gardeshban.ir

آداب و رسوم سلام کردن در کشورهای مختلف ، بسیار متفاوت است و خیلی وقتها گیج کننده و عجیب هستند .
کد خبر: ۴۲۲۹۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۰-1400 April 17
گردشبان (gardeshban.ir) :

سلام کردن در برخی از کشورها حتی میان مردان و زنان هم متفاوت است و برای گردشگرانی که به این کشورها سفر می‌کنند آگاهی از این آداب سبب می‌شود که باعث ناراحتی و آزردگی خود و سایرین نشوند. ۲۱ نوامبر روز جهانی «سلام کردن» است. در این مطلب می خواهیم شما را با این آداب و رسوم آشنا کنیم تا در سفرتان دچار مشکل نشوید .

آمریکا

در آمریکا رسم سلام و احوال‌پرسی میان مردان دست دادن با یکدیگر، گفتن سلام و لبخند است. بوسیدن گونه میان مردان برای سلام و احوالپرسی مرسوم نیست. اما زن‌ها با هم دست می‌دهند و روبوسی می‌کنند.

آداب و رسوم سلام کردن

بریتانیا

رسم سلام و احوالپرسی در بریتانیا به صورت سلام کردن است. دست دادن فقط در اولین ملاقات دو نفر با یکدیگر اتفاق می‌افتد. اگر بخواهند همدیگر را ببوسند فقط یک بوسه روی گونه هم می‌زنند. بوسیدن گونه در شرایط غیر رسمی و صمیمی بین زنان و مردانی که همدیگر را می‌شناسند اتفاق می‌افتد و بین غریبه‌ها مرسوم نیست. دست دادن هم خیلی نرم و به آرامی انجام می‌شود.

آداب و رسوم سلام کردن

فرانسه

رسم سلام و احوالپرسی در فرانسه به این صورت است که دوستان با هم دست می‌دهند و روبوسی می‌کنند. این اتفاق در ابتدای ملاقات و نیز موقع خداحافظی اتفاق می‌افتد.

ژاپن منظم و متعهد

رسم سلام و احوالپرسی در کشور ژاپن تعظیم کردن، دست دادن و در آغوش کشیدن یکدیگر است.

آداب و رسوم سلام کردن

کشورهای عربی

در کشورهای عربی دوستان مرد صمیمی با یکدیگر یا همکلاسی‌ها همدیگر را در آغوش می‌کشند و روبوسی می‌کنند. روش دست دادن هم آداب خودش را دارد: دست دادن فقط با دست راست، طولانی‌تر از دست دادن غربی‌ها اما نه به آن محکمی. روبوسی و دست دادن زن و مرد هم در محافل عمومی ممنوع است. در عربستان رسم سلام و احوالپرسی کمی عجیب است. در این کشور مردها با هم دست می‌دهند، واژه سلام علیکم را به زبان می‌آورند و سپس بینی خود را به هم می‌چسبانند و دست خود را روی شانه هم می‌گذارند.

مجارستان

رسم سلام و احوالپرسی بین دوستان در مجارستان به صورت روبوسی کردن است. روبوسی کردن به صورت بوسیدن گونه و ابتدا گونه راست و سپس گونه چپ است. وقتی که مردان برای نخستین بار یکدیگر را ملاقات می‌کنند فقط برای احوالپرسی فقط با یکدیگر دست می‌دهند.

بلژیک کشوری زیبا

در کشور بلژیک وقتی افراد همدیگر را ملاقات می‌کنند صرف‌نظر از این‌که چقدر همدیگر را می‌شناسند یا فارغ از جنسیت، روبوسی می‌کنند و فقط یک گونه را می‌بوسند.

چین گهواره تمدن

چینی‌ها در سلام و احوالپرسی محافظه‌کارتر از سایر کشورها هستند. زمانی که افراد برای نخست همدیگر را ملاقات می‌کنند نه لبخند می‌زنند، نه با هم دست می‌دهند و نه سر تکان می‌دهند.

روسیه وسیع و پهناور

رسم سلام و احوالپرسی مرسوم در روسیه دست دادن محکم با یکدیگر است جوری که انگار چهار انگشت هر دو طرف دارد خرد می‌شود. حین دست دادن دو طرف مستقیم به چشم‌های یکدیگر نگاه می‌کنند. دست دادن زنان با مردان ملایم‌تر است و به اندازه دست دادن دو مرد با یکدیگر سخت و خشن نیست. احوال‌پرسی زن‌ها هم با یکدیگر به صورت سه بار روبوسی و حتی گاهی بوسیدن دست یکدیگر است.

آلبانی کشوری کمتر شناخته شده

رسم سلام و احوالپرسی در آلبانی به صورت دست دادن مردان با یکدیگر است. بسته به این‌که دو نفر با هم چقدر صمیمی هستند به هنگام دست دادن با هم یک بار هم روبوسی می‌کنند یعنی یک بار یک گونه همدیگر را می‌بوسند. زمانی که یک زن و مردی که همدیگر را می‌شناسند با هم روبوسی می‌کنند و یک یا دو گونه هم را می‌بوسند. احوالپرسی با دوستان و همکلاسی‌ها هم در بین مردان یک دست دادن خیلی معمولی و در میان زنان دست دادن به همراه روبوسی کردن است.

ارمنستان با فرهنگی شبیه به ایران

در ارمنستان رسم بر این است که موقع سلام و احوالپرسی به خصوص در روستاها زن‌ها منتظر می‌مانند تا مردان برای دست دادن دست‌شان را دراز کنند. میان دوستان و اعضای فامیل یک بار بوسیدن گونه و یک در آغوش کشیدن سطحی و نه خیلی محکم هم مرسوم است.

هند کشور هفتاد و دو ملت

در هندوستان رسم سلام و احوالپرسی به صورت چسباندن دو کف دست به هم به طوری که نوک انگشتان رو به بالا قرار بگیرد، نزدیک‌ کردن دو دست به قلب و گفتن کلمه «ناماسته» است.

آداب و رسوم سلام کردن

نیوزیلند سرزمین های جدید

سلام و احوالپرسی در قبایل مائوری نیوزلند رسمی جالب و بامزه است که به آن «Hongi» می‌گویند. رسم قبایل مائوری نیوزلند به این ترتیب است که دو نفر وقتی به هم می‌رسند پیشانی و بینی‌ها را به هم می‌چسبانند و چشم‌ها را می‌بندند.

نیوزیلند

تبت کهن و پهناور

رسم سلام و احوالپرسی تبتی‌ها هم جالب است. دو نفر وقتی در تبت به هم می‌رسند زبان در می‌آورند. این عادت تبتی‌ها به خاطر سیاه بودن زبان پادشاه مستبد تبت در قرن ۹ میلادی است. تبتی‌ها برای این‌که نشان دهند نسبتی با آن پادشاه ندارند و زبان‌شان سیاه نیست موقع احوالپرسی اول زبان‌شان را به همدیگر نشان می‌دهند.

آداب و رسوم سلام کردن

تایلند دارای فرهنگی دیرینه

رسم سلام و احوالپرسی هم در تایلند مثل هند است با این تفاوت که کمی هم سرشان را خم می‌کنند و حالت تعظیم به خودشان می‌گیرند.

در بسیاری از کشورها گفتن سلام و خداحافظی مرسوم است اما در کشورهای شرق آسیا این پروسه سلام و خداحافظی کردن با گفتن اسم کامل طرف مقابل انجام می‌شود؛ مثلا خداحافظ آقای کاشیما. در برخی کشورهای اروپایی هم مثل ژاپن و آمریکای لاتین گفتن کلمات منفی مثل «نه» در زمان خداحافظی گیج کننده است. مثلا در کشور هند کلمه «نه» این معنا را می‌دهد: بفرمایید.

آداب و رسوم سلام کردن

فیلیپینی ها

فیلیپینی ها آداب سلام دادن زیبایی به نام "مانو” دارند که نشان دهنده احترام به بزرگ ترهاست. آن ها دست بزرگ ترها را می گیرند و به آرامی به پیشانی خودمی فشارند.

فیلیپین ها

بوتسوانا

در بوتسوانا باید هنگام احوالپرسی حرکات بسیار ساده ای را انجام داد. آن ها با دست راست به هم دست می دهند و با دست چپ آرنج دست راست را می گیرند. سپس به حالت عادی بر می گردند و کلمه Lae kae که همان حالت چطوره خودمان است را به زبان می آورند.

بوتسوانا

مغول

مغول ها به میهمانان شان شالی به نام hada هدیه می دهند و هنگام دادن هدیه کمی خم می شوند و با دو دست شال را هدیه می دهند.

مغول

یونان

یونانی ها معمولا هنگام احوالپرسی به پشت یا شانه های یکدیگر می زنند.

یونان

روسیه

به عنوان یک سنت پس از نسل ها، روس ها با نان و نمک به میهمانان خود خوشامد می گویند. روس ها بیشتر از هر نوع غذا به نان احترام می گذارند و نمک به معنای "دوستی بلندمدت” به آنهاست.

سری لانکا

هنگام گفتن (سلام)در سریلانکا، مردم دست خود را جلوی مهمان های خود خواهند گرفت.

اوکراین

مردان اوکراینی پیش از فشردن دست مهمان های مرد، دستکش ها را در می آورند. در مورد زنان، یک راه برای نشان دادن شجاعت، بوسیدن دست یک زن است. مردان با زنان دست نمی دهند چون جز سنت آنها نیست.

کنیا

جنگجویان قبیله ماسای در کنیا تازه واردها را به مراسم رقص دعوت می کنند. در این مراسم افراد یک دایره تشکیل می دهند و مسابقه بلندترین پرش را اجرا می کنند.

آداب و رسوم سلام کردن

مالزی

مردم مالزی با هر دو دست به یکدیگر دست می دهند و سپس کف دست را روی قلب قرار میدهند.

آداب و رسوم سلام کردن

مائوری

اولین کاری که مردم قبیله مائوری وقتی یکدیگر را می بینند انجام می دهند این است که هونگی را انجام دهند. این کار با فشار دادن پیشانی و بینی بر طرف مقابل انجام می شود این اغلب برای احترام به یکدیگر انجام می شود.

میکرونزی

میکرونزی از گروهی جزیره ها تشکیل شده است. هر جزیره روش منحصر به فرد و رسم و رسوم خاص خود را در هنگام برخورد با مردم دارد؛ با این حال، ساکنان جزایر مارشال با بالا بردن ابروها، حضور یکدیگر را تصدیق می کنند. جالب است، نه؟

خاور میانه

رسم خوش آمد گویی در خاور میانه دست دادن و بوسیدن گونه ها ۲ تا ۳ بار است. این باید بین هم جنس ها انجام شود.

زامبیا

هیچ راه خاصی برای گفتن "سلام” در زامبیا وجود ندارد زیرا زامبیایی ها به طور مستقیم می پرسند:شما چطورید؟ اما طبق آداب و رسوم در غرب و شمال غرب، مردم دست به دست یکدیگر می زنند و به آرامی انگشت شست را فشار می دهند

 آفریقا

کشورهای آفریقایی تنوع خود را در دست دادن سنتی دارند. دست دادن باید محکم باشد و اغلب طول می کشد. در نامیبیا، انگشت شست در وسط دست دادن قفل می شود در لیبریا، مردم کف دست را به یکدیگر می زنند و سپس با انگشت خود ضربه ناگهانی می زنند. در شرق و آفریقای جنوبی، آرنج دست راست را با دست دست چپ خود گرفته که در طول دست دادن نشانه احترام است.

در مناطق مسلمان دست چپ را روی سینه به نشانه احترام قرار دهید. دست را شل رها نکنید و دست خود را عقب نکشید (دست دادن آفریقایی می تواند طولانی باشد).

زیمبابوه و موزامبیک

به عنوان بخشی از سلام، در زیمبابوه، دست زدن دست ها پس از اینکه مردم با هم برخورد می کنند دست می زنند اولین فرد یک بار دست می زند، و دومین فرد نیز دو بار در پاسخ دست می زند فقط مراقب باشید که چگونه این کف دست ها را به هم بزنید. مردان با انگشتان و کف دست ، دست می زنند و زنان با دست زاویه دار. در موزامبیک شمالی مردم نیز دست می زنند، اما سه بار قبل از اینکه بگویند (سلام).

آرژانتین

در آرژانتین، زمانی که برای اولین بار با فردی ملاقات می کنید، به رسم ادب باید گونه راست خود را بر روی گونه راست فرد قرار دهید و فقط صدای بوسیدن را ایجاد کنید. این را روی گونه چپ تکرار نکنید، مگر این که فرد جلو برود و آن را انجام دهد. این یک خوش آمد رسمی است.

گرینلند

اسکیموها(یا اینویتها )نوع خاصی از خوش آمدگویی به نام کونیک را دارند. اینویتها بینی و لب بالایی خود را بر روی گونه ها یا پیشانی فرد قرار می دهد و بوی هم نشین را تنفس می کند.

انسان های بادیه نشین

مردان بادیه نشین صحرایی عرب نیز هستند. آن ها قبیله بزرگی هستند و همگی در بیابان زندگی می کنند و فرهنگ خودشان را حفظ می کنند. به گفته آن ها، مالیدن بینی با دیدن یکی از آشنایان، تنها راهی است که به هم خوشامد می گویند. این عمل توسط مردان و زنان به طور یک سان انجام می شود. در مورد زنان، آن ها این کار را به خوبی انجام می دهند،فقط آن ها ترجیح می دهند این کار را پشت پرده انجام دهند.

احوالپرسی در کشورهای دیگر

افرادی که به سفر و گردشگری علاقه‌مندند و دوست دارند همه جای جهان را ببینند با آداب و رسوم بسیاری از کشور‌ها آشنا می‌شوند. این کار لازم است. وقتی برای مسافرت به کشوری دیگر می‌رویم باید در نظر داشته باشیم که افراد کشور مقصد در حال زندگی عادی خود هستند و بنابراین نباید اختلالی برای زندگی آنها ایجاد کنیم و یا اینکه با در نظر نگرفتن حدود اجتماعی باعث ناراحتی آنها شویم. موارد مختلفی از تفریحات و آداب و رسوم وجود دارند که در برخی کشور‌ها ممنوع هستند؛ مثلا دست دادن آقایون با خانم ها در کشورهای اسلامی جایز نیست. بنابراین خوب است وقتی به کشور دیگری سفر می‌کنیم حتما به رسوم و آداب احوالپرسی آنها آگاه شویم تا هم حس خوبی در افراد کشور میزبان ایجاد کنیم و هم مشکلی از این لحاظ برای ما ایجاد نشود.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار