gardeshban.ir

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: در طول سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰ رشد ۱۱۳ درصدی تخت‌های تأسیسات گردشگری در استان را شاهد بودیم که نشان از رشد مراکز اقامتی دارد و ۲۲۱۷ اتاق به تخت‌های استان اضافه شده است.
کد خبر: ۴۳۰۹۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۰-1400 May 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
علی مالمیر چهارشنبه ۶ مردادماه در آیین بهره‌برداری از حمام محله کبابیان با اشاره به اینکه امروز به صورت نمادین شاهد بهره‌برداری آثار زیر ساختی، گردشگری، مرمتی و پروژه‌های صنایع دستی در استان هستیم، گفت: تعداد تأسیسات گردشگری در استان ۲۱۹ مورد بود که در طول هشت ساله دولت به ۲۷۱ مورد رسید و نشان دهنده رشد تعداد تأسیسات گردشگری در استان است، همچنین میزان سرمایه‌گذاری به نرخ روز این پروژه‌ها ۴ میلیارد است و برای ۶۷۷ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

مالمیر با بیان اینکه در زمینه احیای بناهای تاریخی می‌توان از سفره خانه شاندیز، حمام قلعه، حمام گلشن نهاوند، عمارت سنگی ورکانه نام برد، افزود: ۸۳ سوئیت و ۳۰۰ تخت در استان آماده بهره‌برداری است که از نمونه‌های آن می‌توان به مجموعه هتل آپارتمان هگمتانه در محله جولان و اقامتگاه آمادای نام برد.

این مقام مسئول ادامه داد: ۳۶ اقامتگاه با ۱۸۲ اتاق و ۱۸۸ تخت در روستاهای مختلف استان ایجاد شده که در حوزه اشتغال روستایی بسیار موثر بودند همچنین پروژه‌های عمرانی ۵۳ مورد بود که در حوزه ایجاد زیر ساخت‌ در روستاهای هدف گردشگری است و با اعتبار ۲۹ میلیارد انجام شد.  

 وی با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی نیز قبل از سال ۹۲ تعداد ۱۸ کارگاه و ۳۱ هزار شاغل در استان وجود داشت، ادامه داد: در این مدت هشت هزار کارگاه اضافه شده است و ۱۳برای  هزار نیز شغل ایجاد شد که نشان از رشد۳۳ درصدی دارد، همچنین در حال حاضر ۴۴ هزار شاغل صنایع دستی داریم و هفت درصد از شاغلان استان را به خود اختصاص داده است، در حوزه مرمت نیز ۳۳ مورد پروژه با اعتبار ۳۷ میلیارد تومان انجام شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز در ادامه گفت: در حوزه میراث فرهنگی طی سال‌های گذشته ۴۲ پروژه مرمتی در سطح استان با حجم اعتباری ۵۰ میلیارد ریال و ۱۳۰ نفر اشتغالزایی به اتمام رسید.  

سیده مریم مختاری‌موسوی بیان کرد: حمام کبابیان که متعلق به دوره قاجار است با مشارکت مالک و اداره کل میراث فرهنگی استان که اجرا و بهره‌برداری شد. علاوه بر این در حوزه صنایع دستی، همدان از لحاظ تولید جزو استان‌هایی است که قابلیت دارد و با داشتن شهرهای جهانی سفال و مبل منبت در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد همچنین در حوزه تولید و صادرات مبل و منبت و سفال نیز رتبه اول کشور را داراست.

وی با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته ۹۱۰ مجوز کارگاه فردی و گروهی با ارزش ۱۱۸۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۸۷۷ نفر صورت گرفته است، گفت: امروز به نمایندگی از پروژه‌های حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۹ کارگاه تولیدی منبت، سفال، نقاشی روی سفال، صنایع چوب و تراش سنگ‌های قیمتی با سرمایه گذاری ۱۴۷ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.  

مختاری موسوی ادامه داد: در حوزه پروژه‌های زیر ساختی عمرانی در روستاهای هدف گردشگری پروژه‌هایی با ۳۰ میلیارد ریال و اشتغال برای ۴۰ نفر صورت گرفت که شامل روستاهای علیصدر، ملحمدره، سراب فارسبان، نوشیجان و قلندرسیاه است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار