gardeshban.ir

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همواره در بزنگاه های سفر، از مسافرت به عنوان عامل اصلی انتقال کرونا یاد و ابراز امیدواری کرده که مردم به توصیه های مبنی بر پرهیز از سفر گوش دهند.
کد خبر: ۴۲۳۵۵
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰-1400 April 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
«انسان» و «کرونا» طی دو ساله و نیم زندگی مشترک به تجارب گرانبهایی دست یافته و تا حدودی به خلق و خوی یکدیگر انس گرفته اند و ذیل سایه این «توفیق اجباری»، گاه «این بر آن» و گاه «آن بر این» تفوق نسبی کسب کرده است.    

انسان طی این مدت به این درک قطعی رسیده که با رعایت پروتکل های بهداشتی قادر به خنثی کردن ضربات مرگبار کرونا است و کرونا نیز متوجه شده که هر وقت انسان در این زمینه غفلتی داشته، «زخم کاری» را وارد کند.

یکی از نقاط غفلت پذیری انسان ها در رعایت پروتکل های بهداشتی، «مسافرت» است به حدی که بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت از آن به عنوان یکی از راه‌های خطرناک انتقال ویروس کرونا یاد می کنند و همواره خواستار تعویق نوع ضروری و غیرضروری آن شده اند.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همواره در بزنگاه های سفر، از مسافرت به عنوان عامل اصلی انتقال کرونا یاد و ابراز امیدواری کرده که مردم به توصیه های مبنی بر پرهیز از سفر گوش دهند.

به گفته وزیر بهداشت، سفر ویروس را از نقاط آلوده تر به نقاط کمتر آلوده می برد و گرفتاری جدید ایجاد کنند.

ایران از زمان شیوع کرونا(اسفند ۹۸) تا کنون چهار خیز را پشت سر گذاشته و به اذعان کارشناسان خیز چهارم کرونا به رغم هشدارها با «سفرهای نوروز ۱۴۰۰» رقم خورد و پس از اوجی ۴۰ روزه اواسط اردیبهشت ماه فروکش کرد.

اما هنور گرد و خاک موج چهارم کرونا فرونشسته بود که خیز پنجم کرونا با سویه بسیار خطرناک موسوم به «هندی» یا «دلتا» از اول تیر ماه سر برآرود و خودنمایی کرد و گرچه برخی خیز ششم را چندان دور ذهن نمی بینند.

اکنون چند روزی از فصل تابستان که همواره از آن عنوان فصل سفر و سیاحت می شود، گذشته اما اوج گیری کرونا در خیز پنجم خود از مرزهای جنوبی، شرقی و جنوب شرقی نیز گذر کرده و با روایت اپلیکیشن ماسک ۱۵ مرکز استان کشور را به قرق خود در آورده است.            

بر اساس اطلاع مندرج در اپلیکیشن ماسک، در نقشه ایران رنگ آبی فقط در دریای خلیج فارس  فارس و خزر قابل مشاهده است و دیگر نواحی خشکی کشور در احاطه رنگ بندی کرونا است به گونه ای ۱۴۳ شهرستان قرمز، ۱۸۶ شهرستان نارنجی و ۱۱۹ شهرستان زرد است.

قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا با پرهیز از سفر

اما به راستی سفر چه تاثیری در انتقال کرونا دارد؟ این نکته ای است که کارشناسان بارها بدان جواب داده اند. 

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد معتقد است اگر مردم به سفرهای خود ادامه دهند قادر به قطع زنجیره انتقال بیماری کشنده کرونا نخواهیم بود.

دکتر علی حسنی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می گوید: به رغم اجرای محدودیت‌های جدی کشوری در راستای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، پرهیز از سفر، لازمه قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا به دیگران است و بدون لحاظ این مقوله مهم در زندگی روزمره زنجیره انتقال کرونا قطع نمی‌شود.

وی ادامه می دهد: در طول سفر در وسایل نقلیه مختلف اعم از هوایی و زمینی مثل هواپیما، قطار و اتومبیل با توجه به تراکم جمعیت حتی کسانی که علایم ظاهری را نداشته باشند و صرفا ناقل این بیماری باشند نیز می‌توانند دیگر افراد همسفر خود را دچار بیماری کنند.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح می کند: در مدت زمان سفر، تراکم جمعیت و محدودیت تهویه هوا بیشترین اثر را می‌تواند در انتشار بیماری داشته باشد، علاوه بر این مسافران در طول راه ممکن است از مکان‌های مشترک مختلف از قبیل رستوران و سرویس‌های بهداشتی استفاده کنند که این مکان‌ها نیز می‌توانند خود عامل انتشار ویروس کرونا باشند.

حسنی می گوید: سفر یک شخص با استفاده از هر وسیله نقلیه از یک شهر با وضعیت قرمز یا بالعکس می‌تواند خطرناک باشد و باعت ایجاد یک کانون انتشار در شهرهای مبدا و مقصد شود و عموم مردم باید توجه داشته باشند اگر بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های اعلام شده به سفر بروند از محدودیت‌هایی که با هدف قطع زنجیره کرونا اعمال می‌شود نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آید چون اگر زنجیره کرونا به وسیله این محدودیت‌ها در یک شهر قطع شود دوباره به وسیله افرادی که وارد این شهر شده‌اند یا رفت و آمد داشته‌اند برقرار می‌شود.

همچنین مدیر مولفه‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بر این باور است که هر چند در شرایط عمومی شدن پاندمی، سفر بر اصل انتقال ویروس تاثیر چندانی ندارد اما بر شانس انتقال بسیار موثر است، زیرا با یک مکانیسم آماری شانس دیدار و برخورد با دیگران افزایش می‌یابد و احتمال ابتلا نیز بیشتر می‌شود.

عیسی صفوی تصریح می کند: امکان سفر و چگونگی آن، یکی از مواردی است که در زمان پاندمی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه امکان صفر کردن آن برای هیچ‌ کشوری امکان‌پذیر نیست، باید بر مدیریت آن تاکید شود.

وی ادامه می دهد: سفر در این ایام در سه سطح ضروری مانند مسافرت‌های کاری و درمانی، کمتر ضروری و سفرهای توریستی و تفریحی دسته‌بندی می‌شود و اینکه امکان سفر به یک استان تا چه سطحی وجود دارد، تابع میزان قدرت نظارت از سوی دستگاه‌ها و مسئولان و شرایط و آناتومی شهرها است.

مدیر مولفه‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می افزاید: هرچند با سیاست‌های منعی، مسافرت و گستره سفرها تا اندازه‌ای کاهش می‌یابد اما با توجه به عطشی که مردم برای جابه جایی دارند، جابه جایی‌های درون خانوادگی افزایش می‌یابد که احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را بسیار بالا می‌برد، بنابراین اقناع بسیار مهم است.

وی همچنین توصیه می‌ کند، مردم برای گذراندن تعطیلات از ظرفیت طبیعت گردی در شهرستان خود استفاده کنند.

توقف سفرها با جریمه تردد  

نظر به وضعیت قرمز ۱۵ مرکز استان کشور، پلیس راهور ناجا نیز هماهنگ با ستاد ملی مقابله با کرونا بار دیگر وارد عرصه شده و با هدف بازدارندگی و کاهش سفرها، از تشدید برخورد با ترددهای غیرمجاز در شهرهای قرمز و نارنجی کشور خبر داده است.               

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا روز سه شنبه ۱۵ تیر ماه اعلام کرد:‌ با ورود به موج پنجم کرونا و اینکه حدود ۱۹۰ شهر کشور وارد وضعیت نارنجی و قرمز کرونایی شدند، پلیس راهور محدودیت های ترافیکی را به مورد اجرا گذاشته است.

سردار سید تیمور حسینی افزود: سفر از شهرهای نارنجی و قرمز کرونایی و بالعکس دارای ممنوعیت و محدودیت است.

وی درمورد سفر به شهرهای شمالی کشور بیان کرد: درمورد شهرهای شمالی کشور هم ممنوعیت تردد وجود دارد و با توجه به اینکه تهران جزء شهرهای قرمز محسوب می شود، از این رو خروج از تهران به هر سمتی ممنوع و دارای محدودیت بوده و مشمول جریمه یک میلیون تومانی می باشد.

اگر رفتید سفر حداقل به این توصیه ها عمل کنید 

اما با وجود همه هشدارها و بگیرد و ببندهای کرونایی، کسانی هستند که گوشی شنوا ندارند و دل به جاده می زنند و راهی سفر می شوند.

اما بد نیست همین افراد هم اگر به هشدارها توجهی نمی کنند حداقل به توصیه های بهداشتی توجه کنند تا شاید سفر کم دردسری را به خاطره ها بسپارند.

- توصیه های قبل از سفر

** روز قبل از سفر آزمایش PCR انجام دهید

** روی بینی و دهان خود را با ماسک بپوشانید

** استفاده از ماسک در اتوبوس، قطار و سایر اشکال حمل‌ونقل عمومی ضروری است

** از ازدحام جمعیت پرهیز کنید و فاصله‌گذاری اجتماعی (حداقل ۲ متر) را رعایت کنید

** دستان خود را به‌طور مرتب بشویید و یا از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید

** از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری کنید

** از خوردن و آشامیدن در وسایل حمل‌ونقل عمومی خودداری کنید

** در طول سفر یک کپی از نتایج آزمایش PCR خود را همراه داشته باشید

** قبل از عزیمت، شرایط آزمایش‌های لازم در کشور مقصد خود را بررسی کنید، ممکن است به انواع خاصی از آزمایش‌ها نیاز داشته باشید.

- توصیه های پس از سفر

** روز پس از سفر، آزمایش PCR را انجام دهید و حداقل هفت روز کامل بعد از سفر در خانه خود قرنطینه باشید

** توجه کنید حتی اگر نتیجه تست شما منفی شد، هفت روز کامل در خانه بمانید و خود را قرنطینه کنید

** اگر آزمایش شما مثبت است، خود را قرنطینه کنید تا از ابتلای دیگران جلوگیری کنید

** اگر آزمایش PCR را انجام نداده‌اید، ۱۰ روز پس از سفر در خانه بمانید و خود را قرنطینه کنید

** از حضور در کنار افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری با شدت بیشتر هستند (مانند افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی، سرطان و….)، به مدت ۱۴ روز خودداری کنید.

به هر روی، ویروس کرونا با خیزها و سویه های مرگ آفرین خود طی دو سال گذشته تا کنون در سطح جهانی بیش از چهار میلیون قربانی گرفته و در ایران نیز ۸۵ هزار و ۵۴۳ نفر را به به کام مرگ کشانده است.  

کرونا به آرامی و به تدریج خود را به بشریت تحمیل کرده و به گواه محققان علوم پزشکی قصدی برای رفتن ندارد اما نکته مهم این است که انسان ها باید در «جنگ سرد و گرم» با این ویروس لجوج، «همزیستی مسالمت آمیز» پیشه کنند و راه های کنار آمدن بدون خطر با آن را بیاموزند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار