gardeshban.ir

پیست اسکی خور (Khur Ski Resort) با بلندای ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا در استان البرز و در نزدیکی سد امیرکبیر (سد کرج)، در کنار روستای تاریخی خور جای دارد.
کد خبر: ۴۲۵۷۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۰-1400 April 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
پیست اسکی خور (Khur Ski Resort) با بلندای ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا در استان البرز و در نزدیکی سد امیرکبیر (سد کرج)، در کنار روستای تاریخی خور جای دارد. 

این پیست یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان کرج به شمار می‌آید. این پیست دارای یک دستگاه تله اسکی بشقابی، یک دستگاه برف کوب و یک رستوران است. چشم‌انداز زیبا و بکر پیست خور، توجه بازدیدکنندگان را در چهار فصل سال به خود جلب کرده است.

پیست اسکی خور با تهران 65 کیلومتر فاصله دارد و در مسیر جاده چالوس و در 30 کیلومتری شهر کرج قرار گرفته است. با وجود موقعیت جغرافیایی پیست‌های اسکی خور و پیست اسکی دیزین در استان البرز، فعالیت و نظارت بر این دو پیست هم‌اکنون زیر سرپرستی تربیت بدنی استان تهران انجام می‌شود.

زمان ساخت این پیست به پیش از سال ۱۳۵۷ بازمی‌گردد و پس از دوران جنگ ایران و عراق مجددا راه‌اندازی گردید. در سال ۱۳۸۸ با تغییر در شیوه مدیریت و تفویض اختیارات مربوطه، آغاز به کار نمود. این پیست دارای دو مسیر ۱۸۵۰ متری و ۳۵۰ متری است و گنجایش روزانه ۱۳۰۰ اسکی‌باز را دارد. امکانات بالابری این پیست یک تله‌اسکی بشقابی است.

خور یکی از روستاهای قدیمی استان البرز است و آب و هوایی بسیار دوست داشتنی و مطبوع دارد. این روستا در حدود 2000 سال قدمت دارد و جالب است که هنوز هم می توان آثار و بقایای تاریخی را در این قسمت مشاهده کرد. از جمله آثار تاریخی و باستانی این روستا می توان به امامزاده سلیمان، درخت چنار 800 ساله، بقایای محوطه برج و باروی قلعه خور، آبشار خور و یک قبرستان با سنگ های 700 ساله اشاره کرد. آبشار خور یکی از دیدنی ترین و جذاب ترین آثار طبیعی این روستا به شمار رفته و توصیه می کنیم که در فصول گرم سال نیز حتما برای بازدید از آن زمانی را در نظر بگیرید.

بخش های مختلف پیست اسکی خور

پیست اسکی

مدرسه اسکی

رستوران

کافی شاپ

در این پیست، آموزش اسکی و اسنوبرد توسط مربی در محل پیست صورت می‌گیرد. بیرون از محوطه پیست، مکانی برای سرسره بازی با تیوپ در نظر گرفته شده که در واقع این نقطه را می‌توان شلوغ‌ترین و پرطرفدارترین بخش مجموعه به حساب آورد.

بخش تیوپ‌سواری خارج از حیطه و نظارت مدیریت پیست خور بوده و ظاهرا زیر نظر شورای روستای خور است. بنا به گفته مدیریت پیست، به دلیل خطرناک و غیر استاندارد بودن این فعالیت، حتی در برهه‌ای از زمان با دخالت نیروی انتظامی جلوی آن گرفته شده، اما مجددا فعالیت آن از سر گرفته شده است.

با تمام خطراتی که این فعالیت دارد، اما آخر هفته‌ها، خانواده‌ها و جوانان زیادی با تیوپ‌های شخصی یا اجاره‌ای در این مکان به سرسره بازی مشغول می‌شوند. به دلیل ناهموار بودن مسیرها، سر خوردن با تیوپ در آن بسیار غیر ایمن و خطرناک است. آمار رسمی از تعداد آسیب دیدگان در دسترس نیست، اما به گفته یکی از مسئولان پیست، متأسفانه هر ساله تعدادی از افراد در این مکان آسیب می‌بینند.

چطور به پیست اسکی خور برویم ؟

برای رسیدن به پیست اسکی خور، کیلومتر ۱۵ جاده کرج- چالوس، پیش از تأسیسات سد کرج (سد امیرکبیر)، با مشاهده تابلوی خوزنکلا، باید مسیر را از راه فرعی به سمت شرق در پیش بگیرید. با ورود به این جاده فرعی تابلوی «پیست اسکی خور» شما را تا مقصد راهنمایی می‌کند. طول این جاده کوهستانی زیبا تا پیست اسکی خور ۱۵ کیلومتر است.

آدرس: کیلومتر ۱۵ جاده کرج- چالوس، روستای خور، پیست اسکی خور


پیست اسکی خور؛ جاذبه هیجان انگیز کرج/عکس

پیست اسکی خور؛ جاذبه هیجان انگیز کرج/عکس

پیست اسکی خور؛ جاذبه هیجان انگیز کرج/عکس

پیست اسکی خور؛ جاذبه هیجان انگیز کرج/عکس

پیست اسکی خور؛ جاذبه هیجان انگیز کرج/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار