gardeshban.ir

آنتالیا مرکز اصلی گردشگری و تفریحی در ترکیه به شمار می‌رود. همچنین موقعیت جغرافیایی این شهر آن‌ را به مقصد مناسبی برای سفرهای ماه عسلی و خانوادگی تبدیل کرده است.
کد خبر: ۴۲۲۸۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۰-1400 April 17
گردشبان (gardeshban.ir) :

آنتالیا با صفات برجسته ‌ای در بین مردم کشورهای مختلف محبوب شده است. این شهر بی‌نظیر همه‌ آنچه که برای یک سفر رویایی خواسته‌ شما است، از سواحل مثال زدنی و بی‌همتا گرفته تا هتل‌ها و غذاخوری‌های شیک و لوکس، فراهم می‌سازد. در مقایسه با استانبول با شهر ارزان‌تری روبه‌‌رو هستید که بازدید از اغلب جاذبه‌های گردشگری آن رایگان است. اگر جز دوستداران تاریخ هستید باز هم در این سفر بی‌نصیب نخواهید ماند؛ زیرا این شهر در زمان روم باستان بی‌سابقه ‌ترین دوران پیشرفت خود را طی کرده است.

برج ها و ساختمان های آنتالیا

شهر فرهنگ و آفتاب، ترکیبی مثال زدنی از مدرنیته و سنت را برایتان به نمایش خواهد گذاشت. از نظر هواشناسی تاکنون برف و یخبدان در این شهر به‌ندرت دیده شده‌ است. بنابراین مقصد، شهری تابستانی است. امروزه آنتالیا از سراسر دنیا میزبان میلیون‌ها گردشگر و جهانگرد است که به‌محض ورود به فرودگاه آنتالیا، به یکی از اصلی‌ترین مناطق توریستی آنتالیا که در نوار ساحلی قرار دارند‌، می‌روند و تعطیلات خود را در در هتل‌های نوساز و مجهز این منطقه سپری می‌کنند. در این مطلب به معرفی برخی از این مناطق توریستی و جاهای دیدنی آنتالیا می‌پردازیم.

بندرگاه کاله ایجی

کالجی یا کاله ایجی قلب تپنده‌ی یک شهر مدرن با قدمتی مربوط به دوره‌ سلجوقیان و رومیان باستان است. این منطقه دارای خیابان‌های کم عرض و تو در تو و خانه‌های قدیمی است. دو ساحل متفاوت شنی (ساحل لارا در شرق) و صخره‌ای (کنی آلتی در غرب) یکی دیگر از جذابیت‌های این منطقه‌ زیبای آنتالیا است. همچنین جاذبه‌های تاریخی همچون منار شکسته (KESIK MINARE )، برج ساعت (saat kulesi) و مسجد محمد پاشا در این ناحیه از شهر قرار دارد. علاوه بر این بندر کالجی دارای امکانات قایق سواری نیز هست که بهتر است صبح زود را برای استفاده از این قایق‌ها و امکاناتشان انتخاب کنید.

مغازه ها و خانه های سنتی در منطقه کاله ایجی آنتالیا

برج ساعت

برج ساعت تنها بازمانده‌ ۸۰ برجی است که در گذشته اطراف شهر آنتالیا در ترکیه ساخته شده بود. این برج نمادی بی‌نطیر از ایستادگی و استواری است که در میدان کاله کاپيسی واقع شده است.

تصویر هوایی از ساعت برج اصلی آنتالیا

پارک کارالی اوغلو

یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین پارک‌های شهر آنتالیا، پارک کارالی اوغلو است. این پارک باشکوه که در جنوب منطقه‌ کالجی واقع شده است، می‌تواند مکان خوبی برای استراحت در ظهرهای تابستانی و داغ باشد.

در این پارک می‌توانید ساختمان شهرداری، تئاتر شهر، برج قدیمی هیدریلیک کولسیتی و صخره‌های بزرگ درون آب‌های زیبای خلیج آنتالیا را ببنید. مجسمه‌ای زیبایی در این پارک ساخته شده که معروف‌ترین آن‌ها مجسمه‌ی کارگر و پسرش است. هنگام قدم زدن در پارک کارالی اوغلو علاوه بر بهره‌مندی از فضای زیبا و هوای مطبوع می‌توانید از کافه‌ها و رستوران‌های بی‌نظیر داخل پارک استفاده کنید.

نخل های خرما در پارک کارالی اوغلو

لارا

اگر از طرف شرق شهر آنتالیا ۶ کیلومتر پیش بروید با منطقه‌ای بی‌نظیر روبه رو می‌شوید که دیدن آن خالی از لطف نیست. لارا نزدیک‌ترین منطقه‌ تفریحی گردشگری به شهر آنتالیا با سواحل شنی و سنگ ریزه‌ای و آب‌های شفاف با موج‌های نرم و ملایم دریای مدیترانه‌ است. انواع پلاژها، رستوران‌ها، مراکز تفریحی و قایق‌سواری، صندلی‌های ساحلی، باشگاه، پارک عجایب، زمین والیبال ساحلی و زمین فوتبال و... از جمله امکانات این مجموعه‌ی تفریحی است.

پرگه به‌دلیل برخورداری از حمام‌ها و چشمه‌های آب گرم مشهور شده است

پرگه

پرگه یکی از بهترین، محافظت‌شده‌ترین و جذاب‌ترین شهرهای باستانی ترکیه محسوب می‌شود که در ۱۸ کیلومتری شهر آنتالیا قرار دارد. این شهر به‌دلیل وجود حمام‌ها و چشمه‌های فراوان به شهر آب نیز معروف شده و زمانی سکونت‌گاه هیتیان بوده است. قدمت اکثر خرابه‌های این شهر قدیمی به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد و شامل یک تئاتر فرهنگی، یک میدان بزرگ و حمام رومی می‌شود. در جای‌جای این مکان تاریخی نشانه‌هایی از الهه‌ ماه یعنی آرتمیس یافت می‌شود.

ویرانه های آثار باستانی در پرگه

دره عميق پلدار (کورپولو کانيون)

در ۹۲ کیلومتری شمال شرق آنتالیا پارکی عظیم با نام  پارک ملی پلدار قرار دارد. این پارک دارای حیات‌ وحشی مثال زدنی و گونه‌های گیاهی بسیار زیبایی‌ است که کمتر جایی می‌توان‌ آن‌ را دید. همچنین رودخانه‌ی پلدار و دره‌ی معروف پلدار را در همین پارک زیبا می‌توانید ببینید. این دره به طول ۱۴ کیلومتر در امتداد رودخانه کشیده شده و عمق آن تا  ۴۰۰ متر هم می‌رسد. اطراف این دره از رستوران‌هایی با منوی دریایی پر شده است که اغلب با ماهی‌های تازه‌ی همین رودخانه از شما پذیرایی خواهند کرد. در ادامه‌ی بازدید از این دره‌ زیبا می‌توانید از شهر باستانی سلگه و مرتفع‌ترین قله‌ی کوهستان دده‌گول بازدید کنید.

دره عميق پلدار ور رودخانه جاری در دره(کورپولو کانيون)

آبشارهای دودن(Duden)

دیدن این آبشارها را در سفر به شهر آنتالیا از دست ندهید. در ۲۸ کیلومتری جاده‌ی قدیمی آنتالیا – بوردور سه آبشار زیبا در منطقه‌ای سرسبز واقع شده است که از دو چشمه‌ همیشه جوشان پینار باشی ( واقع در منطقه‌ی کيرک گوزلر) سرچشمه می‌گیرد.

منظره پاییزی از آبشار دودون

غار کارائين

اگر به دیدن آثاری از زمان پارینه سنگی علاقه دارید اینجا همان مکانی است که در سفر به شهر آنتالیا باید بروید. غار کارائين در ۳۰ کیلومتری آنتالیا و در شرق کوه چان واقع شده است. موزه‌ کوچک در کنار درب ورودی غار از آثاری محافظت می‌کند که قدمت برخی از آن‌ها به ۱۶۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

نمای داخلی غار کارایین

آبشار و رودخانه‌ ماناوگات(Manavgat)

قایق‌سواری در مسیر روخانه‌ ماناوگات یکی از تفریحات پرطرف‌دار مردم آنتالیا و گردشگرانی‌ است که به این شهر سفر می‌کنند. این روخانه که از جنوب کوه‌های طرس جاری می‌شود دارای آبشار زیبایی به همین نام است. آبشار ماناوگات در چهار کیلومتری مسیر رودخانه قرار دارد؛ مکانی زیبا، پوشیده از درختان صنوبر که قدمت آن به قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

آب های خروشان در رودخانه و آبشار ماناوگات

سيده

از هر ۱۰ شهروند ترک آنتالیا ۶ نفر آن این مکان را به گرشگران معرفی می‌کنند. شناخته شده‌ترین منطقه‌ گردشگری ترکیه بندری باستانی تاریخی با نام سیده است. امروزه اين منطقه به دليل دارا بودن بقایای ویرانه‌های باستانی، ساحل ماسه‌ای و تعداد بی‌شماری کافه، رستوران و مغازه به یک مرکز توریستی بسیار مهم تبدیل شده است که امکانات بی‌نظیری را جهت رفاه گردشگران فراهم می‌کند.

منازل و ساختمان های مسکونی سیده

مسجد مناره‌ یِولی

این مسجد که در منطقه‌ی کالیجی قرار دارد، مربوط به قرن ۱۳ میلادی است. مسجد کنگره‌دار یا همان مسجد یولی به دستور سلطان سلجوقی ساخته شد که امروزه به‌عنوان موزه‌ جذاب قوم نگاری در آنتالیا شناخته می‌شود.

مناره بلند و درختان اطراف مسجد یولی

دروازه هادریان

سه دروازه‌ی قوسی شکل به جا مانده از زمان رومیان که در گذشته از آن به‌عنوان ورودی شهر آنتالیا استفاده می‌شد. هشت ستون گرانیتی، چهار پایه‌ نگهدارنده و دو برج، باقی مانده‌ این بنای تاریخی باشکوه است. بر اساس افسانه‌ها ملکه سبا، بلقیس، از زير اين دروازه عبور کرده و پس ملاقات با سليمان نبی، یک روز را در کاخ آسپندوس گذرانده است.

ستون های سفید رنگ کنار دروازه هادریان

موزه باستان شناسی آنتالیا

گچ‌بری‌ها و مجسمه‌های مکشوفه از شهر قدیمی پرگه مهم‌ترین آثار نگهداری شده در این موزه هستند. درست است که برای دیدن معروف‌ترین موزه‌ ترکیه و به‌خاطر سپردن جزییات تاریخی آن وقت بسیاری نیاز دارید؛ اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد. این موزه که به موزه‌ آنتالیا نیز معروف است دارای ۱۳ تالار نمایشگاهی و یک گالری روباز است.

مجسمه رومی در موزه ی باستان شناسی آنتالیا

مینی سیتی آنتالیا

مجموعه‌ای بی‌نظیر شامل تئاتر آسپندوس، مسجد ایاصوفیه، معبد آرتمیس در افسیوس و پاموکاله هیراپولی در این منطقه واقع شده است. بنابراین اگر زمانتان برای بازدید از هرآنچه که در آنتالیا می‌گذرد اندک است، این منطقه را به‌خاطر بسپارید.

ماکت های جاذبه های مشهور ترکیه در مینی سیتی

ترمسوس

شهر باستانی ترمسوس در ۳۰ کیلومتری شهر آنتالیا، یکی از معدود شهرهای باستانی است که به‌خوبی حفاظت شده است. این شهر در احاطه‌ انبوه جنگل‌های کاج و بر فراز کوهی بلند ساخته شده است. شاید دلیل محفوظ ماندن این شهر از ویرانی نیز موقعیت آن باشد. ساختار شهر در ارتفاع ۱,۰۵۰ متری بنا شده است. بنابراین برای دیدن آن باید کوهنوردی نسبتا طولانی را در برنامه‌ی خود جای دهید. دراین شهر یک تئاتر میان صخره، یک تنگه عمیق، یک ورزشگاه بزرگ، پارک ملى، اودئون، مجموعه‌ معبد و قبرستان وجود دارد.

تئاتر در روم باستان ترمسوس

 اسپندوس

مجموعه‌ی ۲۰,۰۰۰ نفری تئاتر اسپندوس که صحنه‌ آن تا به امروز بکر و دست نخورده باقی مانده است در ۴۰ کیلومتری آنتالیا و در هشت کیلومتری شهر سریک واقع شده است . این مجموعه در سال ۱۵۵ بعد از میلاد در زمان پادشاهی امپراتور رومی، مارکوس اورلیوس ساخته شده است. زمانی این مکان مهم‌ترین مرکز تجاری شهر آنتالیا و بزرگ‌ترین مرکز پرورش اسب به شمار می‌رفت. امروزه از آسپندوس برای برگزاری جشنواره‌های مهم هنری استفاده می‌شود.

سکوهای نشستن در تئاتر باستانی اسپندوس

بسکوناک

 پارک ملی بین آنتالیا و آنالیا است که از نظر طبیعت بسیار زیبا بوده و از نظر دمای هوا سردتر از مناطق ساحلی است.

پارک دلفین سیا لانیا

در ۱۰۰ کیلومتری شرق آنتالیا مکانی عالی و بی‌نظیر برای دوستاران ورزش‌های آبی مانند شنا قرار دارد. پارک سیا لانیا نیاز کودکان شما را به یک تفریح به‌یادماندنی فراهم می‌کند. علاوه بر این با تهیه‌ی بلیط می‌توانید با شیرهای دریایی و دلفین‌ها به داخل استخر رفته و شنا کنید.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار