gardeshban.ir

استانبول یکی از مقاصد گردشگری ایرانیان در هرفصلی از سال است. این شهر زیبا علاوه بر جاذبه‌های توریستی فراوان، هتل‌ها و رستوران‌های لوکس و درجه یکی هم دارد.
کد خبر: ۴۲۳۲۰
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ تير ۱۴۰۰-1400 April 18
گردشبان (gardeshban.ir) :

اگر شما هم از جمله کسانی هستید که بلیط هواپیما به مقصد استانبول تهیه کرده‌اید و قصد دارید چند روزی در این شهر خوش آب‌و‌هوا به گردش بپردازید باید بدانید که یکی از جاذبه‌های استانبول غذاهای خیابانی و میان وعده‌هایی هستند که توسط دست فروشان در قسمت‌های مختلف شهر فروخته می‌شوند. این غذاها را از صبح به عنوان صبحانه و تا آخر شب بعد از شام هم می‌توانید تهیه کنید و لذت ببرید.

تنوع این خوراکی ها به حدی است که هر سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد. برای آشنایی با غذاهای خیابانی استانبول با ما همراه باشید.

سیمیت (simit)


در تمامی شهرهای ترکیه نوعی نان خوش طعم گرد به فروش می‌رسد. این نان سنتی که با کنجد تزیین شده سیمیت نام دارد. هیچ کس نمی‌تواند در مقابل عطراین نان که در آتش پخته شده مقاومت کند. نان سیمیت را در ترکیه هم در کافی‌شاپ‌ها می توان تهیه کرد و هم از گاری‌های دستی می‌توان خرید. مردم ترکیه این نان را معمولا به عنوان یک صبحانه سریع تهیه می‌کنند و گاهی روی آن نوتلا و پنیر خامه‌ای می‌زنند.
این نان گرد و کمی شیرین را می‌توان همراه چای، پنیر، گردو و زیتون به عنوان صبحانه و عصرانه نوش جان کرد.
غذاهای خیابانی استانبول

لهمجون (Lahmacun)


لهمجون یا همان پیتزای ترکی غذایی بسیار خوشمزه است که از خمیری نازک با لایه‌ای از گوشت تهیه می‌شود. گوشت قرمز چرخ کرده، پیاز و فلفل قرمز مواد اولیه لهمجون هستند. این غذا در تنور پخته می‌شود و به همین دلیل طعم فوق العاده ای دارد.
لذت خوردن لهمجون داغ با جعفری تازه و آبلیمو که در کنارش دوغ محلی یا همان آیران (Ayran) سرو شود به اندازه غذاهای رستورانی است.

کومپیر (Kumpir)


یکی دیگر از غذاهای خیابانی استانبول که طرفداران زیادی دارد سیب زمینی تنوری است. این میان وعده که با نام کومپیر شناخته می‌شود توسط دست فروشان در خیابان‌های استانبول فروخته می‌شود.
کومپیر نوعی سیب‌زمینی است که با مخلفاتی مثل سوسیس، ذرت، نخودفرنگی، هویج، سس مایونز و پنیر کاشار پر می‌شود. این میان وعده خوشمزه را می‌توان در خیابان‌های شهر مخصوصا منطقه اورتاکوی (Ortakoy) تهیه و نوش جان کرد.

دوروم (Durum)


دوروم ترکی نوعی ساندیچ کوچک یا به نوعی لقمه است. دوروم با گوشت و سبزیجاتی که در نان لواش یا نان ساجی پیچیده شده است تهیه می‌شود. گوشتی که در تهیه دوروم استفاده می‌شود کباب ترکی یا گوشت قرمز است البته بعضی از فروشندگان هم آن را با گوشت مرغ تهیه می‌کنند.
این لقمه خوشمزه میان وعده‌ای جذاب برای زمان پیاده‌روی در خیابان‌های ترکیه است. این غذا را حتی در رستوران‌های شیک و لوکس هم می‌توانید تهیه کنید و در واقع غذایی است که منحصر به یک قشر خاص نیست.
غذاهای خیابانی استانبول

تانتونی(Tantuni)


تانتونی یک لقمه ترکی مانند دوروم است که تندی آن بیشتر است. این غذا هم با گوشت و پیاز و فلفل که درون خمیر نازکی قرار دارند تهیه می‌شود. مبدا پیدایش این غذا شهر مرسین ترکیه است که در این شهر تانتونی خیلی تند و آتشین سرو می‌شود.

کباب ترکی یا دونر کباب (Doner kebab)


هر شهر یا کشوری قطعا غذایی معروف دارد که به وسیله آن شناخته می‌شود. هرکس که بلیط هواپیما برای شهر استانبول یا شهرهای ترکیه تهیه می‌کند می داند که کباب ترکی غذایی است که حتما یک وعده باید در لیست غذاهایش جای بگیرد.
کباب ترکی نام غذایی آشنا و پرآوازه است که حتی در ایران هم می‌توانید آن را تهیه کنید. قطعا طعم دونر کباب یا همان کباب ترکی در زادگاهش یعنی ترکیه لذت خاص خود را دارد.
این غذا که از لایه‌های گوشت که برروی یک سیخ عمودی قرار دارد تشکیل شده عطر و طعمی دارد که نمی‌توانید از خوردن آن اجتناب کنید. گوشت کباب شده بعد از پخت همراه نان یا برنج سرو می‌شود و خیابان استقلال استانبول به داشتن کباب‌های خوشمزه و معروف شهرت دارد.

ایچلی کوفته (Icli Kofte)


ایچلی کوفته نوعی کوفته است که با گوشت چرخ کرده تهیه می‌شود. مایه‌ی این غذا را درون خمیر نازکی قرار می‌دهند و در روغن سرخ می‌کنند. این میان وعده خوش طعم را می‌توانید در بساط دست فروشان خیابان‌های استانبول پیدا کنید.

میدیه دولما (Midye Dolma)


میدیه دولما از نظر لغوی به معنای صدف سیاه پر شده است که البته به خوبی گویای ظاهر این غذای دریایی جذاب است. این غذا برای میان وعده نسبتا سنگین است اما اگر طعم غذاهای دریایی را دوست دارید خوردنش خالی از لطف نیست.
میدیه دولما در واقع ترکیبی از صدف دریایی است که با برنج تند پر شده است و در کنار آن لیموی ترش تازه قرار دارد. این غذای خوشمزه را بیشتر شب‌ها در میدان تقسیم(Taksim) می‌توانید تهیه کنید.

بالیک اکمک (Balik-ekmek)


غذاهای دریایی جز جدایی ناپذیر شهرهای ساحلی است. یکی از غذاهای خوش طعم و بی نظیر دریایی در استانبول بالیک اکمک است. این غذا که نوعی ماهی سرخ شده یا گریل شده است به صورت ساندویچ شده در نان سرو می‌شود. عطر لیمو و نعنایی که در کنار این غذا قرار دارد لذت خوردن آن را دوچندان می‌کند. اگر می‌خواهید این لذت را تکمیل کنید حتما ساندویچ خود را هنگام پیاده‌روی یا در بین مسیر و در کنار تنگه بسفر میل کنید.
غذاهای خیابانی استانبول

بورک (Borek)


بورک یکی دیگر از غذاهایی است که می‌توانید در خیابان‌های استانبول پیدا کنید. این غذا را معمولا برای صبحانه تهیه می‌کنند اما به عنوان میان وعده یا شام هم گزینه مناسبی است.
محتویات بورک می‌توانید پنیر و سبزیجات و یا سیب زمینی و گوشت و اسفناج باشد. محتویات بورک داخل خمیری به نام یوفکا قرار داده شده و در روغن سرخ می‌شود. این غذای سریع یک صبحانه یا میان وعده خوشمزه برای زمانی است که قصد پیاده روی و تفریح در خیابان‌های استانبول را دارید.

کوکوروچ (Kokorec)


کوکوروچ یکی از غذاهای نسبتا خاص ترکیه است که شاید هرکسی علاقه ای به خوردن آن نداشته باشد. این غذا در واقع کباب روده ی گوسفند است که با ادویه‌های خوش طعم در کباب گردان پخته شده و به صورت ساندیچ فروخته می‌شود.
اگر قصد تهیه این غذا را داشتید از مکان‌های بهداشتی و معتبر تهیه کنید و مطمئن باشید که طعم متفاوتی را تجربه خواهید کرد.
غذاهای خیابانی استانبول

تاووک پیلا (Tavuk Pilav)


اگر در سفر به استانبول هوس غذاهای ایرانی و پلو کردید تاووک پیلا گزینه خوبی است. این غذا که در واقع همان پلومرغ است در خیابان‌های استانبول فروخته می‌شود. دست فروشان با گاری‌هایی که محفظه‌ای شیشه‌ای دارند این غذا را به صورت داغ می‌فروشند.
برنج، مرغ، نخود و ادویه‌های ترکی که ترکیبشان تاووک پیلا نام دارد یک غذای خوشمزه و ساده است که می‌توانید هنگام تفریح و خرید در بازار تهیه کرده و نوش جان کنید.

ایسلاک برگر (Islak Burger)


این غذا که نوعی ساندویچ همبرگر است در خیابان‌های ترکیه به فروش می‌رسد و نسبت به ساندویچ همبرگر قیمت مناسب‌تری دارد.
نان این همبرگر مرطوب بوده و چاشنی آن هم سس گوجه مخصوصی است که طعم سیر دارد. این غذا هم یکی از غذاهای خیابانی استانبول است که برای زمانی که عجله دارید یا می‌خواهید هزینه های سفر را کاهش دهید مناسب است.

شاه بلوط بوداده و بلال


همانطور که در ایران گاری های لبو و باقالی بسیار دیده می‌شود در ترکیه دست‌فروشانی با گاری‌های رنگی شاه بلوط داغ به مردم عرضه می‌کنند. یکی از خوراکی‌های خوشمزه‌ای که در زمستان‌های سرد استانبول بسیار لذت بخش است شاه بلوط بو داده است. تماشای تفت دادن بلوط و خوردن آن در کنار دوستان و خانواده تجربه‌ای است که کمتر جایی می‌توانید داشته باشید.
بعضی از دست‌فروشان هم در کنار بلوط بلال پخته شده با آتش دارند و خوردن آن نیز خالی از لطف نیست.
غذاهای خیابانی استانبول

بستنی ترکی


بستنی خوردن در هنگام پیاده‌روی و خرید نوعی تفریح محبوب برای مردم همه کشورها است. در شهر استانبول بستنی‌فروشان روش خاصی برای سرو بستنی دارند و با حرکات دستشان اجازه نمی‌دهند شما به سرعت صاحب بستنی شوید.
اگرچه بستنی نوعی غذا به شمار نمی‌آید اما محبوبیت بستنی‌های ترکیه باعث شده در این لیست قرار بگیرند. حتما برای تفریح هم که شده این بستنی ها را امتحان کنید و لحظات شادی را برای خود رقم بزنید.

کنوفه (kunefe)


کنوفه نوعی دسر پنیری خوشمزه است که با رشته‌های کادایف تهیه می‌شود. بعد از پخته شدن دسر را داخل شربت مخصوص قرار می‌دهند و پس از تزیین با گردو و پسته با چای یا بستنی میل می‌کنند. کنوفه طعم شیرین و فوق العاده‌ای دارد و به عنوان دسر استفاده می‌شود.
این خوراکی شیرین و دوست داشتنی را هم در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها می توانید میل کنید و هم از مغازه‌های سطح شهر ترکیه تهیه کنید.

برای سفر به ترکیه راه های مختلفی وجود دارد اما سفر هوایی و تهیه بلیط هواپیما ارزان و یا معمولی قطعا امن‌ترین و رایج‌ترین نوع سفر است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر از همراهی یک تور مطمین بهره بگیرید و یا قبل از سفر اطلاعات لازم را در خصوص هتل ها و وسایل نقلیه تهیه کنید تا سرگردان نشوید و سفری لذت بخش را تجربه کنید.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار