gardeshban.ir

گزارش/
حدود چهار دهه است که آمریکا در ایران سفارت ندارد و کسانی که قصد مهاجرت به آمریکا را دارند، برای وقت سفارت و مصاحبه خود باید به کشورهای اطراف بروند. از جمله پاکستان. کشوری که سفر به آن برای درخواست ویزا حداقل ۳۰ میلیون هزینه دارد.
کد خبر: ۴۲۶۴۵
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰-1400 April 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
مشکلات مسافران ایرانی برای دریافت ویزای آمریکا / ۵ دقیقه مصاحبه در پاکستان، ۳۰ میلیون تومان!

حدود چهار دهه است که دیگر امریکا در ایران سفارتی ندارد. کسانی هم که برای مهاجرت و سفر به امریکا وقت سفارت این کشور را بخواهند باید به کشورهای همسایه بروند. پیش از این هم راه لبنان باز بود هم ترکیه و هم پاکستان.

اما حالا فقط یک راه پیش پایشان مانده و آن، سفر به پاکستان برای دریافت ویزای آمریکاست. آنطور که مسافران می‌گویند سفارت امریکا در چهار شهر پاکستان دفتر دارد اما فقط یک شهر به ایرانیان اجازه می‌دهد که وقت سفارت امریکا بگیرند. یک مصاحبه ۵ دقیقه‌ای که برای ایرانیان ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان آب می‌خورد.

اولین مساله، هزینه رفت و آمد به پاکستان است. برخی از آژانس‌های هواپیمایی بلیت پرواز به پاکستان را نمی‌فروشند. برخی هم فقط بلیت یک‌طرفه از تهران به کراچی دارند. اما برخی هم بلیت دو طرفه دارند البته با هواپیمایی قطر.

برای سفر به پاکستان ویزا لازم است. پرواز یک‌طرفه از تهران به کراچی در پاکستان حدود ۶ میلیون تومان است و اگر مسافران بخواهند با پروازهای قطر بروند هزینه رفت و برگشت حدود ۲۸ میلیون تومان می‌شود. اما اگر مسافران بخواهند از امارات به پاکستان بروند باید بدانند که دوبی فقط پرواز رفت را انجام می‌دهد و پاکستان پرواز برگشت به دوبی ندارد.

راه دیگری که برای مسافران می‌ماند سفر زمینی است. مسئول یکی از آژانس‌های مسافربری می‌گوید: «سفرهای زمینی به خارج از کشور فعلا مسدود هستند. هنوز دستورالعملی برای از سرگیری سفرهای زمینی به ما ابلاغ نشده است.»

او می‌گوید: «در حال حاضر کلیه سفرهای زمینی به کشورهای خارجی به جز تهران به ایران مسدود است. این سفرها هم در قالب تور انجام می‌شود و حدود دو ماه است که این امکان فراهم شده است.» به عبارتی همزمان با استقبال مردم از واکسیناسیون در ارمنستان.

هزینه هتل و اقامت در پاکستان چقدر است؟
به جز هزینه‌ پرواز مسافر باید برای هتل هم هزینه جداگانه‌ای در نظر بگیرد. برخی برای اطمینان خاطر دو شب در پاکستان اقامت دارند. مسئول فروش بلیت یکی از آژانس‌های هواپیمایی می‌گوید: «مدتی است که این آژانس به مسافران هتل هم نمی‌دهد، برگشت هم معلوم نیست. با این شرایط مسافر خودش باید تصمیم بگیرد که به این کشور سفر کند یا نه.» هزینه هتل برای مسافران در پاکستان متغیر است، از چهار تا ۱۰ میلیون تومان برای هر نفر.

مسئول یکی دیگر از آژانس‌های هواپیمایی می‌گوید: «پرواز از پاکستان به ایران محدودیت‌هایی دارد. مسافر باید دو هفته با هزینه خود در یکی از هتل‌های مورد تائید وزارت بهداشت قرنطینه شود.» هزینه هتل هم برای هر شب از حدود ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان است. قیمت بستگی به کیفیت هتل دارد.

اما به جز پاکستان تا پیش از این لبنان، ارمنستان، امارات و ترکیه، به ایرانیان وقت سفارت امریکا می‌داد. اما در حال حاضر این کشورها به مسافران ایرانی یا وقت سفارت نمی‌دهند یا با شرایط خاص امکان سفر به این کشورها وجود دارد. در حال حاضر مسافران فقط از طریق پاکستان می‌توانند وقت سفارت امریکا بگیرند.

در پاکستان آواره شدم!
یکی از مسافران ایرانی که برای مهاجرت به امریکا اقدام کرده، به تجارت‌نیوز می‌گوید: «برای گرفتن وقت سفارت امریکا اول بلیت لبنان گرفتم اما ناگهان گفتند دیگر به ایرانیان وقت سفارت نمی‌دهند و نتوانستم بلیت پرواز مستقیم تهران به کراچی را پیدا کنم و پرواز از قطر به پاکستان هم هزینه بالایی داشت که به دلیل این مشکلات از سفر هوایی به این کشور انصراف دادم.»

او می‌گوید: «از راه زمینی رفتیم، تا چابهار ۶۰۰ هزار تومان و از آنجا تا مرز ۴۰۰ هزار تومان. بعد از مرز هم با توری که برای هر نفر حدود ۴۰۰ دلار هزینه داشت به پاکستان رفتیم. فقط برای ۵ دقیقه مصاحبه این دردسرها را داشتیم.»

یکی دیگر از کسانی که تجربه سفر به پاکستان را برای وقت سفارت امریکا را داشته می‌گوید: «با پرواز به پاکستان رفتم ولی نتوانستم با پرواز به ایران برگردم. بلیتی نمی‌فروختند. مجبور شدم از طریق زمینی کسانی را پیدا کنم که به ایران برگردم. البته در خود پاکستان کارهای دیگرم از جمله هتل و کارهای سفارت به راحتی انجام شد.»

او می‌گوید ۵ دقیقه مصاحبه در پاکستان برای من و همسرم حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه داشت!

امریکا اولین مقصد مهاجران ایرانی در جهان است. آمارهای رصدخانه مهاجرت ایران نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ بین ۸ تا ۱۰ هزار نفر از افراد ایرانی (محل تولد ایران) تابعیت آمریکایی گرفته‌اند که در حدود ۱تا ۱/۶ درصد از کل تابعیت‌های آمریکایی اعطا شده به اتباع خارجی در این کشور را شامل می‌شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار