد سفر به روسیه

۲.  اتوبوس : تقریباً تمامی شهرهای روسیه به سیستم حمل و نقل اتوبوس مجهز شده اند. این وسیله نقلیه بسیار سریع و ارزان است و به راحتی در دسترس است. این اتوبوس ها اغلب بلیت مخصوص دریافت می کنند اما کرایه آن ها را می توان به صورت نقدی نیز پرداخت کرد.


۳.  تاکسی : تاکسی های روسیه قیمت زیادی ندارند و در تمامی شهرها تردد می کنند. دو نوع تاکسی در روسیه مشغول فعالیت هستند. تاکسی رسمی و غیررسمی. تاکسی های رسمی زرد و تاکسی های غیر رسمی همان گیپسی هستند. تاکسی های غیر رسمی ارزان تر، در دسترس تر و راحت تر هستند اما گردشگران اغلب برای حفظ امنیت خود در روسیه ترجیح می دهند از تاکسی های رسمی استفاده کنند. این تاکسی ها در روسیه ایستگاه به خصوصی دارند و به کمک تلفن نیز می توان با آن ها تماس گرفت.


از دیگر وسایل نقلیه این کشور می توان به مونوریل، اتوبوس برقی، تراموا، دوچرخه و ... اشاره کرد.

سیمکارت های روسیه


اگر می خواهید مدتی در کشور روسیه اقامت داشته باشید، بهتر است سیم کارت های مخصوص این کشور را تهیه کنید تا نگرانی بابت ارتباطات نداشته باشید. آنتن دهی سایر سیم کارت ها در روسیه امکان پذیر نیست و این سیم کارت ها در کشور روسیه عملاً از کار می افتند. روسیه دارای اپراتورهای تلفن همراه مختلفی است که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

• مگافون
• بیلان
• ام تی اس
• تله ۲

هزینه سیم‌کارت های روسیه ای به نوع و ظرفیت سیم کارت بستگی دارد و با هم تفاوت دارد. این سیم کارت ها هزینه ای معادل ۱۵۰ تا ۳۰۰ روبل دارند. به هر اندازه ای که هزینه کنید سیم کارت شما شارژ اولیه دارد. اگر سیم کارت های روسیه ای از نوع ام تی اس و مگافون خریداری کرده اید، می توانید با شماره گیری #۱۰۰* از میزان شارژ آن با خبر شوید.

برای آگاهی از میزان شارژ سیم کارت های بیلان می توانید پیش شماره #۱۰۲* را شماره گیری کنید. برای استفاده از اینترنت می توانید بسته های اینترنتی همراه برای سیمکارت خود تهیه کنید اما اگر مدت زیادی در این کشور اقامت دارید بهتر است از مودم های همراه و کوچک استفاده کنید زیرا قیمت های مقرون به صرفه تری نسبت به اینترنت سیم کارت دارد.

برای خرید سیمکارت روسیه می توانید می توانید به فروشگاه های اپراتور تلفن همراه در شهر مراجعه کنید. شعب این فروشگاه ها در فرودگاه های روسیه نیز وجود دارد.

راهنمای سفر به روسیه | صفر تا صد سفر به روسیه

غذاهای معروف روسیه


روسیه دارای مردمانی با فرهنگ ها و ذائقه های گوناگون است همین امر سبب پیدایش غذاها و خوراکی های بسیار متنوعی شده است. در ادامه به معرفی برترین غذاهای روسیه ای خواهیم پرداخت.

‍۱.  بورش | Borscht

بورش یکی از معروف ترین غذاهای روسیه ای است که از چغندر تهیه می شود. بورش شکل ظاهری شبیه به سوپ دارد. این غذا در میان مردم و گردشگران روسیه بسیار محبوب است و به یک غذای سنتی و بومی در این کشور تبدیل شده است. ران گوساله، شیرینی چغندر و خامه ترش از اصلی ترین مواد سازنده این سوپ است. در بسیاری از دستورهای پخت بیکن، سبزیجات معطر و سرکه نیز وجود دارد. این غذا اغلب در فصل زمستان سرو می شود.

۲.  شاه ماهی | Dressed Herring

همان طور که مشاهده می کنید این غذا دارای نام عجیبی است اما یکی از پرطرفدارترین غذاهای روسیه محسوب می شود. اغلب در تعطیلات رسمی، عیدها، فستیوال ها، جشنواره ها و ... این غذا پخته می شود. ماهی، سیب زمینی، هویج، چغندر، پیاز و سس مایونز ترکیبات اصلی این غذا را تشکیل می دهند.

۳.  پلمنی | Pelmeni

این غذا بسیار مقوی و انرژی زا است. مردم روسیه با آغاز سال نو این غذا را طبخ می کنند. پخت پلمنی بسیار سخت و زمان بر است به همین دلیل برای تهیه آن باید تمامی افراد خانواده به هم کمک کنند. این غذا، بهترین خوراک روسیه ای است و از خمیرهایی تشکل شده است که با گوشت گاو، بیکن، گوسفند و ... پر می شوند. سبزیجات تازه و معطر نیز در دستور پخت این غذا وجود دارد.

۴.  بیف استراگانوف | Beef Stroganoff

این غذا شهرت جهانی دارد و حتی در ایران و رستوران های آن نیز طبخ می شود. این غذا از گوشت، خامه، سس کره ای، خردل و ... تشکیل شده است و یکی از محبوب ترین غذاها از دید گردشگران است. در تمامی فست فودها و رستوارن های روسیه ای می توانید این غذای محبوب را پیدا کنید.
راهنمای سفر به روسیه | صفر تا صد سفر به روسیه

۵.  بلینی | Blini


بلینی ترکیه از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. به این غذا پنکیک روسی نیز گفته می شود هم برای صبحانه و هم برای وعده های اصلی سرو می شود. بلینی از خمیرهای نازک و طعم دار شده تشکیل شده است. در این خمیرها از خاویار، خامه، پنیر و ... استفاده می شود. اگر برای صرف صبحانه به رستوران های روسیه مراجعه کنید می توانید پنکیک روسی را با خامه، عسل، مربا و ... نوش جان کنید.


۶.  قارچ جولیان | Mushroom Julienne


این خوراک به صورت گرم سرو می شود و از تیکه های قارچ طعم دار شده با خامه ترش تشکیل شده است. این قارچ در فر پخته می شود و روی آن پنیر پیتزا ریخته می شود. گاهی آشپزان روسیه ای مقداری گوشت ماهی، مرغ و ... با آن ترکیب می کنند. خوراک قارچ جولیان بسیار خوش طعم است و اغلب گردشگان به این غذا علاقه نشان می دهند.

مناسبت ها و جشن های ملی روسیه


پیش از خرید بلیط هواپیما به روسیه، بهتر است تقویم آن را بررسی کنید و در زمان برگزاری جشن های ملی و مناسبت های خاص به این کشور سفر کنید. فستیوال ها و جشن های بسیار زیادی در این کشور برگزار می شوند. در ادامه به برخی از مهم ترین مناسبت های روسیه اشاره خواهیم کرد.

۱.  سال نو میلادی

کریسمس در روسیه مطابق با ۷ ژانویه است. به همین دلیل یکم الی پنجم ژانویه به عنوان تعطیلات سال نو در نظر گرفته می شود. شب سال نو در روسیه بسیار زیبا و منحصر به فرد است. در تمامی خیابان های این کشور مراسم آتش بازی مفصلی برگزار می‌شود و مراکز خرید نیز تا پایان تعطیلات فروش فوق العاده دارند. برخی از روسیه ای ها ۱۴ ژانویه را روز کریسمس در نظر می گیرند.

۲.  ایستر

جشن ایستر همان جشن بهار است که در کشورهای گوناگون برگزار می شود. این جشن بیشتر از جشن کریسمس در روسیه اهمیت دارد. در این روز در خیابان های روسیه تزئینات نصب می شود و تخم مرغ های رنگی به فروش می رسد. این جشن غذاهای مخصوص دارد و مردم در کلیساها و خیابان ها به جشن و پایکوبی می پردازند.

۳.  روز محافظت از سرزمین مادری

این روز مطابق با روز ارتش در شوروی سابق است. مردم این کشور این روز را برای ارتشیان بازنشسته و در حال خدمت و هم چنین کسانی که در جنگ کشته شده اند، گرامی می دارند. این روز ترکیبی از روز ارتش، روز ملی و روز مرد در روسیه به حساب می آید.

۴.  جشن ماسلنیتسا

این جشن قدمت مذهبی ندارد و با گذشت زمان با باورهای اورتدوکس روسیه ادغام شد. این جشن هر زمستان و در یک هفته اواخر ماه فوریه برگزار می شود. پس از انتهای این هفته، دوره روزه داری آغاز می شود. در این جشن مردم به خوردن و نوشیدن محصولات لبنی و مقوی می پردازند. مردم روسیه سفره های بزرگ و رنگینی پهن می کنند و اقوام خود را دعوت می کنند.

راهنمای سفر به روسیه | صفر تا صد سفر به روسیه

۵.  روز پیروزی


یکی از مهم ترین جشن های ملی روسیه جشن پیروزی است. این جشن به مناسبت پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر نازی‌ها در جنگ جهانی دوم برگزار می شود. ارتش در این روز رژه بسیار با شکوه و دیدنی اجرا می کند. این جشن در روز ۹ می برگزار می شود و تمامی مردم آن را جشن می گیرند.

۷.  روز روسیه


یکی دیگر از جشن های ملی این کشور، روز روسیه است که در ۱۲ ژوئن برگزار می شود. این روز از سال ۲۰۰۲ به صورت رسمی در تقویم های روسیه درج شد. این جشن به مناسبت استقلال روسیه برگزار می شود.


از دیگر رویدادهای مهم و جشن های ملی این کشور می توان به روز جهانی زن در ۸ مارس و روز وحدت ملی اشاره کرد.

امنیت در روسیه


به طور کلی روسیه برای گردشگران کشور امنی است. موارد بسیار زیادی وجود دارد که سبب افزایش امنیت در این کشور شده است. خیابان ها و مکان های عمومی نظیر فروشگاه ها و ... در این کشور به ابزارهای نظارتی مجهز شده اند. روسیه دارای دوربین های مدار بسته بسیار زیاد و پیشرفته ای است. همچنین حمل سلاح در روسیه قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارد و پلیس روسیه نیز امنیت مناسبی را در شهرهای اصلی آن فراهم کرده. ولی طبیعتا بهتر است در بخش‌های گردشگرگذر و مرکزی شهرها حضور داشته باشید.

سخن پایانی

هزینه سفر به کشور روسیه بالاتر از دیگر کشورهای همسایه ایران است. اما زیبایی ها و مکان های گردشگری آن بسیار زیاد است و ارزش هزینه را دارد. با این حال روسیه به هتل ها و مراکز اقامتی بسیار زیادی مجهز شده است به همین دلیل می توانید با هزینه های کم نیز به این کشور سفر کنید.

اگر در فصل تابستان مسافر روسیه هستید حتماً لباس های نارک و خنک به همراه داشته باشید. اگر بلیط هواپیما شما در فصل زمستان رزرو شده است، لباس های پشمی و ضخیم را فراموش نکنید.

استفاده از اپلیکیشن های مترجم و یا کتاب های دیکشنری در زمان سفر به شما کمک شایانی خواهد کرد.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار